LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fysiotherapie

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
patrickt39

Fysiotherapie

Ongelezen bericht door patrickt39 »

Ik loop sinds 2004 met diverse lichaamlijke klachten rond.
Ik heb zelf altijd aangegeven dat het uit mijn rug komt, maar door vele medische blunders is dat nooit aantoonbaar gemaakt. (Zelfs in het ziekenhuis gelegen voor een niersteenvergruizing die er niet zat)
Nu ben ik uit eigen beweging in April 2007 voor diagnose 5x bij een manuele therapeut geweest.
Deze kon echter ook niets vinden.
Nu is bij de laatste MRI scan uitgekomen dat alle klachten worden veroorzaakt door een discophatie L1-L2.
Deze arts gaf ook gelijk een chronische verwijzing voor fysiotherapie.

Nu heb ik als pakket een basis+jongeren pakket.

Gisteren werd ik er door de administratie van de fysio erop attent gemaakt dat ik de eerste negen behandelingen zelf moet betalen.
Dit komt omdat ik de toegestane €250,- in April dit jaar al heb opgemaakt.
En de voorwaarden van een chronische verwijzing zijn dat de eerste 9 behandelingen uit het basis pakket worden gehaald. En die zijn dus op, en moet ik zelf bekostigen.

Na telefonisch overleg met OZ blijkt het zelfs, dat, wanneer je in 1 jaar 2 chronische verwijzingen krijgt, je bij de tweede verwijzing de eerste 9 behandelingen zelf moet betalen.

Wie heeft er een idee hoe ik deze behandelingen toch vergoed kan krijgen?

eeliane

Re: Fysiotherapie

Ongelezen bericht door eeliane »

Al deze regels staan in de voorwaarden die u heeft ontvangen voor of nadat u de polis afsloot. Aan elke vorm van zorg hangt een prijskaartje misschien is uw polis wat goedkoper en daardoor minder zorg uitgekeerd? Hoeft natuurlijk niet maar uw polis is gewoon zo opgesteld en het zal moeilijk zijn zomaar de voorwaarden te proberen te veranderen. Geef u niet veel kans...

patrickt39

Het maakt niet uit wat voor pakket je neemt. Bij een chronische verwijzing halen ze altijd de eerste negen behandelingen uit je pakket. Heb je deze verbruikt, kost het je geld.

Het is dus toch ongehoord, dat je bv bij twee chronische verwijzingen, bij de tweede verwijzing eerst negen behandelingen zelf moet betalen?

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

(patrickt39)Gisteren werd ik er door de administratie van de fysio erop attent gemaakt dat ik de eerste negen behandelingen zelf moet betalen.
Dit komt omdat ik de toegestane ?250,- in April dit jaar al heb opgemaakt.
En de voorwaarden van een chronische verwijzing zijn dat de eerste 9 behandelingen uit het basis pakket worden gehaald. En die zijn dus op, en moet ik zelf bekostigen.
Wat jij schrijft klopt niet. De eerste 9 fysiotherapie-behandelingen moeten ALTIJD ZELf BETAALD worden!! Dit heeft niets te maken met de no-claim.
Voor alle duidelijkheid: fysiotherapie zit NIET in de zorgverzekering. Daarop zijn 2 uitzonderingen:
- voor kinderen worden 9 behandelingen per klacht per jaar vergoed (tot maximaal 18 per klacht per jaar als de klacht na 9 behandelingen niet over is en mits een arts dit nodig acht)
- voor kwalen die voorkomen op de zogenaamde chronische lijst. (maar dan moeten toch de eerste 9 behandelingen zelf betaald worden). Pas op met deze chronische lijst: je kunt zelf wel vinden dat je kwaal chronisch is, maar als hij niet op de lijst staat dan wordt er toch niet vergoed.

Dus ook als je nog niet die
omdat ik de toegestane ?250,- in April dit jaar al heb opgemaakt.
250 had opgemaakt, had je geen cent gekregen. Hiervoor dient dus een aanvullende verzekering: deze vergoed per verzekeraar en per type AV een verschillend aantal fysiotherapie-behandelingen.

eeliane

Ik kom dat wel vaker in de praktijk tegen dat mensen zich niet geod verzekeren tegen bepaalde kosten, vooral buitenlanders keken erg naar de prijs van de zorgverzekeraar en hebben zich te laag verzekerd en komen nu schreeuwen aan de balie dat ze recht moeten heben op van alles en nog wat. Lastig om dan uit te leggen dat ze de voorwaarden niet (goed) hebben gelezen en niet voldoende verzekerd zijn omdat ze alleen een basistarief betalen...

patrickt39

@Mathilde, het basispakket vergoed fysiotherapie tot €250,--. Dit zijn doorgaans 9 behandelingen.
Dus wanneer je door je huisarts word doorverwezen naar een fysiotherapeut, mag je op jaarbasis voor €250,- besteden.
Worden de kosten hoger, moet je het zelf betalen.
Wanneer je een chronische verwijzing krijgt van een arts, maag je oneindig naar de fysiotherapeut, ongeacht de kosten.
Alleen de zorgverzekeraar haalt de eerste negen behandelingen uit je basispakket. Heb je deze dus al verbruikt, moet je ze zelf betalen.
Dus hoe jij erbij komt dat je altijd de eerste negen behandelingen zelf moet betalen is mij een raadsel. Dan zou niemand meer naar de fysio gaan.

@Eeliane, ten eerste ben ik geen buitenlanden, en ten tweede ben ik wel goed verzekerd. Alleen bij het samenstellen van je pakket weeg je alle voor en tegens af. En op het moment van samenstellen heb ik meer naar de kosten van de kinderen gekeken, gezien deze moesten gaan beugelen.
Dus ik betaal net zoveel als wanneer ik een pluspakket had genomen.

Maar het gaat er hier niet over hoe ik verzekerd ben, maar hoe krom het is dat je bij een chronische verwijzing de eerste negen behandelingen zelf moet betalen, omdat je eerder in dat jaar al naar de therapeut bent geweest. En dan ook nog eens voor dezelfde klachten.

eeliane

Is dat dan niet om te zetten in een vervolgbehandeling, zou de fysio dat dan niet kunnen opppakken en gewoon een rekening kunnen sturen als vervolg beleid ipv een nieuwe diagnose?
Heb nooit gezegd dat je een buitenlander bent maar je hebt wel gekeken naar de beugels van d ekinderen om de zorgverzekeraar en je pakket te kiezen.
Toch zijn er misschien pakketten waarin de fysio beter is geregeld? Ik weet het niet. Wel vervelend zoiets.

patrickt39

In dit geval maakt het niet uit hoe je verzekerd bent. Bij een chronische verwijzing worden er altijd 9 behandelingen uit je pakket gehaald.

Stel dat je in Januari een chronische verwijzing krijgt voor je rug van een half jaar.
En in september krijg je weer een chronische verwijzing voor je elleboog.

Dan worden bij de eerste chronische verwijzing 9 behandelingen uit je pakket gehaald. En bij de tweede idem dito.
En die tweede keer moet je de negen behandelingen zelf betalen.

Bailey

Ongelezen bericht door Bailey »

Bij een chronische indicatie vindt er uit het standaardpakket een vergoeding plaats vanaf de 10e behandeling, 100% voor alle noodzakelijke behandelingen. Ook bij een nieuwe indicatie dus. Die eeste 9 behandelingen kunnen betaald worden uit een aanvullend pakket als het daarin opgenomen is en als je die afgesloten hebt.

Er is geen maximum bedrag, alle noodzakelijke behandelingen (vanaf de 10e dan!!) worden betaald uit de standaardverzekering, als het om een chronische indicatie gaat.

kletskip

Ongelezen bericht door kletskip »

patrick

ik ben bij het oz verzekerd...mijn centen waren ook op toen ik de verwijzing kreeg dus ik moest de eerst 9 ook zelf betalen...jammer dan..

maar daarna blijft het bedrag wat je aan fysio mag besteden staan...
dit hele jaar heb ik een chronische verklaring gehad...tot nu..nu is ie afgelopen en nu begin ik aan mijn 1000 euro die ik mag besteden...

maar zou ik nu gelijk weer een chronische verklaring aanvragen dan hoef ik niet die 9 te betalen wandt mijn potje is er nog....

ik heb daar net mee gebeld ,met het oz....

nu is het zo dat ik nu even geen chronisch hoef ik wordt straks weer geopereerd en dan krijg ik een langere chronische verklaring...

maar als jij verder buiten die chrnische verklaring niks hebt gedaan....of andere therapien oefen erbij of mensendiek???

zo niet en het ligt eraan welk pakket je hebt

mvg

Gesloten