LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
juuldijk
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jun 2007 12:07

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door juuldijk »

Mij valt op dat toch veel mensen niet overstappen naar de "kleine" banken omdat ze er geen vertrouwen in hebben. Dit komt toch vaak omdat het buitenlandse banken zijn. Ze realiseren zich echter niet dat hier ook vaak buitenlandse internationale banken achter zitten, die hier in Ned. een leuke plek willen bemachtigen. Op deze manier treedt ABN en ING in het buitenland in de "geldmarkt". Ook hier moeten ze opboksen tegen de vooroordelen van een zogenaamde buitenlandse bank. Indien het overhoop toch misgaat met de kleine bank staat De Nederlandsche Bank ook nog garant, zelf voor 100% tot 20.000 euro's. Kies voor rendement en niet voor het oude bekende

guus100
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2007 13:12

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door guus100 »

Voor de duurzame spaarders onder ons.... ASN heeft zijn Ideaalsparen (maandelijks sparen tussen 50 en 250 euro) verhoogd naar 4,25%

sidonia
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 okt 2006 15:16

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door sidonia »

Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen over het volgende:

Plus magazijn van september 2007 nr9
"Is mijn spaargeld wel safe? Een en/of-rekening telt bij beide rekeninghouders voor de helft mee."

Ik was toch in de veronderstelling bij een en/of-rekening een garantie van 2x20.00, mocht er iets mis gaan 2x90 procent.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door SJZ »

Nee, er geldt geen garantie van 2 x 20.000 voor een rekening / voor alle rekeningen.

Als op een en/of rekening 40.000 euro staat, dan wordt aan ALLEBEI de partners de helft (is 20.000) toegekend, en BEIDEN hebben voor hun deel een garantie van 20.000.

Meestal komt dat op hetzelfde neer. Maar stel:
Rekening 1 bij bank A € 10.000 op naam partner X
Rekening 2 bij bank A € 30.000 op naam partner X en/of partner Y

Bij faillisement wordt rekening 2 over beide partners verdeeld.
Partner Y heeft dus € 15.000 van rekening 2 en krijgt dat keurig uitbetaald.
Parter X heeft dus € 15.000 (rek 2) en € 10.000 (rek 1) is € 30.000. Da's jammer, alleen de eerste € 20.000 is volledig gegarandeerd. Voor de overige € 10.000 geldt tegenwoordig gelukkig wel de 90% regel.

Maar zolang je al je rekeningen bij een bank maar en/of rekeningen maakt geldt in de praktijk dus wel € 40.000.

juuldijk
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jun 2007 12:07

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door juuldijk »

Geldt de garantieregeling ook voor van oorsprong buitenlandse banken met vergunning voor Nederland?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door SJZ »

Geldt de garantieregeling ook voor van oorsprong buitenlandse banken met vergunning voor Nederland?
Je bedoelt Argenta neem ik aan? Da's in ieder geval de enige bank waarvan ik weet dat dat een buitenlandse bank is met een vergunning voor Nederland. Daarvoor geldt de belgische garantieregeling, en die is gelijk aan de minimale regeling die de EU voorschrijft: 20.000 euro per persoon is gegarandeerd.

old no.7
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2006 12:52

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door old no.7 »

Weet iemand of je opgebouwde rente ook onder de garantieregeling valt. Er wordt alleen maar gesproken over het saldo van je rekening en ik kan nooit wat vinden of de opgebouwde rente ook meetelt bij een eventuele aanspraak op de garantieregeling.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

http://www.dnb.nl/dnb/home/over_dnb/vee ... 13-64.html
De wet financieel toezicht doorspitten is me een beetje teveel van het goede maar in de oude garantieregeling heb ik terug kunnen vinden dat het opgebouwde rentetegoed ook onderdeel uitmaakt van de vergoeding.
Houd wel rekening dat de Nederlandse bank maximaal 3 maanden de tijd kan nemen om de geleden schade te vergoeden :idea:
In geval van Argenta gaat het dan overigens om de Nationale Bank van Belgie (alwaar op de site eigenlijk geen info over deze regeling is te vinden :shock: ).
Zoals SJZ al zei is de depositobescherming van deze bank slechts 20.000 euro en klanten in andere EU landen mogen (en willen!?) ze in dit opzicht geen betere voorwaarden aanbieden dan de Belgische klanten.
Wat dat betreft zou je bij de AK en AT bank beter af zijn.
Die vallen, als zijnde niet EU banken, weer direct onder de WFT volgens mij!?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door SJZ »

Wat dat betreft zou je bij de AK en AT bank beter af zijn.
Die vallen, als zijnde niet EU banken, weer direct onder de WFT volgens mij!?
AK en AT zijn NEDERLANDSE banken.[/url]

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

AK Bank
Akbank N.V. is een 100% dochteronderneming van Akbank T.A.S., de grootste commerciële bank in Turkije met meer dan 600 filialen
AT Bank
Door het uitgebreide netwerk van de moedermaatschappij Alfa Bank, de grootste particuliere commerciële bank in de Russische Federatie,
Sry, je hebt gelijk :oops:
het moet zijn NEDERLANDSE BANKEN, met niet-EU ouders :wink:
(zal wel makkelijker of zelfs noodzakelijk zijn in verband met vergunningen)

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door SJZ »

met niet-EU ouders
Wie de ouders zijn, dat maakt niet uit. Als jij morgen alle aandelen van de Nederlandse AT Bank koopt, dan heeft die bank ineens een Nederlandse aandeelhouder.

Credit Europe was een bank waarvan alle aandelen gehouden werden door een Turkse bank, sindskort door een Griekse bank. De ouders zijn dus ineens wel EU-lid. Maakt allemaal niks uit, het gaat erom: welke rechtspersoon is in Nederland actief op de markt.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

beide met iets betere garanties dan Argenta want vallende onder de NL wetgeving 8)

juuldijk
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jun 2007 12:07

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door juuldijk »

De Nederlandsche Bank blijkt een pagina te hebben waar alle bankinstelling met garantieregeling instaan.

http://www.registers.dnb.nl/dnb/default ... uageID=NLD

Je kunt ook zoeken naar een bepaalde bank

fray
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2007 22:17

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door fray »

Mij valt op dat toch veel mensen niet overstappen naar de "kleine" banken omdat ze er geen vertrouwen in hebben. Dit komt toch vaak omdat het buitenlandse banken zijn.
Terecht blijven mensen achterdochtig. De gevestigde banken in Nederland zijn echter niet meer zo Nederlands, maar het zijn wel betrouwbare banken. Neem bijvoorbeeld Rabobank. Zij hebben de hoogst mogelijke kredietwaardigheid in de financiele wereld. Ookal geldt er een garantieregeling ik stort mijn geld niet bij een bank zolang ik niet weet of zij de volgende zijn die omvallen door de hypothekenmalaise in USA.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ookal geldt er een garantieregeling ik stort mijn geld niet bij een bank zolang ik niet weet of zij de volgende zijn die omvallen door de hypothekenmalaise in USA.
Dus jij hebt je vermogen nu in een grote ouwe sok gestopt?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door SJZ »

Ookal geldt er een garantieregeling ik stort mijn geld niet bij een bank zolang ik niet weet of zij de volgende zijn die omvallen door de hypothekenmalaise in USA.
De banken die de afgelopen 40 jaar in Nederland zijn omgevallen waren toch meestal juist nette en/of grote Nederlandse banken. Nooit kleine onbekende banken.

guus100
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2007 13:12

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door guus100 »

Van ING weten we dat zij een "klein" bedrag geinvesteerd hebben in het slechte deel van de hypothekenmarkt in America, maar hoe zit dit met bijvoorbeeld Credit Europe en AT Bank? Wij horen er pas iets van als het al te laat is. Natuurlijk valt het tot een bepaald bedrag onder de garantieregeling, maar toch.

Weet iemand waar je achter de financiele situatie van bijv AT bank kunt komen zonder ingewikkelde jaarrapporten op te vragen?

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door particulier »

De meest gemakkelijke manier is de credit rating van de bank te volgen. Credit ratings van Standard & Poor en Fitch zijn openbaar, bij Moody's moet je je registreren waarbij je o.a. adresgegevens moet opgeven.

Credit ratings AAA tot BBB- zijn investeringswaardige ratings, alhoewel voor particulieren als vuistregel wordt aangenomen niet in de B categorie te investeren. Als een rating bureau een bedrijf op de 'watch' list zet, voorspelt dat niet veel goeds: De rating zal door de gewijzigde marktomstandigheden waarschijnlijk worden verlaagd.

Een andere mogelijkheid is om analyses van analisten te volgen in bijvoorbeeld beleggersbladen of op Internet. Deze heb ik zelf echter nooit gezien van kleine banken.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

alhoewel voor particulieren als vuistregel wordt aangenomen niet in de B categorie te investeren
Zou zelfs Argenta "nicht im frage" komen met z'n tripple B (stijgende)rating.
Het moederbedrijf van AT Bank heeft een lagere (stabiele) BB rating evenals AKBANK.

Zoals overal in de financieele wereld levert risico nemen meer op; hogere rente is dus een stukje risico premie.
Op zich goed om te weten en rekening mee te houden zeker als je de toestanden bij de Northern Rock bank ziet.

Overigens heeft deze Britse bank nog een (dalende) A rating dus in hoeverre je echt helemaal op die S&P ratings af kan gaan........???

fray
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2007 22:17

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door fray »

Hogere rente dus meer risico geldt voor beleggingen, maar gaat niet op voor sparen. DNB staat echt niet toe dat een financieel zwakke bankinstelling bancaire diensten gaat aanbieden in Nederland. Volgens mij is een hogere rente meer bedoeld om een betere positie in de markt proberen te veroveren.

Gesloten