LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Ongelezen bericht door Ninja »

Beste Venatius,

Dit is een gebruikelijke manier van piek-daltarief. "Vroeger" moesten mensen die gebruik maken van dubbeltarief overigens meer vastrecht betalen, dat is nu gelijk getrokken. Daarnaast is t zo dat je geen dubbeltarief hoeft te nemen als je een dubbeltariefmeter hebt, maar dat terzijde :wink: Piek/dal is ingesteld omdat in de nachtelijke uren en in de weekenden minder stroom wordt gebruikt, er is dan dus een overschot. Het is beter om dit overschot te gebruiken en daarom wordt het d.m.v. een lager tarief gestimuleerd om juist in die uren de stroom te gebruiken.

Je berekening op zich klopt wel, maar je moet ook bedenken dat het lage tarief ook in de weekenden geldt. Veel mensen richten hun 'leven' hierop in door in de weekenden en/of 's nachts de (af)wasmachine en droger te gebruiken. Dit zijn apparaten die een hoop electra verbruiken. Op die manier kunnen mensen hun verbruik in laag tarief dus zeker wel hoger krijgen dan op hoog tarief. Het is dus per huishouden afhankelijk.

Ik zelf heb er geen zin in om er steeds bij stil te staan wanneer ik m'n wasmachine wel of niet aan moet zetten, dus houd ik t zelf maar bij enkeltarief :wink:

Trapito
Berichten: 147
Lid geworden op: 05 mar 2007 19:47

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Trapito »

@ Venantius

Het is zoals Ninja zegt, het hele weekeinde (en feestdagen) zijn laag tarief.
In een week zijn dus 88 uren laag- en 80 uren hoog tarief.
Op spectaculaire winsten moet je echter niet rekenen.
Ik bespaar ongeveer 13 euro in een jaar en ik zou mij goed voor kunnen stellen dat een gezin met kinderen voor die 13 euro niet gaat zitten wachten met vies wasgoed tot het weekeinde is om op laag tarief te kunnen wassen en/of drogen.

Ninja
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 apr 2005 14:21

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Ninja »

Venatius:

Misschien nog een handige toevoeging: op de site van Eneco kan je je verbruik invullen om uit te rekenen of dubbeltarief interessant voor je is. Kanttekening daarbij is wel dat je een hoop in moet vullen en wel het verbruik van je apparaten redelijk moet kennen. Daarnaast was de mogelijkheid (toen ik het een tijd terug zocht) lastig te vinden. Maar goed, ze bieden de mogelijkheid in ieder geval wel :wink:

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Ron58 »

Mijn ervaring was (we zijn er mee gestopt) dat er bij 45% in het hoge en 55% in het lage tarief een paar tientjes voordeel te behalen waren.
Hiervoor hadden we het waterbed op een tijdklok, vaatwassen, wassen, drogen etc. allemaal op de "juiste" uurtjes.

Een aantal zaken laat zich niet in de juiste uren plannen, achter je pc wil je gewoon kunnen, tv kijken idem dito.

Ooit leverde het enkele honderden guldens per jaar op, maar daar was niet veel meer van over omdat het voordeel steeds iets verminderd werd door schuiven met de tarieven en vastrechten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Via vergelijkingssites kun je toch zo uitrekenen wat voor jou het voordeligst is? Zie bijvoorbeeld www.energieleveranciers.nl

Er is nog een andere reden om 's nachts je vaatwasser en je wasmachine te laten draaien, namelijk het milieu. Als iedereen nou zijn of haar energiegebruik wat zou spreiden dan hebben we in dit land minder energiecentrales nodig en kan er makkelijk minstens 1 gesloten worden.

En het weekend is sowieso laagtarief met een dubbele meter. Ik heb hem al 11 jaar en is nog altijd voordeliger dan enkel. Het verschil wordt wel steeds kleiner met enkeltarief.

Trouwens: veel mensen hebben een dubbele meter maar worden gewoon volgens enkeltarief afgerekend zonder dat ze dat zelf in de gaten hebben!

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door kiz »

Het gebruik van dubbeltarief scheelt me nog altijd ca. 40 euro (per jaar) t.o.v. enkeltarief. Inderdaad alle "grote" apparaten (wasmachine, vaatwasser, droogtrommel) stipt om 23u aan, en in 't weekeinde natuurlijk. Da's ook met een gezin best te doen hoor.
V.w.b. "overstappen", die "kale" tarieven per kWh klinken wel leuk, maar wat komt daar nog aan kosten bij? Ik blijf toch aangewezen op de regionale netbeheerder: Eneco, en ook voor SV blijf ik gedwongen klant bij Eneco, ben dus sowieso voor het leeuwendeel van m'n energierekening op Eneco aangewezen.
Het bedrag dat ik, inclusief alle kosten en REB, aan electra kwijt ben (en als gezin van 4 zijn we bovengemiddeld gebruiker) staat nog steeds in géén verhouding tot het bedrag dat ik voor SV wegtik aan Eneco (en voor warmte scoren we vér onder het gemiddelde!)

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Idem hier voor Nuon.

Vorig jaar is over het hoog/laag tarief al eens ophef over geweest in de media in de trant van dat men even in de gaten moet houden dat je een bij benadering 60/40 verhouding aan moet houden bij gebruik van nachtstroom. Dit werdt zelfs ondersteund door diverse energiebedrijven en ook op de site van Eneco kan je redelijk eenvoudig uitrekenen wat bij jouw jaarverbruik het voordeel is.
http://prive.eneco.nl/producten_en_tari ... ijking.asp
Je krijgt het niet op een presenteerblaadje; je moet er wel wat voor doen maar voor niets gaat de zon op in het leven nietwaar 8)
Je hebt een keuze voor wat betreft de leverantie van elektriciteit + een toezichthouder die op de maximale tarieven toeziet; je kan marktwerking creeren door allemaal weg te lopen.

Dit is er allemaal bij SV tot op heden niet en voorlopig ziet dat er ook niet naar uit dat er een goede consumentenbescherming geregeld wordt.
Dat Stadsverwarmingsverhaal is een veel groter schandaal dan het vermeende belazeren met hoog/laag tarief. In het laatste geval krijgen mensen gewoon waar ze voor kiezen!
Jij kiest ervoor om niets te doen, gaat het energiebedrijf haar gang binnen de wettelijke limieten. Jij kiest ervoor om prijsbewust te zijn; krijg je een scherpe prijs. punt.
Mensen lopen na het vrijmaken van de energiemarkt nog een beetje achter de feiten aan heb ik het idee :shock:
Wake up!!!!!! Het bedrijf probeert gewoon geld aan je te verdienen met de bedoeling winst te maken en als jij ze niets in de weg legt ook zoveel mogelijk. Dit is geen belazeren maar commercieel denken :idea:
Laatst gewijzigd door Ali Bensalah op 19 mei 2007 01:06, 1 keer totaal gewijzigd.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door kiz »

Zoals je al zegt, Ali, het SV schandaal is inderdaad nog véél groter... in dat verband ga ik me niet "drukker dan 40 euro" maken bij een andere leverancier als ik met 'n béétje uitkienen die 40 euro van Eneco kan "scoren". 'k Zit hoe dan ook toch aan Eneco gebakken. Behalve hun onnavolgbare berekeningswijze voor de tarieven SV is er verder niet zo heel veel op aan te merken overigens, maar die onnavolgbare SV tarieven zijn me wél een rib uit het lijf, om je een indruk te geven: qua SV gebruik zitten we op zo'n 43% van het landelijk gemiddelde, maar omgerekend naar de tarieven voor gas kun je er in de winter een zwembad mee warm stoken...
En uit recent onderzoek van de Rekenkamer blijkt dat juist op die SV tarieven élke vorm van controle/toezicht onbreekt.
Triest...
'k Zou bijna denken dat 'n béétje EnergieToko z'n (elektra)tarieven weet te drukken door de SV winsten... (ben ik nou héél achterdochtig :?: )

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Denk dat SV vanwege het relatief kleinschalige karakter - geen landelijke dekking en slecht een beperkt aantal warmte toevoerpunten -misschien in diverse gevallen niet eens uit zou kunnen als er een echte niet meer dan anders policy tegenover zou staan. Maar door het gebrek aan regelgeving zullen ze alles doen om hun investeringen er dubbel en dwars uit te halen en de enige manier om daar tegen in opstand te komen is je gemeente zo gek te krjgen dat ze juridische stappen tegen het betreffende bedrijf nemen zoals in het verleden al met succes tegen Eneco gebeurt is en nu in Almere tegen de Nuon staat te gebeuren.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door kiz »

Je zou 'n punt hebben Ali, wae het niet dat de gemeente N'gein de boel al lang geleden voor grof geld verpatst heeft aan de rechtsvoorgangers van Eneco (Stamin werd Pegus, Pegus werd Eneco), en de Provincie er al vet geld ingepompt heeft in het verleden. Dit project kost geen stuiver meer, maar levert juist door het ridicule NMDA beginsel flink geld op. Bij de gemeente hoef ik al lang niet meer te zijn, die is al jarenlang geen partij meer.
'k Heb 'n jaar of 2 geleden eens navraag bij Eneco gedaan hoe het vastrechttarief is opgebouwd... ze weigerden mij dit te specificeren, maar kwamen nog wél met een opmerking dat ik een extra vastrechtbedrag ophoest voor het "niet hebben van een rookgaskanaal", hetgeen een financieel vóórdeel zou opleveren t.o.v. een "gaswoning". Dat daarmee bij de "aansluitbijdrage" (die je betaalt bij oplevering van een woning) al rekening is gehouden, doet voor Eneco niet terzake.
Ik word dus van meerdere kanten gebeten: de Provincie en Gemeente halen hun aan Eneco verstrekte subsidie terug via de lokale belastingen; ik betaal een "equivalent REB" over een product waarover überhaupt geen REB verschuldigd is, en bijgevolg hoeft Eneco deze "equivalent REB" ook niet aan de Staat af te dragen, én Eneco naait me nog een oor aan met kosten die in de aansluitbijdrage allang verrekend zijn.
Zoals gemeld... toezicht ontbreekt, Eneco voelt zich niet gedwongen haar tarieven toe te lichten, en ik betaal me scheel aan vastrecht (zie overigens ook de postings van Polderboy die een nóg lager GJ verbruik weet te realiseren en derhalve meer vastrecht dan gebruikskosten betaalt!)
Overigens weet Eneco op haar website te melden dat ik wel 160 euro per jaar kan besparen door op gas te gaan koken... alsof ik keuze heb, saillant detail daarbij is dat voor de berekening van het GJ tarief een vergelijking wordt gemaakt tussen gas- en SV huishoudens (qua electragebruik), maar door het gestegen aantal "gashhuishoudens" met een electrisch kooktoestel wordt het "gedwongen" meergebruik veroorzaakt door elektrisch koken in het uiteindelijke GJ tarief tenietgedaan (meer specifiek: volgens EnergieNed verbruikt een gashuishouden méér elektra dan een SV-huishouden; oorzaak: elektrisch koken). Dat mag je nog aan bovenstaand "naai"-lijstje toevoegen.
(en nee, verhuizen is om meerdere redenen geen optie)

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Kan hier helemaal in meegaan. Zit zelf ook met een variabel verbruik van 60 euro en een vastrecht van 300 euro. Vastrecht op zich is niet zo'n probleem maar als je een gasketel zou hebben zou je - even met de natte vinger gerekend - voor 150 euro per jaar aan installatie, aanschaf en onderhoud klaar kunnen zijn. En dan inderdaad de lariekoek waarmee ze het allemaal willen verdedigen zoals jij al aangeeft!
Erg jammer dat je nooit meer van zo'n warmtesysteem afkomt; zouden complete wijken collectief aan moeten geven van de stadsverwarming af te willen. Draag je weer de kosten voor aanleg van het gasnet; ben je nog slecht af :?
Hopelijk heeft de kritiek van de rekenkamer effect en komt er een echt goede warmtewet zodat de gedwongen afnemers niet langer belazert worden door Eneco, Nuon en Essent. Niet op het gebied van de electriciteitslevering zoals de topicstarter aangaf maar bij de Stadsverwarming :!:

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Misschien een aardig idee voor Ben Wolderink ? 8)
(Gaslicht.com etc.)
Beter zou zijn dat de politiek de bedrijven zou dwingen offertes incluis netbeheer te laten maken. Maar gezien de NMa nu zelf al onderwerp is van onderzoek naar hun functioneren op electriciteitsgebied verwacht ik daar niet veel van.
Overigens heb ik net even op de site van Nuon een berekening laten maken op een willekeurig adres waar ENECO of ENBU de netbeheerder is en ik krijg netjes een volledig overzicht inclusief netbeheer te zien :idea:
Kleine adder onder het gras is dat ze dan toch de tarieven van Continuon gebruiken - wordt ook duidelijk aangegeven - en dan is het cirkeltje weer rond en kom je weer bij jouw verhaal uit :shock:

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door jsp »

Misschien een aardig idee voor Ben Wolderink ?
(Gaslicht.com etc.)
Wie de nieuwsberichten op Gaslicht.com een beetje volgt weet dat deze site alles behalve onafhankelijk is en zwaar de oren laat hangen naar hoofdsponsor OXXIO.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ai, weer een illusie armer :oops: :lol:

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Hij kan de energiebedrijven nu mooi adviseren op het gebied van hun voorgenomen buitenlandse escapades als adviseur internationale relaties aan de Uni van Leiden :twisted:

Zo hou je jezelf aan het werk nietwaar 8)

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Is toch wel knap dat je een hele bedrijfstak op z'n kop zet en dat zodanig weet te verkopen dat je nog steeds met de betreffende topmensen door 1 deur kan :shock: .

Misschien iets te maken met het feit dat die topmensen riant meer verdienen dan voor de liberalisering :twisted:

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Nita »

Venantius, even over de totale all-in kosten.Is je de post energiebelasting al opgevallen op je eindafrekening?We betalen over de energiebelasting ook nog eens BTW.We betalen dus bel. over bel.De overheid is dus ook lekker bezig.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door kiz »

Hopelijk heeft de kritiek van de rekenkamer effect en komt er een echt goede warmtewet zodat de gedwongen afnemers niet langer belazert worden door Eneco, Nuon en Essent.
De behandeling van de warmtewet is vorige week "tot nader order" van de agenda van de Tweede Kamer afgevoerd...
Eneco heeft, ondanks dat de prijzen van gas zijn gedaald, de SV-tarieven ongewijzigd gelaten.

HvanGennip
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 okt 2006 20:36

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door HvanGennip »

effe back to topic:

Volgens mij is het namelijk zo dat het voordeel van overstappen naar piek en dal inderdaad voornamelijk bij de energie leverancier zit.

Maar denk maar even mee....

Op de groothandelsmarkt (http://www.endex.nl) kun je peak load en base load inkopen. Wat neer komt op piek en dal. Volgens mij is piek en dal tarief in het leven geroepen door leveranciers zodat zij een beter zicht krijgen op hun inkoopprofielen. Als zij namelijk van een representaieve groep weten hoevel zij in de piek en hoeveel zij in de dal gebruiken kan de leverancier dus ook nauwkeuriger en dus ook scherper inkopen.

Het verhaaltje dat je er dan ook voordeel mee kunt behalen zou er dan gewoon bijverzonnen kunnen zijn om die representatieve groep ook binnen te halen. Ik meen me een onderzoek te herinneren, al kan ik het niet meer terugvinden, dat 80% van de huishoudens beter af is met een enkel tarief.

Tiellie
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:36

Re: Belazert ENECO haar klanten met zogenaamd laagtarief-stroom?

Ongelezen bericht door Tiellie »

Het capaciteitstarief zal zowel voor de consument als voor de netbeheerders als voor de leveranciers voordeel opleveren. En dat geldt ook voor de slimme meter.

Bij het capaciteitstarief betaal je een vast bedrag voor de meetinrichting en het gebruik van het netwerk. Het bedrag is afhankelijk van de aansluitwaarde van je meter. 3* 25 amp betaalt dus minder als 3*80 amp. Het voordeel voor de netbeheerder en voor de leveranciers is de vereenvoudiging in administratie (makkelijker om leveranciersmodel toe te passen), het voordeel voor de consument is dat de factuur duidelijker en overzichtelijker wordt. In verschillende rekenvoorbeelden komt trouwens naar voren dat de consument er ook financieel iets voordeel bij heeft.

De voordelen van de slimme meter zijn al in tal van europeese landen bewezen (Italie, zweden en noorwegen). Er worden wel problemen verwacht met het plaatsen, en de administratieve verwerking. Maar als we de meter eenmaal hebben dan is het feest. Uiteindelijk zal je ervoor kunnen kiezen om bijv. heel goedkoop stroom te krijgen als je het niet erg vindt dat je een paar keer per jaar zomaar afgeloten wordt door je leverancier ook val er afspraken te maken dat je bijv. een sms krijgt als je voor een bepaalde periode heel goedkoop stroom mag gebruiken. Maar het grootste voordeel is nog wel dat het in één keer afgelopen is met de hennep boeren die zoveel stroom stelen, want uiteindelijk zijn wij degenen die daar nu heel veel extra voor betalen.

Gesloten