LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
henks2
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30

Re: Efexor

Ongelezen bericht door henks2 »

beste mensen,

met efexor 37.5 dus een lage dosis en af en toe oxazepam gaat het redelijk

ik denk dat die afgrijselijke bijwerkingen door hooge doses komen

met hartelijke groeten. henks2

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo,

Zit nu in de 9e week 37,5 gr. gaat redelijk maar ervaar nog wel rottige gevoelens vooral als ik te lang geslapen heb zoals bijvoorbeeld in het weekend. Ook voel ik me vreemd genoeg beter op mijn werk dan wanneer ik vrij ben. Ben van plan om toch de dosis te gaan verhogen iom de huisarts uiteraard. Hebben jullie ook deze ervaringen???

gr. Sjoerd

kaatje70
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2007 20:14

Re: Efexor

Ongelezen bericht door kaatje70 »

ik vraag me af of anderen ook ervaringen hebben met de wonderlijke werking van alcohol. Ik gebruik nu zo'n 2 maanden efoxor en het werkt prima, zonder angst en depressie is het leven aangenaam! Ik kon eerder alleen wat beter alcohol beperken, het heeft nu een betere uitwerking en ik raak helemaal niet suf of zo, beetje raar maar ik ervaar het naast wel prima ook als gevaarlijke bijwerking!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door eeliane »

Ik ken iemand die drinkt als een gek naast het gebruik van efexor maar op de een of andere manier functioneert hij prima.
Heel raar...

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Zoals bij veel medicijnen zijn ze verplicht om te waarschuwen in combinatie met alcohol. Maar ik ken toevallig dan weer een persoon die erbij ging drinken en het wel een beetje fout mee ging. Verschilt erg per persoon.

Maartje1985
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2007 19:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Maartje1985 »

Beste mensen,

Na wat negatieve verhalen over 'verschrikkelijke' bijwerkingen van Efexor hier een wat positiever bericht. Ik slik 225 mg (gaat naar 300 mg) per dag en voel me echt weer een stuk beter. Heb ook absoluut geen last van vervelende bijwerkingen. Dus dat kan ook nog.
Alcohol drinken is voor mij overigens ook geen probleem in combinatie met Efexor. Ik ben er heel erg blij mee.

Groet.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Ho Maartje,
Ik ben blij nu ook eens te horen van iemand die ook best wel een hoge dosering Efexor gebruikt en bij wie het goed werkt.
Ik (150 gr) gebruik het nu ruim 3 maanden, voel me nog niet 100%, maar ik geloof dat het de goede kant op gaat!
Hoe lang gebruik jij Efexor al en waarvoor? Groetjes, jrs66

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door eeliane »

weet alleen dat efexor het alcohol effect verergert/versneld waardoor mensen er niet dronken uit zien maar wel drinken zijn, dus minder allert etc, ik vind dat reuze gevaarlijk...

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Efexor XR75.5, weken nu alweer. De eerste twee weken waren een ramp (behalve de allereerste avond). Vanaf week drie begonnen mijn angsten aanzienlijk te verminderen en vanaf week 4 begon ik echt weer wat zin te krijgen in alles. Ik ervaar de Efexor kuur als een goede steun in de rug. Alle problemen (verwardheid, hoofdpijn, sociale angsten, paniek) zijn niet over, en ik word ook niet opeens een heel ander persoon of zo. Maar de perioden van rust en concentratie zijn nu langer, ik kan beter mijn werk doen, vergaderingen bijwonen, etc. En vooral: ik ben opgewekter. Voor mijn vrouw en kinderen kan ik nu meer betekenen, echt heerlijk. Mijn gevoelens zijn niet heel erg afgevlakt, gelukkig. Met een psych. assistent ben ik nu aan het bekijken welke vervolgstappen ik kan ondernemen.

breda1962
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 sep 2007 12:09

Re: Efexor

Ongelezen bericht door breda1962 »

Hai charisma,
wat bedoel je met: de 1e 2 weken waren een ramp? Wat waren jouw bijverschijnselen? Ik heb nl 5 dgn efexor gebruikt en ermee gestopt ivm bijwerkingen.

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

hallo Breda

Dre bijwerkingen bij mij de eerste twee weken laten zich ongeveer als volgt beschrijven: heel erg gespannen gevoel, neiging tot hyperventilatie, hele nachten niet/nauwelijks slapen, wanhoop, paniek, er zeer slecht en moe uitzien, ernstige spierpijnen in de maagstreek, totaal niet kunnen concentreren, heel onrustig, zware hoofdpijn. Kortom: algehele en total maleise

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

Ik heb dus de eerste twee weken herhaaldelijk op het punt gestaan om de hele behandeling te stoppen. Maar door dit forum op internet ben ik toch bemoedigd door te gaan. Ben ik erg dankbaar voor aangezien ik er vanaf de derde week op vrij plotselinge wijze flink van ben opgeknapt. Eerst de angsten verminderd, en daarna het humeur verbeterd. Sterkte!

Maartje1985
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2007 19:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Maartje1985 »

Efexor gaf bij mij geen ernstige bijwerkingen de eerste weken. Wel wat bijwerkingen, maar die gingen vrij snel weer over. Ik slik efexor nu 3 maanden(225mg). Tuurlijk is niet alles over waar je last van hebt, je moet het zeker combineren met therapie. Wat ik overigens frequent doe. Bovendien slik ik er seroquel bij tegen paniekaanvallen, wat (na ietwat vervelende bijwerkingen) ook zeer goed helpt. Kwaliteit van mijn leven is aanzienlijk verbeterd in vergelijking met daarvoor.( Hoogste dosering van Citalopram, 60 mg, hielp totaal niet!).
Als de ernstige bijwerkingen te overzien zijn, probeer er door mee te gaan! Als het medicijn helpt zal je er geen spijt van hebben.

turbopapagaai
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2007 00:01

Re: Efexor

Ongelezen bericht door turbopapagaai »

Maartje,
merk dat er dus wel degelijk meer mensen zijn die een wat hogere dosering gebruiken.
Ik heb voorheen een tijd lang redelijk goed gefunctioneerd op citalopram 40 mg.
maar na wat externe omstandigheden die me teveel werden bleek ook bij mij 60 mg citalopram niet meer te helpen.
Ik ben toen in overleg met de huisarts van citalopram overgestapt naar effexor. (binnen 2 weken naar 300mg per dag)
en moet zeggen dat ik van de effexor vele malen minder bijwerkingen heb ondervonden dan van de citalopram.
herken dan ook weinig van de veel beschreven bijwerkingen,
(helaas wel de libido verlaging maar die was bij citalopram ook al aanwezig)

Toen ik echter hier het forum door aan het lezen was kreeg ik allemaal doseringen te zien van 37,5 en 75 soms 150, las de vele bijwerkingen maar zag weinig hogere doseringen.
Ik moet toegeven dat de effexor echt helpt en dat op het verlaagde libido mijn gevoelsleven niet veranderd is.
knuffelen, aanraking en interesse in anderen is nog steeds als voorheen. Verder hoop ik met een jaartje toch weer gestopt te zijn met deze medicatie (ook verwachting van de psych) maar voor de rest alleen maar positieve ervaring, (vond op het begin wel moeilijk om die grote capsules door te slikken maar dat was met een weekje over)

groetjes Jeroen :D

henks2
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30

Re: Efexor

Ongelezen bericht door henks2 »

beste mensen,

het kan zijn dat een hoge dosering nodig is als je eerst iets anders heb gebruikt

ik ben er huiverig voor en zie het nog even aan met de laagste dosering

per slot van rekening, mijn hoofd is mijn handel...

allen sterkte, henks2

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hoi Henks2,

Merk jij al enig verschil nu?? Ik zit nu in week 9 van 37,5 gram. Ga volgende week naar de Huisarts om e.e.a te bespreken. Ik zou nog wel meer effect willen hebben en me beter willen voelen. Heb overigens bijna geen bijwerkingen meer maar ben benieuwd in hoeverre het zin heeft om met deze lage dosis door te gaan. Misschien meer geduld nodig omdat het een lage dosis is anders is hogere dosis toch nodig. Ik laat het aan de huisarts over. Succes

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi allemaal,
Gisteren hoorde ik van mijn psychotherapeut hoeveel tijd het ongeveer duurt om van een depressie/angsten ´af te komen´.
Ik heb mijn angsten al ongeveer 15 jaar, wat zich uitte in hyperventilatie en nu de laatste tijd in depressie. Met behulp van medicatie en psychotherapie moeten we ongeveer 15 maanden nemen om met deze klachten om te kunnen gaan. De depressie/angsten verdwijnen niet, worden wel minder, want dit blijft een zwak punt, maar je leert er mee om te gaan.
Misschien is dit een beetje een verward verhaal, maar ik weet nu wel, ik moet me ruim een jaar keihard inzetten om van deze ellende af te komen. Ik gebruik efexor nu 3 maanden, dus ik heb nog even.
Medegebruikers, ga door, zet hem op en laat je goed voorlichten door een goede psychiater en psychotherapeut. Groetjes, jrs66

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Na alle positieve berichten van mij, nu even niet, vanmorgen een keiharde terugklap gehad, na drie maanden slikken 150 mg. Wie herkent dit....ik dacht ik ga nu echt goed, vanmorgen weer helemaal over de rooie. Huilen, moe, gewoon nergens meer toe in staat. Laat het me weten. Groetjes, jrs66

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Bij mij gaat na 9 weken alles vrij stabiel (37,5), bijwerkingen zijn nihil. Maar ben benieuwd of ik me nog beter ga voelen met deze dosis. Wellicht meer ngeduld hebben of dosis ophogen, dat bespreek ik volgende week met de huisarts. Ben wel vaak wat suf/dromerig en moe. Opvallend wel dat ik me goed voel als ik afgeleid ben (werk, sport) zodra ik alleen ben of moe ben gaat het wat minder. Hoop echt dat na 3 jaar ik me weer goed ga voelen.

hildeh
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2007 21:21

Re: Efexor

Ongelezen bericht door hildeh »

Ik heb 3 jaar lang efexor 75 mg per dag geslikt. In overleg met de psychiater ben ik een half jaar geleden begonnen met afbouwen.
Eerst 8 weken 1 dag 75 mg en de andere dag 37,5 mg. Daarna 8 weken lang elke dag 37,5 mg en daarna 8 weken lang om de dag 37,5 mg.
Sinds een week gebruik ik niets meer.
Omdat het langzaam afgebouwd is zou ik dus geen last moeten hebben nu van ontwennings verschijnselen, maar helaas, de
" electrische schokken " in mijn hoofd en lichaam worden met de dag erger, veel last van slapeloosheid en veel huilbuien.

Heeft hier iemand ervaring mee en is dit een normale reactie??
Kom je ooit van die verschijnselen af??

Gesloten