LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] auto-motor

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
jeanette boel

auto-motor

Ongelezen bericht door jeanette boel »

Wij hebben in 2001 een Hyundai 200 gekocht, diesel.
In mei 2005, meter stand nog geen 80.000 km. is de olieleiding gesprongen,zeer onverwachts. We zijn direct aan de kant gegaan toen we een tikkend geluid hoorde, pas toen we stil stonden gingen alle lampjes branden, we keken op de weg en een enorm spoor van olie lag daar, het gevolg een vastloper.
De auto is altijd keurig 2 maal per jaar in onderhoud geweest bij de garage waar we de bus 2de hands gekocht hebben en waar we al 20 jaar klant zijn.
De olieleiding schijnt een verborgen gebrek te hebben bij de H 200.
Gezien de leeftijd en de meterstand hebben we geprobeerd verhaal te halen bij de importeur, dealer en later bij onze garage.
We zijn naar de geschillencommissie geweest en vandaag na ruim 2 jaar uitslag gehad. We kunnen NIETS verhalen omdat we de bus in onderhoud hadden moeten geven bij een erkende Hyundai dealer en niet bij onze eigen BOVAG garage.
Verder zeggen ze dat er in de olieleiding een heel klein gaatje is geconstateerd waardoor de bus op langere termijn olie heeft gesproeit waardoor langzaam maar zeker het oliepeil is gedaald waardoor uiteindelijk de motor vast is gelopen. Daar hebben wij nooit iets van gemerkt wat volgens hun wel had gemoeten i.v.m. rookwalm op de uitlaat en geur.Voor dit gebeurde in Mei was de bus in Februari-2 maanden ertussen- nog voor een grote beurt geweest. Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is dat in een tijdsbestek 4 liter olie door een piepklein gaatje weg kan sproeien en dat alleen gebeurd als er mee gereden wordt want nooit is er olielekkage gevonden, ook niet in het parkeerhotel in Brussel waar hij 10 dagen gestaan heeft.Ook de garage heeft niets geconstateert.
Het is zo krom allemaal het lijkt wel of ze ons helemaal niet gehoord hebben.
Wat zouden we nu nog kunnen doen want de uitspraak van de geschillencommissie is bindend.
Jeanette

Ali Bensalah

Re: auto-motor

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Het enige aanspreekpunt wat je hebt is de garage waar je de wagen gekocht hebt. Daar heb je een koopovereenkomst mee gesloten en die zijn verantwoordelijk voor de levering van een goed product.
Je zou nog een juridische procedure kunnen starten maar daar zal naar alle waarschijnlijkheid het oordeel van de geschillencommissie meegenomen worden en daar schiet je dus niks mee op.

Ben bang dat je je verlies moet nemen :roll:
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is dat in een tijdsbestek 4 liter olie door een piepklein gaatje weg kan sproeien en dat alleen gebeurd als er mee gereden wordt want nooit is er olielekkage gevonden
Welk tijdsbestek is dat?
die 6 maanden tussen de beurten door?
(wat in zou houden dat je nooit olie gepeild zou hebben!?)
Als het gaatje aan de perszijde van de oliepomp heeft gezeten is het logisch dat het alleen gebeurd als ermee gereden word; alleen dan is de oliepomp in bedrijf.
Garage heeft aangegeven dat je een blauwe walm had moeten constateren uit de uitlaat en zij gaan er dus vanuit dat de olie inwendig ergens gelekt heeft en dat zie je dus verder niet onder de auto.

jeanette boel

Hoi,
Het zou van de zotte zijn als ik mijn verlies zou moeten nemen, sorry maar zo denk ik erover.
Is er dan niemand die ons gelooft , als er olieverlies zou zijn geweest in een tijdsbestek van langere tijd wat blijft er dan heel van het oliespoor wat wij zagen op de weg wat zeker geen sproeispoor was maar een flinke plas, aangezien we daar midden in de nacht geen foto's van genomen hebben is er uiteraard geen bewijs.
Het feit dat er in Februari een grote beurt is gegeven aan de bus en het voorval in mei was zit daar een verschil tussen van ongeveer 2 maanden en geen 6 maanden. Moet men eens lezen op H 200 revieuws en dan dan gaan naar groot gezin over H 200,je schrikt je rot.
Jeanete

BMS.Purmerend

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Vreemde opmerking van Bovag indien ik dit goed heb gelezen.
Indien de Bovag een erkenning wordt gegeven is dit bedrijf als erkend handelaar in diverse merken. Dus kan het niet verwezen worden naar eigenschuld om dat je niet bij een merk erkend bedrijf bent geweest.

Ja, hoe kleiner het gaatje in de slang hoe meerdruk er op staat om weg te komen, maar blijft een vreemd verhaal vooral omdat deze slangen dubbel gewapend zijn.
En heel eerlijk staat er meer druk op de waterleidingen dan op olie slangen. Dus moet het een zwakke plek zijn geweest?

jeanette boel

Sorry, er komt nog iets bij en dat is dat ik naast de H 200 een mini heb en mijn vorige mini een olieverbruiker was en ik er enorm op gespits ben om olie te peilen, dus heb ik in mijn agenda staan dat ik iedere maand olie peil en in de auto's altijd een flacon olie heb liggen.
Jeanette

BMS.Purmerend

Indien de olie is weg gelopen kunt u echter nog ruim 8 kilometer rijden voordat deze vastloopt ik neem aan dat het tikken drooglopende kleppen zijn geweest dus was de lekage voor de kleppen olietoevoer. Dan moet daar voorbij de zender droog hebben gestaan, dus moet er ook een lampje hebben gebrand.
Niet geloven waarom niet.
Het is alleen jammer dat het voor u een zwak bewijs is.

Ali Bensalah

dus moet er ook een lampje hebben gebrand
H200 staat ook bekend om z'n electrische storingen
(brandstof pomp, interieurverlichting ect.)
Zou me niets verbazen als er ook eens een keer een lampje in het dashboard niet gebrand heeft. :?

BMS.Purmerend

tja dat is ook weer waar.

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

www.problemcar.nl en je kunt opzoeken wat jou merk en type voor bekende problemen heeft!

Verder zoek ik voor aankoop op deze monteurs site, want dan weet je meer en dat is goedkoper dan achteraf een rekening!

Ook de Lease bedrijven die grote landelijke die alle merken doen, ook als je geen lease wilt, ze laten wel zien in hun maandbedragen dat een KIA sportage en Hyundai Tucson bij gelijke nieuwwaarde €80,- meer per maand kosten dan de Mitsubishi Outlander Sport, en nieuw zijn ze vrijwel even duur!

Dus die bewijzen dat dit soort goedkope Koreanen duur in onderhoud en matige restwaarde hebben!
Ondanks de hoge verkoop cyfers, pas bij reparatie's en inruil komen de meeste erachter, maar ik zoek zo vooraf, en ben dus wel tevreden na de informatie bij Lease bedrijven en www.problemcar.nl waar ik over de huidege aankoop vrijwel niets kon vinden!

Ali Bensalah

Toen ik eind jaren 90 een h200 aanschafte scheelde dit bijna 35% in aanschaf t.o.v. een vergelijkbare Toyota HiAce en 30% t.o.v. een vergelijkbare Mercedes Vito (die achterafgezien nog meer problemen had dan de H200). Voor die 15000 a 17000 gulden kan je heel wat onderhoud en reparaties laten doen (zeker met 3 jaar garantie vanaf nieuw). Voor mij was het meer de ergernis van alle gekke storinkjes wat me deed besluiten om hem na 4 jaar/80.000km te verkopen dan dat ik er dik geld bij heb moeten leggen.

Gesloten