LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
IkWilbert
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 sep 2007 21:17

1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door IkWilbert »

1 oktober krijgen mijn vriendin en ik de sleutel van ons huisje. Aangezien we ook stroom en gas nodig hebben ben ik gaan rondkijken wat een goede en goedkope leverancier hiervoor is.

Ik kom uit bij Elektran en Green Choice. Volgens energieleveranciers.nl krijgen deze een hoge score en is de prijs ook goed.
Klopt dit? Of kan ik beter Essent nemen wat de "hoofdleverancier" is in dit gebied.
Ik heb diverse vergelijkingssite's bekeken maar ik heb geen idee wat we gaan verbruiken... we werken beide en zijn alleen 's avonds en in het weekend thuis. Het huis betreft een tussenwoning dus lekker warm voor de buren die naast ons zitten.

Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen om een goede keuze te maken. :roll:

HvanGennip
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 okt 2006 20:36

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door HvanGennip »

Beide leveranciers zijn goedkoper via de Vastelastebond, check http://www.vastelastenbond.nl

IkWilbert
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 sep 2007 21:17

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door IkWilbert »

Ik had dit al eens gezien inderdaad, als ik mij wil aanmelden krijg ik de vraag of 1 of 3 jaar wil.

Bij 1 jaar komt Greenchoice eruit en bij 3 jaar Elektran... Wat is de verstandigste keus?

En als ik direct naar Elektran of Green Choice ga, ben ik dan duurder uit?

HvanGennip
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 okt 2006 20:36

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door HvanGennip »

Ik weet wel dat de VLB alleen vaste prijzen biedt, en rechtstreeks bij Greenchoice kun je alleen variabel afsluiten. En dan moet je de leverancier op zijn blauwe ogen vertrouwen dat ze je een goed tarief in rekening gaan brengen. Lijkt me niet verstandig.

Ikzelf heb de 3 jaar, 5.5 eurocent voor drie jaar vast is het goedkoopste dat ik heb kunnen vinden. Zelfs Energie Direct die schreewt de goedkoopste te zijn heeft een tarief van 6.3 (variabel) op de website staan.

IkWilbert
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 sep 2007 21:17

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door IkWilbert »

en die 5,5 cent voor 3 jaar heeft de vastelastenbond voor jou uitgezocht?

HvanGennip
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 okt 2006 20:36

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door HvanGennip »

Staat op hun website bij tarieven 3 jaar vast, zie http://www.vastelastenbond.nl/nieuw/scr ... rieven.php is wel excl. btw en excl. toeslagen, maar daar kun je toch niet op besparen. Alleen op kale tarieven kun je besparen.

IkWilbert
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 sep 2007 21:17

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door IkWilbert »

Ok, dank je wel. Nog meer mensen die tips/ervaringen hebben?

Ik heb vanmiddag contact gehad met Elektran, even het e.e.a doorgenomen enzo. Gevraagd wat ik het beste kon doen... voor 1 jaar vastzetten of voor 3 jaar bijvoorbeeld. Volgens de persoon aan de lijn deden de meesten mensen het gewoon voor een jaar. Is dit inderdaad verstandig?

Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door Tiellie »

Reken maar na, de prijstijging licht de afgelopen 60 jaar op meer dan 10% per jaar, vorig jaar 18 en het jaar daarvoor 15, dit jaar zal naar schatting rond 10% uitkomen. Vanaf nu met 16% omdat ze in juli effe zijn gedaalt (6%). Totaal zal dit jaar op ongeveer 16% uitkomen.

Neem voor je berekening voor de voorzichtigheid ongeveer 10 a 12% voor je berekening, dan zit je altijd goed.

IkWilbert
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 sep 2007 21:17

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door IkWilbert »

dus 3 jaar is aan te raden? is wel wat duurder dan 1 jaar over de periode genomen zou ik goedkoper uit zijn?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door Shine »

Zeg, die vastrechtkosten bij Vastelastenbond, is dat per maand, kwartaal of per jaar?
Vastrecht is nml een kostenpost waarin leveranciers vrij zijn ze al dan niet in rekening te brengen. En deze kunnen dus behoorlijk verschillen!
Ik zie dat de vastelastenbond deze posten (voor E en G) in rekening brengt. Dit kan het gepresenteerde voordeel plaatje natuurlijk in een totaal ander daglicht brengen!
Dunkt me dat dit ook eens goed meegenomen mag worden in het vergelijkingsplaatje en het eventuele -vermeende- grote voordeel?! Want deze kostenpost schroeft de gepresenteerde gas/elektra prijs natuurlijk wel op, waarbij je je kunt afvragen hoe groot je voordeel dan daadwerkelijk zal zijn.

Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door Tiellie »

Die zijn per jaar, ik kan het nu niet meer vinden maar ik heb op hun weblog gelezen dat ze mensen waarschuwen voor Go Energy en de Nederlandse Energie Maatschappij. Die schijnen het dus wel per maand te berekenen.

Maar wel scherp van je, jij zal ook wel een goede aanbieder hebben?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door Shine »

Eh nou nee. Ik zou goedkoper kunnen, maar de mogelijke ellende die een overstap met zich mee kan brengen ten opzichte van het kleine gewin is het me niet waard.
Voor elektra zit ik wat hoger, maar gas is vrijwel gelijk (vergelijk vastelastenbond). Zou ik overstappen om een klein voordeel te halen, dan moet ik gelijk een 3-jarig contract afsluiten wat ik niet wil. Nu heb ik een jaarcontract. (geen vaste prijs overigens!)
Levering van E bij een andere leverancier (vastelastebond) zou aantrekkelijk kunnen zijn, maar de vastelasten die dan berekend worden gooien behoorlijk wat roet in het eten als ik voor alleen dit product overstap.
Kortom: blijf ik uiteindelijk waar ik zit en speel, met een beetje duurder uit zijn, op safe.

Maar tip voor diegenen die aan overstappen denken: vergelijk goed de vastelasten die een leverancier in rekening brengt, want dit kan het vermeedne voordeel behoorlijk negatief beinvloeden.

Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door Tiellie »

Dat is een beetje vaag wat je zegt shine, ik denk dat je met vastelasten het vastrecht bedoelt dat de leverancier in rekening brengt.

Bij de Vastelastenbond is dat 15 euro per product per jaar als je gas en elektra afneemt. Wat om en nabij gelijk of goedkoper is dan bij de gemiddelde leverancier.

Alle overige kosten zijn toch ongeacht de keuze van leverancier gelijk, dus alleen op het tarief (5.5 eurocent) kun je besparen, toch?

Het goedkoopste variabel tarief dat ik kan vinden is Energie Direct (6.3 eurocent) en je kunt er wel vanuit gaan dat dat gaat stijgen in 3 jaar.

Conclusie is dat Wilbert nu al direct veel goedkoper uit is met drie jaar vast van de Vastelastenbond, en daar 3 jaar lang geen risico van prijsstijgingen mee loopt. Bovendien is er geen enkele klacht over de Vastelastenbond te vinden dus de overstap zullen ze wel netjes verzorgen.

Of weet jij een betere optie shine?

En hoezo speel jij op safe met een variabel tarief? Ben je echt zo naief om te denken dat de prijzen gaan dalen. Alle prijzen van alle grondstoffen zijn fors aan het stijgen op de wereldmarkt en olie is de belangrijkste!! Misschien toch eens tijd om je contract te herzien?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door Shine »

Sorrie, ik bedoel natuurlijk het vastrecht gedeelte.

Vanuit mijn opinie kun je besparen op:
- leveringsgedeelte
- vastrecht gedeelte

Laten we eens kijken naar de vastelastenbond, waarbij ik even wil opmerken dat het niet mijn bedoeling is deze club te gaan afbranden!

1 jarig contract (prijzen zijn incl. btw):
E: 0,0678
G: 0,375
Voor beiden geldt een afzonderlijk vastrecht van 11,90. p/jr

3 jarig contract (prijzen zijn incl. btw):
E: 0,065
G: 0,380
Vastrecht alléén E-levering: 32,13 p/jr
Vastrecht alléén G levering: 32,13 p/jr
Vastrecht als je beide producten bij hun afneemt: 17,85. p/jr
Ik neem aan dat deze gepresenteerde vastrechtkosten ook per jaar zijn.
Zoniet is hun presentatie erg inconsequent en zelfs ronduit onduidelijk te noemen.

Link: http://www.vastelastenbond.nl/nieuw/scr ... rieven.php

Zou ik dus voor alléén E naar hun overstappen (3 jarig contract), omdat daar voor mij de grote winst te behalen valt, dan zijn de vstarechtkosten voor dit ene product dermate hoog dat ik zelfs op moet toeleggen. Het winstverlies t.o.v. mijn huidige leverancier zit dus in deze kostenpost. Vandaar dat een overstap voor mij niet interessant is. Zelfs niet bij een vastzetten.

Prijzen stijgen/dalen....wel niet vastzetten. Dit is een gokken. Ik vergelijk het ook steeds met beleggen. En bijkomend speelt natuurlijk de persoonlijke keuze of je wel niet langdurig vast wil zitten bij een leverancier. Ik wil dat niet en daar betaal ik dan ook wat extra voor.
Overigens geen risico van prijsstijgingen bij bepaalde tijd vaste prijs contracten is natuurlijk niet helemaal waar.
Contractueel is bij de VlB vastgelegd dat de gasprijs enkel en alleen verhoogd mag worden met de opslag die gasunie doorvoert. Dus er kan ook bij deze contractvormen nog steeds een prijsstijging doorgevoerd worden.

De discussie gaat niet over klachten alswel presentatie van kosten en de vergelijking die je als consument maakt en wat je daarin moet meenemen.

Als ik bijvoorbeeld kijk bij Elektran en haar gepresenteerde vastrechtkosten wordt het nóg grilliger.
Dit is: 17,85 p/jr. per product mits bij afname beide producten.
Zou ik voor alléén E naar hun overstappen komt mijn vastrecht voor dit ene product op een aanzienlijk hoger bedrag uit:
* Indien u alleen elektriciteit wenst of alleen gas geldt er een toeslag op het vastrecht van 1 euro per maand excl btw.
Vastrecht exclusief btw is bij hun: 15,= p/jr.
Er komt dan maandelijks 1,= bij. Dus:
12x 1,00 = 12,=. Totaal opgeteld vastrecht: 27,= excl. btw. p/jr.
En dat is óók geen kattepis.

Mijn huidige leverancier rekent 1,99 incl. btw per product per maand. Jaarlijks vastrechtdus: 23,88. incl. en per product.
Dus overstappen voor 1 product, omdat daar voor mij de winst uit te halen valt is absoluut niet interessant omdat de winst weer teniet wordt gedaan door het hoge vastrecht bij de nadere leverancier.
De leveringsprijs van E kan dan bij Elektran lager zijn, maar nogmaals, wordt volkomen teniet gedaan door dit hoge vastrecht. En precies dit aspect wordt nergens in die kijk, bereken en vergelijk sites en verhaaltjes meegenomen. Dit zou naar mijn idee wél moeten omdat je dan pas daadwerkelijk een correct kosten/winstbehaal beeld krijgt.

IkWilbert
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 sep 2007 21:17

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door IkWilbert »

Ik heb me zojuist aangemeld bij Elektran voor gas en licht. De prijs is netjes en de service komt ook goed over op mij. Ik heb er dus een goed gevoel bij, en dat is belangrijk voor mij.

:D

Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door Tiellie »

Ja, maar jou berekening is niet helemaal eerlijk. Als je uitgaat van de gemiddelde Nederlander neemt deze gas en elektriciteit af.

Het is te begrijpen dat als je maar één product afneemt dat het vastrecht omhoog gaat, de kwh prijs is dermate scherp te noemen.

Bovendien neem je de 1 jaar vast aanbieding, met een lagere gasprijs, hier niet in mee. Als je alleen voor Elektra over wil stappen, of alleen voor gas dan kun je bijv. beter de éénjarige aanbieding nemen.

Jij neemt nu de meest ongunstige situatie en zet daar de meest ongunstige aanbieding tegenover. Je moet het wel eerlijk doen.

Als jij maar weinig stroom en alleen stroom verbruikt dan is het inderdaad niet slim om voor een aanbieding te kiezen met een hoog vastrecht en een laag tarief. Jij kunt beter voor de 1 jaarsaanbieding gaan met 11.90 euro vastrecht en 6.78 eurocent per kwh.

Iemand die meer dan 3000 kwh gebruikt kan beter wel voor de 3 jaar gaan, want waar praten we dan over. 13 euro meer vastrecht per jaar op een besparing van ....

Je moet natuurlijk wel de juiste aanbieding bij het juiste profiel nemen, maar bereken het maar eens als je gas en elektriciteit gebruikt. Dan is er volgens mij geen betere aanbieding te vinden in Nederland.

Maar je punt is duidelijk, voor jou is 3 jaar vast met alleen elektriciteit inderdaad niet de beste optie. Voor mij is het de allerbeste optie omdat ik 3900 kwh verbruik en 1600 kub gas en betaal daarmee maar 17.85 euro vastrecht per product en pak daarmee die lage tarieven.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door Shine »

De prijsstelling m.b.t gas is voor mij in beide gevallen al niet super interessant. (dat heb ik ook al aangegeven in mijn eerder schrijven)
Alleen E zou interessant kunnen zijn mits.......
Mag mijn vergelijk volgens jou niet eerlijk zijn, ligt daar voor mijn privé situatie en verbuik wel degelijk de crux. Wat het niet meer interessant maakt. Natuurlijk ook vergezeld van de risoco's van een overstap. (lees de vele switchprobleem topics)

En laten we wel zijn: op de sites van prijs, bereken en vergelijk m.b.t. energie, is het vastrechtkostenplaatje ook niet meegenomen. Terwijl dit zeker een interessant kostenplaatje is wat je mee moet nemen in je berekening (verbruik, contract, leveringskost, vastrecht)

Als men denkt aan overstappen is het belangrijk dat àlle kosten en baten goed op een rij gezet moeten worden. En niet alleen de leveringsprijs.

De gemiddelde nederlander neemt...... Nou er zijn anders genoeg plaatsen waar alleen sprake is van E en geen gas.

Maar goed, doelstelling van mijn verhaal was lezers ook te attenderen op het vastrecht kostenplaatje. Dat hier ook aanzienlijke verschillen in zitten. Zeker als je sleechts met 1 product wil wisselen.

Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door Tiellie »

Precies, het is inderdaad wel een aandachtspuntje. Daar heb je gelijk in.

Maar ik denk wel dat de gemiddelde Nederlander meer op tarieven kan besparen dan op die paar euro verschil op het vastrecht. Hier een rekenvoorbeeld.

Tarief Nuon is 0.0988 euro en het vastrecht 23.88

zie: http://www.nuon.nl/producten-en-dienste ... rieven.jsp

3500 * 0.0988 = 345.80 345.90 + 23.88= 369.68

totaal Nuon is dus 369.80

Tarief VLB is 0.065 en het vastrecht bij afname één product is 32.13

zie: http://www.vastelastenbond.nl/nieuw/scr ... rieven.php

3500 * 0.065 = 227.50 227.50 + 32.13 = 259.63

totaal Vastelastenbond is dus 259.63

Dus bij een gemiddeld jaarverbruik (3500) kan ik 110 euro besparen ten opzichte van Nuon alleen op elektriciteit (leveringstarief + vastrecht), ondanks het hogere vastrecht.

Hoe laag is jou verbruik dan?

HvanGennip
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 okt 2006 20:36

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door HvanGennip »

Ja, daar ga je Shine!!!

hihi

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 1e huis en dus energieleverancier nodig...

Ongelezen bericht door Shine »

Het fluctueert een klein beetje, maar gemiddeld is dit 2000KwH.

Essent
2000x0,0833=166,60 + 23,88= 149,48

VLB
2000x0,065=130,= + 32,13= 162,13

Voor mij, gezien mijn verbruik, pakt het plaatje dus totaal anders uit.

Gesloten