LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Ik lees net dat je 40 slikt. Hoe lang heb je 30 en resp. 20 geslikt?
Ik weet dat ik een beetje raar werd van 40 mg destijds. Net iets teveel denk ik. Heb je wel een goede psychiater? Want als die Citalopram bij jou niet goed aanslaat, moet je misschien niet te lang wachten met iets anders. Ik las dat je ook al Efexor had geprobeerd?

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hallo allemaal

ontzettend bedankt voor jullie reacties , ik zit hier te huilen achter de pc. ik weet dat het weer over gaat maar het zijn die rotdagen he . ja ik heb wel steun en zou wel naar een vriendin of mn vriend kunnen gaan maar voel me daar totaal te lusteloos voor .zou naar de stad kunnen gaan maar ook tussen al die mensen voel ik me vreselijk eenzaam. dat werkt ook niet . ik heb de citalopram 7 juli verhoogd naar 30 en is nu afgelopen woensdag naar 40 verhoogd. als het tot aan de volgende afspraak , 18 sept, niet beter gaat wil ik vragen of ik opnieuw de efexor kan krijgen. destijds hebben ze me een te hoge dosering gegeven wardoor ik hyper werd. maar ondanks de nare bijverschijnselen (die overigens binnen een paar dagen bijna weg waren ) werkte de efexor beter dan de citalopram.
ik heb ook kalmeringstabletten in huis . lorazepam 2en half mg. daar slik ik smorgens en s,avonds na het eten een halve en voor het slapen gaan een hele. maar denk dat ik nu toch een hele in ga nemen. het kan even teveel worden he .
vervolgens ga ik zo even lekker warm douchen , mn joggingpak aan en proberen languit op de bank tv te kijken. ook deze avond gaat weer voorbij. en mischien morgen een betere dag. ik hoop het . ik kom wel van tijd tot tijd even langs waaien op de site. bied echt veel steun en troost.

groetjes jeannette.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Jeanette, ook lekker op je rug liggen, handen op je buik en rustig en en uit ademen. Zorg dat je met je buik ademt. Concentreer je alleen op de beweging van je handen. Het is een soort simpele yoga-oefening die altijd wel lekker werkt.
Hup, aan die joggingbroek en een lekkere chill-pill nemen! ;)

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

lukt aardig , met een hele lorazepam en een glaasje port ben ik tenminste in staat om rustig op de bank te zitten en tv te kijken. tis niet de oplossing , maar soms..............
op naar de betere dagen

bedankt voor jullie steun , je kunt het zo hard nodig hebben blijkt wel.

groetjes jeannette.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Hup, aan die joggingbroek en een lekkere chill-pill nemen!
He-le-maal mee eens! Het gaat zo vast beter!

Vraagje: hebben jullie ook weleens last van angsten voor dingen waar je "normaal" niet bang voor zou hoeven of moeten zijn? (ik was eerder nauwelijks ergens bang voor)

Ik ben soms bang flauw te vallen (terwijl dat nooit is gebeurd), of door de droge mond en keel bang dat ik niet (goed) meer kan slikken. Een uurtje terug was ik ineens bang dat ik misschien een psychose zou kunnen hebben of waanbeelden (na het kijken van een aflevering van Lost die daar over ging) terwijl daar GEEN ENKELE aanleiding voor is; ik ben "alleen maar" overspannen, niet iets ernstigers! Ik weet juist precies wat ik allemaal doe en gedaan heb en ik zie zeker geen dingen die er niet zijn!

Voor mij zijn bovenstaande dingen irreele angsten, ik ben bang voor dingen waarvan ik (eigenlijk) best weet dat dat helemaal niet op mij van toepassing is.
Het zal "er wel bij horen", maar soms denk ik dat ik een beetje gek aan het worden ben. Dat krijg je he, bij overbelasting van de hersenen ;)

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Elyna,
Ja, ik herken dat wel een beetje. De angst voor de angst. Zelf kijk ik heel erg zorgvuldig wat ik wel en niet kijk op tv. Kijk een beetje low-key, ontspannende dingen. Oprah, stukje soap, een film die ik al heb gezien, feel-good-movies. Ik zit nu in zo'n ontzettende overgevoeloige periode, dat ik van bijna niks al van mijn stuk gebracht word...
Angst om flauw te vallen ken ik niet. Maar ik begrijp het wel. Ik heb bijvoorbeeld de angst om in een trein te zitten - heeft te maken met er niet meer uit te kunnen. Een totaal stomzinnige angst, irrele angst. AD's kunnen dat geheel of gedeeltelijk onderdrukken...

EnJoy
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2007 22:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door EnJoy »

Hoi allemaal,

jeannette1962? Hoe is het nu met je? Ben je de afgelopen avond en nacht een beetje doorgekomen? Ik leef met je mee hoor! Ik ken dat verdrietige en eenzame gevoel maar al te goed. Het is niet zo dat ik eenzaam ben in de zin van mensen om mij heen die mij zeer liefhebben. Nee, het is dat intense ellendige gevoel wat zo eenzaam maakt. Ik voel me heel alleen met mijn probleem/problemen. Het is ook een eenzaam gevecht...
Ik ben nu opgebouwd en zit op 20mg, die dosering heeft me in het verleden prima geholpen in combinatie met therapie. Die therapie heb ik ook al geregeld! Ik kan weer terug bij mijn vertrouwde therapeute van 'vroeger'! Intake en wachtlijst kan ik omzeilen, regelt zij voor mij 8)
Ik heb nog wel last van bijwerkingen, duizeligheid en hoofdpijn. Mijn maag gaat stukken beter!
Ik las over angst hier. Tja, ik heb een paniekstoornis, dat vind ik niet zo erg, die krijg ik wel weer onder de duim. Mijn fobie om naar buiten te gaan is verschrikkelijk...Ik ben zo aan huis gebonden, killing gewoon!
Angst voor de angst, niet meer en niet minder. Flauw vallen, overgeven in het openbaar, trillen...Op het moment dat ik de voordeur open doe, voel ik dat allemaal opkomen en doe ik de voordeur weer dicht. Terwijl ik weet dat het helemaal niet gaat gebeuren!!
Nou..ik ben ook mijn ei weer even kwijt. Iedereen veel sterkte en kracht! jeannette1962, denk aan je!!!
Liefs, EnJoy

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hoi enjoy

de nacht ben ik goed door gekomen , samen met de lorazepam en 2 glaasjes port ben ik rond 12 uur vanacht als een blok in slaap gevallen.
en dan word je weer wakker en begint het gevecht weer. ben gelukkig niet meer zo depressief als gisteren , ik zit er net iets boven nu. ben wat aan het rommelen in huis , ga zo 3 mapjes met foto,s in boekjes schuiven. en straks komt mn dochter gelukiig weer hier. (problemen met haar vader) en vanavond is mn zoon ook hier . maar ben erg lusteloos en heb nergens zin in .
paniek heb ik gelukkig niet tis alleen die nare depressieve stemming . wel weg willen , maar toch ook geen zin hebben , wel mensen willen zien maar toch ook weer niet . tis allemaal zo dubbel.

groetjes jeannette.

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hoi elyna

die angsten ken ik ook , irrationele gedachtes en angsten voor dingen waar je niet bang voor hoeft te zijn, dat slikprobleem ken ik ook en dat kan bij mij wel een paniekreactie losmaken. maar dit word onderdrukt door de lorazepam. en ook angsten die ineens op komen zetten waarvan je weet dat het helemaal niet kan daar waar je zo bang voor bent. dat is bij mij gelukkig een stuk minder geworden. ik probeer contstant te relativeren en pas ook vaak de RET therapie toe . maar 1 angst blijft hardnekkig aanwezig en heeft betrekking op mezelf , mn eigen lichaam. hoe of ik ook rlativeer en hoe of ik ook tegen mezelf zeg : het kan niet , het steekt onmiddelijk weer de kop op als ik de lorazepam afbouw. hoe of ik dat de baas moet worden ? ik hoop dat het lukt met therapie en mn eigen overedingskracht.

groetjes jeannette.

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Die rare gedachten heb ik ook.
Bang zijn voor de raarste dingen. en vooral ook angst voor de angst
Bang om weer bepaalde dingen te gaan denken.
Ben vandaag begonnen met 60 mg en voel me ook wat vreemd.
Het depressieve is er bij wel een heel eind af geloof ik maar ik heb vooral nog last van die akelige gedachten, daar word ik dan weer angstig van. Heb vorige week ook best wel een paar goede dagen gehad.
Een fijn weekend allemaal! en fijn dat je je iets beter voelt Jeanette!

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Anne,
Heb je m´n e-mail nog ontvangen?
Groetjes, jrs

Kroonm
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 sep 2007 15:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Kroonm »

Hallo dames,

Ik wil ook even reageren op jullie verhalen. Ik slik nu ruim 7 maanden cipramil. Ik ga om de twee weken naar de huisarts om te praten. Ik voel me al stukken beter. Stoppen zit er denk nog niet in. Voel me af en toe nog wel angstig. Heb nog wel momenten dat ik alleen maar aan nare dingen en situaties zit te denken en daar kan ik ook heel erg in blijven hangen bv de dood. Kan me heel erg slecht concentreren, vooral als ik erg moe ben. Gelukkig heb ik twee schatten van kinderen die me er doorheen slepen. Elke dag is het maar weer afwachten hoe ik me voel. De bekende ups and downs. Mijn probleem is helaas niet zomaar op te lossen. Ik ben in drie weken tijd allebei mn ouders verloren aan een hartstilstand. Ik was toen ook net 3 maanden zwanger dus hormonen speelde ook nog erg mee. Ik mis ze ontzettend iedere dag weer. Groet Maris

Kroonm
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 sep 2007 15:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Kroonm »

Na 5 maanden cipramil slikken heb ik last van overgewicht. Heeft iemand hier ook last van?

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Ik slik het pas een week, maar ik raak juist gewicht kwijt omdat ik (vooral 's ochtends) zo misselijk ben.

Gaat dit nog over??

Heel veel sterkte, Kroonm. Het komt allemaal wel goed!
Ik ben voor het eerst bij de psycholoog geweest en ik denk dat ze me goed kan helpen (ik ben overspannen door overlijden en ziekte in de familie (oma en schoonvader), verhuizingen en werkstress). Ze is er van overtuigd dat ik in een paar maanden wel weer opgelapt ben. Ik hoop het ;)

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Anti-depressiva

Aangeraden wordt om dit eens te lezen!!

http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Art_ ... ssiva.html

Bedenk daarbij dat ik géén slikker ben en er dus geen enkel verder belang bij heb.

Wees géén struisvogel.
Wil men wel de kop in het zand steken dan is dit UW keuze!

Grootvader

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hallo kanovaarder

mischien is het goed bedoeld , maar ik denk niet dat mensen hier op dit soort berichten zitten te wachten. de bedoeling van dit forum is steun aan elkaar te hebben. ik kan niet zeggen dat ik veel steun uit dit bericht kan halen. ik knok keihard , en ja met citalopram, om er weer bovenop te komen en langzaam aan ga ik de goeie kant weer op. dus van mij mogen dit soort berichten weg blijven. we kennen denk ik allemaal de risico,s wel.

mvg jeannette.

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

Kanovaarder,

De gevaren van AD's zijn bekend, het zijn ook geen oplossingen, maar hulpmiddelen. Het slikken van AD's met als idee, dat dit alles zou oplossen zou terecht struisvogelpolitiek zijn.

In de storm die het leven heet, maak je nu eenmaal momenten mee dat het een totaal andere wending neemt als dat je verwacht. Ben het in zoverre met Jeannette1962 eens, dat de toonzetting erg bot overkomt.

Zelf denk ik dat iedereen die hier berichten schrijft er moeite mee heeft dat er middelen gebruikt worden om een moeilijke periode te overbruggen en daar juist erg voorzichtig mee wil zijn. Dit juist om gekke uitwassen te voorkomen.

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Ik ben het met hugo en jeanette eens. We schrijven hier om steun!

Zelf denk ik dat iedereen die hier berichten schrijft er moeite mee heeft dat er middelen gebruikt worden om een moeilijke periode te overbruggen en daar juist erg voorzichtig mee wil zijn. Dit juist om gekke uitwassen te voorkomen.
Helemaal mee eens!

Ik heb 2 maanden zelf geprobeerd mijn overspannenheid met hulp van een psychosomatische fysiotherapeut op te lossen (deze biedt enige psychologische steun, lichamelijke therapie en ontspanningsoefeningen). Het ging wel wat beter met me maar ik bleef hangen op een bepaald punt. Vandaar de ad. Wil het liever niet, maar ik voel me nu al zoveel beter..
P.S. ik ga ook naar de psycholoog.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Antidepressiva en steun

Ik protesteeer tegen het feit dat ik als niet-slikker mij er niet mee zou mogen bemoeien.
Welnu, in die 30 jaar taxirijden heb ik meer mensen met psychische problemen mee gemaakt, meer mensen naar het crisiscentrum van het WG (Amsterdam) moeten brengen en naar plaatsen zoals Bloemendaal en Santpoort-Zuid bijvoorbeeld.
Heb op kinderen moeten passen omdat de moeder het even niet aankon en opgenomen moest worden.
Heb een ander kind net op tijd weg laten halen omdat ook die werd verwaarloosd door ernstige psychische moeilijkheden van de desbetreffende moeder.
Ik heb mij dus wel degelijk in deze materie meer verdiept dan menigeen hier nu op dit forum mij in de schoenen probeert te schuiven.

Juist omdat ik de problematiek ken schrijf ik hier vooral met waarschuwingen en adviezen.
Dat is kennelijk voor sommigen niet leuk omdat achter dit slikken ook veel schaamte zit.

Toch blijf ik erop hameren dat men goed moet weten wat men slikt en wat de effecten zijn van anti-depressiva.
Het meest belangrijke effect is wel het uitblijven van de REM-slaap!
De periode dat een mens droomt. Een periode ook die blijkens onderzoekingen ook nodig zijn voor een mens omdat binnen deze REMslaap allerlei ervaringen geordend worden.
Duidelijk is ook dat het uitblijven van deze REM-slaap negatief uitwerkt op de (ook geestelijke) gezondheid.
Dat mag niet leuk klinken maar het is wel een van de meest essentiele zaken die een slikker onder ogen moet zien.

Daarom is kennis juist in deze gevallen dringend nodig.
Dat sommigen dat maar niet willen weten is hun zaak.
1 iemand is in ieder geval die weer op de goede weg is gekomen en daar een bericht over heeft geplaatst want dit is volgens haar mede gekomen door dit forum.

Er is een joodse onderscheiding voor mensen die tijdens barre tijden een mens heeft gered en beschermd; De Yad Vashem-onderscheiding waarbij gezegd: "Wie 1 mens heeft gered, heeft de wereld gered"
Ik wil daarmee niet zeggen dat ik die wereld gered heb maar ik ben wel in dit leven waardevol geweest en wil dit blijven.

Tenslotte;

Wie in een verwijzing hnaar een artikel alleen maar datgene citeerd wat hem/haar het beste uitkomt is verkeerd bezig.
De strekking van het verhaal ging niet over de gevaren van desbetreffende medicijnen maar over de zin of onzin om menselijke problemen met een pilletje te verhelpen.

En al eens eerder ondertekend met;

Een bezorgde Grootvader.
en dat méén ik!!

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

Kanovaarder,

Je reageerd precies zoals ik verwachtte: heftig. We zijn elkaar al n's eerder tegengekomen en ik ken je achtergrond.

Het uitblijven van de (REM) slaap is natuurlijk een perfect martelmiddel en is essentieel om te verwerken. Heb je mijn reactie gelezen?

Niet te snel oordelen, jou ervaringen trek ik niet in twijfel en vanuit die optiek accepteer ik deze, maar doe het wat rustiger.

Groet,

Gesloten