LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Incasso/deurwaarder buitenland
Incasso/deurwaarder buitenland
Jaren geleden ben ik naar Engeland verhuisd. Ik heb netjes aan alles en iedereen mijn nieuwe adres doorgegeven. Een tijdje geleden kreeg ik van de mensen die nu in mijn eerste huis in Engeland wonen (waar ik al ruim een jaar niet meer woon) een hele stapel post opgestuurd. Vooral veel rotzooi maar ook bankafschriften van een Postbank rekening die ik sinds mijn emigratie niet meer gebruik. Daarbij zat ook een brief van een incassobureau met het "vriendelijke" verzoek een som van 3000 euro te betalen. Ik snap niet precies waar het bedrag vandaan komt maar goed.
Nu vraag ik me dus af hoe makkelijk het voor de Postbank (en het incassobureau) is om dit geld via een deurwaarder bij mij te halen in het buitenland. Vooral omdat ze dus blijkbaar mijn nieuwe adres niet hebben.
Iemand enig idee hoe dit werkt? Ik zou advies enorm op prijs stellen.
Nu vraag ik me dus af hoe makkelijk het voor de Postbank (en het incassobureau) is om dit geld via een deurwaarder bij mij te halen in het buitenland. Vooral omdat ze dus blijkbaar mijn nieuwe adres niet hebben.
Iemand enig idee hoe dit werkt? Ik zou advies enorm op prijs stellen.
-
Re: Incasso/deurwaarder buitenland
Je vraag heeft betrekking op internationaal privaatrecht. Erg lastig. Er bestaan verdragen waarbij zowel Nederland als Engeland partij zijn, plus eventuele contractuele bepalingen.
Het is dus erg lastig te bepalen welke rechter bevoegd is. Zou dit de Nederlandse rechter zijn, dan betekent dat dat als er een vonnis ligt de schuldeiser een Engelse deurwaarder zal inschakelen. Op grond van verdragen is dat in principe mogelijk.
Wanneer de Engelse rechter bevoegd is zal ook in principe een Engelse deurwaarder het vonnis kunnen uitvoeren.
Ook kan zo iemand je adres achterhalen op dezelfde manier als in Nederland.
Het is dus niet makkelijk het geld bij je op te eisen maar het is wel mogelijk.
Het is dus erg lastig te bepalen welke rechter bevoegd is. Zou dit de Nederlandse rechter zijn, dan betekent dat dat als er een vonnis ligt de schuldeiser een Engelse deurwaarder zal inschakelen. Op grond van verdragen is dat in principe mogelijk.
Wanneer de Engelse rechter bevoegd is zal ook in principe een Engelse deurwaarder het vonnis kunnen uitvoeren.
Ook kan zo iemand je adres achterhalen op dezelfde manier als in Nederland.
Het is dus niet makkelijk het geld bij je op te eisen maar het is wel mogelijk.
Hmm lastig dus. Bedankt voor je advies.
Even uit interesse: hoe achterhalen ze een adres? En dat moet niet moeilijk zijn aangezien ik het zelf aan de Postbank gemeld heb.
Even uit interesse: hoe achterhalen ze een adres? En dat moet niet moeilijk zijn aangezien ik het zelf aan de Postbank gemeld heb.
-
Als je het zelf gemeld hebt zal het sowieso geen probleem zijn. Maar deurwaarders controleren altijd de gemeentelijke adresbestanden, iets dat ze in tegenstelling tot een incassobureau mogen. Op zich kan ik niet oordelen over Engelse deurwaarders en Engels recht, maar ik ga ervan uit dat het systeem ongeveer hetzelfde is.
@ Evey.
Ik vermoed dat je kunt vragen waarvoor dit bedrag was, en als je mail blijft je huidige adres onbekend!
Het late doorsturen kan, maar als het onterecht is gewoon melden!
Betaal niets zolang je geen info hebt waarvoor, en omdat het telaat is gestuurd zodat je niet tijdig kon betalen vervallen de extra aanmanings en incasso kosten, want je gaf adres tijdig door, en dus jammer...
Ik vermoed dat je kunt vragen waarvoor dit bedrag was, en als je mail blijft je huidige adres onbekend!
Het late doorsturen kan, maar als het onterecht is gewoon melden!
Betaal niets zolang je geen info hebt waarvoor, en omdat het telaat is gestuurd zodat je niet tijdig kon betalen vervallen de extra aanmanings en incasso kosten, want je gaf adres tijdig door, en dus jammer...
Ja dat zal ik zeker doen. Ik vind het gewoon vreemd dat ik bijna 2 jaar niets van ze hoor (ook niet op mijn oude adres) dan netjes een briefje stuur met mijn nieuwe adresgegevens en nog steeds niets. En dan ineens een rekening van 3000 euro wegens achterstallige betaling enzo...
Maar goed, ze zullen internet bankieren wel gebruiken dan en zeggen dat ik het zelf had kunnen bijhouden ofzo.
Wordt gewoon betalen ben ik bang. Pff wat een geld.
Maar goed, ze zullen internet bankieren wel gebruiken dan en zeggen dat ik het zelf had kunnen bijhouden ofzo.
Wordt gewoon betalen ben ik bang. Pff wat een geld.
-
Wordt betalen terwijl je niet precies weet waar het vandaan komt? dat zou dom zijn. Laat het incassobureau maar eerst eens met bewijzen komen dat de vordering terecht is!!
-
Ik ben het met Gravedigger eens.
Zelfs al is de vordering terecht dan zou je eventueel bezwaar kunnen maken tegen de incassokosten. Of je betaalt alleen dat wat jij terecht vind en tekent bezwaar aan tegen de rest. Als de procedure door Nederlands recht wordt beheerst betekent dat dat je ook je bezwaar zelf niet hoeft te motiveren: het incassobureau moet de kosten aantonen. Helaas kan ik over Engels recht weinig zeggen mocht dat van toepassing zijn, maar ik vermoed dat daar iets soortgelijks geldt. Bovendien zullen bank en incassobureau zich liever niet aan Engels recht wagen.
Ik heb al eerder gezegd dat een internationale procedure erg lastig is. Zelfs als er een vonnis van de Nederlandse rechter ligt geldt een zeer omslachtige uitvoerings- en betekeningsprocedure voordat een Engelse deurwaarder een Nederlands vonnis zal uitvoeren. En als de Engelse rechter bevoegd is dan zal de bank Engelse advocaten moeten inschakelen, etc. En dan heb ik nog niets gezegd over de vraag welk recht deze rechter dan moet toepassen. Ook de bank en het incassobureau zitten daar niet op te wachten. Dus als jij de hoofdsom betaalt en bezwaar maakt tegen de kosten is er een kans dat ze zich tevreden stellen met de hoofdsom en de rest laten zitten.
Zelfs al is de vordering terecht dan zou je eventueel bezwaar kunnen maken tegen de incassokosten. Of je betaalt alleen dat wat jij terecht vind en tekent bezwaar aan tegen de rest. Als de procedure door Nederlands recht wordt beheerst betekent dat dat je ook je bezwaar zelf niet hoeft te motiveren: het incassobureau moet de kosten aantonen. Helaas kan ik over Engels recht weinig zeggen mocht dat van toepassing zijn, maar ik vermoed dat daar iets soortgelijks geldt. Bovendien zullen bank en incassobureau zich liever niet aan Engels recht wagen.
Ik heb al eerder gezegd dat een internationale procedure erg lastig is. Zelfs als er een vonnis van de Nederlandse rechter ligt geldt een zeer omslachtige uitvoerings- en betekeningsprocedure voordat een Engelse deurwaarder een Nederlands vonnis zal uitvoeren. En als de Engelse rechter bevoegd is dan zal de bank Engelse advocaten moeten inschakelen, etc. En dan heb ik nog niets gezegd over de vraag welk recht deze rechter dan moet toepassen. Ook de bank en het incassobureau zitten daar niet op te wachten. Dus als jij de hoofdsom betaalt en bezwaar maakt tegen de kosten is er een kans dat ze zich tevreden stellen met de hoofdsom en de rest laten zitten.