LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
De Postbank brengt sinds enkele jaren kosten in rekening voor het versturen van afschriften via Dagverzending. Indien u echter eenmaal via Dagverzending een afschrift heeft ontvangen laat de Postbank u voor dat zelfde afschrift ieder kwartaal opnieuw betalen.
Zie artikel op http://www.hansnetten.com/tja-van-die-d ... ning.html/
Zie artikel op http://www.hansnetten.com/tja-van-die-d ... ning.html/
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
Niet eens met alle meningen.
Ik zit al jaren bij de postbank en hoef niet te betalen voor mijn afschriften. Moet je mij maar eens vertellen waar jij die onzin vandaan haalt. Ik betaal hooguit 1 keer per jaar 11 euro voor pas en alle service. Dit mogen zij best doen. Zie het als contributie. Service mag best iets kosten alleen het moet niet te gek worden.
Postbank is een goed en betrouwbare bank. Uiteraard maken ook zij fouten, maar deze worden heel snel weer opgelost. Tenminste dat is mijn mening welke ik baseer uit meerdere ervaringen.
Ik zit al jaren bij de postbank en hoef niet te betalen voor mijn afschriften. Moet je mij maar eens vertellen waar jij die onzin vandaan haalt. Ik betaal hooguit 1 keer per jaar 11 euro voor pas en alle service. Dit mogen zij best doen. Zie het als contributie. Service mag best iets kosten alleen het moet niet te gek worden.
Postbank is een goed en betrouwbare bank. Uiteraard maken ook zij fouten, maar deze worden heel snel weer opgelost. Tenminste dat is mijn mening welke ik baseer uit meerdere ervaringen.
Re: Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
Beste Maarten,
1) Ik zeg niet dat de Postbank in alle gevallen kosten in rekening brengt voor afschriften.
Het artikel gaat over een zakelijke girorekening en de eerste zin luidt: "De Postbank brengt sinds enkele jaren kosten in rekening voor het versturen van afschriften via Dagverzending."
Dagverzending betekent dat de Postbank direct een afschrift verstuurt zodra een transactie plaatsvindt. In het geval van een zakelijke girorekening berekent de Postbank bij Dagverzending 0,50 Euro per afschrift. Deze “onzin” kun je vinden op de website van de Postbank zelf.
2) Mijn artikel ageert niet tegen het berekenen van kosten voor afschriften. Ik maak bezwaar tegen het steeds weer opnieuw in rekening brengen van kosten voor dezelfde transactie. Eén transactie verdient gewoon één afschrift waarvoor één keer kosten mogen worden berekend.
3) Ik suggereer niet dat dit een foutje is van de Postbank. Ik denk dat het een structureel onderdeel is van de tarifering. En dit onderdeel acht ik zo onredelijk dat ik denk dat de Postbank er iets aan zou moeten doen.
Hans
1) Ik zeg niet dat de Postbank in alle gevallen kosten in rekening brengt voor afschriften.
Het artikel gaat over een zakelijke girorekening en de eerste zin luidt: "De Postbank brengt sinds enkele jaren kosten in rekening voor het versturen van afschriften via Dagverzending."
Dagverzending betekent dat de Postbank direct een afschrift verstuurt zodra een transactie plaatsvindt. In het geval van een zakelijke girorekening berekent de Postbank bij Dagverzending 0,50 Euro per afschrift. Deze “onzin” kun je vinden op de website van de Postbank zelf.
2) Mijn artikel ageert niet tegen het berekenen van kosten voor afschriften. Ik maak bezwaar tegen het steeds weer opnieuw in rekening brengen van kosten voor dezelfde transactie. Eén transactie verdient gewoon één afschrift waarvoor één keer kosten mogen worden berekend.
3) Ik suggereer niet dat dit een foutje is van de Postbank. Ik denk dat het een structureel onderdeel is van de tarifering. En dit onderdeel acht ik zo onredelijk dat ik denk dat de Postbank er iets aan zou moeten doen.
Hans
Re: Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
Dit vind ik op de website van de Postbank:
Wat zijn de tarieven voor de rekeningafschriften?
Per 1 januari 2006 gelden de volgende tarieven:
Dagelijks afschrift: € 0,50 per ontvangen afschrift
Wekelijks afschrift: € 0,60 per ontvangen afschrift
Tweewekelijks afschrift : € 0,75 per ontvangen afschrift
Maandelijks afschrift: gratis
Moet ik betalen voor afschriften die tussentijds en op initiatief van Postbank Zakelijk worden verzonden?
Nee. Dwingend verzonden afschriften vanuit Postbank Zakelijk zijn en blijven gratis. Dwingend verzonden afschriften zijn afschriften die worden verzonden op initiatief van Postbank Zakelijk, u betaalt niet voor deze verzendingen. In de volgende situaties ontvangt u een dwingend verzonden afschrift:
Incassogiro Zakelijk met storneringstermijn 5 werkdagen
Als van uw rekening een bedrag wordt geïncasseerd waarbij u maar 5 werkdagen de gelegenheid heeft om de incasso eventueel door Postbank te laten storneren, wordt aan u direct een afschrift toegezonden.
Storneren van incassos
Als u een bedrag heeft geïncasseerd dat door die rekeninghouder wordt gestorneerd. U wordt direct op de hoogte gesteld van de stornering via een afschrift.
Spoedopdrachten (uitgaand en inkomend)
Dit geldt zowel voor (uitgaande) Expresgiro- (Plus) opdrachten als voor binnenkomende spoedopdrachten van de andere banken (via InterPay). U krijgt direct een afschrift toegezonden.
Geretourneerde Cash Collect-opdrachten (Kennisgevingen)
Bijschrijving i.v.m. niet geïncasseerde Cash Collect-opdrachten (Kennisgevingen). Er wordt een detaillijst opgeleverd die met een afschrift naar u wordt toegezonden.
wisselen van rekeningtype
Als u wisselt van particulier naar zakelijk of van zakelijk naar particulier, ontvangt u een afschrift.
Kortom, ik kan geen informatie (meer) vinden die deze topic ondersteunt... Niet dat ik het dus tegenspreek, ik zeg alleen dat ik die info niet kan vinden.
Persoonlijk lijkt het me niet meer dan logisch als je zo vaak een afschrift krijgt (en zoals eerste vraagstelling van postbank suggereert je de keus krijgt in de frequentie) je daar een bepaald bedrag voor moet betalen.
En je kan dus kiezen voor de maandelijkse gratis afschriften....
Wat zijn de tarieven voor de rekeningafschriften?
Per 1 januari 2006 gelden de volgende tarieven:
Dagelijks afschrift: € 0,50 per ontvangen afschrift
Wekelijks afschrift: € 0,60 per ontvangen afschrift
Tweewekelijks afschrift : € 0,75 per ontvangen afschrift
Maandelijks afschrift: gratis
Moet ik betalen voor afschriften die tussentijds en op initiatief van Postbank Zakelijk worden verzonden?
Nee. Dwingend verzonden afschriften vanuit Postbank Zakelijk zijn en blijven gratis. Dwingend verzonden afschriften zijn afschriften die worden verzonden op initiatief van Postbank Zakelijk, u betaalt niet voor deze verzendingen. In de volgende situaties ontvangt u een dwingend verzonden afschrift:
Incassogiro Zakelijk met storneringstermijn 5 werkdagen
Als van uw rekening een bedrag wordt geïncasseerd waarbij u maar 5 werkdagen de gelegenheid heeft om de incasso eventueel door Postbank te laten storneren, wordt aan u direct een afschrift toegezonden.
Storneren van incassos
Als u een bedrag heeft geïncasseerd dat door die rekeninghouder wordt gestorneerd. U wordt direct op de hoogte gesteld van de stornering via een afschrift.
Spoedopdrachten (uitgaand en inkomend)
Dit geldt zowel voor (uitgaande) Expresgiro- (Plus) opdrachten als voor binnenkomende spoedopdrachten van de andere banken (via InterPay). U krijgt direct een afschrift toegezonden.
Geretourneerde Cash Collect-opdrachten (Kennisgevingen)
Bijschrijving i.v.m. niet geïncasseerde Cash Collect-opdrachten (Kennisgevingen). Er wordt een detaillijst opgeleverd die met een afschrift naar u wordt toegezonden.
wisselen van rekeningtype
Als u wisselt van particulier naar zakelijk of van zakelijk naar particulier, ontvangt u een afschrift.
Kortom, ik kan geen informatie (meer) vinden die deze topic ondersteunt... Niet dat ik het dus tegenspreek, ik zeg alleen dat ik die info niet kan vinden.
Persoonlijk lijkt het me niet meer dan logisch als je zo vaak een afschrift krijgt (en zoals eerste vraagstelling van postbank suggereert je de keus krijgt in de frequentie) je daar een bepaald bedrag voor moet betalen.
En je kan dus kiezen voor de maandelijkse gratis afschriften....
Re: Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
Halllo Ninde,
Bedankt voor je reactie.
Ik zal mijn betoog nog eens beknopt weergeven.
Ik maak één keer geld over naar mijn zakelijke girorekening.
De Postbank zet dat op afschrift 1.
De Postbank rekent voor afschrift 1 kosten (0,50 Euro).
De Postbank vermeldt die kosten op afschrift 2
De Postbank rekent voor afschrift 2 ook kosten (0,50 Euro)
De Postbank vermeldt die kosten op afschrift 3.
Enzovoort.
Ik heb maar één keer geld overgemaakt naar mijn rekening.
Vervolgens blijft de Postbank mij tot in het oneindige afschriften sturen en daar kosten voor in rekening brengen. Op ieder afschrift staan alleen nog maar de kosten van het vorige afschrift vermeld.
Je meldt zelf al dat de Postbank beweert geen kosten in rekening te brengen voor afschriften die op initiatief van de Postbank worden gestuurd. Dat is dus niet alle gevallen waar. Want afschrift 2 en 3 worden op initiatief van de Postbank gestuurd. De klant betaalt bij Dagverzending voor het ontvangen van een afschrift direct (één dag) na een transactie. De afschriften 2 en 3 worden pas aan het begin van het kwartaal gestuurd en hebben dus niets met de door de klant bestelde Dagverzending te maken. Toch rekent de Postbank kosten voor deze afschriften. Ergo, de klant krijgt afschriften waar hij niet om vraagt en de Postbank laat de klant daar voor betalen.
Hans
Bedankt voor je reactie.
Ik zal mijn betoog nog eens beknopt weergeven.
Ik maak één keer geld over naar mijn zakelijke girorekening.
De Postbank zet dat op afschrift 1.
De Postbank rekent voor afschrift 1 kosten (0,50 Euro).
De Postbank vermeldt die kosten op afschrift 2
De Postbank rekent voor afschrift 2 ook kosten (0,50 Euro)
De Postbank vermeldt die kosten op afschrift 3.
Enzovoort.
Ik heb maar één keer geld overgemaakt naar mijn rekening.
Vervolgens blijft de Postbank mij tot in het oneindige afschriften sturen en daar kosten voor in rekening brengen. Op ieder afschrift staan alleen nog maar de kosten van het vorige afschrift vermeld.
Je meldt zelf al dat de Postbank beweert geen kosten in rekening te brengen voor afschriften die op initiatief van de Postbank worden gestuurd. Dat is dus niet alle gevallen waar. Want afschrift 2 en 3 worden op initiatief van de Postbank gestuurd. De klant betaalt bij Dagverzending voor het ontvangen van een afschrift direct (één dag) na een transactie. De afschriften 2 en 3 worden pas aan het begin van het kwartaal gestuurd en hebben dus niets met de door de klant bestelde Dagverzending te maken. Toch rekent de Postbank kosten voor deze afschriften. Ergo, de klant krijgt afschriften waar hij niet om vraagt en de Postbank laat de klant daar voor betalen.
Hans
Re: Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
Het is misschien niet helemaal chique, maar ergens ook wel te begrijpen. Dagverzending kost 50 cent per afrekening. Volgende afrekening wordt aangemaakt omdat er inderdaad 50 cent kosten zijn gemaakt. Het is niet zozeer initiatief postbank maar meer een afspraak die er ligt als je voor dagverzending kiest.
Het lijkt me gewoon niet slim om voor dag verzending te kiezen als je een zakelijke rekening hebt waar bijna geen transacties op plaatsvinden.
Om dit te voorkomen zou de postbank misschien beter voor een ander tarifiering kunnen kiezen. Meer zoals ze dat ook voor particulieren doen. Namelijk een vast bedrag per kwartaal tarifieren ongeacht of er nu wel of geen afschriften verzonden worden. Maar ook hier zullen klanten over vallen als er eens 3 maanden geen transacties zijn
Het lijkt me gewoon niet slim om voor dag verzending te kiezen als je een zakelijke rekening hebt waar bijna geen transacties op plaatsvinden.
Om dit te voorkomen zou de postbank misschien beter voor een ander tarifiering kunnen kiezen. Meer zoals ze dat ook voor particulieren doen. Namelijk een vast bedrag per kwartaal tarifieren ongeacht of er nu wel of geen afschriften verzonden worden. Maar ook hier zullen klanten over vallen als er eens 3 maanden geen transacties zijn
Re: Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
Beetje flauwe poll trouwens als je 3 negatieve opties geeft
-
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19
Re: Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
Ik snap niet dat je iedere dag dagafschriften laat komen als je die rekening toch nauwelijks gebruikt. Kost je nog een hoop tijd ook om al die enveloppen te openen en te verwerken. Ben je niet gewoon een beetje interessant aan het doen?
Kun je niet beter internetbankieren? Kost je niks, en dan zit je er nog veel meer bovenop.
En dan nog: het betreft een zakelijke rekening, ik denk dat je die 0,50 cent heus wel ergens als aftrekpost kunt gebruiken.
Dus wat zeur je nu eigenlijk.
Kun je niet beter internetbankieren? Kost je niks, en dan zit je er nog veel meer bovenop.
En dan nog: het betreft een zakelijke rekening, ik denk dat je die 0,50 cent heus wel ergens als aftrekpost kunt gebruiken.
Dus wat zeur je nu eigenlijk.
Re: Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
Hallo Ricert,
Bedankt dat je je in de kwestie verdiept.
>Het is misschien niet helemaal chique, maar ergens ook wel te >begrijpen. Dagverzending kost 50 cent per afrekening. Volgende >afrekening wordt aangemaakt omdat er inderdaad 50 cent kosten zijn >gemaakt. Het is niet zozeer initiatief postbank maar meer een >afspraak die er ligt als je voor dagverzending kiest.
De door mij gebruikte verzendwijze heet "Dagverzending".
Volgens mij geldt daarvoor de afspraak dat de dag na een transactie een afschrift wordt verstuurd. Daar betaal ik graag voor.
Waar ik mij over beklaag zijn de in mijn optiek ongevraagde afschriften die automatisch één keer per kwartaal worden verstuurd en waarop alleen maar de kosten van het vorige afschrift worden vermeld.
Ik heb nog niet ontdekt waar de Potbank heeft geregeld dat je voor die afschriften ook weer moet betalen. Ook als dat wel officieel geregeld is vind ik het een makkelijke manier om de klant 2 Euro per jaar in rekening te brengen voor iets waar de klant niets aan heeft.
>Het lijkt me gewoon niet slim om voor dag verzending te kiezen als je >een zakelijke rekening hebt waar bijna geen transacties op >plaatsvinden.
Hoezo niet slim? Ik kies voor dagverzending omdat ik mijn afschriften snel wil hebben. Daar is Dagverzending voor bedoeld. Hoe vaak er vervolgens transacties plaatsvinden op die rekening is voor mij geen relevante faktor in die beslissing.
>Om dit te voorkomen zou de postbank misschien beter voor een >ander tarifiering kunnen kiezen. Meer zoals ze dat ook voor >particulieren doen. Namelijk een vast bedrag per kwartaal tarifieren >ongeacht of er nu wel of geen afschriften verzonden worden. Maar ook >hier zullen klanten over vallen als er eens 3 maanden geen >transacties zijn
Mijn voorstel zou zijn dat de klant niet hoeft te betalen voor afschriften, waarop alleen maar de kosten staan vermeld van vorige afschriften, waarop alleen maar de kosten staan vermeld van vorige afschriften, enzovoort.
De poll biedt mijns inziens niet 3 negatieve keuzes. Bij optie 2 kun je min of meer kiezen voor "geen diefstal".
Bedankt dat je je in de kwestie verdiept.
>Het is misschien niet helemaal chique, maar ergens ook wel te >begrijpen. Dagverzending kost 50 cent per afrekening. Volgende >afrekening wordt aangemaakt omdat er inderdaad 50 cent kosten zijn >gemaakt. Het is niet zozeer initiatief postbank maar meer een >afspraak die er ligt als je voor dagverzending kiest.
De door mij gebruikte verzendwijze heet "Dagverzending".
Volgens mij geldt daarvoor de afspraak dat de dag na een transactie een afschrift wordt verstuurd. Daar betaal ik graag voor.
Waar ik mij over beklaag zijn de in mijn optiek ongevraagde afschriften die automatisch één keer per kwartaal worden verstuurd en waarop alleen maar de kosten van het vorige afschrift worden vermeld.
Ik heb nog niet ontdekt waar de Potbank heeft geregeld dat je voor die afschriften ook weer moet betalen. Ook als dat wel officieel geregeld is vind ik het een makkelijke manier om de klant 2 Euro per jaar in rekening te brengen voor iets waar de klant niets aan heeft.
>Het lijkt me gewoon niet slim om voor dag verzending te kiezen als je >een zakelijke rekening hebt waar bijna geen transacties op >plaatsvinden.
Hoezo niet slim? Ik kies voor dagverzending omdat ik mijn afschriften snel wil hebben. Daar is Dagverzending voor bedoeld. Hoe vaak er vervolgens transacties plaatsvinden op die rekening is voor mij geen relevante faktor in die beslissing.
>Om dit te voorkomen zou de postbank misschien beter voor een >ander tarifiering kunnen kiezen. Meer zoals ze dat ook voor >particulieren doen. Namelijk een vast bedrag per kwartaal tarifieren >ongeacht of er nu wel of geen afschriften verzonden worden. Maar ook >hier zullen klanten over vallen als er eens 3 maanden geen >transacties zijn
Mijn voorstel zou zijn dat de klant niet hoeft te betalen voor afschriften, waarop alleen maar de kosten staan vermeld van vorige afschriften, waarop alleen maar de kosten staan vermeld van vorige afschriften, enzovoort.
De poll biedt mijns inziens niet 3 negatieve keuzes. Bij optie 2 kun je min of meer kiezen voor "geen diefstal".
Laatst gewijzigd door hnetten op 10 okt 2007 23:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
Hallo Roerganger, ook jij bedankt voor je reactie.
>Ik snap niet dat je iedere dag dagafschriften laat komen als je die >rekening toch nauwelijks gebruikt.
Ik kies voor Dagverzending omdat ik snel wil weten of een transactie heeft plaatsgevonden. Ongeacht hoe vaak ik de rekening gebruik.
Maar deze topic gaat niet over de reden waarom ik kies voor een bepaald product van de Postbank. Dit topic gaat over de vraag of de door de Postbank gehanteerde vorm van tarifering voor dat product deugt.
Is het fair dat de Postbank de klant kosten berekent voor een afschrift.
waarop alleen maar de kosten staan vermeld van het vorige afschrift, waarop alleen maar de kosten staan vermeld van het vorige afschrift, enzovoort.
>Kost je nog een hoop tijd ook om al die enveloppen te openen en te >verwerken.
Nee, want dat waren er dus heel weinig...
>Kun je niet beter internetbankieren? Kost je niks, en dan zit je er nog >veel meer bovenop.
Nee. Er zijn organisaties die eisen dat het betalingsverkeer met hun zakenrelaties tot stand komt met handgetekende overschrijvingen. Anders is er geen business.
>En dan nog: het betreft een zakelijke rekening, ik denk dat je die >0,50 cent heus wel ergens als aftrekpost kunt gebruiken.
Misschien wel. Dan kost het mij nog maar 1 Euro per jaar. En dan mag de belastingbetaler ieder jaar die andere Euro ophoesten.
Maar ik maak geen kwestie van de hoogte van het bedrag en ben dit topic niet gestart om alternatieven voor Dagverzending te vinden.
Ik betoog dat de door de Postbank gehanteerde tarifering niet deugt.
En die tarifering afwentelen op de samenleving verandert niets aan het ondeugdelijke ervan.
Hans
>Ik snap niet dat je iedere dag dagafschriften laat komen als je die >rekening toch nauwelijks gebruikt.
Ik kies voor Dagverzending omdat ik snel wil weten of een transactie heeft plaatsgevonden. Ongeacht hoe vaak ik de rekening gebruik.
Maar deze topic gaat niet over de reden waarom ik kies voor een bepaald product van de Postbank. Dit topic gaat over de vraag of de door de Postbank gehanteerde vorm van tarifering voor dat product deugt.
Is het fair dat de Postbank de klant kosten berekent voor een afschrift.
waarop alleen maar de kosten staan vermeld van het vorige afschrift, waarop alleen maar de kosten staan vermeld van het vorige afschrift, enzovoort.
>Kost je nog een hoop tijd ook om al die enveloppen te openen en te >verwerken.
Nee, want dat waren er dus heel weinig...
>Kun je niet beter internetbankieren? Kost je niks, en dan zit je er nog >veel meer bovenop.
Nee. Er zijn organisaties die eisen dat het betalingsverkeer met hun zakenrelaties tot stand komt met handgetekende overschrijvingen. Anders is er geen business.
>En dan nog: het betreft een zakelijke rekening, ik denk dat je die >0,50 cent heus wel ergens als aftrekpost kunt gebruiken.
Misschien wel. Dan kost het mij nog maar 1 Euro per jaar. En dan mag de belastingbetaler ieder jaar die andere Euro ophoesten.
Maar ik maak geen kwestie van de hoogte van het bedrag en ben dit topic niet gestart om alternatieven voor Dagverzending te vinden.
Ik betoog dat de door de Postbank gehanteerde tarifering niet deugt.
En die tarifering afwentelen op de samenleving verandert niets aan het ondeugdelijke ervan.
Hans
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
Ik kreeg de afschriften per maand dus ja oke je hebt een punt.
In feite betaal je hier dan voor extra service. Dit is gekomen nadat via Mijn Postbank alles ter inzage te zien is en ook is uit te draaien.
In feite betaal je hier dan voor extra service. Dit is gekomen nadat via Mijn Postbank alles ter inzage te zien is en ook is uit te draaien.
-
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19
Re: Postbank klant betaalt steeds opnieuw voor zelfde afschrift
Misschien wel. Dan kost het mij nog maar 1 Euro per jaar.
Dus die hele grap kost jou 2 euro per jaar minus 1 euro belastingkorting is dus 1 euro? En daar maak je zoveel drukte over?En die tarifering afwentelen op de samenleving verandert niets aan het ondeugdelijke ervan
Dan heb je zeker ontzettend weinig klanten als je je met dit soort dingen bezig moet houden om nog iets te kunnen verdienen?
En die samenleving, wel, ik heb daar geen last van. Je bedoelt gewoon een bepaalde klantengroep van je bank.
Gezeur om niks dus.[/quote][/b]