LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minimale bovenruimte combi-magnetron

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
QStel
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2007 22:53

Minimale bovenruimte combi-magnetron

Ongelezen bericht door QStel »

Ik heb afgelopen weekend een combi-magnetron gekocht, een Sharp R969 (IN) ter vervanging van de viezige oude combi-magnetron van de vorige bewoners van mijn huis.
Ik heb netjes de maten opgemeten van de oude magnetron en ben daarmee naar de winkel gegaan. De Sharp bleek net zo groot te zijn als de oude, maar ik heb nog even gevraagd hoeveel bovenruimte er maximaal moet zijn voor het apparaat om zijn warmte weg te krijgen. De verkoper had het over "1 cm is wel genoeg" en dat kwam mooi uit want er zit bij mij 4 cm tussen de bovenkant van de combi-magnetron en een kastje daarboven (de magnetron staat dus in een soort inbouw-kast bovenop de koelkast).
Vandaag heb ik de magnetron uitgepakt en neergezet: staat erg mooi, maar in de handleiding staat dat de maximale afstand met een kastje 13 cm is... :(
Weet iemand hoe dit zit? Ik ben geneigd de handleiding van Sharp te geloven, maar anderszijds... er waren geen brand/schroeiplekken door het gebruik van de oude combi-magnetron dus is die bovenruimte wel echt zo hard nodig...?
In ieder geval ga ik morgen de winkel eens bellen: kijken wat die zeggen... Waarschijnlijk dat het zo wel goed is, maar ja... moet ik ze dan geloven?

Alvast bedankt voor de reacties!

Toolboy

Re: Minimale bovenruimte combi-magnetron

Ongelezen bericht door Toolboy »

Hallo topic starter.

Er zijn verschillende soorten combi magnetrons .
Met of zonder grill element deze geven ze beide de titel combi magnetron,maar er zit wel degelijk verschil in de warmte afgifte naar de bovenkant.
Raadpleeg zeker uw winkelier.

groet T

QStel
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2007 22:53

Re: Minimale bovenruimte combi-magnetron

Ongelezen bericht door QStel »

Dit is er ééntje met grill (die ik trouwens niet vaak ga gebruiken. De hete-luchtoven wel). Goed advies om het bij de winkelier na te vragen maar vraag me dus af of ik ze moet geloven in het geval dat ze zeggen "jaaaaa.... dat gaat wel hoor...".

Toolboy

Re: Minimale bovenruimte combi-magnetron

Ongelezen bericht door Toolboy »

Zeker doen.

Vergeet niet dat de onderruimte ook van belang is, er is luchtcirculatie nodig.
En had de oude combi ook een grill element.

In geval van twijfel laat de verkopende partij het maar op papier zetten.

groet t

QStel
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2007 22:53

Re: Minimale bovenruimte combi-magnetron

Ongelezen bericht door QStel »

Goede tip om het op papier te laten zetten. Bedankt!

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Minimale bovenruimte combi-magnetron

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Combi-magnetron.

Alleen, u heeft al gekocht.
En wellicht ook al even gebruikt.
U mag daarom de winkelier niet aanvallen als deze niets van ruilen wil weten.
Immers, ik zou als koper ook een nieuwe willen hebben en niet een gebruikte, hoe kort deze ook gebruikt is.

Mocht echter het bovenkastje toch te heet worden boven die magnetron dan is een dunne isolatie-alluminiumachtige folie een mogelijkheid om tegen die onderzijde aan te plakken

De meeste magnetron blazen overigens de warmte aan de onderzijde en soms zijkant weg.

Maar..........internet is soms een wondermiddel. U had die informatie voor de koop al van het net af kunnen plukken.

Grootvader

QStel
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2007 22:53

Re: Minimale bovenruimte combi-magnetron

Ongelezen bericht door QStel »

Bedankt voor je reactie, kanovaarder.

De magnetron is nog niet gebruikt: heb hem uit de doos gehaald, stekker dr in en gebruiksaanwijzing er bij gepakt. Daarin stond dat 13 cm de minimale afstand is.
Dan ben ik toch gewoon verkeerd voorgelicht door de winkelier? En dan hebben ze hem maar terug te nemen (zeker omdat hij rechtstreeks uit de doos komt).
Maar eerlijk gezegd denk ik dat die 13 cm wel een beetje veel is voor max. bovenruimte en ik denk dat het zoals het nu is ook wel gaat. Ik zie bij heel veel mensen een combimagnetron in zo'n kastje staan met minimale bovenruimte...

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Minimale bovenruimte combi-magnetron

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Magnetron.

Dat vermoeden deel ik met u maar........
Als deze ook grillen kan dan zal ook die bovenkant weleens goed heet kunnen worden.
Vandaar mijn advies om die onderzijde van het kastje te beschermen.

Asbest mag (gelukkig) niet meer maar een vergelijkbaar product dat die warmte goed tegen kan houden lijkt mij toch een goede voorzorgmaatregel.

Bak ze!
Maar niet TE bruin!

M.vr.gr;

Grootvader

Gesloten