LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Recht op eigen spullen
Recht op eigen spullen
De dochter (19 jaar) van mijn vriend is een paar maanden geleden door haar moeder het huis uitgezet. Ze heeft tijdelijk bij de moeder van een vriendin kunnen wonen en gaat nu samen met een vriendin wonen. En nu wil ze graag haar spullen (kleding, foto's, bed en computer) terug, maar haar moeder weigert deze terug te geven. Wat kunnen we hier precies aan doen? Wat zijn de wettelijke regels hierin?
Re: Recht op eigen spullen
Politie, aangifte van "diefstal/verduistering" doen?
Trouwens, die meid is 19, dus meerderjarig. Kan ze dat zelf niet?
Trouwens, die meid is 19, dus meerderjarig. Kan ze dat zelf niet?
Die spullen zijn haar ooit gegeven (geschonken) neem ik aan?
Dan zijn het gewoon haar eigendommen, en kan ze dus aangifte doen. Al lijkt me dit een pijnlijke zaak wanneer het tegen je eigen moeder is.
Is een goed gesprek echt een onmogelijke optie, wanneer de gemoederen iets bedaard zijn?
Wat moet haar moeder in vredesnaam met de foto's, bed en computer van haar dochter.
Opvoeden is ook loslaten, en wanneer deze 2 mensen blijkbaar niet meer samen onder één dak kunnen wonen, is de tijd daar dat een moeder haar dochter de gelegenheid biedt om een zelfstandig leven op te bouwen. Ook al is de aanleiding daartoe nog zo pijnlijk.
Ik zou als motivatie aan haar moeder aangeven dat je door de dochter onnodig haar broodnodige eigendommen te ontzeggen, het meisje noodgedwongen aan je bindt, en juist meer last van haar zult houden dan minder.
Of is dit juist wat ze wil? Dat kun je haar vragen. Wanneer ze goed contact wil houden/ herstellen, is dit namelijk een zeer slechte methode.
Succes.
Dan zijn het gewoon haar eigendommen, en kan ze dus aangifte doen. Al lijkt me dit een pijnlijke zaak wanneer het tegen je eigen moeder is.
Is een goed gesprek echt een onmogelijke optie, wanneer de gemoederen iets bedaard zijn?
Wat moet haar moeder in vredesnaam met de foto's, bed en computer van haar dochter.
Opvoeden is ook loslaten, en wanneer deze 2 mensen blijkbaar niet meer samen onder één dak kunnen wonen, is de tijd daar dat een moeder haar dochter de gelegenheid biedt om een zelfstandig leven op te bouwen. Ook al is de aanleiding daartoe nog zo pijnlijk.
Ik zou als motivatie aan haar moeder aangeven dat je door de dochter onnodig haar broodnodige eigendommen te ontzeggen, het meisje noodgedwongen aan je bindt, en juist meer last van haar zult houden dan minder.
Of is dit juist wat ze wil? Dat kun je haar vragen. Wanneer ze goed contact wil houden/ herstellen, is dit namelijk een zeer slechte methode.
Succes.
Ja Caruso, die 'meid' kan dat wel zelf, maar wij willen haar graag helpen. Kind heeft al zoveel meegemaakt, ik wil niet dat ze dat soort dingen alleen doet.
Ze heeft al eerder aangifte gedaan tegen de vriend van haar moeder vanwege bedreiging. Contact is helaas niet mogelijk. Er is door verschillende mensen met haar moeder gebeld maar ze weigert gewoon de spullen te geven en gooit dan de hoorn op de haak.
Contact herstellen wil het meisje echt niet. Ik ga nu bijna 2 jaar met haar vader om en gisteren zei ze nog tegen mij dat ik meer moeder voor haar ben dan haar eigen moeder. Haar moeder heeft haar nooit opgevoegd (dat hebben haar vader en haar oma gedaan), haar moeder heeft haar beroofd (spaarrekening leeggeroofd en stalling van paard niet betaald waardoor ze het paard wat ze van haar (inmiddels overleden) opa had gekregen kon verkopen).
Ze wil dus never nooit meer een normaal contact met haar moeder, die spoort gewoon niet. Wel wil ze haar spullen terug en terecht!
We gaan dus zeker van de week aangifte doen, ben alleen bang dat ze er weinig mee doen. Met de aangifte van bedreiging is ook niks gedaan.
Ze heeft al eerder aangifte gedaan tegen de vriend van haar moeder vanwege bedreiging. Contact is helaas niet mogelijk. Er is door verschillende mensen met haar moeder gebeld maar ze weigert gewoon de spullen te geven en gooit dan de hoorn op de haak.
Contact herstellen wil het meisje echt niet. Ik ga nu bijna 2 jaar met haar vader om en gisteren zei ze nog tegen mij dat ik meer moeder voor haar ben dan haar eigen moeder. Haar moeder heeft haar nooit opgevoegd (dat hebben haar vader en haar oma gedaan), haar moeder heeft haar beroofd (spaarrekening leeggeroofd en stalling van paard niet betaald waardoor ze het paard wat ze van haar (inmiddels overleden) opa had gekregen kon verkopen).
Ze wil dus never nooit meer een normaal contact met haar moeder, die spoort gewoon niet. Wel wil ze haar spullen terug en terecht!
We gaan dus zeker van de week aangifte doen, ben alleen bang dat ze er weinig mee doen. Met de aangifte van bedreiging is ook niks gedaan.
-
Ik wil niemand tot "domme" actie's aanzetten maar ...
ik zou t zo aanpakken :
Huur een vrachtauto/bestelbus ... je vriend en een paar vrienden
van jullie rijden naar moeders ... en eisen onmiddelijk de spullen
van z'n dochter !!! Zo niet bel je (zo zeg je althans) de politie .
En dan gewoon naar binnen lopen en beginnen met inladen !!!
Verder niemand aanraken en hun de buitendeur open laten doen,
kunnen ze je niks maken ... er van uit gaand dat alle spullen ECHT
van de dochter zijn (pc is bijvoorbeeld niet helemaal duidelijk ...)
Maargoed ... zo zou IK het doen ... er zijn vast betere manieren
maar die hebben niet zo'n snel en bevredigend effect ......
ik zou t zo aanpakken :
PC is eigenlijk zelfs van haar vader, kan je nagaan, alleen die heeft hij aan haar gegeven. Maar helaas, wat jij schrijft kan niet. De spullen zijn namelijk opgeslagen, omdat moeder en haar vriend tijdelijk bij zijn ouders wonen, omdat ze de sleutel van het nieuwe huis pas in augustus krijgen. Ze moet dus of de sleutel van de opslag geven of mee naar de opslag en beide doet ze niet.
Positief punt is dat de moeder respect heeft voor de spullen van haar dochter. Ze heeft de moeite genomen deze netjes op te slaan. Met name die foto's had ze zo in de kliko kunnen gooien, als ze haar dochter en de hele situatie eromheen zat was.
Dus ergens blijft in mijn beleving toch een mogelijkheid open om je zó met elkaar te verzoenen om iig die spullen terug te krijgen.
Maar mogelijk zie ik het te positief...
Dus ergens blijft in mijn beleving toch een mogelijkheid open om je zó met elkaar te verzoenen om iig die spullen terug te krijgen.
Maar mogelijk zie ik het te positief...
Ze zegt dat het opgeslagen is (samen met hun spullen omdat ze de sleutel van hun nieuwe flat nog niet heeft), maar of dat echt zo is weet niemand. Aangezien ze nogal wat schulden heeft is er best een kans dat de boel in beslag genomen is. De spullen waren namelijk al opgeslagen toen de huur van de vorige woning nog niet beeindigd was. Ze waren er dus al weg, met spullen en al, toen de huur nog zeker een maand doorliep.
Nou ja..ze heeft voor morgenmiddag een afspraak om aangifte te doen. Even kijken wat ermee gebeurt. Van het juridisch loket heeft ze het advies gekregen een vriendelijke brief op te stellen waarin ze een termijn stelt om contact op te nemen om te spullen terug te geven en deze brief aangetekend versturen. Als haar moeder dan binnen die termijn niet reageert moet ze weer contact opnemen met het juridisch loket om te kijken wat ze er verder aan kunnen doen.
Nou ja..ze heeft voor morgenmiddag een afspraak om aangifte te doen. Even kijken wat ermee gebeurt. Van het juridisch loket heeft ze het advies gekregen een vriendelijke brief op te stellen waarin ze een termijn stelt om contact op te nemen om te spullen terug te geven en deze brief aangetekend versturen. Als haar moeder dan binnen die termijn niet reageert moet ze weer contact opnemen met het juridisch loket om te kijken wat ze er verder aan kunnen doen.
-
En Bailey ......
Hoe ging de aangifte ???
Of ben ik TE nieuwsgierig ???
Hoe ging de aangifte ???
Of ben ik TE nieuwsgierig ???
Nee hoor. Ze hebben de aangifte opgenomen en gaan nu kijken wat ze kunnen doen en bij wie het terecht moet komen. Hoop dat dat niet te lang gaat duren. Ondertussen heeft ze gelukkig wel een bed van mijn vader kunnen krijgen die zijn flat verkocht heeft en samen is gaan wonen dus wat spullen over had. Dus ze kan in ieder geval normaal slapen. Maar het blijft natuurlijk raar dat je niet je eigen spullen terugkrijgt van je moeder. Zij heeft er tenslotte niks aan. En ik vind het ook zielig voor het meisje, zeker de foto's (ook die op de pc staan), die kan je nooit meer opnieuw maken.
Alleen die spullen waarvan zij aan kan tonen dat ze haar eigendom zijn kunnen worden teruggehaald (zoals foto's e.d.). Echter, bij veel spullen zal dit niet slagen omdat ze staan/aanwezig zijn in het huis van haar moeder (die eigenaar is van het huis of het huis huurt). Een vergelijkbaar probleem doet zich voor in het geval wanneer twee mensen gaan samenwonen zonder hiervoor een samenlevingscontract op te stellen en hierover iets te regelen.En nu wil ze graag haar spullen (kleding, foto's, bed en computer) terug, maar haar moeder weigert deze terug te geven. Wat kunnen we hier precies aan doen? Wat zijn de wettelijke regels hierin?
Als de jongedame kan bewijzen dat ze heeft betaald voor die spullen kan ze ze vorderen.Het eigendomsrecht bepaald dat,het wordt een ander verhaal als de spullen zijn opgeslagen als inboedel.
Als dit bijvoorbeeld ook nog door een deurwaarder is gevorderdt na huis uitzetting bijvoorbeeld kun je het vergeten.
Dat advies dat ik las over vrachtautootje en sterke vrienden zou ik niet proberen,dan verlies je meer dan alleen maar een paar spullen.
Je bent met 19 overigens wel volwassen voor de ene wet,maar je ouders blijven financieel aansprakelijk tot je 21e volgens een andere wet.
Bij mijn weten is die wet niet verandert,maar ik KAN het fout hebben.
Correct me if i'm wrong.
Succes ermee.
Als dit bijvoorbeeld ook nog door een deurwaarder is gevorderdt na huis uitzetting bijvoorbeeld kun je het vergeten.
Dat advies dat ik las over vrachtautootje en sterke vrienden zou ik niet proberen,dan verlies je meer dan alleen maar een paar spullen.
Je bent met 19 overigens wel volwassen voor de ene wet,maar je ouders blijven financieel aansprakelijk tot je 21e volgens een andere wet.
Bij mijn weten is die wet niet verandert,maar ik KAN het fout hebben.
Correct me if i'm wrong.
Succes ermee.
-
@ medusa99.....
maar als je je verder gewoon netjes blijft en NIET
agressief gaat lopen doen is er verder toch niks aan de hand???
van een beetje intimidatie is bij mijn weten nog nooit iemand
overleden ... TOCH??? ... hoop ik ......
Voor mij werkt t iig goed op deze manier.
Wel pas als de normale onderhandelingen stuklopen uiteraard,
je moet mensen wel een kans geven om uit zichzelf het JUISTE
te beslissen en te doen .......
>cybertje<
Ik snap best wat je bedoeld hoor medusa,Ik wil niemand tot "domme" actie's aanzetten maar ...
ik zou t zo aanpakken :
maar als je je verder gewoon netjes blijft en NIET
agressief gaat lopen doen is er verder toch niks aan de hand???
van een beetje intimidatie is bij mijn weten nog nooit iemand
overleden ... TOCH??? ... hoop ik ......
Voor mij werkt t iig goed op deze manier.
Wel pas als de normale onderhandelingen stuklopen uiteraard,
je moet mensen wel een kans geven om uit zichzelf het JUISTE
te beslissen en te doen .......
>cybertje<
Dat is ook zo Cyber,maar die aanpak heeft mensen hun leven gekost.
Deurwaarderstactieken noem ik dat.
Ik heb ook wel eens op die manier gewerkt, soms werkt het en soms levert het je grote problemen op.
Zo'n aanpak heeft een goeie vriend van me met de dood moeten bekopen en wat zegt de rechter??Ja hij kwam dreigend over,de moordenaar loopt alweer vrij rond.
Deurwaarderstactieken noem ik dat.
Ik heb ook wel eens op die manier gewerkt, soms werkt het en soms levert het je grote problemen op.
Zo'n aanpak heeft een goeie vriend van me met de dood moeten bekopen en wat zegt de rechter??Ja hij kwam dreigend over,de moordenaar loopt alweer vrij rond.
-
Dat is niet leuk nee ...
dwingt me toch er ff wat verder over na te denken.
Al lijkt de kans dat dit mij zal overkomen verwaarloosbaar
maar toch...
>cybertje<
dwingt me toch er ff wat verder over na te denken.
Al lijkt de kans dat dit mij zal overkomen verwaarloosbaar
maar toch...
>cybertje<
Als het me gelukt is je tot nadenken te stemmen,is mijn missie geslaagt.
En natuurlijk moet jou zoiets NIET overkomen,zo was EN is het ook niet bedoelt.
Maar wat de ene persoon als niet bedreigend ziet,kan voor een ander als zeer dreigend ervaren worden.En dan krijg je wat mijn maatje is overkomen.Helaas.
Wel wil ik je even zeggen dat ik je reactie op prijs stel en jouw als forumist waardeer,jouw antwoorden zetten ook aan tot nadenken.
bedankt.
En natuurlijk moet jou zoiets NIET overkomen,zo was EN is het ook niet bedoelt.
Maar wat de ene persoon als niet bedreigend ziet,kan voor een ander als zeer dreigend ervaren worden.En dan krijg je wat mijn maatje is overkomen.Helaas.
Wel wil ik je even zeggen dat ik je reactie op prijs stel en jouw als forumist waardeer,jouw antwoorden zetten ook aan tot nadenken.
bedankt.
-
bedankt voor het bedanken
maar geen dank ...
Dat ik voor "sommigen" iets kan betekenen
(in de ruimste zin van het woord)
is voor mij al een beloning op zich.
Wel ben ik zeer verheugd te kunnen melden
dat mijn eigen website/chat/forum zeer waarschijnelijk
nog dit najaar zijn virtuele deuren opent
(recht op eigen forum zullen we maar zeggen )
Ik ben inmiddels op zoveel fora kind aan huis dat ik
maar heb besloten voor mezelf te beginnen.
medusa ... veel sterkte verder,
als ik nog ergens over kan meedenken hoor ik het graag.
>cybertje/Rob S. van emotionele zaken<
maar geen dank ...
Dat ik voor "sommigen" iets kan betekenen
(in de ruimste zin van het woord)
is voor mij al een beloning op zich.
Wel ben ik zeer verheugd te kunnen melden
dat mijn eigen website/chat/forum zeer waarschijnelijk
nog dit najaar zijn virtuele deuren opent
(recht op eigen forum zullen we maar zeggen )
Ik ben inmiddels op zoveel fora kind aan huis dat ik
maar heb besloten voor mezelf te beginnen.
medusa ... veel sterkte verder,
als ik nog ergens over kan meedenken hoor ik het graag.
>cybertje/Rob S. van emotionele zaken<
Als het je intentie is begrip te kweken voor mensen in de schuldenval dan hoop ik dat je daarin zult slagen.
Ik heb gemerkt dat als het gaat om schulden,deuren dichtslaan en oordelen worden geveld over mensen.
Een luisterend oor en vriendschap zijn zeldzaam geworden.
Ik hoop van je te horen als je gaat draaien met je site,want er zijn heel veel mensen die 't niet meer weten.
Mijn verhaal is *** maar het kan nog erger en dat verontrust me.
Ik heb gemerkt dat als het gaat om schulden,deuren dichtslaan en oordelen worden geveld over mensen.
Een luisterend oor en vriendschap zijn zeldzaam geworden.
Ik hoop van je te horen als je gaat draaien met je site,want er zijn heel veel mensen die 't niet meer weten.
Mijn verhaal is *** maar het kan nog erger en dat verontrust me.
-
omdat er kapers op de kust zijn kan ik nog niet teveel zeggen,
maar mijn site zal zich vooral gaan richten op :
Emotionele
Relationele
Multiculturele
&
Paranormale Zaken......(waaronder ook religie en spiritualiteit vallen)
RESPECT is het codewoord,
daarmee staat of valt ALLES...
>cybertje<
maar mijn site zal zich vooral gaan richten op :
Emotionele
Relationele
Multiculturele
&
Paranormale Zaken......(waaronder ook religie en spiritualiteit vallen)
RESPECT is het codewoord,
daarmee staat of valt ALLES...
>cybertje<
Ik heb even overwogen mijn verhaal op een weblog te zetten.
Maar heb besloten dit niet te doen.
Mensen voelen zich namelijk snel geroepen te helpen,zelfs als je er NIET om vraagt.Dit heeft mij echter alleen maar meer problemen opgeleverd.
Ik ben zelf voor een deel schuldig aan mijn problemen,en probeer het nu dus ook zelf op te lossen.Het wil er alleen bij mij niet in dat convenanten worden gesloten (maar niet nagekomen )en instanties die hun fouten schriftelijk bevestigen niet ter verantwoording worden geroepen en onze "samen"leving kijkt toe,wijst met z'n vingertje en haalt zijn schouders op.
Pas als een mens door radeloosheid en onmacht eruit stapt vraagt men zich af: "Waarom heeft ze/hij nooit iets gezegdt?"
Ik heb aan de bel getrokken en krijg nu een beetje hulp,alleen zie ik geen zon meer schijnen in mijn nutteloze leven.Het kan me niks meer schelen,ik heb gedaan wat er van me verwacht werd.Maar ik ben op.
Weeg nog 56kilo,mensen die mij (na weken) weer zien schrikken zich rot.
Ik ben bang dat voor mij alles te laat is,dit heb ik vandaag ook aangegeven bij de hulpverlening,vooral dat het me niet meer kan schelen.
Gelukkig heb ik GEEN kinderen,want er zijn er genoeg die er nog slechter aan toe zijn dan ik MET kinderen ,dat baart me zorgen en stemt me verdrietig.
Maar heb besloten dit niet te doen.
Mensen voelen zich namelijk snel geroepen te helpen,zelfs als je er NIET om vraagt.Dit heeft mij echter alleen maar meer problemen opgeleverd.
Ik ben zelf voor een deel schuldig aan mijn problemen,en probeer het nu dus ook zelf op te lossen.Het wil er alleen bij mij niet in dat convenanten worden gesloten (maar niet nagekomen )en instanties die hun fouten schriftelijk bevestigen niet ter verantwoording worden geroepen en onze "samen"leving kijkt toe,wijst met z'n vingertje en haalt zijn schouders op.
Pas als een mens door radeloosheid en onmacht eruit stapt vraagt men zich af: "Waarom heeft ze/hij nooit iets gezegdt?"
Ik heb aan de bel getrokken en krijg nu een beetje hulp,alleen zie ik geen zon meer schijnen in mijn nutteloze leven.Het kan me niks meer schelen,ik heb gedaan wat er van me verwacht werd.Maar ik ben op.
Weeg nog 56kilo,mensen die mij (na weken) weer zien schrikken zich rot.
Ik ben bang dat voor mij alles te laat is,dit heb ik vandaag ook aangegeven bij de hulpverlening,vooral dat het me niet meer kan schelen.
Gelukkig heb ik GEEN kinderen,want er zijn er genoeg die er nog slechter aan toe zijn dan ik MET kinderen ,dat baart me zorgen en stemt me verdrietig.