LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sonja Bakker

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Hendrika Vastenholt
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:03

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Hendrika Vastenholt »

Ik ben in ruim 2 maanden 6 kilo afgevallen, doch heb me nog nooit gehouden aan een hele dagmenu van Sonja. Als ik een etentje heb doe ik niet moeilijk erover en eet ik mee alleen minder en niet alles.
Als je eraan begint moet je je realiseren dat het een nieuwe leefstijl moet zijn, anders moet je er niet aan beginnen.
Het jo-jo effect is slecht en zeker ook allerlei duur dieëtspul kopen en slikken: je weet niet eens of het misschien slecht voor je lichaam is.
Hendrika

gert05
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 jul 2006 17:42

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door gert05 »

Eindelijk iemand die het snapt. Let wel: Ik heb zelf nog nooit een dieet gevolgd. Dat wil zeggen, Ik eet zoveel mogelijk callorieen om op gewicht te blijven. Ik verbruikt zoveel energie dat ik flink moet door eten om op gewicht te blijven.

Alle, bij mij, bekende dieten waar gestoelt op minder eten. Dan val je af doordat de spiervezels verminderen. Als je dan stop met het dieet kom het verloeren gewicht er weer bij. Maar geen spiervezels maar VET. Daardoor zal na verloop van tijd het afvallen steeds moeilijker gaan.

Bij Sonja gaat het niet om het afvallen maar om een andere levensstijl aan te nemen. Colidraten eten prima maar verbruik ze ook. Dus meer bewegen (sporten). Als je dat eenmaal gewent ben, wordt het een gewoonte. Je blijft "gezond" eten en je verbruikt de energie die je tot je genomen hebt.

Je verliest dus geen spiervezels maar alleen VET.
Mensen die absoluut niet willen bewegen, hebben dus niets aan Sonja Bakker.

koniad
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2007 21:06

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door koniad »

Sonja Bakker: onzin

Iemand met een beetje ruggegraat en dicipline kan echt wel afvallen zonder een boek
Iedereen weet van zichzelf waar ie dik van wordt.

Zelf ben ik vanaf januari t/m maart ruim 20 kg afgevallen.
Heel simpel: Een goed ontbijt (kwart liter kwark of yoghurt), halverwege de morgen twee boterhammen met mager beleg (bv. rookvlees i.pv. salami), uurtje later één stuk fruit, tijdens de lunch drie boterhammen, 's middags twee stuks fruit en 's avonds een voedzame warme maaltijd. Laat de jus weg. Veel water drinken gedurende de dag.
Het is een kwestie van letten op wat je eet. In een heerlijk stuk kipfilé of vis, zitten minder calorieën dan in een speklapje b.v. rundgehakt i.p. v. varkens etc. etc. Na de warme maaltijd niets meer eten, Geen stuk worst of kaas 's avonds of tussendoor snoepen. Geen alcohol.

Veel beweging helpt natuurlijk. Ik zelf fiets naar mijn werk (25 km) en af en toe 's avonds een stevige wandeling van een uur. Dus geen extreme dingen zoals drie keer per week fitnessen etc..

Belangrijkste tip: Doe dit van maandag t/m vrijdag en zondig in het weekend door heerlijk te genieten van een glaasje wijn of een pilsje en een hapje 'savonds. Natuurlijk niet overdrijven.

En dan op maandag de knop weer om.
Zelf woog ik me slechts één keer per week: donderdagochtend, het pondje van het weekend is er dan al weer dubbel en dwars af.
Elke dag wegen wordt een obsessie.

Dit werkt ook zonder boek. Ik ben nog steeds prima op gewicht.
Na drie weken Bretagne met crépes, wijn, bier, chips etc slecht een pond aangekomen. Wel veel beweging gehad.

Het zijn eigenlijk allemaal hele logische dingen en je bespaart je het geld van de boeken van Sonja Bakker. Kwestie van logisch nadenken.
Zo mijn boek is af. Kost niks.

Succes

inayce
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:44

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door inayce »

ik vind het niet jammer dat ik mezelf niet kan wegen het scheelt nl wel een hoop stresh , ik wordt niet gillend gek als je eens een keer niet veel ben afgevallen in een week of juist een onsje bent aangekomen want ik weet dat niet en dat geeft lekker veel rust.

inayce :lol:

Minnie10
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2007 11:11

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Minnie10 »

Jammer is het altijd dat wanneer iemand succes heeft er altijd kritiek moet komen. Wij mensen kunnen er niet mee omgaan wanneer een ander succes heeft. Zo is er ookal genoemd dat je allemaal dure producten moet kopen om je met dit dieet bezig te houden. Kolder gewoon, je koopt toch je boodschappen naar je eigen portemonnee. Bij bijvoorbeeld de Aldi kun je het meerendeels van de producten krijgen die je nodig hebt om dit dieet te volgen, oke natuurlijk niet alles maar ook bij AH of de super kan je die andere producten dan krijgen binnen je eigen budget. Ik zelf ben nu ongeveer 12 weken bezig met Sonja Bakker maar volg haar richtlijnen en houd me er niet specifiek aan. Ook mijn etenstijden per dag zijn heel anders, omdat ik thuis zit en 's-avonds pas werk, zodat je dan ook later eet, maar daar pas je de rest van de dag gewoon op aan. In deze 12 weken zijn er al verschillende BBQ's en verjaardagen geweest en dan deed ik gewoon mee. Je moet jezelf af en toe kietelen anders houd je geen enkel dieet vol. Ik ben nu in totaal 7,5 kilo afgevallen en voel me hier heerlijk bij. Ik ga zeker nog een tijdje door want ben voor mezelf nog niet op mijn streefgewicht. Het gaat niet al te snel maar dat hoeft ook niet. Van het langzame afvallen heb je meer profijt dan wanneer het supersnel gaat want juist dan krijg je dat jojo effect. Dank je Sonja dat ik jouw boek als richtlijn kan gebruiken en daarbij op een gezonde manier mijn kilo's kwijt raak.

mamavan2
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 feb 2005 17:34

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door mamavan2 »

sorry maar ik ben 10 kilo aangekomen door dit dieet! Op advies van iemand die ook een slechtwerkende schildklier had en in overleg met de artsen dit dieet voor 3 maanden geprobeerd. Jammer genoeg ben ik dus aangekomen en moet ik weer "normaal" eten. Dit doe ik nu zo'n 4 maanden en staat mijn gewicht nu stabiel.
Om mijn metabolisme op peil te houden moet ik gewoon meer eten omdat ik anders helemaal dichtgroei omdat mijn lichaam alle energie opslaat. Misschien dat Sonja hier ook een advies voor heeft?

Caatje

gert05
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 jul 2006 17:42

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door gert05 »

Ik lees de berichten die hier geschreven worden.

Als je schilklier nier goed werkt, is het van belang eerst te weten of hij te snel of te langzaam werkt. Je moet dan niet met Sonja Bakker of welke andere dieetgoeroe dan ook gaan spelen. Je moet dan met je arts de behandeling opstellen en een dieet. Vaak help een behandeling met een radioactief drankje het beste. Mensen die weten hoe voeding werkt hebben de boeken van Sonja Bakker niet nodig. Hooguit voor de recepten. Mensen die niet weten wat er in hun voeding zit (en dat zijn er heel veel in Nederland) hebben in de boeken van Sonja een goed handvest.

Logisch nadenken, bewegen en zorgen dat je de energie die je tot je neemt verbruikt. Dan kom je niet aan.

Succes Gert.

gert05
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 jul 2006 17:42

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door gert05 »

schilklier. Het moet natuurlijk schildklier zijn.

gert05
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 jul 2006 17:42

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door gert05 »

nier. Moet niet zijn

mado1
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2007 19:15

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door mado1 »

Hallo allemaal,

Jammer dat er zo veel mensen negatief reageren op Sonja Bakker. Ik volg het nu 10 weken en ben al 9 kilo kwijt en zeer tevreden!! Ook ik hou mij niet altijd aan het programma, BBQ, frietjes of uit eten op zijn tijd moet echt kunnen. Sonja Bakker is geen keurslijf, maar een levenstijl die je kan helpen anders om te gaan met je voeding. Niks mis mee.

Ik begrijp de ophef dan ook niet helemaal. Radar pakt de enkele fruitdag als voorbeeld en schiet dan het hele concept af. Niet echt wetenschappelijk onderzoek dus. Ik vind het prima en een stuk goedkoper dan al die dure dietisten etc. Daarnaast vind ik het voedingscentrum niet altijd even objectief. Ik heb de indruk dat hun juist gesponserd worden door de grote ketens zoals Unilever, DSM etc.

Ik wil ook nog en opmerking plaatsen over de schildklier problematiek. Als je een traag werkende schildklier hebt, moet je ervoor zorgen dat je de juiste dosis thyrax krijgt. Voordat je juist bent ingesteld kan welk enkele maanden duren. Maar zodra je de juiste waardes hebt, kun je elk dieet volgen wat je wilt en hoef je dit zeker niet in overleg met je arts of dietiste te doen. Dat is onzin. Ik kan het weten want ik heb een extreem trage schildklier en slik dagelijk 200 microgram Thyrax. Momenteel is mijn waarde goed ingesteld en kan ik dus elke dieet volgen. Als je niet goed bent ingesteld helpt geen enkel dieet, maar dat ligt niet aan het dieet, maar aan je schildklier! Voor wat betreft de opmerking over het radio actief drankje, nog nooit van gehoord. Ik denk maar zo drink veel radio actief spul dan val je zeker af.

Als je een snel werkende schildklier hebt hoef je niet op dieet, want dan blijf je vanzelf slank.

Ohja ik heb ik die tien weken, niet gesport, dus je valt ook af met Sonja als je niet sport.

gert05
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 jul 2006 17:42

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door gert05 »

Hoi mado1

Dat je nog nooit van het radio actief drankje is gehoord???????
Ik zou haast zeggen, slecht voorgelicht.

Het is er al tientallen jaren en het werkt goed.
Het heeft overigens niets te maken met het radioactieve spul dat bij kernenergie of atoombommen vrij komt.

Je wil niet weten hoeveel radioactief spul er in een ziekenhuis gebruikt wordt als medicijn.


Even voor de duidelijkheid.
Ik ben instructeur in de algemene (spoedeisende) eerstehulpverlening.

Je deel wel je mening dat je het niet op heb met de manier waarop Radar het Sonja Bakker dieet "onderzocht" heeft en het onpartijdigheid van het Voedingscentrum.

Maar ik kraak Sonja Bakker niet af. In tegendeel. Leest mijn eerste reactie van 30-08-2007. Daar begin ik het bericht met: Eindelijk iemand die het snapt.

Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Keneth »

Sonja Bakker krijgt het goed voor haar kiezen. Ga maar eens kijken op die site: http://www.tijdvoorechtegezondheid.nl/

Keneth
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 dec 2005 15:11

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Keneth »

VIS GOED VOOR DARMEN

WAGENINGEN - Wie wekelijks een keer vis eet, heeft vier procent minder kans op kanker in de dikke darm.
Bij drie keer vis op het weekmenu is dat zelfs twaalf procent, want de kans daalt met vier procent per keer. Dat concluderen onderzoekers van de Wageningen Universiteit in het medische tijdschrift American Journal of Epidemiology.

Zij baseren zich op een analyse van veertien bestaande studies. "We weten al langer dat de consumptie van vis de kans op dikkedarmkanker vermindert", zegt onderzoeker Anouk Geelen. "Hoe dat verband precies in elkaar zit, weten we echter nog altijd niet. Misschien komt het door de vetzuren in vette vis, de omega-3-vetzuren."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7087 ... armen.html

Agent
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 jun 2006 21:14

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Agent »

Ik ben op zoek naar altenatieven voor de dure Sonja Bakker producten!

Op http://www.afvallensonjabakker.nl/ heb ik er een paar gevonden maar ik zoek meer.
Weet iemand waar ik bijvoorbeeld een lijst kan vinden voor de Aldi?

Lieske1958
Berichten: 430
Lid geworden op: 14 jun 2005 18:12

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

Je hebt helemaal geen merk-artikelen nodig.
Magere yoghurt is magere yoghurt.
De LIDL heeft een magere lijn : Linessa. Bijv. kaas, kwark, kwark met vruchten, drinkyoghurt. Ook hebben ze magere smeerkaas. NAturel en een versie met ham.

Kijk dus naar de magere varianten, en kijk dus naar het vetgehalte.

Succes, lieske

sb2
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:02

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door sb2 »

Het beste dieet is geen dieet! Wie gewoon eet en voldoende beweegt, hoeft helemaal niet op zijn gewicht te letten. Door al dat gedieet ga je je stofwisseling alleen maar vertragen en dat is nu precies verkeerd. Je kunt je stofwisseling alleen maar verhogen door te sporten en alleen te eten op het moment je lichaam er naar vraagt (luisteren naar je lichaam). Als je op die momenten, 5 a 6 keer per dag, voornamelijk koolhydraten inneemt (bijv 2 boterhammen), dan reageert het lichaam daar op door het opgenomen voedsel direct te verbranden. Door dit effect leer je je lichaam om eten niet meer op te slaan in vet, want je lichaam weet dat het voedsel krijgt. Op deze manier verhoog je de stofwisseling :idea: .
Zelf eet ik een half brood (6 met pindakaas), 2 stuks fruit, 2 ons groente per dag. Daarnaast is af en toe een ijsje, gebakje, BBQ, zakchips etc. helemaal geen probleem. Verder sport ik 3x per week en is het belangrijk om ’s avonds na de warme maaltijd niet meer te eten (koek o.i.d.). Het resultaat is dat ik vanaf mijn 20ste geen kilo zwaarder ben geworden (nu 40jr: 1,76m en 64kg :D)
Dus opgewicht blijven is een levenswijze en is niet met een of ander dieet te verwezenlijken.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door Robjee »

Of het beste dieet geen dieet is valt over te twisten. Vast staat dat wanneer iemand een dieet nodig heeft er iets aan zijn/haar voeding gebeuren moet. Een normaal gezond voedingspatroon is natuurlijk het beste voor iedereen.
De overgewichtsproblematiek zit echter dieper. Het vraagt gedragsverandering en discipline. De overstap naar een gezond voedingspatroon is nou eenmaal erg moeilijk te realiseren in de praktijk, hoe gemakkelijk het ook klinkt in theorie. Een dieet zou voor die mensen in die situatie een goede uitkomst kunnen zijn (afhankeijk van het soort dieet).
Bovendien is het afhankelijk van waar de oorzaak ligt. Vaak ligt de oorzaak psychisch (emotioneel labiel, depressief, ontremming, teleurgesteld, lijngericht eetgedrag, kophonger)

Dat voornamelijk koolhydraten gegeten moeten worden is niet juist. Na een koolhydraatbelasting stijgt de insulinespiegel, een anabool hormoon wat de vetverbranding remt en de vetopslag stimuleerd. Het zijn de geraffineerde/uitgekleede koolhydraten die mede verantwoordelijk zijn voor het overgewicht. Probleem is dat deze veelvuldig in de schappen te vinden zijn wanneer naar een koolhydraatbron wordt gezocht.
Belangrijk in mijn ogen is momenteel aandacht te schenken aan de Glycemische Index, of beter nog, de Glycemische Load van een maaltijd. Dit laat voordelen zien wat betreft gewichtsverlies en het bloedlipidenprofiel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... d_RVDocSum
Als je op die momenten, 5 a 6 keer per dag, voornamelijk koolhydraten inneemt (bijv 2 boterhammen), dan reageert het lichaam daar op door het opgenomen voedsel direct te verbranden. Door dit effect leer je je lichaam om eten niet meer op te slaan in vet, want je lichaam weet dat het voedsel krijgt. Op deze manier verhoog je de stofwisseling
Dit strookt niet geheel met de huidige inzichten. Het lichaam denkt niet wanneer er brandstof (koolhydraten) ingegooid wordt; kom het zijn koolhydraten, laat ik die maar meteen verbranden. Eerst zullen ze verteerd moeten worden, vervolgens moeten ze worden opgenomen in de bloedbaan waar ze doormiddel van insuline kunnen worden opgenomen. Echter een teveel aan koolhydraten wordt door datzelfde hormoon opgeslagen als vetmassa. Bovendien zorgen diverse hormonen (adrenaline, glucagon, cortisol, insuline) ervoor dat de bloedsuikerspiegel binnen bepaalde grenzen blijft en de insulinespiegel daardoor ook (diabetes mellitus patienten daargelaten).
Het vaker per dag eten verhoogd wel de grondstofwisseling, maar daar hebben koolhydraten geen invloed op. De grondstofwisseling wordt zelfs nog meer verhoogd wanneer vaker per dag een eiwitrijke maaltijd wordt gegeten.
En de beste manier is intensieve intervaltraining.


Belangrijk bij een energiebeperktdieet (noodzakelijk wil men vetmassa verliezen) is ook dat er voldoende eiwitten worden gegeten. Een hoog aandeel eiwitten in de voeding (20%) heeft om meerdere redenen baat.
Zo verhoogd het de grondstofwisseling, werkt het antikatabool en heeft het een verzadigdende werking.
Het beperken van vet in plaats van koolhydraten lijkt geen enkele meerwaarde te hebben. Zowel niet wat betreft gewichtsverlies als op de bloedlipiden:
http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/full/166/3/285
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... d_RVDocSum

Waar ik nog wel een opmerking over wil maken is dat iedereen anders is en iedereen eigenlijk een indivuele aanpak nodig heeft.
Dat iemand op gewicht blijft met een half brood, twee stuks groente en twee stuks fruit en af af en toe een ijsje, gebakje, BBQ en zak chips, wil niet zeggen dat dat nou voor iedereen goed is.

Probeer voedsel te eten met een hoge nutrientdichtheid en een lage energiedichtheid. Voldoende groente bij de warme maaltijd is daar een goed voorbeel van. En dan bedoel ik richting 200 gram groente.

mark1967
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2007 11:07

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door mark1967 »

In de media hoor je dat het Sonja Bakker dieet te weinig voedingstoffen zou bevatten. Ons hele gezin hebben het dieet 2 maanden gedaan, en een goed resultaat behaald.

Sonja Bakker

ron77
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 sep 2007 22:28

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door ron77 »

de fabrikanten van frisdranken,snoep e.d. zijn bang dat hun inkomsten teruglopen.
Verklaard volgens mij ook aardig wat negatieve publiciteit.

sb2
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2007 13:02

Re: Sonja Bakker

Ongelezen bericht door sb2 »

Het zal wel zo zijn dat een Sonja Bakker dieet helpt om af te vallen alleen zie ik de mensen om mij heen daarna weer richting het oude gewicht gaan. De stofwisseling wordt door haar dieet dusdanig vertraagd en cq. in de war geschopt dat het maar van korte duur is.

http://www.brabantsdagblad.nl/gezondhei ... 921027.ece
http://www.ad.nl/diagnose/article1685610.ece
http://www.telegraaf.nl/binnenland/article71539831.ece
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... source=rss

Wil je echt iets aan je gewicht doen voor de lange termijn dan zul je toch je stofwisseling moeten verhogen en dan is een SB dieet niet voldoende.

Gesloten