LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Banken met een lagere rating (in principe wat minder credit waardig) kunnen moeilijker geld op de geldmarkten krijgen omdat minder zeker is dat de geldschieter dit terug krijgt. In ruil hiervoor betalen ze hogere rente. Maakt het dan veel verschil of de geldverstrekker een particulier of financieele instantie is? Ze lopen allebei net zoveel risico.

Northern Rock heeft ongetwijfeld ook een vergunning van de Engelse nationale Bank en er zijn, terecht of onterecht, toch ernstige twijfels aan de kredietwaardigheid van die bank.

Ik wil niet zeggen dat het altijd om een lagere kredietwaardigheid gaat als er een hogere rente geboden wordt - misschien kwam dit zo over in m'n verhaal - maar het is niet verkeerd om eens naar de achtergronden van de bank, en de hogere rente, te kijken zoals Particulier adviseerd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door SJZ »

Maakt het dan veel verschil of de geldverstrekker een particulier of financieele instantie is? Ze lopen allebei net zoveel risico.
Absolute nonsens, want de particulier met spaargeld valt onder de garantieregeling (van De Nederlandsche Bank) dus die loopt nauwelijks risico (eerst moet onder andere DNB failliet zijn).

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door particulier »

Even ter verduidelijking: De gedachte achter het depositogarantiestelsel is dat particulieren niet altijd in kunnen schatten hoe veilig hun geld is bij een bank. Vandaar dat de DNB garant staat voor maximaal 20.000 euro per rekeninghouder. Let op, dit geldt per rekeninghouder en niet per rekening. 3 rekeningen bij een bank openen heeft daarom geen zin. De kans dat een Nederlandse bank failliet gaat is heel klein. Echter, na het faillisement van Van der Hoop is het garantiestelsel iets uitgebreid. Over maximaal 20.000 boven de eerste 20.000 euro heb je een eigen risico van 10 %. Heb je 40.000 euro bij een bank staan die failliet is gegaan, krijg je maximaal 38.000 euro terug van de Nederlandse Bank.

Let op, Argenta bank heeft een vergunning van DNB, maar valt onder de Belgische garantieregeling: Hiervoor is de garantie maximaal 20.000 euro.

Dit soort garantieregelingen geldt voor particulieren; niet voor bedrijven zoals andere banken. Door de lagere rating kan een bank als Argenta, AK of AT bank minder makkelijk geld lenen bij andere banken. Vandaar dat het loont om geld bij particulieren te halen. Vandaar dat hun spaarrentes zo goed zijn.

Ik zou wel mijn gezond verstand gebruiken als ik ging sparen bij dit soort banken:

1. Stel iemand bezit 100.000 euro. Dit zou ik niet bij een bank als Argenta storten. De kredietrating is toch vrij laag, gaat de bank failliet, dan ontvang je slechts 20.000 terug.
2. Ik zou ook geen obligatielening of achtergesteld deposito nemen. Hierop is het depositogarantiestelsel niet van toepassing.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Absolute nonsens
Niet helemaal dus :P
Risicospreiding kan, net als bij beleggen, geen kwaad als je een beetje meer geld op de bank hebt staan dan de, volgens SJZ, gemiddelde particulier die hooguit 38.000 euro op een, in Nederland gevestigde, bank heeft staan :twisted:
Daarnaast mag DNB er ook nog eens max. 3 maanden (3 keer te verlengen met 3 maanden) over doen om het geld terug te storten. Lijkt me niet fijn als als je in het uiterste geval 12 maanden niet bij je hele spaartegoed kan komen.
Vraag me ook af of je over die periode rente vergoed krijgt door DNB!?
Gelukkig komt het vrijwel niet voor maar "better safe then sorry" 8)

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Heb je 40.000 euro bij een bank staan die failliet is gegaan, krijg je maximaal 38.000 euro terug van de Nederlandse Bank.


Geldt deze regeling óók bij een en/of-rekening, bijv. de spaarrekening van dhr.X en/of mw.X-Y of geldt in dit geval maximaal 2 x € 20.000 terug van de Nederlandse Bank?

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Zie vorige bladzijde (berichtje van SJZ)

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door SJZ »

Vraag me ook af of je over die periode rente vergoed krijgt door DNB!?
Kijk maar eens in de garantieregeling.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Gisteren al eens lopen grasduinen in de Wet Financieel toezicht (waar ik dat verhaal van die 3x 3 maanden verlenging tegenkwam) maar ik heb verder niets kunnen vinden over rentevergoeding nadat een instelling is omgevallen!?
Als ik de papieren voor de afwikkeling van het faillissement van de van der Hoop Bankiers bekijk is vorder je het bedrag wat op de dag van het faiilissement incl. rente op de rekening staan. In de periode tot de uitkering van de garantieregeling vang je dus geen rente.

NB: de verlenging met telkens 3 maanden is met name van toepassing als de gegevens van de gedupeerde niet goed worden aangeleverd bij DNB

Duurzaam
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2007 08:21

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Duurzaam »

Mensen, ik roep iedereen op om duurzaam (groen) te gaan sparen. De kleine en grote spaarbanken investeren nog steeds in milieuongunstige bedrijven. Ik ben een grote voorstander van ASN en Triodos. Deze banken hebben in het verleden ook aangetoond dat ze spaarders niet lokken met een hoge rente. Dit zijn eerlijke banken

Baskruit
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:11

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Baskruit »

Hoei, Crediteurope verhoogt de rente van de internetspaarrekening ook naar 4,5%

guus100
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2007 13:12

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door guus100 »

In tegenstelling tot een eerdere verhoging van de spaarrente bij Credit Europe geldt dit ook voor bestaande rekeninghouders.

guus100
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2007 13:12

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door guus100 »

Weer twee verhogingen: Aegonbank Internetsparen 3,7% en Spaarcomfort 4,25%(hun site is mogelijk nog niet gewijzigd, maar het klopt) en Garantibank 4,1% (zonder beperkingen)

SpaarXL
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 okt 2007 20:49

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door SpaarXL »

DSB gaat met hun Internet Spaarrekening van 3,6 naar 3,8.

Hmmm, niet echt spectaculair, DSB! Ik had liever 4% gezien...

4% geeft DSB alleen op hun "Internet sparen extra", maar dan moet je minimaal 25000 euro storten.
4,5% geven ze ook, maar dan weer alleen op een deposito (looptijd al vanaf 1 maand, da's dan wel weer redelijk...)

AKBank gaat op 8 oktober van 4,05 naar 4,30%

Nu graag de Ohra nog even een verhoging (zit nog steeds op 3,5%!!). Over de zielige 3,25% van de Friesland Bank (vorig jaar nog een koploper) wil ik het al helemaal niet meer hebben :evil:

guus100
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2007 13:12

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door guus100 »

Nu graag de Ohra nog even een verhoging (zit nog steeds op 3,5%!!). Over de zielige 3,25% van de Friesland Bank (vorig jaar nog een koploper) wil ik het al helemaal niet meer hebben
Ik wacht op het moment dat ABN Rabo en Ing zich in de strijd gaan werpen. Laten zij maar es een rekening presenteren zonder voorwaarden boven de 4%.

Klompie77
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jul 2007 11:33

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Klompie77 »

De SNS Regio Bank geeft een rente van 1 jaar vast 4.5% dit vind ik zeer redelijk, ook hebben ze een snelsparen van 4.25%, dit is een rekening met een vast spaarbedrag per maand, maar het geld is wel vrij opneembaar, men gunt hier de wat kleinere spaarder ook wat, en niet alleen de grote.

fray
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2007 22:17

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door fray »

Ja SNS doet goed mee op het gebied van sparen met beperkingen. Maar zonder beperkende voorwaarden stellen zij ook niet veel voor.

guus100
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2007 13:12

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door guus100 »

SNS geeft in ieder geval een goed voorbeeld. De overige "grotere" banken zouden toch enigzins een poging kunnen ondernemen om de spaarrente ontwikkelingen te volgen

juuldijk
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jun 2007 12:07

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door juuldijk »

Inmiddels is ook in de media gekomen hoe Postbank met zijn spaarders omgaat. Dit onderwerp loopt al enkele maanden. Inmiddels is hier ook al diverse keren geschreven dat de grote banken toch wel erg achterblijven. Dit geldt niet alleen voor Postbank, maar ook dus voor Ing en Rabo en ABN.

hgb
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 okt 2007 14:48

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door hgb »

De rente is gestegen maar de bonus van de Bonusrenterekening van de Postbank is verlaagd. Op de plusrekening krijg je 0,5% per jaar.
Is er een bank die minder dan 0.5% per jaar op een spaarrekening geeft?

guus100
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2007 13:12

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door guus100 »

TEB Bank heeft zijn rente verhoogd van 4,05% naar 4,25 (zonder beperkingen en voorwaarden)

Gesloten