LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is het verstandig om de prijs vast te zetten?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Is het verstandig om de prijs vast te zetten?

Ongelezen bericht door Tiellie »

Graag wil ik hier de discussie voeren over het wel of niet vast zetten van de energieprijs.

Het stoort me dat bijv. Energie Direct op reclames blijft schreeuwen dat de prijs van energie aan het dalen is, terwijl de olieprijs weer nieuwe recordhoogtes bereikt. http://321energy.com/

Ik denk dat het doel van Energie Direct is om mensen op een variabel tarief te krijgen, en als de prijs dan stijgt kunnen ze incasseren, maar niet alleen Energie Direct. Er zijn natuurlijk veel leveranciers die een variabel tarief aanbieden.

Mijn vragen zijn dus:

Wie heeft er op dit moment een variabel tarief?
Waarom heeft u dan een variabel tarief?

Wie heeft er een vast tarief?
En waarom heeft u een vast tarief?

Wie heeft er in het verleden een variabel tarief gehad wat ook in juli daadwerkelijk meegdaald is?

Houdt u uw variabel tarief ook in de gaten?

En wie heeft zijn variabele tarief zien stijgen? Is dat variabele tarief dan ook eerlijk gestegen? Of heeft u hier misschien geen zicht op?

Ook zijn leveranciers verplicht om een prijswijziging door te geven aan de klanten, maar gebeurd dit ook wel? Welke leveranciers doen het wel en welke leveranciers doen het niet?

amneris
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2007 11:44

Re: Is het verstandig om de prijs vast te zetten?

Ongelezen bericht door amneris »

Wij hebben een variabele prijs.
En hebben het ook zien dalen in de maandlasten.
We betaalde eerst 653 euro per maand en nu 462 euro per maand.
Is nog steeds veel, maar er wordt dan hier ook veel verbruikt.

Misschien dat als we het vast zouden zetten dat het voor ons nu in een voordeel kan werken. Omdat inderdaad de prijzen per januari weer de hoogte in gaat.

Is misschien geen gekke discussie om over na te denken.

En waarom wij een variabele hebben daar weet ik geen antwoord op.
Dit soort dingen heb ik niet geregeld.

HvanGennip
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 okt 2006 20:36

Re: Is het verstandig om de prijs vast te zetten?

Ongelezen bericht door HvanGennip »

Dat is wel een flink verschil, te groot om alleen toe te schrijven aan de tarieven. Tarieven zijn in juli met ongeveer 9 % gedaalt en dat is dan alleen over het leveringstarief. Dit zou dus maximaal een verschil op de totale factuur uit kunnen maken van ongeveer 6 % op uw factuur.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Is het verstandig om de prijs vast te zetten?

Ongelezen bericht door D1RK »

Na de vele stijgingen was er in Juli een vermoedelijk eenmalige daling!

Door nu enige jaren vast te nemen is er vermoedelijk (achteraf weet je het pas) enig voordeel te behalen!

Als voorbeeld Nuon; de vaste prijzen voor 2 jaar zijn nu goedkoper dan variabele om te voorkomen dat de huidige klanten naar Oxxio of Green Choice overlopen, en zij met lege kabels blijven zitten, ook bij een overname of fusie is het aantal klanten belangrijk, dus kopen ze zo vaste klanten, ondanks de afwijzing, iedereen weet dat Nuon zoekende is, en graag wil fuseren of word overgenemen, binnen 2 jaar denk ik zelf!

Dus nu een leverancier zoeken die vaste prijzen lager dan variabele heeft, en tevens redelijk betrouwbaar is...
Ik heb zelf in Nuon gebied deze gezocht, maar vermoedelijk doen de andere afgewezen fusie partners hetzelfde....

Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Re: Is het verstandig om de prijs vast te zetten?

Ongelezen bericht door Tiellie »

Maar volgens mij is het niet eens de vraag of de olieprijs, en daarmee de energie in prijs zal stijgen. Als we kijken naar de prijzen van alle andere grondstoffen zoals graan en zo, zien we echt forse stijgingen.

Olie is de belangrijkste grondstof van allemaal, deze wordt steeds schaarser en er is een enorme vraag vanuit o.a. China!!

Is het dan reeel om te denken dat de prijzen zouden kunnen gaan dalen, zoals Energie Direct beweert. Dit is volgens mij gewoon liegen.

De olieprijs is van 52 dollar in februari gestegen naar ongeveer 80 dollar nu. Als de energieprijs met hetzelfde percentage gaat stijgen dan zijn mensen met een variabel tarief niet echt blij.

De meeste mensen in Nederland hebben een variabel tarief omdat zij nog nooit zijn overgestapt. Zou hier geen campagne voor gevoerd kunnen/moeten worden? Mensen met een variabel tarief zijn volgend jaar waarschijnlijk weer honderden euro's meer kwijt. Of heb ik het mis?

Bovendien is een klant voor de verkoop, zoals Nuon waarschijnlijk gaat doen, met een variabel tarief natuurlijk veel meer waard. De nieuwe leverancier mag dan immers in rekening brengen wat hij wil.

Gesloten