LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Charisma,

Ik zit nu op 3 weken en 1 dag van 37.5 mg. Sinds een halve week gaat het steeds een stukje beter. De eerste 2.5 week waren voor mij verschrikkelijk. Alleen maar paniekaanvallen en opvliegers, gepaart met een heel down gevoel. Als je het voor paniek en angsten hebt schijnt het normaal te zijn dat die paniek enzo de eerste tijd veel erger word dus ik heb af en toe een oxazepammetje genomen. Ik durfde ook de eerste 2.5 week niet eens het huis uit, zo erg waren de angsten. Maar dat is nu heel rustig aan het wegtrekken. Elke dag een beetje naar buiten gaan, stuk lopen met de hond. Het gaat steeds beter. Ook de enorme spanning bij mn borst, keel en nek trekt langzaam weg en ik kan me wat beter ontspannen. De junkie uitstraling die ik had word ook steeds minder, alleen de grote pupillen en de droge lippen blijven nog wel. Ook was ik voor ik ging slikken een heel gespannen en sirieus type, door die paniekaanvallen steeds. Maar ik merk nu dat ik wat vaker uitbundig kan lachen. Dat al de emoties ervan zouden afvlakken merk ik nog niks van in ieder geval. Ik heb steeds vaker een goeie dag, en heb zelfs gister de hele dag geen paniekaanval gehad. Iets wat ik de afgelopen 2 jaar nog nooit heb meegemaakt. Ik zie verbetering in de zaak, en over 3 weken als ik op 6 weken zit ga ik samen met mijn arts kijken of verhoging naar 75 nodig is. Maar ik denk ook dat hoe hoger de dosis word, hoe meerje last krijgt van droge mond en gewicht en dat soort dingen. ALS je er zowiezo wel last van hebt. Ik hoop voor je dat de bijwerkingen mee zullen vallen. En ook al is het bijna niet uit te houden.....blijf volhouden, want er komt echt verbetering in. Ik heb ook vaak op het punt gestaan om te kappen, maar gelukkig heb ik doorgezet. Ik zou er niet aan moeten denken om weer in me oude patroon terug te vallen.
in ieder geval succes :P

groetjes iedereen

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Ik heb nu net 3 dagen achter de rug, efexor 75. Evenals jij, James, grote pupillen. Verder wat druk op de ogen en nogal moe. Ook wat gespannen en angstig. Verder vallen de bijwerkingen enigszins mee, maar zonder oxazepam zou ik de dag niet fatsoenlijk doorkomen vrees ik. En zonder temazepam de nachten al helemaal niet. Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan. Bedankt James voor je stimulerende berichten.

suzanne84
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2007 12:28

Re: Efexor

Ongelezen bericht door suzanne84 »

Na 22 jaar aanmodderen en niet snappen waarom dingen niet lukte of stof in studies vergat en waarom dingen ik deed zoals ik ze deed en zo fel soms reageerde eindelijk de goede diagnose: ADD Helaas 10 jaar te laat anders had deze (in exacte vakken) hoogbegaafde meid misschien iets van haar leven kunnen maken want ik wilde graag studeren. Doordat ik veel problemen had en niet kon dealen met mijn emoties en stof 'vergat' heb ik maar een simpel mavo-diploma gehaald en heb ik nu een dochter van 1,5 jaar oud...

Efexor werd mij voorgeschreven na de diagnose. Laat ik zeggen dat de inpact heel groot is! Omdat ik na 1,5 maand nog steeds niet gewend was is mij gisteren efexor xr voorgeschreven 1 maal daags 75 mg om te kijken of dat wel wilt lukken. Vandaag om 9 uur ingenomen. Dus ben nu helemaal kort. Ik heb in het verleden wel eens een pilletje geslikt dus ken het gevoel... voel me erg *** nu gewoon omdat ik me zo voel met mn dochter erbij... doorzetten maar?

Voordelen: Eindelijk... eindelijk rust in mn hoofd!!! ik merk nu pas hoeveel ik met mijzelf in gesprek was gek werd ik er af en toe van! Ik ben niet meer overal en tegelijk mee bezig kan dingen, wel met moeite, nu toch afmaken... wordt nog wel heel erg nerveus. Ik huil niet meer overal om en kan weer binnen een kwartier stoppen (voorheen had ik huilbuien die wel 3 uur konden aanhouden) niet meer depressief en heb niet meer zo'n sociale fobie en durf mensen nu weer eens op te bellen, of naar ze toe te gaan uit me eigen. Geen extreme stemmingswisselingen meer. En: EINDELIJK ENERGIE EN IK KON 'S MORGENS OPSTAAN! Dat had ik moeten hebben toen ik tiener was!

Nadelen: Kort voelen, veel heel veel gapen (lekker geïntresseerd kom je dan over op mensen), knarsen, idd beetje junky uitstraling(althans voor mensen die weten hoe iemand eruit ziet als ze een pilletje hebben geslikt), akelig gevoel in mn mond, opvliegers (zeker nu met deze xr pfff om het kwartier wel), vernauwde keel, misselijkheid

Wat er gebeurde met mij toen ik een week was gestopt met efexor: Ik werd gek van de bijwerkingen dus ik stopte ik slikte maar 37,5 mg. Zelfde als hierboven wel toen ik stopte na 1,5 dag duizelingen en misselijk anders misselijk dan met efexor op heel raar.... na 1 week merkte ik weer duidelijk verschil: veel huilen emotioneel, snel agressief van binnen. Stemmingswisselingen snel geïrriteerd, slecht slapen en kan weer moeilijk opstaan.

Zo hele waslijst dit is hoe mijn ervaringen zijn... Even kijken of ik mn dochter eerder in bed kan krijgen dan slaap ik wel even 2 uurtjes... sla ik tenminste weer even wat misselijkheid over...

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Beste Suzanne,

Ik snap best dat je nu met een innerlijke strijd zit. Wel of niet blijven slikken. Op het moment dat je de bijwerkingen zo heftig ervaart heb je toch eerder de neiging om te stoppen zodat de bijwerkingen ophouden. Ik slik Xr nu bijna 4 weken en heb ook een paar keer op het punt gestaan om die dingen weg te gooien. Maar ik lees ook dat je wel positieve ervaringen hebt met het middel, zoals klachten die je al heel je leven hebt die nu wat meer op de achtergrond zijn.

Dus wat tilt er zwaarder? Ook kan ik best snappen dat je het wat eng vind omdat je een dochtertje van 1.5 hebt. Zij is helemaal afhankelijk van jou, en dat is best lastig als je half uit je pan bent van de efexor.
Je reageert er dus best wel heftig op. Maar de ene daar slaat het al na een week bij aan en bij de ander na 8 weken. Zo is dat ook met de bijwerkingen. Ze zouden uiteindelijk bijna allemaal weg moeten gaan of dragenlijk moeten worden.

Verder ga ik geen adviezen geven over wat je wel of niet moet doen. Zulke dingen kan je het beste met je arts bespreken. Wel wil ik je heel erg veel sterkte wensen want ik weet precies wat je allemaal bedoelt. ik snap het helemaal. Ik ben 21 en mijn studieniveau advies was in groep 8 ook zeker wel havo terwijl ik mijn middelbare school op vbo heb afgerond. Ik kamp ook al mijn hele leven met dat soort klachten en angsten die alles in de weg hebben gestaan. Ook wil ik net als jij vrij kunnen leven zonder die belemmeringen zoals sociale fobie en die eeuwige chaotische innerlijke gevechten-gesprekken. En helaas ben ik erachter dat het bij mij alleen mogenlijk is met medicatie. Praten heeft nooit geholpen. Zoals ik lees merk je dus wel dat bepaalde problemen die je had, wel door efexor milderworden gemaakt. Zo is dat nu na bijna 4 weken ook bij mij. maar toch maken die bijwerkingen het heel erg lastig.

Ik heb ook zoiets van, zoals ik die afgelopen 21 jaar ben geweest wil ik niet meer. Het heeft me in alles bellemmerd wat ik graag wou doen. Ik denk dat je er ook wel ongeveer zo over denkt. Alleen die *** bijwerkingen staan het in de weg. Ik hoop echt voor je dat het snel minder word, en dat je wat luchtiger kan leven. Voor je dochter is dat ook erg belangrijk.

Succes

triesje
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 sep 2007 17:01

Re: Efexor

Ongelezen bericht door triesje »

:cry: Hallo allemaal, ik heb gisteren voor het eerst Efexor voorgeschreven gekregen van de huisarts (1x/dag, 75 mg). Dit tegen depressie, angsten, spanningen en paniekaanvallen. Ik heb dus gisteren, rond 11u 's morgens, de 1e capsule ingenomen. Ging prima, voelde me heel erg rustig en ontspannen, heerlijk gevoel! Tot ca. 23u 's avonds, eenmaal op bed kreeg ik wel 3x zo veel meer last van angsten, hartkloppingen en een benauwd, pijnlijk drukkend gevoel op mijn borst. Pfff, ik dacht dat ik een hartaanval kreeg en ja, dan wordt je dus nog angstiger... :( Ik heb de hele nacht niet geslapen, was erg onrustig en bang. Ik heb mijn 2e dosis vanmorgen niet durven innemen. Wat een rotzooi! Maar ik heb nu jullie reakties gelezen en denk dat ik vanavond toch maar weer opstart. En ik wil de huisarts vragen om die oxaze- en temazepam! Als ik op die manier door de eerste weken heen kan komen, dan moet het toch lukken? Wat zijn jullie ervaringen met die "pammetjes"? Bedankt voor alle tips en waarschuwingen!

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Heeey Triesje,

Dat de angsten veel erger worden is inederdaad erg vervelend, ik heb precies hetzelfde. Ik slik het ook voor angsten en depressie. Dat de angsten erger worden komt gewoon omdat de efexor flink begint in te werken op de serotone huishouding. Ik durfde na het slikken niet eens het huis uit terwijl ik normaal gewoon nog werkte. Ik dacht ook van rot op met die zooi ik word er alleen maar zieker van. Maar het is een kwestie van doorzetten.


Het is natuurlijk vreemd dat je eerst een paar weken met verergering van klachten zit voordat het pas begint te werken. Het liefst wil je gelijk resultaat zien. Ook kan je behoorlijk last krijgen van duizeligheid enzo, maar dit trekt allemaal na een tijdje weg.


Van mijn huisarts kreeg ik al gelijk oxazepam mee, welliswaar "maar" 10 mg. Maar het hielp de bijwerkingen toch wat dragelijker te maken. Als je gewoon af en toe een pammetje pakt als je het niet trekt kan dit je heel erg helpen bij de inwerkingsperiode. Alleen ik adviseer je om ze niet de hele dag te gaan lopen slikken want ze kunnen heel erg verslavend zijn. Ook mag je ze maar voor bepaalde tijd gebruiken. Maar het kan het allemaal wat dragelijker maken dat is zeker zo.


Dus veel succes verder met slikken. Want verder gaan met de angsten en depressie is ook zuur natuurlijk. Ik spreek uit ervaring.
Verder mag iedereen die het wil me ook toevoegen op msn om wat te praten of elkaar tips te geven. Ik vind het altijd wel leuk en leerzaam om eens met een ander lotgenoot te praten.
[email protected]

Groetjesssss

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Hallo triesje

Ik zit nu op dag 6, eveneens 75 g per dag. Als ik jou was zou ik onmiddelijk oxazepam en temazepam vragen of iets anders om je de nacht + dag door te helpen. Ik had precies dezelfde ervaring als jij: direct na de eerst pil een heel goed gevoel dat helaas niet stand houdt. Vervolgens dubbelerge angsten/spanning/paniek. Toch vallen de bijwerkingen me eerlijk gezegd mee, al met al, en heb ik niet veel moeite om door te zetten. Maar dit heeft alles te maken met de pammetjes waardoor ik in ieder geval 's nachts een flink aantal uren slaap en overdag mijzelf kan kalmeren om op de been en zelfs aan het werk te blijven.

triesje
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 sep 2007 17:01

Re: Efexor

Ongelezen bericht door triesje »

Hallo James en Charisma,

Bedankt voor jullie snelle reaktie! Ik heb net de huisartsenpost gebeld en gevraagd om een recept voor oxazepam. M'n partner is ze nu halen. Ik denk dat ik hiermee vanavond wel weer durf op te starten met Efexor. Fijn om te weten dat je zonder angsten en enigszins rustiger kunt gaan slapen. Het doet me ook goed om te lezen dat na een aantal weken de bijwerkingen afnemen en dat het dan alleen maar beter kan gaan. Hopelijk werkt dit bij ook zo. Hebben jullie ook ervaring met het gebruik van alcohol en deze medicijnen? Ik drink 's avonds nogal graag een wijntje of 2 euh... 3 ofzo. M'n partner heeft horecabedrijf waarbij ik regelmatig meehelp en dan ga je vanzelf meedoen. Niet dat ik niet zonder kan maar het neemt wel m'n remmingen weg en ik vind het gewoon ook lekker en gezellig.
En, hoe zit het eigenlijk met autorijden? Voor mijn werk overdag ben ik afhankelijk van mijn trutteschuddertje :). Een weekje ofzo thuis blijven lijkt me niet zo'n probleem maar langer? Pfff, dat wordt lastig voor me. Ik heb gewoon een geweldige baan, wel veel verantwoordelijkheid en mijn werkgever is ook een vriend van ons dus je snapt dat ik hem niet in de steek wil laten. Wat bazel ik nou? Ik heb blijkbaar behoefte om m'n hart te luchten... Ik hoor graag van jullie! Liefs.

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Hi triesje

Ikzelf beperk mijn alcohol gebruik tot hooguit een consumptie. Gewoon uit respect voor de bijsluiters.... Wellicht kan meer geen kwaad. Autorijden met efexor en zelfs met oxazepam gaat eigenlijk prima. Maar zolang je erg last hebt van de bijwerkingen van efexor is het wel uitkijken natuurlijk.
Kan me voorstellen dat je graag aan het werk wilt blijven. Heb ik zelf ook. Lukt tot dusver ook. Ik heb wel even twee weken uitgezocht dat mijn agenda niet al te vol staat met vergaderingen e.d.
Trouwens goed nieuws: ik voel me nu na 1 week al wat beter. Gisteren voelde ik me de hele dag aangenaam rustig. Wel vermoeid, maar vredig. Geen oxazepam nodig. Vannacht werd ik helaas wel weer onrustig en heb temazepam genomen. Ongeveer 4 uur geslapen. Nu dus weer vermoeid, maar geen angst of paniek. Kan me redelijk concentreren op het werk. Ik zie de efexor behandeling inmiddels helemaal zitten! Sterkte ermee!

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hallo allemaal,
Ik kon heel lang niet reageren omdat de site veranderd was?? Ik kon de knop reageer niet meer te pakken krijgen en nu zit hij dus onderaan.
Met mij gaat het een stuk beter. Nu 8 weken totaal Efexor. Eerst 4 weken 75 mg en daarna 4 weken 150 mg, zit ik nog steeds op. Blij om veel positieve berichten te lezen. De angsten zijn wel een eind weg alleen ben nog erg hyper, druk, moe, en kan soms mijn gedachten niet bijhouden. Maal erg veel. Wie heeft hier ook ervaring mee?
Ik las ook dat veel mensen in de morgen opstartproblemen hebben, heb ik nog steeds precies hetzelfde. Ik moet zeggen vorige week ging het beter als afgelopen weekend en vandaag. DIP-dagen, ik hoop dat het weer beter wordt want ophogen wil ik absoluut niet. Graag hoor ik ook weer nieuwe ervaringen. Groetjes, JRS66

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Ik dacht al, waar is JRS nou gebleven :P

Nee maar wel lekker dat de angsten weg zijn jrs. Je voelt je toch gewoon veel meer ontspannen zonder al die angsten. Ik slik ze nu 4 weken, welliswaar "maar" 37.5mg maar van bijwerkingen heb ik nu bijna helemaal geen last meer. Ik kan dingen veel sneller van me afzetten en voel me echt lekker ontspannen ineens. Ik had heel erg last van hyperventilatie en hele gespannen borst en nek spieren en daar heb ik nu vrijwel geen last meer van. Wel jammer dat je nog zoveel maalt zeg. Hopenlijk verdwijnt dat ook snel want ik weet uit ervaring dat het erg vervelend is. Gelukkig word ik alleen maar rustiger en maal ik veel minder.


Dat moe, maar aan de andere kant weer hyper zijn ervaar ik wel een heel klein beetje. Maar ik denk hoe hoger de dosis is, hoe meer je last gaat krijgen van moeheid enzo. Maar na van loop van tijd zou dat ook wel weg moeten trekken. Misschien kan je na een tijdje wel wat omlaag met de dosis. Dan worden die bijwerkingen ook weer wat minder. in ieder geval vind ik dat de voordelen nu 10000 keer zwaarder tellen dan de nadelen. Volgende week ga ik over op 75 mg, misschien dat ik dan ook wel last krijg van moeheid enzo. maar al met al ben ik blij dat die angsten enzo bijna weg zijn.

Ik wil hierbij ook nog wat mensen die aan het opbouwen zijn er nog op wijzen dat die rot bijwerkingen echt weggaan. De eerste 3 weken zijn voor mij ook een hell geweest. De paniek en spanning was erger dan ik het ooit heb meegemaakt en het was elke dag een strijd in mezelf of ik ze wel of niet zou blijven slikken. uiteindelijk toch doorgezet en nu merk ik er weinig meer van. De junkie uitstraling waar ik het over had is ook weg en ik zie er gewoon ook veel ontspannender uit. Normaal keek ik zo raar en bang uit me ogen en mensen merken het nu op hoe rustig ik blijf. Normaal had ik ook moeite om met mensen te praten omdat ik na een paar zinnen gewoon dichtklapte en ging hyperventileren. Nu loop ik met de hond buiten en heb ik tot 2 keer toe een halfuur met iemand staan praten. De eerste tijd is nou eenmaal vervelend, maar het trekt echt weg. Slik desnoods de eerste weken oxazepam om het dragelijk te maken. Ik was ook best bang om daaraan verslaafd te worden, maar van de week werd ik gewoon wakker en had ik niet eens meer de behoefte om een oxa te pakken omdat het erg lekker ging.

Het is nou eenmaal doorzetten en soms is het echt nodig om ze te slikken. Ik ben blij dat ik me wat beter voel. Ik hoop dat het met jullie ook goed gaat komen.

Groetjes, James

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Hallo iedereen

Bedankt weer voor alle bemoedigingen. Ikzelf ben na een opleving op dag 6 weer in een dipje beland. Gisteren (dag 7) ging vooral slecht in de middag en avond. Doodop, gespannen, angstig. Vannacht secht slapen, vier uurtjes met temazepam, voelt niet lekker natuurlijk. Vanmiddag een lange vergadering, grr. Dat gaat dus zeker een oxazepammetje kosten :)

Verder houd ik de moed erin. Bedankt James en anderen. Blijf schrijven.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Charisma,

Ik vind het zeer knap dat jij gewoon werkt met die bijwerkingen en angsten......ik slik maar 37.5 en werken is er echt niet bij hoor. En dan ook nog gewoon een vergadering met veel mensen....petje af hoor. Aan je motivatie en inzet ligt het in elk geval echt niet.

groetjes

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Heel goed dat je blijft werken, Charisma. Dat lijdt af en het wordt alsmaar beter! Dan maar ´s avonds iets minder goed, maar die afleiding is heel goed. Tenminste ik heb dat ook nog steeds. Na 8 weken Efexor heb ik nog steeds wel eens dat ik afleiding nodig heb en niet alleen in huis blijf zitten. Doorzetten! Groetjes, JRS66

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo mensen,

Ben net terug van 2 weken vakantie Portugal. Sinds gisteren ben ik nu 5 weken aan de efexor 37,5. De bijwerkingen zijn bijna weg en ik voel me rustig maar nog niet super goed. Ik ervaar het momenteel zo dat het medicijn me vlak maakt dus niet super angstig meer maar ook niet echt vrolijk vrij neutraal dus. Ik ga gewoon door met 37,5 en heb over 1 a 2 weken een afspraak met de huisarts. Ik blijf volhouden en kijk gewoon wat er met me gebeurt momenteel bevalt het me goed. Ik raad ook iedereen aan om te sporten dat maakt extra serotine aan en helpt de geest ontspannen. Wekelijks zal ik mijn ervaringen met jullie delen. Succes allemaal!

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Dat van dat sporten is idd ook een heel erg goeie tip. lekker hardlopen ofzo. Goed voorlichaam en geest. En dat het gevoel erg word afgevlakt heb ik juist helemaal niet. Ik was voordat ik ging slikken juist altijd angstig en lachte als een boer met kiezpijn maar nu heb ik al een paar keer echt uitbundig zitten lachen. Ik neem niet alles meer zo super sirieus meer en huilen gaat ook nog gewoon hoor :P
Maar het werkt natuurlijk bij iedereen anders, maar ik ervaar dat afgevlakte niet echt. Misschien als ik straks een verhoging krijg.

In ieder geval lekker blijven bewegen en afleiding zoeken en dan komt alles goed :P
succes

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Afleiding is inderdaad erg belangrijk! Ikzelf grijp alle gelegenheden aan om te tennissen, windsurfen, hardlopen en skeeleren. Deze ochtend voel ik me redelijk goed en kan me aardig concentreren op het werk. Geen oxazepam nodig, voorwaar een hele stap voorwaarts. De vergadering van gisteren overleefd, maar daarna echt helemaal bekaf, gespannen, down, etc. Het gaat op en neer. Morgen een eerste gesprek met een psycholoog. Sterkte iedereen, gefeliciteerd met de behaalde successen tot dusver!

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo,

wat ik nog wel belangrijk vind om te vermelden is dat het me echt opvalt dat ik me op mijn werk beter voel dan thuis of als ik vrij ben. Ook als ik uitslaap heb ik de hele dag een katerig gevoel en ben ik snel chagrijnig. Zodra ik in mijn werkritme zit voel ik me het best terwijl de meeste mensen dit hebben als ze vrij zijn. De dokter zegt dat dit een typerend voorbeeld is. Ben erg benieuwd of jullie hetzelfde ervaren.
Na 5 weken heb ik nog wel de bijwerking dat mijn penis zo af en toe opvallend klein is, zal er wel bijhoren denk ik.

gr.

Ice_King76
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2007 13:47

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Ice_King76 »

Hallo land- en lotgenoten,

Ik heb hier nog niet eerder gepost en zou toch graag iets willen delen met jullie. Misschien is dan een korte inleiding wel even handig. Ik ben een jongen van 30 jaar uit het noorden van het land en net als velen hier aan de Efexor-XR.

Ik heb mijn eerste angstaanval gekregen in de zomer van '99 toen ik
vakantie had en gewoon thuis was. Hyperventilatie, zweten, het gevoel mezelf niet langer onder controle te hebben, angstig, onrustig, etc.
Van de huisarts heb ik Lorazepam (temesta) voorgeschreven gekregen om de ergste periode door te komen samen met Seroxat.

De maanden daarna waren een ware hel voor me. Overdag kon ik alleen nog in bed liggen en een kruiswoordpuzzel maken als afleiding. Alle andere dingen zoals radio/tv/computer was teveel voor me. Teveel prikkels en ik was ook erg depressief op dat moment.
De Seroxat begon na enige tijd te werken en ik was zelfs na een half jaar weer in staat om naar m'n werk te gaan. Ik gebruikte toen 2 Seroxat per dag en (zonodig) een Lorazepam.

Drie en een half jaar is dit redelijk goed gegaan. Ik moet wel zeggen dat er af en toe een dag bij zat dat ik ècht niet kon werken, maar op m'n werk hadden ze daar alle begrip en geduld voor. Tot het moment kwam dat onze afdeling moest inkrimpen en de werknemers die het laatst erbij waren gekomen en/of minder stabiel waren werden ontslagen. :?

Toen heb ik een tijdje thuis gezeten (waar ik uiteraard niet beter van werd) en via uitzendbureaus zo nu en dan ergens werd geplaatst. Maar ik had gewoon structuur nodig en vastigheid zodat ik m'n werk goed kon doen en dat was op deze manier niet mogelijk.
Er volgde een lange, lànge periode van niks doen. GGZ bezocht in die tijd waar de arts me Efexor *75 mg* voorschreef. Dit zou enerzijds de angsten onderdrukken en anderzijds de stemming verbeteren. Klonk goed! :P

Dit middel begon aardig snel te werken. Ik merkte na een week of 4-5 al dat opkomende paniek vrijwel direct weer afzakte. Lorazepam mocht ik blijven gebruiken voor de echt moeilijke momenten. Ik kreeg ook weer zelfvertrouwen terug en vond dat het tijd werd om m'n leven terug op de rails te zetten.

Ik begon met het nemen van rijlessen en al tuffend door de drukke stad en op vervelende verkeerspleinen kreeg ik het autorijden vrij vlot onder de knie. Ik was zelfs enigszins verbaasd toen m'n rijinstructeur zei dat het wel tijd werd om af te rijden. Nadat ik eerst de theorie al had gehaald natuurlijk :lol: . Ik moest nog wel ff een medische keuring ondergaan vanwege het medicijngebruik, maar dat bleek geen nadelige invloed te hebben op mijn rijgedrag. Op de woensdagmorgen dat ik moest afrijden was er geen spoor van nervositeit te bekennen. Als een volleerd coureur reed ik de examinator een half uur door stad en ommeland om uiteindelijk het felbegeerde roze papiertje in ontvangst te mogen nemen bij het gemeentehuis. Eindelijk had ik weer iets bereikt! En konden m'n ouders weer eens trots zijn op hun zoon.

Dat was 2,5 jaar geleden. Ik ben in die tussentijd niet aan het werk geweest *had vrijstelling van de SoZaWe* en heb vele gesprekken gehad met een psychiater die me inzicht gaf in m'n ziekte en het besef dat ik een chronische vorm van depressie en angststoornis heb. Een leven zonder medicijnen zou mogelijk zijn, maar niet wenselijk en waarschijnlijk ook niet dragelijk. Dat er vervelende bijwerkingen zijn neem ik dan op de koop toe. Welk alternatief heb ik immers? Oké, ik ben 15 kilo zwaarder geworden (ondanks het sporten), hou vocht vast, zweet veel, heb stemmingswisselingen, vervlakking van gevoel, sporadisch zin in seks en moet oppassen met alcohol. Dit laatste is niet echt erg te noemen; je drinkt immers minder om net zo veel te voelen als een ander (daar het medicijn de alcohol versterkt) :wink: .

Ik heb in december weer een gesprek met de SoZaWe over werk wat ik eventueel zou kunnen gaan doen. Tot die tijd blijf ik bezig met schrijven (hier), sporten en de dagen doorkomen met al dan niet nuttige dingen. 2x 75mg Efexor slik ik nu en 2x2 mg Lorazepam.

Als iemand vragen heeft na aanleiding van dit stukje dan ben ik graag bereid om die te beantwoorden. Maakt niet uit waarover het gaat.

Groeten, H.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Beste Ice King,


Ik ben 29 jaar en herken me in jouw beeld. Ik kreeg plotseling op vakantie in de zomer in Frankrijk (2004) een onbehaaglijk gevoel (paniek, angst) het leek alsof ik een aanval kreeg. Sindsdien loop ik te tobben met mezelf en denk ik vaak aan dat moment terug. Het vervelend van alles dat het ziektebeeld zo moeilijk te beschrijven is en dat er bij mij geen enkele aanleiding voor dit gevoel is te achterhalen. Ik heb in het verleden wel wat problemen gehad in mijn huidige relatie (8 jaar) en kon zeer agressief en kortaf reageren naar mijn vriendin. Heb ook veel getwijfeld aan mijn relatie en dacht vaak dat ik me daarom zo voelde. Je gaat aan alles twijfelen en probeert een oorzaak voor je gevoel te zoeken. Tuurlijk zijn vele ruzies in een relatie nooit goed en ga je je zo op den duur voelen maar het kan ook andersom zijn dat je door een depressie zo in een relatie gaat reageren, een beetje het verhaal van de kip en het ei. Heb zelf ook de fout gemaakt door jaren het gevoel weg te stoppen en ben pas sinds een jaar ermee bezig. Heb gesprekken gevoerd met psychoterapheut maar vond dat niet zo'n succes, daarnaast veel Sint Janskruid geslikt maar dat werkte ook niet echt goed. Nu na overleg met de huisarts sinds 5 weken aan de Efexor 37,5 per dag. Gaat redelijk merk wel een beetje rust maar wacht nog op een omslag en hoop binnenkort weereens in de spiegel te kunnen kijken en te zeggen: "Ik voel me super!!"

gr.

Gesloten