LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De overstap van Paroxetine naar .....

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

De overstap van Paroxetine naar .....

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Goedeavond!

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met de overstap van Paroxetine naar een ander middel.
Ik ben zelf aan het overstappen naar Citalopram.
Omdat de Paroxetine(30 mg.) bij niet meer z'n werk deed en ik er op den duur alleen maar onrustiger van werd, ben ik nu dus aan het overstappen.
Onderstaand het schema:

Paroxetine / Citalopram
Week 1> 25 mg. 10 mg.
Week 2> 20 mg. 10 mg.
Week 3> 10 mg. 20 mg.
Week 4> 0 mg. 30 mg.

Ik zit vanaf vandaag in week 3 en ik moet zeggen dat het niet heel slecht gaat, maar ook niet echt goed. Heb af en to lichamelijke sensaties en gevoelens die moeilijk te plaatsen zijn. Uiteraard weet ik dat ik er doorheen moet, wat ik ook zal doen.

Mensen die ervaring hebben met overstappen, al is het naar een ander middel dan Citalopram...reageer!

Dank je wel!
Laatst gewijzigd door Bonzo1979 op 21 sep 2007 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: De overstap van Paroxetine naar .....

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Bonzo,

De manier van overstapppen waar je mee bezig bent ken ik helemaal niet, maar ik ben wel afgelopen dinsdag overgestapt van efexor naar citalopram. Ik heb 5 weken efexor geslikt maar hier reageerde ik te heftig op. Ik werd er ook zwaar onrustig van en was erg van de kaart. Ik ben acuut gestopt met efexor en overgegaan op citalopram.
Ook net als jij reageer ik wel goed op citalopram. De bijwerkingen zijn veel dragelijker. Nou staan paroxetine en efexor er wel om bekend dat het de hevige middellen zijn. Citalopram is in vergelijking met die 2 toch wat milder. Het word vaak bij bejaarden voorgeschreven.
Lichamelijke sensaties enzo die je noemt zijn naar mijn idee gewoonweg ontwenningsverschijnsellen van de paroxetine. Net wat je zegt....gewoon ff er doorheen.

Succes

hrienks
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2008 18:30

Re: De overstap van Paroxetine naar .....

Ongelezen bericht door hrienks »

Ik gebruik al sinds 2002 paroxetine! Een hele verdraag ik echt niet! Gaap ik de hele dag door, zweet me een ongeluk! Ik voel me dan zwaar depressief vandaar een halve tablet! In combinatie met af en toe een halve Oxazepam. De huisarts rade me aan een ander middel te zoeken zodat ik de Oxazepam kan afbouwen en uiteindelijk na wikken en wegen ben ik overstag gegaan. Gisteravond begonnen met de eerste efexor ( lage dosis 32,5 mg om na 6 wkn over te gaan naar 75 mg) Schijnt te werken op de serotonine en de non-adrenaline in de hersenen! De dokter zegt dat je er echt niet Hyper van wordt maar ik vermoed van wel...We wachten af...
In 2002 kreeg ik eerst Prozac! Dat was een ware ramp! Ik wandelde 12 km per dag om de onrust te verdrijven ( de hond wou niet meer mee....) Verder kon ik toen niet eens meer op een stoel zitten en als ik visite kreeg bleef ik staan om rond te lopen! Potentieproblemen heb ik nooit ondervonden van deze middelen maar als je wat langer nodig hebt en een keer geen orhgasme krijgt is dat geen reden onrustig te worden ( is bij mannen vaak het geval en dan kom je in een cirkeltje) Rust creeren en gewoon jezelf de tijd gunnen ( oproep aan de partners...niet opgeven!!)
Even terzijde, het is me altijd gelukt om te blijven werken! Knap he!

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: De overstap van Paroxetine naar .....

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Nou, ik zit inmiddels dus ook aan de Efexor en ik ben wel tevreden. Ik zit nu op 150 mg, dit heb ik zonder hele grote problemen in 6 weken opgebouwd. Het enige wat ik wel vervelend vond is dat ik af en toe een paar dagen erg depressief ben geweest, maar nu helpt hel best goed.
De citalopram werkte helemaal niet.

hrienks
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mar 2008 18:30

Re: De overstap van Paroxetine naar .....

Ongelezen bericht door hrienks »

heel erg bedankt voor je positieve reactie.....

vhid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:38

Re: De overstap van Paroxetine naar .....

Ongelezen bericht door vhid »

Hoi!

Ik zat vorig jaar (mei 2007) aan citalopram, dit maar 2 maanden omdat mensen om me heen zeiden dat ik dat niet moest doen en dus stapte ik daar van af. Ik nam het voor depressie die ik kreeg 7 maanden lang na geboorte van mijn 2e kindje.

Dit jaar (2008 maart) kreeg ik paniek aanvallen. een 1 en 2 jarig kindje nemen nogal wat energie van je weg en geven daar stress voor terug in de plaats. Ik hield dit 3 maanden vol en dacht dat ik opgenomen zou worden als ik niet heel snel hulp kreeg.

Over op paroxetine... sja, want iedereen zit toch aan de seroxat? Dus zal wel goed zijn dan...domme ik. Maar kreeg binnen 5 min. het medicijn mee en mocht eigen handig beginnen.
IK nam gelijk 1 pil, ik kreeg paar uur laten een hele nare trip! Was gelijk gestopt waardoor ik dus nervositeit kreeg als gevolg.
Ik moest dus verder..
nam 3 dagen later een halve in en hield dat 5 dagen vol, daarna over op een hele, maar 2 weken lang stoned rond gelopen en erg opgesloten in mezelf. Nare dromen....

dus terug naar een halve. dat ging veeeel beter, maar paniek aanvallen kreeg ik terug. en met oxazepam erbij deed het goed, maar als dat was uitgewerkt kreeg ik het dubbel zo dwars terug..

Nu terug naar de dokter. over gaan op citalopram. Dit werkte tenslotte goed.
Ik nam 4 dagen lang 1 kwart paroxetine, en op dan 5 verving ik die kwart voor 1 kwart citalopram. Dit omdat mijn huisarts zei:" kijk zelf maar hoe je het wil doen en wat goed voelt" :roll: :?

Ik vroeg of ik niet in een psygose terecht zou komen of een manie en toen zei hij:" sja das altijd maar afwachten"
Wat een TE eerlijke huisarts. Maar ja..tis ook nooit goed.

Dus vandaag dag 4 van 1 kwart citalopram per dag.
Smorgens voel ik me.... ok.
Rond na etens tijd begint het. Begin me nerveus te voelen, angstig, benauwd, enkom moeilijk in slaap. Als ik wel in slaap kom droom ik weer hele nacht lang.
Ik denk dat ik verlopig dus maar op 1 kwart zit tot dat deze bijwerklingen zijn bijgetrokken....en dan over ga op een halve.

Gesloten