LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Ongelezen bericht door Shine »

Ik heb mijn leverancier gebeld (essent) om te weten hoe hoog mijn boete is als ik mijn contract (keuzetarief standaard, looptijd steeds 1 jaar) vroegtijdig opzeg ivm een eventuele switch.
Ik wil namelijk het kosten/baten verhaal weten.
Antwoord Essent:
Dat kan ik u niet zeggen. Dat kunnen wij u pas zeggen als u uw contract opgezegd hebt en miv welke datum dit is.

Reactie klant:
Dit zal dan miv 01-11-2007 zijn. Mijn contract loopt tot 01-08-2008.
Voor het doorvoeren van boetes staan toch vaste bedragen? En Essent mij meet mij toch kunnen zeggen hoeveel ik bij contractbreuk moet betalen. Nu ben ik aan de goden overgeleverd en kan dus niet een gedegen vergelijk maken en weet dus niet wat me te wachten staat!

Antwoord Essent:
Wij voeren geen actief boete beleid, maar ik kan u niet garanderen of u wel of niet een boete opgelegd krijgt. Dat hangt van de beslissing af die na uw opzegging genomen wordt.


Reactie klant:
Maar in de voorwaarden alsook op jullie website wordt duidelijk vermeld:
Uw overeenkomst loopt tot en met de einddatum van de leveringsovereenkomst. U kunt dus aan het eind van uw leveringsperiode overstappen naar een andere leverancier, zonder financiële consequenties.
En ik wil weten welke financiele consequenties hier aan vastzitten. Dus hoeveel boete ik moet betalen.

Antw. Essent:
Nee, daar kan ik u geen antwoord opgeven. Over sommige dingen mogen wij ook geen uitspraken doen.

Reactie klant:
Dunkt me dat dit een simpele en duidelijke vraag is, waarop ik toch een antwoord kan en mag verwachten. Nogmaals, ik wil weten welke financiele consequenties er dan volgen en hoe hoog het boete bedrag bij dit contractbreuk is.
(het antwoord van de medewerkster blijft hetzelfde)
Kan ik dan uw meerdere spreken? (antw..: nee)
Dan heb ik bij deze een klacht en wil die nu indienen.
(medewerkster zegt er een klacht van te maken)
Mijn vraag: en hoe is de verdere procedure bij deze klacht? Wanneer krijg ik een antwoord?
Antw. Essent: Oh, dat kan enkele weken, wel 3-4 weken duren, voordat u een antwoord krijgt.

Samenvattend:
Men voert een boetebeleid, maar het is dus willekeur?
Is een leverancier niet verplicht om mij vooraf goed en duidelijk te informeren of ik wel/niet een boete krijg en hoe hoog deze is als ik contractbreuk ga plegen. Zeker als ik daarnaar informeer.
Nu is het willekeur en ben ik afhankelijk hoe een beslissing uitvalt, als ik besluit vroegtijdig op te zeggen.
Als klant wil je graag vooraf weten waaraan je toe bent.

Als men geen actief boetebeleid voert, dient men dan niet gewoon te zeggen: nee u krijgt geen boete?

Wie kan me antwoorden?

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Ongelezen bericht door wicher »

@ Shine:

Wat staat hierover in je contract?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Ongelezen bericht door Shine »

Bij contractbreuk dat me een financiele vergoeding (lees boete) in rekening wordt gebracht. Hoogte van bedrag staat er niet bij.
En dus wil ik weten hoeveel dat is en daar kan/wil men geen antwoord op geven.

Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Re: Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Ongelezen bericht door Tiellie »

Essent heeft tot op heden geen boetes in rekening gebracht, maar dreigt er wel mee. Nuon brengt sinds kort boetes in rekening en Eneco brengt ook geen boetes in rekening.

Effe eenvoudiger, een paar bedrijven die het wel doen zijn:

Nuon, RWE, Oxxio, Rendo, Dong/Intergas

Een paar bedrijven die het niet doen:

Essent, Eneco, Energie Direct, Caplare

oh, ja dit geldt aleen voor particuliere klanten en hier kunnen geen rechten aan worden ontleent. haha Ik heb wel alleen maar bedrijven opgenoemd waar ik het zeker van weet.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De regels voor het afkopen van je contract gaat per contract en is ongeveer uit hoofde gezegd 50 euro per niet afgemaakt jaar.

De bedragen zijn wettelijk geregeld.

DTe kun je bellen. Zij kunnen je dat vertellen wat een bedrijf maximaal mag rekenen. Ook zal het waarschijnlijk in je contract staan.

Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Re: Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Ongelezen bericht door Tiellie »

Dat klopt, 25 euro per product per resterend half jaar looptijd en maximaal 25 euro voor een verlengingsjaar. Maar sommige leveranciers brengen gewoon geen boetes in rekening.

Het is natuurlijk ook een beetje raar. Iemand gaat weg omdat hij/zij nier tevreden is en de leverancier geeft nog even lekker een trap na, best hufterig is dat. Bovendien kunnen ze vaak de al ingekochte energie weer met winst verkopen aan nieuwe klanten, omdat de prijzen alleen maar stijgen

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Ongelezen bericht door Shine »

Eerlijk gezegd vind ik het niet raar dat bij contractbreuk er een boete wordt opgelegd. Immers, je gaat iets aan met iets/iemand. Daarbij speelt niet mee of je het product wel/niet voor meer/minder kunt verkopen.
Je hebt een afspraak gemaakt die zwart op wit staat.

Inderdaad zag ik bij dte bedragen vermeld bij contractbreuk. En natuurlijk staat dat ook in mijn cotnract.
Mijn punt is echter dat het nu wat van de willekeur van de leverancier afhangt óf ze dit wel/niet in rekening brengen. Als ik bij mijn leverancier hiernaar vraag, mag ik verwachten hier een duidelijk sluitend antwoord op te krijgen.
Dus: als men gee actief boetebeleid er op nahoudt, communiceer dit naar de klant en zeg gewoon: nee u krijgt geen boete. Maar niet: dat hangt van de beslissing af die dan gemaakt wordt.
Je krijgt dan de smaak: zelfde bedrijf, verschillende klant, de een wel de ander niet betalen bij breuk. En moet ik dus maar afwachten hoe die weegschaal gaat uitvallen. Deze opstelling van een bedrijf acht ik niet goed en te vrijblijvend.

Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Re: Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Ongelezen bericht door Tiellie »

Leveranciers die OK zijn hoeven geen boetes in rekening te brengen, waarom zouden klanten daar weglopen? Het zijn alleen de leveranciers die onbetrouwbaar, hun zaken niet goed regelen of te duur zijn die dat moeten doen.

Neem Oxxio, als zij geen automatische verlengingen van een jaar zouden doen, geen agressieve verkoop en geen boetes. Hoeveel klanten zouden ze dan hebben? Heel weinig denk ik.

Een leverancier die uitgaat van z'n eigen kracht, zoals Greenchoice, hoeft geen boetes in rekening te brengen.

Ter info: Bij Greenchoice is de regel, als je niet tevreden bent ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt. ZONDER BOETE ! Bij de Vastelastenbond, waar ik bij zit, is dat ook zo. Zelfs bij een contract van drie jaar. Als ik een probleem heb met Elektran en ik meld dat bij de VLB, dan zorgen zij er voor dat ik geen boete hoef te betalen. Dat hebben ze mij per mail bevestigd.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Ongelezen bericht door D1RK »

Meestal is de netwerkbeheerder de normale boete vrij.

Als je voor een bepaalde tijd de prijs vastlegt is er vrijwel altijd een boete.

Het eerste jaar is een alternative aanbieder vrijwel altijd een boete.
Alleen als je gaat samenwonen en elders geen energie kunt afnemen of emigreer doen ze het vaak niet.

Het 2e contract na aflopen eerste is meestal maar niet altijd boetevrij, soms kun je elke maand weg, andere moet je het jaar afmaken!

Enkele aanbieders vergoeden een eventuele boete, maar met zoveel aanbieders kan ik geen uitspraken doen voor allemaal, dus lees je eigen voorwaarden, en hou ze in de gaten.

Meestal kom je na opzeggen weer tijdelijk terug bij netwerkbeheerder, en dan kun je dagelijks zonder kosten altijd wel weg!

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Ongelezen bericht door wicher »

@Shine: eerst schrijf je:
Bij contractbreuk dat me een financiele vergoeding (lees boete) in rekening wordt gebracht. Hoogte van bedrag staat er niet bij.
En daarna:
Inderdaad zag ik bij dte bedragen vermeld bij contractbreuk. En natuurlijk staat dat ook in mijn cotnract.
Welke van de 2 is het nu?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Ongelezen bericht door Shine »

Na reacties alhier ben ik naar DTE gegaan en zag toen de geldende boetes die een leverancier in rekening kan brengen.
In mijn contract staat dat er een financiele vergoeding in rekening gebracht wordt bij contractbreuk Maar niet het bedrag. Wellicht heb ik dat wat onduidelijk geformuleerd.
Dus: in contract staat: bij contractbreuk zal een financiele vergoeding in rekening worden gebracht. Maar staat niet het bedrag vermeld.

Zo duidelijker? ;-)

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Willekeur wel/niet boete bij contractbreuk

Ongelezen bericht door wicher »

Veel duidelijker :wink:

Gesloten