LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

kanovaarder,

Nog even reageren op je slotopmerking.

Een AD kan en mag nooit de oplossing zijn, ik noemde het bewust een hulpmiddel!

De Yad Vashem is trouwens o.a. uitgedeeld aan de psychiater die Vogelenzang in de 2e wereldoorlog leidde en daar een aantal Joden verborgen had. Tja die dualiteit.

Groet,

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Even aan hugo.
Je schreef:
De Yad Vashem is trouwens o.a. uitgedeeld aan de psychiater die Vogelenzang in de 2e wereldoorlog leidde en daar een aantal Joden verborgen had. Tja die dualiteit.
-----------------------------
Het eerste begrijp ik al ken ik dat verhaal nog niet.
Alleen dat: "Tsja, die dualiteit" kan ik niet plaatsen.
Juist het feit dat die man en psychiater was en met gevaar voor eigen leven joden redde in die tweede wereldoorlog is voor mij een teken dat dit een goede psychiater was.
menigeen zou wensen zo'n psych te hebben.

Tenslotte nog dit,
Ik heb in geen enkel stukje van mijn hand geschreven dat men nooit aan die anti-depressiva moet beginnen. Alleen dat men zou moeten weten wat men slikt en welke mogelijke gevolgen dit kan hebben op het verdere leven dat toch eens weer zou moeten worden opgepakt.

Zij die zo duidelijk hun eigen verhaal hier kunnen neerpennen zijn naar mijn mening mensen die hun leven weer op de rails zouden kunnen zetten.

Grootvader

henk66
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2007 15:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door henk66 »

grootvader,

ook ik twijvel niet aan je goede bedoelingen.
maar het is de toon die de muziek bepaalt en juist voor mensen hier is de juiste toon vaak erg belangrijk.

groet henk

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

kanovaarder,

Die pyschiater was depressief!!!

Met met "tja die dualiteit" bedoel ik dat alles meer kanten kent. Dus dat je voorzichtig moet zijn met meningen. Natuurlijk moet je wel kiezen.

Groet,

EnJoy
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2007 22:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door EnJoy »

Hoest met iedereen? Zo stilletjes hier....
Met mij gaat het wel redelijk, beetje koppijndag vandaag...Is morgen weer over!

Liefs, EnJoy

p.s.; Fijn weekend allemaal!

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Fijn dat het wel redelijk met je gaat, Enjoy!

Ik slik het nu 2 weken en heb opgebouwd vanaf 5 mg. De afgelopen week ging het eigenlijk wel aardig, veel (lange) momenten waarop ik me weer "normaal" voelde!

Gisteren de eerste dosis van 20 mg genomen (dat heb ik ook voorgeschreven gekregen). Ik voelde me gelijk wat minder en vanochtend eigenlijk ook (helemaal) niet lekker. Dit komt vast door de verhoging van 10 naar 20mg. Maar ja, zoals ik al eerder ergens gelezen heb: als je (veel) last hebt van bijwerkingen slaat het goed aan.

Ik heb het idee dat dit middel me echt wel gaat helpen, zeker gezien mijn goede gemoedstoestand en veel mindere lichamelijke klachten van een groot deel van vorige week (terwijl ik toen pas 10 mg slikte)!

Ik heb goede hoop!

HenriS
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2007 15:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door HenriS »

Hallo Cisely,

ik ben door een geschil met mijn werkgever al bijna 2 jaar
zwaar deressief, symotomen ; 1000 gedachten in mijn hoofd
maar in chaotische volgorde, straatangst, brievenbusangst
slaapeloosheid zware neerslachtigheid sterke onrust en vaak
explosieve agressie!

Ik neem sinds 1 week ook Citalopram, in plaats van Mirtazapine 45mg
door de Mirtazapine heb ik een gewichtstoename gekregen van 20kg
en werd geteisterd door de ergste nachtmerries!!
Bij de de Citalopram 20MG die ik ter vervanging heb van de mirtazapine 45 , neem ik ook nog 2x daags 1 tablet Tranxene 20mg
1x daags oxazepam 50mg 2x daags sotalol 80 mg en 1 x daags
dormicum 15mg.
Ik kan alleen maar hopen dat mijn angsten minder worden
Het ergste is dat ik het gevoel heb dat niemand mij begrijpt af en
toe wenste ik mij een andere vreselijke ziekte toe die mensen
wel konden begrijpen.
ik ben in ieder geval opgebrand.
ik wens jou en iedereen die dit heeft en leest veel sterkte.

henri

henk66
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2007 15:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door henk66 »

hallo mensen,

ik gebruik 20 mg sinds 2 weken na een periode van bijna een jaar niet gebruikt te hebben.
ik vind het lastig , een hele lijst van vervelende bijwerkingen die ik me eigenlijk van de vorige periode dat ik het middel slikte niet meer kon herinneren.

ik heb alle reacties op dit forum gelezen en het doet me heel goed,voel me minder alleen.wil jullie allemaal bedanken en veel sterkte wensen.

groet henk

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

HenriS,

Even plaatsen (ben geen arts!), maar schrik wel van de hoeveelheid medicijnen. Heb het nagezocht:

20 Mg Citapromil = AD
2 x 20 Mg Tranxene = anxiolyticum = angst demper
1 x 50 Mg Oxazepam = anxiolyticum = angst demper (50 Mg is erg hoog)!
1 x 50 Mg sotalol = â-blokker
1 x 15 Mg dormicum = slaapmiddel

Door de AD en de â-blokker worden je emoties afgevlakt/gedempt en door de Tranxene/Oxazepam en het slaapmiddel wordt je verdooft gehouden. Terwijl de problemen met de ex-werkgever doorgaan, heb je eropeens een heleboel bij gekregen!

Dit is een dodelijke circel, ga in elk geval een second opinion halen en ga het aantal benzo's zwaar omlaag brengen, probeer het probleem met de werkgever anders op te lossen of laat het rusten!

Snap dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, bovenstaande is gewoon te veel.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi allemaal,

Van mij ook even een update.
Ik ben nu exact 3 weken aan de cipramil. De eerste twee weken 20mg en de afgelopen week 30 mg. Afgelopen donderdag voelde ik ineens die verlichting! Vrijdag zo mogelijk nog beter. Het weekend is altijd een klein beetje moeilijker, omdat er wat minder afleiding is (door de week werk ik 4 dagen), maar eigenlijk mag ik niet klagen. Wat ik het allermoeilijkst vind, zijn de ochtenden. het wakker worden. Het vroeg wakker worden. Dan loop ik ijsberend door het huis met een kruiden-theetje (ik was altijd een koffiejunk, maar nu dan die kalmerende theetjes - ze komen me zo langzamerhand mijn neus uit maar goed, beter dan koffie denk ik dan maar)
Af en toe neem ik een tranxene van 5 mg per dag. heel soms 2. Ook dagen niet. Ik ben erg bang voor een tranxene-verslaving merk ik, dus ik probeer er zo voorzichtig mee om te gaan. Al met al voel ik dat de medicijnen gaan werken. ik heb veel bijwerkingen gehad (extreme onrust e.d.) maar ik heb ook uit diverse hoeken gehoord dat het dan JUIST gaat werken.

Ik ben benieuwd hoe het met jou gaat Jeanette? En Enjoy? En Hugo123? En gebruiken jullie veel angstdempende medicijnen naast AD?

Overigens heb ik wel een enorm teleurgesteld gevoel dat ik dus kennelijk niet zonder de medicijnen kan.... verd0mme. Terwijl ik WEET dat het leven leuk is...

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi Elynasedai,

Wat goed om te horen dat het iets beter gaat! Top! Schrik ook niet teveel als je af en toe een minder moment hebt en bedenk: straks is het weer beter.

Wat ik doe vanaf het begin van mijn depressie:
Ik schrijf iedere dag op hoe het gaat. Ik maak een soort logboekje die ik onderverdeel in ochtend, middag en avond. Daarin schrijf ik kort hoe ik me voelde, wat ik gedaan heb en of ik wel of niet tranxene heb genomen. Het fijne hieraan is dat je kunt teruglezen hoe het was. In mijn geval kan ik zien dat er tussen die slechte dagen ook minder slechte dagen tussen hebben gezeten. Misschien een slechte ochtend, maar dan weer een redelijke middag. Vaak is, als je depressief bent in je herinnering dan alles slecht geweest, terwijl dat dan helemaal niet blijkt te kloppen.
Ik lees nu echt een verbetering. Vergelijk mijn zondag van vandaag met mijn zondag van vorige week. En door ook op te schrijven wat je doet, zie je ook welke dingen kennelijk bevorderend hebben gewerkt op je humeur!
Ook het bijhouden hoeveel tranxene je slikt ja, ook dat vind ik belangrijk. heel bewust zijn wat je slikt en of het echt nodig is.
Misschien is het een tip of misschien doet iemand van jullie dit al?

groetjes
Mathy

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi Henri,

Ik voel met je mee. Maar wat een inderdaad enorme hoeveelheid medicijnen! Mijn broertje zou zeggen (hij werkt voor een apothekersorganisatie) "dankzij jou rijdt de apotheker in een nieuwe porsche!" Daar 'pest' hij mij altijd mee, haha!
Maar ik ben het eens met Hugo - je hebt juist kans dat je zoveel angsten en nachtmerries hebt door die gigantische cocktail aan medicijnen. Teveel benzo'n versterken juist weer een depressie en zeker als je er verslaafd aan raakt.
Ik neem aan dat je de middelen voorgeschreven krijgt van een psychiater? Of heb je een huisarts die jou dit allemaal voorschrijft?
En ik heb dat ook hoor, wat je zegt. Als je een hoge bloeddruk hebt, of je bent diabeet, dan begrijpen de mensen je sneller. Maar weet je: je staat er soms van te kijken hoeveel mensen in je omgeving wel te maken hebben (gehad) met een depressie of angst. Er is meer begrip dan je denkt en zeker op dit forum. Maar ik zou kijken of je met een goede psychiater een beter plan kunt bedenken voor je medicijn gebruik. Cipramil is in principe een prima middel en ik hoop ook zeker voor jou. Als dat goed werkt, zou je in principe uiteindelijk de benzo's niet meer nodig hebben, omdat Cipramil zowel op depressies als op het angstgebied werken. Maar dat alles uiteraard onder begeleiding van een hele goede psychiater die ervoor heeft doorgeleerd.... want ook ik ben geen arts.
En gekloot met een ex-werkgever: begrijpelijk. Dat werkt enorm op je gevoel van eigenwaarde. Ga daar over praten! Want nu lijkt het alsof die werkgever jou 2 keer te grazen heeft genomen....
Hou je taai en blijf praten, okay?

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Hoi Mathy02,

fijn om te horen dat het met jou ook beter gaat.

Ik heb ook moeite met de ochtenden, zeker in het weekend. Dit komt ook doordat ik 's ochtends erg onrustig wordt in bed en er dan eigenlijk uit moet, maar dat wil ik niet. Als ik dan eindelijk opsta voel ik me rot en slapjes (door de (spier)spanning, waar ik dan ook weer erg misselijk van ben). Dit heb ik voordat ik met ad's begon ook een tijdje gehad, maar gelukkig trok dat weg. Ik hoop dat het deze keer ook snel wegtrekt, heb er al bijna 2 weken last van.
Gelukkig voel ik me meestal beter als ik iets (actiefs) ga doen, een boekje lezen is dan niet genoeg.

Ik heb Oxazepam liggen en heb het nauwelijks gebruikt voor de bijwerkingen (maximaal 1 x 5 mg per dag, uiteindelijk maar een paar dagen gebruikt). Omdat ik af en toe nog bang ben voor (voor mij) stomme dingen (droge mond = moeilijk slikken = bang!) heb ik wel altijd wat bij me, voor het geval dat.

Mathy, zou het kunnen dat ik weer wat extra last van de bijwerkingen krijg omdat ik 2 dagen geleden van 10 naar 20 mg ben gegaan?

jeannette1962
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2007 16:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door jeannette1962 »

hoi mathy en alle anderen

het gaat heel langzaam bergopwaarts . goed voel ik me nog lang niet , ben nog lang niet weer de oude ik. ik slik naast de citalopram alleen maar lorazepam. 3 keer daag een halve van 2en half mg. en een capsule om n maag rustig te houden.
verder heb ik nog behoorlijk last van maag en darmen.
ik heb smorgens ook veel last met op gang komen. ik ga nu elke morgen een uurtje zwemmen en lig dan om kwart voor 8 in het zwembad . vergt veel dicipline maar ik begin de dag dan wel beter.
zoals nu ........ is er geen zwemmen, hebik te lang uit geslapen . mn zoon is naar zn werk , mn dochter is naar de paarden en ik heb moeite met het alleen zitten. dan beginnen de gedachtes weer te malen, en heb gisteravond een Portje teveel gedronken. ik ga me zo aankleden , proberen wat te eten en dan vanmiddag samen met mn vrien een wandeling maken.

groetjes jeannette.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi lieve Elynasedai en Jeanette,

Wat zijn we aan het tobben he? Maar goed, we moeten dit volhouden! Elynasedai, jouw beschrijving ken ik als geen ander! Zodra ik wakker word, begint de onrust, de onzekerheid, moet ik ijsberen en voel ik me heel alleen. Die onrust is echt mega-irritant. Ik merk wel dat er van alles aan het werken is in mijn hoofd. Die medicijnen doen stevig hun best. Ik weet zeker als ik ze nu niet zou slikken, dat ik op de bodem van de kelder zou liggen. nu ben ik halverwege het trapje.
Zou het liefst om 12 uur al een wijntje nemen, of een tranxene om te ontspannen. Het malen is vervelend he Jeanette? Ik ben deze week maar dingetjes in huis gaan schlderen, balkon poetsen, plantjes kopen. Ik heb in de intratuin allerlei groen spul met bloemetjes erin gekocht en mijn hele balkon volgepropt. Tja, het werkt een beetje, dingen doen. Ik ga zo met mijn zoontje even naar het museum en vanmiddag even naar de verjaardag van mijn broertje met gelukkig alleen maar familieleden waar ik een beetje mezelf kan zijn.

Lieve knuffel
Mathy

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

Heb gisteren de verjaardag van mijn dochtertje kunnen vieren, ze is morgen jarig 6 jaar. Jeugdzorg / Advocaten zijn erbij aan de pas gekomen om haar over te dragen, gelijktijdig werd de overdracht van de gezinsvoogd aan mij weer door haar huidige partner gevolgd en vastgelegd.

We hebben elkaar dit jaar maar ongeveer 5 maal gezien en ze wordt door mijn ex met alle mogelijkheden bij mij weggehouden.

De hele dag had ik letterlijk een 'plakkend' kind, ze genoot ervan om haar papa mee te maken, ik natuurlijk ook van haar! Maar het is telkens weer loslaten en niet weten wanneer je haar weer ziet of hoe het met haar gaat.

Met andere woorden vandaag toch een behoorlijke klap.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Beste Hugo,

Ik ken je verdere situatie niet en kan er verder niet over oordelen. Maar ik vind het echt een naaistreek van je ex dat zij je dochter bij je uit de buurt houd. Zij weet niet wat voor psychische schade een kind kan oplopen als zij haar vader bijna nooit ziet en dus weinig vaderliefde krijgt. Zij kan misschien bij dr moeder wel een nep stiefvader hebben maar dat zegt niets. Een kind moet ook genoeg vaderliefde krijgen en dat kan niemand haar geven behalve jij.

Succes ermee

EnJoy
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 aug 2007 22:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door EnJoy »

Hoi allemaal!

mathy02, ik voel me een stuk beter! (20mg Citalopram) Ik gebruik 10mg Oxa als ik een paniekaanval heb die langer duurt dan een uur..Verder niet. Die aanvallen zijn nu al een stuk minder dan drie weken terug. S'morgens ben ik juist enorm fit, vroeg wakker en 'floep' zo mijn bed uit en aan de gang! Ik krijg vaak een mega wegtrekker tegen het eind van de middag. Meestal zet ik me daar overheen door leuk te gaan koken, iets wat veel aandacht vraagt en waar ik de mensen om mij heen hongerig en blij krijg (ben Indische en dus eten is heel belangrijk)!!
De agorafobie is er nog steeds, dat gaat natuurlijk ook niet meteen over..Ik ben wél heerlijk naar buiten geweest afgelopen zaterdag en heb zelfs auto gereden! Ging hartstikke goed. Er is ook veel bezoek geweest, druk in mijn huis dus....en ook dat verliep prima! Meestal krijg ik dan angstige gevoelens en wil ik alleen zijn...
Vandaag doe ik bewust wat kalmer en natuurlijk de wandelingen met mijn hond...heel misschien ga ik één winkel proberen, ik heb een agenda nodig. Die ik had ligt nog op mijn werk! Donderdag heb ik therapie, voor het eerst weer na jaren, en dat hele Arbo gedoe heb ik nu ook aan mijn fiets hangen, maar dat mag voorlopig telefonisch!
Iedereen veel kracht en sterkte en Hugo een dikke knuffel...

Liefs, EnJoy

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door elynasedai »

Ik heb vandaag ook voor het eerst weer auto gereden sinds 3 weken. Voordat ik met de ad begon weerhielden mijn klachten me niet, maar op de een of andere manier durfde ik na het starten met Citalopram ineens niet meer (ik hoefde ook niet te rijden, maar dat terzijde).

Dus vandaag besloot ik met de auto naar de fysio te gaan, omdat het zo ontzettend regende! En natuurlijk ging het goed!

Nu ga ik met de auto naar het winkelcentrum, lekker broodje halen bij Bart, naar de Xenos en boodschapjes doen :)

hugo123
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 jun 2007 19:18

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hugo123 »

Vanaf het eerste moment heb ik doodsangsten om auto te rijden, maar ik ben dit gewoon blijven doen. Ben wel altijd blijven controleren of ik niet onveilig aan het rijden was. Heb wel angsten uitgestaan!

Gesloten