Ik ben verzekerd bij Ohra voor de ziektenkosten. Ik heb een nota van de huidarts op 23 juli 2007 ingediend. Die is tot op heden niet vergoed. Als je belt met Ohra krijg je zo een fijne medewerker van het call center aan de lijn die je keer op keer niet kunnen helpen.
Voorlopig zit ik nu met aanmaningen Als je dit zegt tegen zo fijne medewerker krijg je fijntjes te horen dat ik ten alle tijden zelf verantwoordelijk ben voor een tijdige betaling. Nou vraag ik je dat is toch echt niet klantvriendelijk. Ik ga ze aansprakelijk stellen voor al deze ongein. Ben benieuwd of er nog meer mensen problemen met de OHRA hebben. Ik wacht af .....
Vooropgestelt dat het afwikkelen van de nota gewoon te lang duurt, nog wel het volgende;
Het is inderdaad waar dat u zelf verantwoordelijk bent voor tijdige betaling, immers heeft u om de zorg "gevraagd" en niet de maatschappij waar u verzekerd bent.
Wat als uw premie niet betaald is en de dekking opgeschort is op het moment van behandelen, of dat uw dekking niet voldoende is voor de gevraagde zorg.
Dan zal dus de zorgverlener de dupe kunnen worden van een afwijzing van uw nota...
daar ga je dus in de fout. U heeft een restitutie-polis. Deze polis wil gewoon zeggen dat U moet betalen aan de zorgverlener en de verzekeraar aan U. Had U gekozen voor een natura-polis was dit verhaal er niet gebeurt.
Uw claim richting Ohra heeft geen enkele zin en ook geen wettelijke basis. U moet echter wel tijdig aan de zorgverlener betalen, doe U dat niet dan zijn de extra kosten voor U.
In uw polisvoorwaarden staat ook geen garantie genoemd wanneer Ohra U zal betalen.
Dat verschil met restitutie of natura maakt volgens mij niet veel uit, tenminste dit is niet een verschil dat mij is aangelopen tussen de beide soorten...
Nogmaals Ohra, maar elke verzekeraar hoort binnen een redelijke termijn de nota's af te wikkelen, danwel bericht over te geven dat niet of niet geheel wordt betaald omdat het zo in de voorwaarden zou kunnen staan.
Het is nou eenmaal zo dat u behandeld bent, en u, of u nu verzekerd bent of niet, zorg dient te dragen voor de tijdige betaling.
U kunt toch ook niet ergens wat gaan kopen, en zeggen dat de nota naar uw buurman kan omdat u daar toevallig nog geld van tegoed heeft?
ik geloof dat u het niet helemaal begrijpt. Ik heb liever reacties waaruit blijkt dat andere personen ook last hebben met de verwerking van nota's bij zorgverzekeraar OHRA. U hoeft verder niet inhoudelijk op de zaak in te gaan want u weet er het fijne niet van. Vr groet
het grote verschil zit 'm dus juist wel in het Natura/restitutie gebeuren. Als je namelijk een natura-polis hebt zal je de rekening niet zelf krijgen, deze gaat rechtstreeks naar de verzekeraar. Deze zal dan moeten zorgen voor een tijdige betaling, doet deze verzekeraar dat niet, dan zal deze dus ook de aanmaningskosten moeten dragen.
@TS,
Hoe ik dat weet? Heel simpel; Ohra biedt niet anders aan.
Verder zijn er inderdaad problemen met het nieuwe systeem bij Ohra, hierdoor is de betaling richting klanten inderdaad vertraagd. Maar nogmaals, als U wacht met betalen van de rekening van de zorgverlener dan heeft U een probleem. U heeft een overeenkomst met de zorgverlener, die heeft Ohra niet.
De overeenkomst die U heeft met de Ohra is er echter niet één met een gegarandeerde tijdige betaling aan U binnen de betalingstermijn van de zorgverlener. In principe kan U dus ook fluiten naar een vergoeding voor eventuele aanmaningskosten. Dat is uw probleem, niet dan van Ohra.
Overigens is Ohra soms coulant, dus kan het wel een zo zijn dat ze dit misschien toch doen omdat ze weten dat er een probleem is. Maar wettelijk gezien kan U helemaal niets.
C200K heeft gelijk: Ohra biedt alleen restitutie aan, maar werkt gedeeltelijk met gecontracteerde hulpverleners: nl. de ziekenhuizen, de hulpmiddelen-leveranciers en de taxi's. Hoe het mogelijk is dat er dan toch een rekening van een huidarts bij de patient terecht komt weet ik niet. Werkt de huidarts niet in een ziekenhuis? Of stuurt het ziekenhuis, ondanks het contract met Ohra, toch de rekening naar de patient?
Mag ik vragen: om welke Ohra gaat het, de Arnhemse of de Haagse?
De ervaring is dat de Arnhhemse tak veel beter is. Dit komt omdat de Haagse zijn oorsprong heeft in het Nuts-Ziekenfonds: dat was waardeloos en een groot deel van het personeel werkt daar nog steeds.
Nu Mathilde
Onze huidarts werkt zelfstandig en dus niet in een ziekenhuis vandaar denk ik. En het is de Ohra uit Arnhem. Dat van de Ohra (voorheen Nuts idd) klopt ook ik heb onprettige ervaring met de haagse Ohra (nuts). Maar ohoh nu is eindelijk de declartie verwerkt toch nog snel vanaf 23 juli vind je niet! Gr Laurina
wegens samenvoegen van de systemen, tenminste dat zegt OHRA zelf, van de 3 takken ervan (Arnhem, Den Haag en DL), zijn er vertragingen geweest met verwerking van nota`s, niet alleen naar verzekerden maar ook naar zorgverleners.
Apart is wel dat alleen Arnhem hier last van had, de andere takken hebben de laatste maand zelfs sneller verwerkt dan anders...
Ik ben sinds januari dit jaar verzekerd bij de OHRA. Dit is gelijk het laatste jaar. Ten eerste ben ik verkeerd voorgelicht over wat wel en niet vergoed word. Ik heb daar in Februari de eerste vraag over gestuur (per email) naar de klantenservice. Tot op heden krijg ik alleen berichten terug dat er vertraging is in het beantwoorden van mijn vraag. Daarnaast heb ik meer dan 6 weken op deklaraties moeten wachten. Toen deze eindelijk binnen waren, bleken ook bij mij de tandartskosten niet vergoed, terwijl ik daar wel voor verzekerd ben. Ook hier heb ik met de klantenservice over gebeld. Ik krijg gewoon geen antwoord en tot op heden ook geen geld. Ondertussen wacht ik hier al 9 weken op. Belachelijk. De klantenservice kan geen antwoord geven en ook niet doorverbinden. Als ze deze mensen nou eens zouden opleiden, kom ik misschien verder, maar tot nu toe heb ik niet veel soeps aan de telefoon gehad. Ik stap dus over naar een verzekeraar die wel een service heeft. dit is waardeloos.
Ik ben vorig jaar bij Zilveren Kruis verzekerd geweest en daar heb ik een heel jaar trammelant gehad. Bij OHRA kreeg ik keurig een brief dat ze tijdelijk een achterstand hebben. Het blijkt dat ze een nieuw computersysteem hebben.Vervelend, maar het gaat nu al weer veel beter. Met 10 dagen heb ik mijn vergoeding. Kom daar eens om bij Zilveren Kruis. Nogmaals achterstand is niet leuk, maar dat ze er ook weer uitkomen, daar ben ik blij mee.
Ook ik heb veel problemen met de OHRA. Niet alleen dat ze sinds juli ontzettend achter lopen met betalingen maar ook over de vergoeding voor de thuiszorg die ik uit de aanvullende verzekering krijg. Dit kun je rechtstreeks door hen laten betalen maar doe dit nooit!!! want dat verloopt zo chaotisch dat ze zelf niet weten waar ze mee bezig zijn. En wanneer ik ze bel of schrijf om het probleem op te lossen, dan laten ze gewoon niks meer van zich horen.
Dus ik begrijp Laurina heel goed, hier word je niet vrolijk van...
Lieve mensen,
Ohra heeft alle mensen die een zorgverzekering hebben vorige maand een brief gestuurd met daarin de mededeling dat de uitbetaling van declaratie's ernstig is vertraagd door computerproblemen.
Orha gaat er van uit dat de problemen deze maand voorbij zijn en men de betalingen kan hervatten!
Theo
ik heb niet zoveel aan zo'n bericht van jou , ik weet dat de OHRA een achterstand heeft en dat ze vorige maand een brief gestuurd hebben, het gaat in mijn geval en dat van anderen om hele andere zaken waar ze slordig in zijn... lees eerst eens de berichten goed door voor je met je commentaar komt...
Ik heb een rekening ingediend bij ohra in april 2007,deze zou vergoed worden (was goedgekeurd zeiden ze),maar tot op heden is er nog steeds niet betaald.
Dat is toch te gek,dat je een half jaar op je geld moet wachten ?
Of vinden ze dit bij Ohra normaal ?[/b]
Ik heb nu ook een slechte ervaring met OHRA. Beetje hetzelfde verhaal als anderen hier al geplaatst hebben, nota zelf betaald en gedeclareerd en wacht nu al maanden op geld.
Ik wil de volgende opmerkingen nog plaatsen:
1) Ik heb nu twee maal gebeld om te vragen wanneer ik de vergoeding kan verwachten. Ik heb nu twee maal te horen gekregen dat het 'begin volgende week' zou zijn. De eerste keer was een week of drie geleden. De tweede keer vandaag dus ik moet nog even afwachten wat er van terecht komt.
2) Automatiseringsverhaal is onzin!
Ik werk in de automatisering en er is geen enkele reden waarom dit voor dit soort lange problemen zou zorgen. Als je systemen samenvoegt dan onderzoek je eerst waar de knelpunten zitten, dan bereid je je daarop voor (met software conversies etc.) en dan ga je om. Er zal best wel even iets vertraging zijn maar dat is op dat moment en hoort zich niet voort te slepen, zeker niet over maanden tijd.
Gek genoeg worden de premies wel op tijd geïnd en ik vermoed dat de salarissen van het OHRA personeel ook op tijd betaald worden. Dit heeft alles met prioriteiten te maken en hoogstwaarschijnlijk met rente!
Ik hou er niet van om aan het lijntje gehouden te worden. Als iemand van OHRA mij toezegd dat het er in een week is dan moet het er ook in een week zijn. Ik ga op zoek naar een andere verzekeraar en hoop maar dat die zijn zaakjes beter (en eerlijker) geregeld heeft.
Het probleem is hier niet alleen het veranderen van de automatisering, maar vooral het samenvoegen van verschillende zorgbedrijven. Dat heeft niet alleen gevolgens voor de automatisering, maar voor meer systemen.
Wat naast de puur technische kant speelt is dat de medewerkers van die zorgverzekeraars nu niet voor maar 1 verzekeraar zaken afhandelen, maar voor een paar verschillende. Met voor elk van de verzekeraars weer ander systemen, die ze moeten (leren) kennen. Plus waarschijnlijk nog een nieuw overkopelend systeem... Dat is natuurlijk erg foutgevoelig.
En er is in relatief korte tijd door de regering besloten tot dit zorgstelsel, waardoor de automatiseringssystemen in te korte tijd moesten worden aangepast/gebouwd. Dat heeft waarschijnlijk fouten gegeven.
Dit zijn natuurlijk geen excuses, maar het is wel een verklaring voor de problemen. Overigens hebben meer verzekeraars (tijdelijke) problemen met het rechtstreeks betalen van rekeningen, dus bij een overstap zou je daar ook even goed naar kunnen kijken.