LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
supermuis

Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door supermuis »

Hallo,
Als ik bv. op 26 spetmber een termijnbedrag is afgeboekt,
is dat bedrag dan voor de volgende maand (october),
of voor de maand zelf (september) of over de periode van augustus?

ik heb een vraagje over de facturering van de termijn-bedragen bij nuon. Heb net met een helpdeskmedewerkster gebeld maar de uitleg was zo vaag voor mij, ik begreep er helemaal niks van..
En om dan te blijven hangen voor 20c/pm.

In het verleden is het mij tot 2x toe zo uitgelegd door een medewerkster:
Als er op je afschrift staat : "26 september, afgeboekt bedrag, termijn: augustus"
Dan zou dat niet kloppen, De werkelijke termijn waarvoor je betaald is
de termijn: september zelf. Dit zou te maken hebben met de postbank (waar ik bij zit), die zou dat fout aangeven. En dat klopte ook wel met mijn eigen narekenen van al mijn betaalde termijn bedragen. Als er dan stond "26 mei: termijn april" dan zou dat dus termijn mei moeten zijn. En dat klopte dan ook want termijn april had ik dan al betaald.

Nu heb ik een jaarafrekening gehad en ben opvergestapt van leverancier. 31 agustus was de overstapdatum voor eletriciteit,
heb daar een jaarafrekenig van gehad, maar zie op mijn afboekingen
nu dat op "26 september: een termijn augustus" is afgeschreven.

Ik snap het niet meer. Heeft Nuon mij nu een termijn teveel berekend?

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door mylo1 »

Dat vroeg ik mij dus ook al af?
Op mijn nuon .nl..stond ik een termijn achter..ik gebeld met nuon...zij zeiden..nee mevrouw u heeft betaald...kijk ik op mijn afschriften ..ja dan staat er inderdaad...bij september de 22ste..afschrijving augustus :(

Miss kan de medewerker dat eens uitleggen ,hier op het forum ,want van nuon wordt je niet echt wijzer :(

Heb vanaf het begin dat ik hier woon gewoon elke maand betaald...hoe kan ik dan een maand achter lopen???

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ik weet niet hoe het geregeld is bij andere bedrijven, maar bij Essent betaal je elke maand voor de betreffende maand. M.a.w. in september betaal je voor september en in okt. voor okt. etc.
Het beste overzicht heb je met de jaarafrekening. Hier zie je het aantal termijnen waarover wordt afgerekend, of je moet bijbetalen c.q. terug krijgt en vervolgens wordt er het nieuwe voorschot/termijnbedrag berekent. Mijn verbruikersjaar loopt van sept. t/m aug. Bij mij is het dus zo dat ik in augustus de standen doorgeef (of worden opgenomen) en in sept. de jaarafrekening krijg waarin het 1e termijnbedrag van het nieuwe verbruikersjaar zit.
Overigens heeft Essent naast de de callcenters, bereikbaar met een gratis telnummer (08000330), door het land ook nog eens een aantal klantenbalies waar men persoonlijk geholpen wordt. Dit is pas service! :lol:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door Shine »

Nuon Klantenservice
Tel. 0900 0808 (€ 0,10 per minuut)

dus geen 20 c/pm

Ik mis informatie in uw verhaal.......

U spreekt over een jaarafrekening..... Dit is echter iets anders dan een eindafrekening zoals bij een switch.
Van wanneer tot wanneer loopt uw jaarafreking?
Hebt u al een einde leverings afrekening gehad?

Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door Tiellie »

Ik heb het verhaal ooit vaker gehoord, dat leveranciers zo sjoemelen met de voorschotten dat ze een voorschotje extra meepakken. Maar of het waar is weet ik ook niet, lijkt me ook wel heel raar hoor.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door Ron58 »

Dit zou te maken hebben met de postbank (waar ik bij zit), die zou dat fout aangeven.
Volgens mij vermeldt een bank de gegevens die door de incasseerder zelf aangeleverd worden. Ik kan me niet voorstellen dat de Postbank eigenhandig gaat vermelden op welke maand het betrekking heeft.
Gisteren is het termijnbedrag weer afgeschreven, op "mijn Nuon" staat daar het volgende bij: Waar is deze factuur voor?
Dit is uw Termijnfactuur voor sep 07. Het termijnbedrag is het voorschotbedrag dat u elke maand betaalt.


Ik ga er dus van uit dat ik in september ook het termijnbedrag van september betaal.
Dit komt ook overeen met de eindafrekening die we vorig jaar kregen voor ons vorige adres, daar bleek niet uit dat de voorschotten een maand voor of achter liepen.

Anders is het bij KPN, die incasseert 2 maanden vooruit en als je ze automatisch laat incasseren dan doen ze dat ook nog aan het begin van de maand dáárvoor waardoor je begin september al het abonnement van november betaalt.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ik ga er dus van uit dat ik in september ook het termijnbedrag van september betaal
Is bij de acceptgiro's soms niet helemaal duidelijk.
Krijg je 2 acceptgiro's achter elkaar met zelfde maand erop en een andere factuurdatum.
Overigens geen kwestie van dubbel incasseren; dit jaar waren ze juni "vergeten" en kregen we 2 facturen met de vermelding "Termijnfactuur van juli" op de gebruikelijke incassodata.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door Henri42 »

uiteindelijk betaal je elke maand eenn voorschotbedrag en medio november krijg je de jaarafrekening.

bij alle firma,s betaal je vooruit,dat kan elke tante van het call centre je vertellen,als zo,n tante vaag doet moet je ophangen en opnieuw bellen,grote kans dat je een andere aan de lijn krijgt.

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door mylo1 »

Het heeft niets met de postbank te maken ...ik heb namelijk ABN-AMRO...en op mijn nuon staat het ook niet goed aangegeven
Heb een automatische betaling...dus medewerker ..hoe zit dit?

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door mylo1 »

Ik heb eens even mijn oude afschriften bekeken
En wat blijkt....heb deze woning in september 1999 gekregen..en de eerste afgifte aan nuon..WAS PAS IN OKTOBER..dus wij krijgen een maand later de rekening!
Wij betalen dus niet vooruit ..maar achteraf!...probleem opgelost :lol:

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door mylo1 »

geen nuon maar energie noord west [toen der tijd] :lol:

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Voor de duidelijkheid: de jaarafrek. gaat over het verbruikersjaar (kan/is in elke regio anders zijn) en de eindafrek. gaat over de periode van het lopend verbruikersjaar en wordt gemaakt bij afmelding, verandering van naam (denk aan echtscheiding) en opzegging.
Uit je verhaal, supermuis, maak ik op dat je 31 aug. bent verhuisd c.q. je afgemeld hebt. Als je gegevens dan eerst (of later) verwerkt zijn dan staat op je eindafrek. al de volgende mnd als termijn/voorschotbedrag vermeldt. Vervolgens zie je dan wat je met de doorgegeven standen moet betalen en daar wordt wat je betaald hebt van afgetrokken. M.a.w. de standen zijn bepalend voor het te betalen bedrag. Dus van het voorschot over het verbruik van de mnd die je niet meer hoeft te betalen is er ook geen verbruik meer en zal je (hoogstwaarschijnlijk) dit ook weer terug krijgen. Tenslotte, indien het nog te volgen is, het termijn/ mnd voorschot bedrag is het 12e gedeelte van het te verwachten jaarverbruik, indien het loopt over een heel verbruikersjaar.
Ook nog ter info: Als men instapt in een lopend verbruikersjaar kan het heel goed mogelijk zijn dat men een hoger voorschotbedrag moet betalen, zeker als de zomermaanden al voorbij zijn. Men heeft dan niet de mogelijkheid gehad in de zomermaanden al het gasverbruik vooruit te betalen, zodat dan later het daadwerkelijk verbruik verdeeld over de nog komende mnd in rekening wordt gebracht. :lol:

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door Shine »

En wat blijkt....heb deze woning in september 1999 gekregen..en de eerste afgifte aan nuon..WAS PAS IN OKTOBER..dus wij krijgen een maand later de rekening!
Wij betalen dus niet vooruit ..maar achteraf!...probleem opgelost
Dit klopt als een bus. U hebt zich zich destijds aangemeld en de administratieve verwerking van de verhuizing neemt minimaal 4 weken in beslag.
U betaald niet achteraf. U betaald de resterende termijnen die nog staan totdat de jaarafrekening komt.

Ik zie dat er gesproken over Mijn Nuon. Dit is het internet gedeelte voor klanten van de Nuon. (zoals Essent ook zoiets heeft) Als er volgens u meldingen in dit gedeelte staan die niet kloppen met de werkelijkheid, moet u zich melden bij de helpdeskbalie van Mijn Nuon.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door Henri42 »

moet u zich melden bij de helpdeskbalie van Mijn Nuon.

helpdesk balies?? zou ik maar niet doen daar wordt je niet veel wijzer , zeker bij Essent en Nuon niet , 75 % bezetting met stagieres .

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Non en termijn bedragen, hoe zit het nou eigenlijk?

Ongelezen bericht door Shine »

Ik vrees dat je callcenter en helpdeskbalie van een energiebedrijf met elkaar verward.
Of wil je me gaan vertellen dat henri42 al met beide helpdeskbalies ervaring heeft? :?

Gesloten