LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] intrum justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door rene117 »

Intrum Justitia > Meer: Incassobureaus Bekijk KvK-gegevens Woningen: E-mail Johan de Wittlaan 3
2517JR 's-Gravenhage[kaart/route]
Tel 070 4527000

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Zelf wil ik weten welke criminelen aan de leiding staan ,kvk den haag doet er zeer vaag over.
Dan moet je via het handelsregister online zoeken naar alle vennootschappen die door Intrum Justitia beheerd worden:
Intrum Justitia Nederland B.V. 27134582 0000
Johan de Wittlaan 3 - 5, 2517JR 's-Gravenhage Hoofdvestiging
Intrum Justitia 27134582 0000
Johan de Wittlaan 3 - 5, 2517JR 's-Gravenhage Hoofdvestiging
Intrum Justitia B.V. 33204349 0000
Johan de Wittlaan 3 -5, 2517JR 's-Gravenhage Hoofdvestiging
Intrum Justitia Central Europe B.V. 33241142 0000
Johan de Wittlaan 3, 2517JR 's-Gravenhage Hoofdvestiging
Van deze vennootschappen/ondernemingen moet je dan uittreksels opvragen. En ja, de KvK doet dat niet gratis, dat kost je e.e.a., gemiddeld zo'n 6 tot 10 euro per uittreksel, afhankelijk van de gegevens die je wil weten.

Je kan o.a. uit een uittreksel directeuren, aandeelhouders, tekeningsbevoegden, oprichtingsdatum, rechtsvorm, dochtervennootschappen, aandelenkapitaal, doelstelling etc. afleiden. Waarschijnlijk leidt het papieren spoor uiteindelijk naar de directie in Zweden.

telenee
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2007 12:08

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door telenee »

Intrum Justitia werkt inderdaad ook voor Tele2. ik werd overigens goed te woord gestaan, maar ze hebben ook een automatische telefoondienst, die je belt en dat slaat nergens op.
Ik heb crisis met Tele2 en ben al bij de Geschillen commissie Telecommunicatie aangeland. Maar toch krijg ik aanmaningen van Intrum!

Mijn "schuld" bedraagt €4,49 en ik krijg vorderingen van 66 euro op mijn dak! Tele2 zit daar achter.
Na drie (!) vruchteloze belpogingen eindelijk iemand van Intrum aan de lijn gehad. Verhaal verteld en nu is het wachten op hun "oordeel" of ik het moet betalen of niet. Vaag gedoe daar hoor!

Maar ja, ze zeggen weleens "don't shoot the messenger" en Intrum is ook maar tussenpersoon (en verdient daar veel geld aan!).

Maar ik snap dat gedoe met die sokken wel, en vind eigenijk dat Intrum ook een plicht heeft om, bij meerdere klachten, eens zelf onderzoek te doen naar de rechtmatigheid van de vordering. Erg mensgericht zijn ze niet, vind ik.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Maar ja, ze zeggen weleens "don't shoot the messenger" en Intrum is ook maar tussenpersoon (en verdient daar veel geld aan!). Maar ik snap dat gedoe met die sokken wel, en vind eigenijk dat Intrum ook een plicht heeft om, bij meerdere klachten, eens zelf onderzoek te doen naar de rechtmatigheid van de vordering. Erg mensgericht zijn ze niet, vind ik.
IJ is een massaorganisatie. Ze behandelen duizenden vorderingen en standariseren alles zoveel mogelijk. Bovendien is het commercieel natuurlijk niet handig om de rechtmatigheid te onderzoeken. Duurt bovendien te lang en kost te veel. Ze gaan ervan uit dat een debiteur die het er niet mee eens is wel (schriftelijk) zal reageren. Als dat verweer hout snijdt, laten ze de zaak rusten en verhalen ze de kosten op hun klant.

Maar zoals de meeste incassobureau's gaan ze wel eerst dreigen met ik-weet-niet-wat, en zijn er mensen die dan zo bang worden dat ze maar betalen, ook al staan ze in het gelijk. Of ze steken hun kop in het zand, er komt een dagvaarding en ze laten zich bij verstek veroordelen.

"Eigen schuld, dan moet je je mond opendoen" kan je dan zeggen, en dat doet IJ ongetwijfeld ook. Maar het misselijke aan dit systeem is dat IJ anticipeert op deze angst bij veel burgers voor rechters, deurwaarders en beslagen. Met andere woorden: ze maken gebruik van intimidatie bij mensen die weinig van het recht weten. Bovendien laat IJ ook niet eens even netjes aan de debiteur weten of een zaak is afgedaan, in het beste geval hoor je niks meer van ze. En dat vind ik een misselijke manier van handelen.

redstars
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 sep 2007 18:53

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door redstars »

veel te maken gehad met IJ, veel geblaas maar uiteindelijk doen ze niks.
2 keer met sokken te maken gehad, bedrag was al zo rond de 100,= opgelopen. IJ gebeld, wordt er gemeld, dat de opdracht net is ingetrokken.........jaja.
Laatst ook weer een brief van hun, betaling van 28,= voor tijdschrift, naatoegebeld en gelijk bij hun uit het systeem gezet, zal wel te veel gebeld hebben denk ik. M.A.W. val ze maar lastig, hun stoppen wel

sandra128
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:41

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door sandra128 »

HAHAHA wat een lachwekkende verhalen zeg
Ikzelf werk al jaren bij Intrum en heb in het verleden ook aan de telefoon gezeten.
allereerst wil ik 1 ding opmerken
Als je gewoon op tijd je rekeningen betaald, dan gaat het ook niet door naar Intrum, of een ander incasobureau.
Intrum is niet degene die besluit ofdat een zaak gerechtelijk gaat, dat zijn de opdrachtgevers.
ook is intrum niet degene die je afsluit van je electriciteit,
zulke dossiers lopen 28 (nuon)dagen bij IJ en in die 28 dagen wordt je meerdere malen erop gewezen dat je de kans loopt om afgesloten te worden, dan is het uiteindelijk aan jou de keuze hoever je het wil laten komen, toch?
en dan wil ik toch ook nog wat melden over het onbeschofte............
tuurlijk , er zullen altijd mensen bijzitten die het niet helemaal begrepen hebben met hoe je een debiteur te woord staat, die heeft dan ook een hele korte carriere bij IJ....
maar vergeet niet hoeveel ook wij te incasseren hebben aan de telefoon, tot doodsbedreigingen aan toe, maar daar bereiken debiteuren gewoon helemaal niks mee, want wat je zaait is wat je oogst en als jij wil dat je met respect behandeld wordt....nou dat willen wij ook.
Je hoort alleen maar de negatieve kant, maar als IJ denkt dat er een vordering onterecht is , zal dat ook nagekeken worden en dan zal eventueel ook de vordering ingetrokken worden .
Nogmaals er zullen vele incassobedrijfen zijn waar je slechter af bent dan bij IJ
en.........BETAAL GEWOON EN VOORKOM DWANGBEVELEN, DAN HOEF JE ACHTERAF OOK NIEMAND ANDERS DE SCHULD TE GEVEN

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Als je gewoon op tijd je rekeningen betaald, dan gaat het ook niet door naar Intrum, of een ander incasobureau.
Inderdaad, daar heb je gelijk in. Maar helaas heb je dat niet altijd volledig in de hand, bijvoorbeeld als je afhankelijk bent van de betaling van een derde partij. Tevens vind ik het verhogen van vorderingen van een paar euro tot 60 of 70 euro belachelijk. Ik noem maar een voorbeeldje: Front Internationaal en Body by Patricia...
Intrum is niet degene die besluit ofdat een zaak gerechtelijk gaat, dat zijn de opdrachtgevers.
Aan IJ dus mede de taak om de rechtmatigheid van vorderingen te onderzoeken. En om aan te geven of ze als deurwaarder of incassobureau optreden.
en dan wil ik toch ook nog wat melden over het onbeschofte............
tuurlijk , er zullen altijd mensen bijzitten die het niet helemaal begrepen hebben met hoe je een debiteur te woord staat, die heeft dan ook een hele korte carriere bij IJ....
Ik vind de brieven van IJ ook onbeschoft. Ze zijn niet ondertekend en IJ geeft ook niet aan of ze als deurwaarder of incassokantoor werken.
maar vergeet niet hoeveel ook wij te incasseren hebben aan de telefoon, tot doodsbedreigingen aan toe, maar daar bereiken debiteuren gewoon helemaal niks mee, want wat je zaait is wat je oogst en als jij wil dat je met respect behandeld wordt....nou dat willen wij ook.
Dat soort gedrag slaat ook inderdaad nergens op.
Je hoort alleen maar de negatieve kant, maar als IJ denkt dat er een vordering onterecht is , zal dat ook nagekeken worden en dan zal eventueel ook de vordering ingetrokken worden.
Waarom hebben IJ en de meeste incassobureaux dan niet het fatsoen dat aan de debiteur te melden?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door CB »

sandra128

Ben benieuwd naar je reactie.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Tevens nog een opmerking over de website van IJ voor particulieren: www.nietoptijdbetaald.nl Op het eerste gezicht ziet dat er goed uit. Echter, ik heb daar e.e.a. over op te merken:

1. Op de site wordt beweerd dat "IJ incassokosten vordert. Dat is in de wet vastgelegd." Dat is onwaar. De wet zegt niks over incassokosten, alleen maar dat bij te late betaling schadevergoeding verschuldigd is. Hoe hoog die schadevergoeding is, staat nergens. Het rapport-Voorwerk II en de incassobranche stellen weliswaar tarieven vast, maar die zijn absoluut niet bindend. Als de kosten worden betwist zal IJ of welk incassobureau dan ook ze moeten aantonen!

2. Het vaststellen van tarieven door een branchevereniging is een prijsafspraak en als zodanig in strijd met het mededingingsrecht. De NMa en de Europese Commissie kunnen incasso-ondernemingen daarvoor fikse (miljoenen)boetes opleggen.

3. Debiteuren worden uitgenodigd om als ze (deels) betaald hebben of verhuizen dit aan IJ aan te geven. Op zich goed geregeld, ware het niet dat het een truc is om meer persoonlijke gegevens los te peuteren, zoals het telefoonnummer of professionele e-mail. Natuurlijk ook voor debiteuren goed om zich te realiseren dat het in het algemeen niet verstandig is om zomaar gegevens op het internet te zetten.

Verder bestaat de site uit een hoop geklets in eigen straatje om de debiteur er van te overtuigen dat hij altijd fout zit en IJ altijd gelijk heeft. Zeer misleidend!

giorgio
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2007 19:43

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door giorgio »

Intrum Justitia onterecht deze naam draagt.
Het gaat over een maffiabedrijf dat mensen intimideert
met een misleidende naam.
Waroom?
kijk op http://www.onze-stem.nl/intrumjustitia.html

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik heb nog steeds geen reactie mogen zien van onze vrienden van Intrum Justitia. Wie zwijgt stemt toe...

KevindeWinter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2007 14:19

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door KevindeWinter »

Beste Samer Chalfoun of wel Giorgio,

Intrum Justitia mag deze naam wel degelijk dragen. Dat er lichten rond lopen die direct een link leggen naar het Ministerie van Justitie is niet het probleem van hen!

Snap trouwens deze hele discussie niet over Intrum! Het is een :!: TOP :!: bedrijf!!
Zolang je je rekeningen trouw betaald is er niets aan de hand, klopt er iets niet en sta je volledig in je recht dan dien je een bezwaar in en mochten ze niet willen luisteren is het alsnog mogelijk om je verweer bij de kantonrechter kenbaar te maken! Ga daar dus wel naar toe anders is er een probleem, kan weer, binnen een bepaalde termijn, opgelost worden dmv een verzetdagvaarding maar is een hoop gedoe!

Niet mokken maar dokken!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Dat schulden gewoon betaald moeten worden staat m.i. buiten kijf.

Maar incassobureaux en deurwaarders moeten zorgvuldig te werk gaan. Je brieven niet ondertekenen en niet zeggen of je als incassobureau of deurwaarder optreedt, zoals IJ doet, vind ik al schimmig. Ook een aantal andere praktijken vind ik afkeurenswaardig, zie eerdere bijdragen. Verder weten veel medewerkers weinig tot niets van het recht, het komt helaas dus maar al te vaak voor dat ze dingen zeggen die niet waar zijn. Zo ken ik een gevalletje waar IJ beweerde dat de debiteur maar moest aantonen dat geen vordering was!

Verder is het helaas zo dat niet iedereen de zaak aanpakt als Kevin zou doen. Stuur je dus een boze brief, of reageer je boos aan de telefoon, of doe je niets, dan doet dat je zaak geen goed. Sterker nog: een incassobureau ruikt dan bloed en zal je nog harder op de huid zitten.

De kantonrechter zal je verder echt niet opvreten, ook hij doet gewoon zijn werk. Sterker nog: als je verweer voelt zal hij het misschien wel weer eens een leuke afwisseling vinden! :D

Pak het dus zakelijk aan, en als je zelf weet dat je gewoon vergeten bent te betalen... even slikken en dokken.

KevindeWinter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2007 14:19

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door KevindeWinter »

Dat de brieven niet ondertekend zijn is heel simpel uit te leggen. Kijk naar de Belastingdienst, op top dagen zal IJ meer brieven uitdraaien, ondertekening is dus ook niet te doen. Daarnaast staat op het briefpapier dat het gaat om Intrum Justitia incassobureau dus gaat het om incasso.

Wat het vaak is met deze huidige maatschappij de consument moet alles voorgeschoteld krijgen en ze worden boos als dit niet gebeurt. Laat je zelf niet zo vertroetelen maar ga zelf ook eens ergens achter aan, dat passieve gedrag van de meeste wanbetalers draagt veel bij aan deze plekken!!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

In mijn ervaring betalen consumenten in principe hun rekeningen, en over het algemeen vindt men ook dat het zo hoort. Beloofd is beloofd, of, zoals IJ zegt, afspraak is afspraak. Wanneer dit niet gebeurt, zijn er meestal twee oorzaken aan te wijzen:
* Laksheid;
* Financiele problemen.
Wanneer men de kop in het zand gaat steken zal dit ertoe bijdragen dat de schuld alleen maar groter wordt.

Bij bedrijven ligt dat anders. Laksheid of financiele problemen komen daar inderdaad ook voor, maar wanbetalen gebeurt ook vaak heel bewust. Je creeert immers rente- en liquiditeitsvoordeel. Wanbetalen is daar vaak een zeer bewuste policy. Particulieren hebben veel minder mogelijkheden zich te verweren dan een bedrijf. Niet alleen kost rechtsbijstand geld, maar ook hebben bedrijven meer knowhow en ook een sterkere machtspositie. Een ondernemer zal niet zo snel een incassobureau op KPN of Philips afsturen want je wil graag zo'n grote klant houden. Maar een oud omaatje, wie maalt daar om...

Punt is dat particulieren zich minder kunnen verweren, en zelfs weinig kunnen ondernemen als zij wat van een bedrijf te vorderen hebben. Ik denk niet dat IJ wat voor mij zou kunnen of willen betekenen als ik een vordering van 5000 euro op KPN of T-mobile had.

Bovendien bestaan er al deurwaarders, ik zie niet in waarom een incassobureau als tussenschakel hiertussen zou moeten komen. Een deurwaarder heeft een specifieke opleiding gevolgd en is aan tuchtregels onderworpen, een incassomedewerker kan iedereen worden. Het is overigens wel merkwaardig dat IJ als incassobureau eveneens dreigt met dagvaardingen. Daar zijn ze als incassobureau niet toe bevoegd.

Verder zie ik niet in waarom ondertekening niet te doen is. Als Intrum een fatsoenlijk bedrijf is hanteren ze een vier-ogen principe: werk wordt gecontroleerd door een leidinggevende. Deze leidinggevende kan dan namens IJ tekenen. Of stempelen, hoewel het recht stempels niet erkent. Dat de Belastingdienst ook ongetekende stukken verzendt doet niet ter zake: IJ is de Belastingdienst niet. De Belastingdienst vervult als overheid een specifieke publiekrechtelijke taak, terwijl IJ een commerciele onderneming is. Het geeft mij de indruk dat er bij IJ geen controle is, en zeker geen vier-ogen-systeem.

KevindeWinter
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2007 14:19

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door KevindeWinter »

Het is overigens wel merkwaardig dat IJ als incassobureau eveneens dreigt met dagvaardingen. Daar zijn ze als incassobureau niet toe bevoegd.
Wat???? Kan een incassobureau niet dreigen met dagvaardingen? Ik zal het je sterker vertellen als een incassobureau een vordering uit handen geeft aan een deurwaarder dan is het 9 van de 10 keer het geval dat het incassobureau de dagvaarding produceert met de daarbij behorende producties.
Een incassobureau kan/mag dus wel degelijk aangeven dat ze een dagvaarding zullen opmaken. De volgende stap is vervolgens wel de (t.k.-)deurwaarder die de dagvaarding zal betekenen.

En het ondertekenen zal altijd een discussie-punt blijven! Niet ondertekende stukken welke bijgevoegd zijn bij een dagvaarding worden altijd als rechtsgeldig gezien. Het is wel zo netjes ze te ondertekenen maar kan gewoonweg niet!

Een controle bij IJ is absoluut aanwezig op zeer diverse manieren!

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door rene117 »

je gelooft je eigen verhaal echt he in de wet staat dat een incasso boer geen dagvaarding kan uit geven allen een deurwaarden
dus ij koopt voor het groote deel rootzooi die veer jaard is en dan denken ze ook nog eens geld te kunnen vangen

let maar een op wat er gaat gebeuren de nma is met een groot onderzoek bezig tegen dit zord bedrijfen en komt ook nog eens bij dat de eu er ook mee bezig is nou ik zal zeggen ij maak je borst maar nat
en mensen laat uw niet af blaffen door die honden in den haag

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

En het ondertekenen zal altijd een discussie-punt blijven! Niet ondertekende stukken welke bijgevoegd zijn bij een dagvaarding worden altijd als rechtsgeldig gezien. Het is wel zo netjes ze te ondertekenen maar kan gewoonweg niet!
Dat kan gewoonweg niet? Dat snap ik niet helemaal. Men neme het papier en zette de handtekening. Of je stempelt het ding af met "Intrum Justitia B.V." Is dat nou zo moeilijk?

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door rene117 »

daar heb je een punt bor

Triple_NL2
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 okt 2007 20:42

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Triple_NL2 »


Geplaatst op 06 Okt 2007 17:28 door KevindeWinter
Quote:
Het is overigens wel merkwaardig dat IJ als incassobureau eveneens dreigt met dagvaardingen. Daar zijn ze als incassobureau niet toe bevoegd.
Wat???? Kan een incassobureau niet dreigen met dagvaardingen? Ik zal het je sterker vertellen als een incassobureau een vordering uit handen geeft aan een deurwaarder dan is het 9 van de 10 keer het geval dat het incassobureau de dagvaarding produceert met de daarbij behorende producties.
Een incassobureau kan/mag dus wel degelijk aangeven dat ze een dagvaarding zullen opmaken. De volgende stap is vervolgens wel de (t.k.-)deurwaarder die de dagvaarding zal betekenen.

En het ondertekenen zal altijd een discussie-punt blijven! Niet ondertekende stukken welke bijgevoegd zijn bij een dagvaarding worden altijd als rechtsgeldig gezien. Het is wel zo netjes ze te ondertekenen maar kan gewoonweg niet!

Een controle bij IJ is absoluut aanwezig op zeer diverse manieren!
Kevin,
ik heb meerdere malen mensen bijgestaan bij een discussie met IJ waarbij alle keren de rechterlijke macht is opgezocht.
In alle 10 de gevallen van de afgelopen 18 maanden waarbij ik aanwezig was is IJ meerdere malen er door de dienstdoende rechter er op gewezen dat zij ernstige vormfouten hebben gemaakt met het laten betekenen van de dagvaarding. Opmaken mag altijd , dat stel je ook terecht. Echter de inhoud is veelal treurig te noemen. Onjuiste feitstelling, onjuiste verwijzing naar zaak / wetsartikel of redenen van beslag en veelal ontbreekt er een daadwerkelijke bekrachtiging door de deurwaarder zelf. Onvolledige dossiervorming of sterker nog bij het opmaken van de dagvaarding gewoonweg de huidige bewoner opnemen in de personalia terwijl de mogelijke vordering op de vorige bewoner , of op iemand anders rust.
In de overige 6 gevallen was IJ niet ontvankelijk verklaard simpelweg omdat de initiele vordering dat ten grondslag lag aan de dagvaarding de 75 euro niet oversteeg , echter IJ had halstarrig aangestuurd op een proces. Er is geen waardeoordeel gegeven over wat er tot de zitting werd aangedragen omdat IJ niet ontvankelijk is verklaard. Echter gezond verstand laat zien dat de inhoud en het "bewijs" aangedragen door IJ voor hun opdrachtgever ( veelal frontline onderbroeken) zat er keer op keer niet in..

en dan help ik af en toe mensen... heb geen klantenbestand of een enorme regio en ik zoek mijn zaken al helemaal niet uit op IJ...

nee kevin ...even realitycheck...

*check*

Gesloten