LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wajong voor licht verstandelijk gehandicapte

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
angel_akira

Wajong voor licht verstandelijk gehandicapte

Ongelezen bericht door angel_akira »

hoe kom je als licht verstandelijk gehandicapte door een keuring van uwv heen?

de situatie: zelfs met 2 verschillende verslagen van dik een cm pak papierwerk waarin meerdere keren duidelijk staat vermeld dat de persoon in kwestie niet tot werk of studie in staat is, word ik nog 'goedgekeurd' voor werk. zelfs een arbeidsbegeleiding zou niet nodig zijn. (terwijl ik nog nooit enigsinds echt gewerkt of een studie heb kunnen doen).
de aanvrag is destijds in september gemaakt, november 1e gesprek. in februari meer dan anderhalve week achter uwv aan gejaagd wat er nu aan de hand is, begin maart gesprek arbeidsarts (uitkering afgewezen, ondanks de papieren, ondanks de 3! officiele diagnoses), nu zijn we in september en mag ik de 12e weer een nieuw pwychiatrisch onderzoek doen voor uwv, bij een vrijstaande psychiater wat me 40,- aan treinkaartje gaat kosten!!!

hoe kan uwv mensen zo behandelen?? klopt dit wettelijk??

daarbij wil ik zeggen: ik heb 3 diagnoses. ik ken mensen die hebben maar 1 van de 3 en hebben nooit op gesprek hoeven te komen. Hoe is dit mogelijk!!???
ook willen ze mij niet helpen aan een ander inkomen, een voorschot of iets anders waarmee ik mezelf in leven kan houden en moet dus blijven teren op mijn vriend zijn schrale inkomen (hij heeft een uitkering, en heeft ook daarvoor meer dan een jaar moeten vechten). en van 500,- in de maand kom je echt niet makkelijk rond...:s maarja vertel dat aan uwv en ze doen er nog niets mee... :S

wie weet wat je hiermee aan moet, en wat zij en ik wettelijk wel en niet kunnen/moeten doen??? :roll:

biosbart

Re: Wajong voor licht verstandelijk gehandicapte

Ongelezen bericht door biosbart »

Ik leef met je mee Akira.
De website WAOCAFE.NL is een hele goede bron van allerlei informatie.
Wat ik tot nu toe zelf gelezen heb is dat jonge mensen (onder de 19) wel redelijk gemakkelijk een wajong uitkering kunnen krijgen, maar die werden volgens mij niet direct door het uwv zelf gekeurd.

Zorg dat je in contact komt met deskundigen via waocafe.nl, die kunnen je vast en zeker nog helpen. Want hoe je het vertelt moet je volgens mij echt recht hebben op een uitkering.
Sterkte!

alfatrion

Re: Wajong voor licht verstandelijk gehandicapte

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan naar het CWI voor een bijstand uitkering. Je hebt dan wel eens waar een sollicitatie plicht, maar wel een uitkering. Krijg je van het UWV gelijk dan wordt deze uitkering gekort op de wajong uitkering.

Verder zou ik bezwaar aantekenen bij het UWV. Hiervoor kun je je eventueel laten bijstaan door een advokaat. Indien je door het UWV gelijk krijgt wordt daarvan iets meer dan 300 euro vergoed.

Daarna staat de weg naar de rechter open.

Als je gelijk krijgt van het UWV of de rechter geeft het UWV de wettelijke rente (6 procent op jaar basis) op verzoek.

Gesloten