LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat een onrecht!!

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Laura101
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 apr 2007 22:15

Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door Laura101 »

Bij deze plaats ik ook maar een post om mensen te waarschuwen voor makelaars die bij geen 1 vereniging zijn aangesloten.

Mijn ouders huurden al 37 jaar een vrijstaande woning. De verhuurder besluit de woning te verkopen, omdat zijn gezondheid te wensen overlaat, en schakelt een makelaar in. Deze makelaar is nergens bij aangesloten. Makelaar is bij mijn ouders thuis geweest en deelde mede dat ze het huis konden kopen voor € 120.000,00. Het huis zou anders in de verkoop gaan voor
€ 175.000,00. Mijn vader heeft nog een paar keer gevraagd of er over die 120.000 nog te onderhandelen was. Nee, die mogelijkheid was er echt niet. Daar mijn vader reeds 65 jaar oud is en van een pensioen moet rondkomen, hebben ze dit dus afgewezen.
Het huis werd een poos op internet aangeboden, met als prijs n.o.t.k.
Plots viel ons op dat de verkoop bij inschrijving werd gedaan.
Mijn man en ik hebben een inschrijvingsformulier bij de makelaar gehaald en besloten er een bod op uit te brengen. Als de koop door zou gaan, zouden mijn ouders het dan van ons kunnen blijven huren. Bij dat inschrijvingsformulier zat een folder van het huis, de vraagprijs stond er ook op:
€ 120.000,00 Wij keken hiervan op, omdat mijn ouders het ook voor die prijs konden kopen.
Er viel ons nog een ding op: tijdstip van sluiting van de inschrijving stond er niet op vermeld.

Wij hebben een bod uitgebracht. Lager dan die 120.000,00 leek ons terecht omdat er nogal veel aan het huis moest gebeuren en het in verhuurde staat wordt verkocht.
Hebben het formulier in sept. 2004 ingeleverd aan het kantoor van de makelaar. Heb nog gevraagd of hij ook een indicatie kon geven van de sluitingsdatum. Nee, dat kon niet.

In eerste instantie hoorden we maar niks. Begin november 2004 heb ik hem een mail gestuurd. Een week later nog eentje en toen kregen we als antwoord dat de sluitingsdatum 1 december 2004 zou zijn.

2 weken voor de 1 december werd het huis niet meer aangeboden op internet en 27 november werden mijn ouders gebeld met de mededeling dat het huis verkocht was aan ene meneer uit…
( ik zal de plaats niet noemen).

Mijn ouders kregen daarna een brief met de mededeling dat de huurprijs 16 x zoveel zou worden dan wat ze nu betalen.

Wij hadden nog steeds geen bericht. Pas na een mail van onze kant kregen we 3 december eindelijk bericht dat ons bod was overboden en helaas het huis aan iemand anders was verkocht.

Navraag bij het kadaster leverde het volgende op: de makelaar had het pand, samen met een stroman gekocht en wel voor de prijs van…….. € 1000,00 meer dan wij hadden geboden.
Ieder voor de helft. Achteraf bleek dat ze dit al vaker met zijn tweeen hadden geflikt.

De verkoper is steeds voor de gek gehouden: Tja, we kunnen er niet meer voor krijgen.
De huurders (recht op eerste koop) zijn op een verkeerd spoor gebracht.
En wij als bieders hadden nooit hoger kunnen bieden (voorkennis van deze zogenaamde makelaar)
Dit is toch een vorm van oplichting?
Begin nooit aan een makelaar die nergens bij aan is gesloten. Hij wilde het huis niet verkopen, maar voor zichzelf houden.
Ik zou heel graag de naam van deze makelaar hier vermelden , maar doe het maar niet.

Wij hebben dit voor het gerecht gehaald en……zelfs in Hoger Beroep verloren. Het zaakje stinkt aan alle kanten, maar je krijgt nergens je gelijk.

Weet iemand of de verkoper ook nog iets hiertegen kan ondernemen?

Nu proberen ze op alle manieren mijn ouders uit het huis te krijgen door steeds dreigende brieven te sturen met huursverhoging. Over het vele achterstallige onderhoud praten ze niet, want het huis is inmiddels in zeer slechte staat.

Ouders zijn echt niet van plan om te gaan verhuizen. Dat is wel de bedoeling van die makelaar, dan kunnen ze het met vette winst weer verkopen.

Zorg altijd dat je ALLES zwart op wit hebt staan met zulke soort `makelaars´.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door Walter van V »

gewoon goed onderzoek doen naar met wie je te maken hebt..

Overigens hebben zij zich gewoon aan de huurwet te houden! huurverhogingen zomaar kan niet, zeker niet zonder verbetering en met achterstallig onderhoud wat niet hersteld wordt. u kunt overigens weigeren een deel van de huur te betalen wanneer er sprake is van grotere gebreken! eventueel rechtsbijstand inschakelen??

Dat het pand van eigenaar is veranderd, geeft de neiuwe eigenaar niet ineens allerlei rechten hoor, en de rechten van de huurder blijven onveranderd.

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door elianne »

Ken een soortgelijk verhaal maar dan over een VBO-makelaar. Ging om de vorige bewoners van onze, inmiddels, oude woning. Door eigenaar ingehuurde makelaar kocht het van deze eigenaren omdat deze in het buitenland gingen wonen. Hadden de woning al tientallen jaren in hun bezit dus winst was op zich prima. De makelaar verkocht het door aan ons voor heel wat meer geld. Snel verdiend in een paar weekjes. Je mag toch verwachten van een ingehuurde makelaar dat hij/zij jouw belangen behartigd maar nee dus. Je bent wat ouder en onwetend en daar maken ze soms misbruik van. VBO deed niets en zei dat de eigenaar zelf erbij was en toegestemd had in de verkoop aan de makelaar. de eigenaar had zelf onderzoek kunnen doen naar de mogelijke waarde van de woning voor hij verkocht! Ja, daar neem je een makelaar voor toch?! Voor ons dus nooit een VBO makelaar maar waarschijnlijk tref je deze verhalen overal aan, dus ook bij een NVM, etc..

Ik zou de naam hier maar wel neerzetten zodat mensen gewaarschuwd zijn. Begrijp echter ook wel dat je ouders er nog wonen. Sterkte!

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

In de erecode van de NVM staat dat een makelaar niet mag handelen.

Dus een NVM makelaar kijkt wel uit, op straffe van royement.

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door elianne »

Dat hoop ik dan maar. Bedankt voor je info. De TO zou in dat geval in ieder geval grond hebben voor een flinke klacht, nu dus niet.

Laura101
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 apr 2007 22:15

Re: Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door Laura101 »

Nou, we zijn inmiddels een paar maanden verder en de `makelaar`heeft het huis nu weer te koop aangeboden op internet.
Hij vraagt er maar liefst € 155.000,00 voor, 2x zoveel als het bedrag dat hij er zelf voor het betaald.

Mijn ouders wonen er nog steeds, onderhoud bar slecht. Laat de bezichtigingen maar komen.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door D1RK »

Zorg voor een bijpassende tuin, en bezichtigingen mogen niet zomaar in bewoonde huizen, tijdig aanvragen, en wegens privici mogen ze niet zomaar in alle kasten kijken, je hebt ook recht om te weten wie de kijkers zijn!

Deze manier om half jaartje later proberen geld te verdienen, vermoedelijk huurverhoging mislukt, maar je kunt familie en vriende vragen om te kijken, laat ze twijfelen en zeg dan toch nee!

Zo kom je dus bij hun op visite, en de makelaar moet dus werk doen, terwijl je weet dat het toch niets word.
Zo pak je ze terug!
Zijn uurloon is duur, en je ontregel die eventuele verkoop!

Dus kijken, overleggen thuis zonder iets te bieden, en dan nee, en dat meerdere keren achter elkaar, want zij moeten serieus werken, en zo hou je ze wel aan het lijntje!

Laura101
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 apr 2007 22:15

Re: Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door Laura101 »

Dat is een goed idee D1rk. Ik vraag me of hoever die privacy gaat. Er staan nu foto´s op internet van hun huis. Het blijkt dat ze zelfs achter het huis zijn geweest om foto´s te maken. Mijn ouders waren toen net even niet thuis.
Heb ook geen idee of ze eventuele bezichtingen kunnen weigeren.

Zal hierover nog het een en ander opzoeken.

hypotheekadviseurs
Berichten: 239
Lid geworden op: 17 feb 2007 02:35

Re: Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door hypotheekadviseurs »

Natuurlijk kunnen je ouders weigeren. Als daar niets in het huurcontract over staat dat zij moet meewerken aan bezichtigingen wanneer de woning aan een opvolgende belegger wordt aangeboden dan hoeven je ouders ook niet aan daadwerkelijke bezichtigingen mee te werken.

Verder zeg je dat de makelaar de woning op internet heefft geplaatst met foto's van de woning. Dat mag dat waarschjnlijk wel. Wanneer de achterzijde van de woning alleen door betreding van de grond op de foto gezet kan worden dan lijkt mij dit huisvredebreuk wanneer dit zonder toestemming van je ouders is gebeurd.

Ik zou verder de huidige verhuurder een brief zenden met de mededeling dat de woning veel gebreken vertoond om de woning naar behoren te huren. Sommeer de verhuurder dat hij de gebreken binnen een redelijke termijn hersteld. Weigert hij dit dan kan je dreigen de huur onder aftrek van het verminderde huurgenot voortaan te voldoen.
Vaak is driegen met een procedure al voldoende om de tegenpartij te bewegen zich als een goede verhuuder te gedragen.

En ook nog de huur proberen met 16x verhogen is natuurlijk helemaal van de zotte. Ik zou een tegenbrief sturen dat je ouders de eerstvolgende huurverhoging weigeren te voldoen vanwege het achterstallige onderhoud.

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Laura101
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 apr 2007 22:15

Re: Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door Laura101 »

De mensen die interesse in het huis hebben, bellen dus nu de eigenaar/makelaar. Het enige wat die doet is het telefoonnummer van mijn ouders doorgeven.
Of hij zegt: breng maar even een bezoek aan de huidige bewoners.
Dit allemaal om weer onrust bij mijn ouders te kweken.

Hebben mijn ouders dan helemaal geen privacy en recht meer?

MichelArnh
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 aug 2007 17:46

Re: Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door MichelArnh »

@ LAURA,

Helemaal geen probleem ik zou de mensen rondleiden het huis laten zien koffie geven. 1.5 uur bezig houden en dan de rekening gespecificeerd voor de gemaakte uren a € 80,- per uur opsturen naar de makelaar. En dat bedrag van de huurprijs aftrekken. PS Kopjes koffie a 3.50 per stuk zijn ook marktconform meetellen dus!

Is het zo afgelopen. Lukt dat niet dan dwing het het af via de rechter! Je bent niet bij de makelaar in dienst.

Michel

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Wat een onrecht!!

Ongelezen bericht door Quark »

Helemaal met de vorige, schrijver eens, niet in de slachtoffer rol gaan zitten maar in de tegenaanval gaan.

Gesloten