LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlanders strooien online met gegevens

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Radar
Site Admin
Berichten: 5514
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door Radar »

Uit onderzoek van De Telefoongids blijkt dat Nederlanders niet scheutig zijn met het achterlaten van persoonlijke gegevens op sites als Hyves, MSN en Schoolbank. Maar op andere sites strooien we wél gul met naam, adres en vaak zelfs telefoonnummer.

82 procent vult zonder meer het privé-emailadres in bij het aanvragen van informatie op websites of via papieren formulieren. Opvallend is dat de helft van de Nederlanders zelf vindt dat zij niet makkelijk gegevens achterlaat.

Vult u snel gegevens in op internet als u bijvoorbeeld kans maakt op een prijs? Of vult u nooit uw privé-gegevens in?

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door agro »

Alleen met registratie van bv hard of software en sites waarvan ik een abbonnement heb of ga nemen, bv tv gids, krant, of anders, op sites welke prijzen beloven nooit gegevens, hooguit een tijdelijk e-mail adres.

ikbenik

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door ikbenik »

Uit onderzoek van De Telefoongids blijkt dat Nederlanders niet scheutig zijn met het achterlaten van persoonlijke gegevens op sites als Hyves, MSN en Schoolbank. Maar op andere sites strooien we wél gul met naam, adres en vaak zelfs telefoonnummer.

82 procent vult zonder meer het privé-emailadres in bij het aanvragen van informatie op websites of via papieren formulieren. Opvallend is dat de helft van de Nederlanders zelf vindt dat zij niet makkelijk gegevens achterlaat.
En dan klagen dat hun privacy naar de knoppen gaat en dat hun gegevens overal te vinden zijn.

En als die zoekmachines (google, alta-vista, ilse, enz) die gegevens indexeren, klagen zij die zoekmachines aan.

Ik heb al vaak gezegd:

Wil je niet dat jouw gegevens op internet te vinden zijn, ZET HET DAN ER NIET OP!!!!!

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door Henri42 »

wat hebben we dan allemaal te verbergen,zelfs op dit forum werkt iedereen met fake names en hotmailaccounts, alles is zo verwisselbaar :D

ikbenik

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door ikbenik »

wat hebben we dan allemaal te verbergen,zelfs op dit forum werkt iedereen met fake names en hotmailaccounts,
Toch niet. :lol:

Ik heb gewoon een nickname, en mijn e-mail adres is geen fake adres en al helemaal geen hotmail adres.

Dus ik heb niks te verbergen. En de gegevens die ik op internet gezet heb, is dus ook een bewuste keuze. :lol: :wink:

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door agro »

zelfs op dit forum werkt iedereen met fake names en hotmailaccounts
Hij gaat alleen zichzelf na, en beticht dan anderen er vervolgens van waar hij zichzelf schuldig aan maakt.
alles is zo verwisselbaar
Klopt vooral bij jou henri, alias har, lau10, laurent, enz.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door Henri42 »

Prive gegevens zijn vrij gemakkelijk te achterhalen na een 5 minuten op google spelen.

Mijn voornaam is geen fakenaam, de achternaam en adres zal ik maar weglaten op een openbaar medium. :) :D
Laatst gewijzigd door Henri42 op 12 sep 2007 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Privé-gegevens op internet en op dit forum.

Tco ben ik van mening at een komende nieuwe forumgebruiker bij zijn aanvraag zou moeten kunnen lezen wat het nut is van Nicknames en waarom geen privégegevens op dit forum (en internet) gezet zouden moeten worden.

Er zijn kennelijk de laatste tijd veel nieuwelingen bijgekomen omdat naam + toenaam/telefoonnummer en (het orginele) e-mailadres zomaar wordt neergezet terwijl ik ook zie dat de eigen naam tevens de inlognaam is die wordt gebruikt.

Kortom, ook de redactie van dit forum laat wat dat betreft steken vallen.

Leest u mee, heren/dames redactieleden??

Grootvader

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door agro »

Er zijn kennelijk de laatste tijd veel nieuwelingen bijgekomen omdat naam + toenaam/telefoonnummer en (het orginele) e-mailadres zomaar wordt neergezet terwijl ik ook zie dat de eigen naam tevens de inlognaam is die wordt gebruikt.
De redactie van dit forum kan dat naar mening niet worden verweten.
Wel zou bij de gedragsregels mogelijk een duidelijker waarschuwing opgenomen kunnen worden om bezoekers cq forumleden te waarschuwen voorzichtig te zijn met het plaatsen van persoonlijke gegevens.
Maar of deze door nieuweling gelezen worden eer deze een posting doet heb ik wel mijn twijffels over.
Maar het is en blijft de eigen verantwoording van de poster in hoeverre deze zijn of haar personlijke gegevens hier vermeld.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door Henri42 »

De redactie van dit forum kan dat naar mening niet worden verweten.
Wel zou bij de gedragsregels mogelijk een duidelijker waarschuwing opgenomen kunnen worden om bezoekers cq forumleden te waarschuwen voorzichtig te zijn met het plaatsen van persoonlijke gegevens.
Maar of deze door nieuweling gelezen worden eer deze een posting doet heb ik wel mijn twijffels over.
Maar het is en blijft de eigen verantwoording van de poster in hoeverre deze zijn of haar personlijke gegevens hier vermeld.
Agro heeft hier een punt waar ik het mee eens ben, vele forumleden van dit en andere forums hebben een 2* of 3* mail account, juist om private redenen.

biempie
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2007 15:46

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door biempie »

ben niet zo gul met het stooien van mijn privegevens op internet.. vooral niet op die openbare sites.. maar ik ben ok niet bang aangelegd. iedereen mag mijn homailadres wel weten die kan ik toch zo weer verwijderen.. maar mijn echte privegevens doe ik toch maar liever niet :roll:

ikbenik

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door ikbenik »

ben niet zo gul met het stooien van mijn privegevens op internet.. vooral niet op die openbare sites.. maar ik ben ok niet bang aangelegd. iedereen mag mijn homailadres wel weten die kan ik toch zo weer verwijderen.. maar mijn echte privegevens doe ik toch maar liever niet
Voor mij is het zakelijk gezien juist wel de bedoeling dat mijn gegevens beschikbaar zijn, zodat de mensen met mij in contact kunnen komen.

Voor particulieren is dat vaak niet nodig.

sjacske
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2007 23:27

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door sjacske »

:arrow: ik heb eens een paar weken geleden mee gedaan aan een enquette op internet...nou...daar trap ik dus nooiiitttttt en nooiiittt meer in.... de telefoon gaat al 2 weken, en dan komt er een heer of dame aan de lijn met de woorden........ u hebt meegedaan op een site op het internet en daar lezen we.... etc etc...en dan komen ze met een aanbieding of aanbod, zeggen ze gratis, maar moet je wel de verzendkosten betalen...maar het ergste is dat ze al je gegevens al bij de hand hebben.... EIGEN SCHULD denk ik dan.... niet meer doen sjacske.... is ook de allerlaatste keer geweest.... maar zo zie je maar weer.... je doet mee om te helpen met die vragen maar ja.... :cry:

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door kiz »

mee gedaan aan een enquette op internet.
dat is dé marketingstrategie van tegenwoordig om mensen hun persoonsgegevens te ontfutselen onder het mom dat men meedoet aan "belangrijk" onderzoek, of uiteraard om iets "gratis" weg te geven of omdat er een prijs te winnen valt.
Zodra om mijn persoonsgegevens gevraagd wordt klik ik gewoon de pagina dicht. Gaat ze niks aan, ik doe niet mee aan het gratis vullen van mail- en telemarketing databases.

onzevrijheid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 aug 2007 19:27

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door onzevrijheid »

Bijna alles is terug te vinden op het internet. Tik een fake naam in bij Google en je zie alles site waarop je ooit een keer je gegevens hebt achtergelaten. Ik ben voorzichtig met wat ik doe, maar dat wil niet zeggen dat ik niets achterlaat. Ook kan het voor mensen onwetenheid zijn, waarbij zij zo slordig met hun persoonsgegevens omgaan. Dit hoeven niet eens, met alle respect voor een ieder, eenvoudige mensen te zijn. Ook beter ontwikkelde mensen strooien met hun persoons gegevens, terwijl zij niet weten wat ze doen.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door kiz »

Tik een fake naam in bij Google
kies dus ook uw fake-naam met zorg.
Google eens op "kiz" en je zal zien dat de meeste pagina's zijn opgesteld in een taal die het gros van de Nederlanders niet machtig is.

ikbenik

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door ikbenik »

Voor mij is het tweedelig:

- Mijn privegegevens probeer ik zo min mogelijk op internet te zetten.

- Mijn zakelijke gegevens wil ik zoveel mogelijk op internet hebben.

Dus mijn e-mailadres, mijn website, enz. wil ik zo veel mogelijk op internet hebben.


Dat ik hier een andere naam heb, heeft te maken dat ik gewoon een nickname gebruik.
En met het gebruik van nicknamen is niets mis mee.

Ed van Rotterdam
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 feb 2007 20:14

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door Ed van Rotterdam »

Ik ben niet zo bang om m'n gegevens te vermelden alleen moet je uitkijken wanneer je met een enquete meedoet en er gevraagd wordt of je interresse hebt in dit of dat want dan wordt je door jan en alleman gebeld.

WillemB1
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2007 10:41

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door WillemB1 »

Natuurlijk wordt het wel zorgelijk wanneer je zelf, om gewichtige redenen (wij hebben te maken met een stalkende en geweldadige ex-echtgenoot) ab-so-luut niet wilt worden getraceerd door ongewenste personen de Casema vervolgens je geheime telefoonnummer (bij afsluiten overeenkomst nadrukkelijk aangegeven) met volledig adres in de telefoongids.nl laat vermelden.
Vervolgens blijkt Casema niet in staat blijkt dat per direct te corrigeren; wel bij zichzelf maar niet in de. voor een ieder zichtbare, onlinetelefoongids.....
Sterker nog, dit mag je dan zelf schriftelijk (want dit kan niet online) gaan regelen.
De garantie dat je straks niet ook nog in de papieren telefoongids te vinden bent kan niet worden gegeven.

Natuurlijk, fouten kunnen plaatsvinden, maar dit soort situaties (is in ons geval nog steeds actueel) kan verstrekkende gevolgen hebben.....

GdM
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:13

Re: Nederlanders strooien online met gegevens

Ongelezen bericht door GdM »

Ik wil best aan al die leuke prijsvragen meedoen, maar dan alleen als een naam en emailadres, dat is voldoende lijkt me om me op de hoogte te brengen van een prijs..
Maar zodra het hemd van mn lijf wordt gevraagd, dan kap ik er mee, want dan is het alleen te doen om mijn gegevens.

Toch geef ik wel eens mn gegevens door, bijv. voor een registratie van een gekocht product, zodat ik updates kan halen, en hulp mocht het nodig zijn.
Vaak staan bij die sites ook zo iets van een privacyverklaring. Dan mag je dus hopen dat ze er verder niets mee doen.

Ik heb mn adres nog wel es heb opgegeven om gratis produkten te ontvangen. (lijkt me ook moeilijk om iets te ontvangen als je geen adres opgeeft)
Ik heb er, tot dusver, geen last van ondervonden.
Verder geef ik bij sites die ik wel wil bezoeken en die willen dat je je registreert, maar waar ik het dus niet nodig vindt dat ze mn gegevens kennen, gewoon een fake-adres en naam op.

Gesloten