LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] messen (BK)?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
sander-u
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2007 08:52

messen (BK)?

Ongelezen bericht door sander-u »

Hallo,

Al een tijdje ben ik op zoek naar goed set messen voor in de keuken. Echter is het niet mogelijk om te oordelen hoe deze messen snijden.
Heb een beetje rond zitten te kijken en de BK messen van skill lijkt mij wel wat.
Kan iemand mij hun ervaring vertellen of andere messen adviseren?

Bedankt

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: messen (BK)?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Goede messen.

Wie echt goede messen zoekt die een leven lang meegaan en makkelijk weer zijn aan te scherpen geeft wat meer geld uit en kiest voor Sabatier.
Althans voor het betere gewone keukenwerk.
(aanslijpen met een slijpsteentje en niet met een aanzetstaal omdat dit laatste men moet kunnen.)
----------------------------------

En ...... over messen valt zoveel meer te vertellen waarbij ook dat die BOWIE messen allang niet meet de echte Boviemessen zijn. (Was amerikaans=nu duits).
Fins mes, zweeds zeemansmes, wie kent dat nog?

"Uit de Rodriques-Rokin-Amsterdam tijd"

Grootvader.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: messen (BK)?

Ongelezen bericht door roerganger »

Ik heb zelf een niet al te dure set bij een goede huishoudwinkel gekocht, bevallen prima. Zolang het maar niet van die goedkope aluminium messen van de Blokker zijn hoef je volgens mij niet al te veel geld uit te geven. Tenzij je profkok wilt worden. Kunnen ze in de winkel geen gericht advies geven? Ik vraag zelf altijd aan de verkoper: wat hebt u ZELF in huis?

Maar kijk wel uit, vanmiddag had ik een mooie verkoper van TV's.
Vraag: waar moet ik op letten als ik een platte tv wil kopen want ik heb er de ballen verstand van.
Antwoord: in de eerste plaats de grootte, in de tweede plaats welk merk uw voorkeur heeft.
Van technische zaken bleek hij geen verstand te hebben. Schiet lekker op. :P

lowietje
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2007 15:47

Re: messen (BK)?

Ongelezen bericht door lowietje »

hoi,

Bij de vraag welke messen je wilt van een beetje kwaliteit kan ik u een paar merken c.q. soorten aanevelen.

Ga er alleen wel van uit dat de messen natuurlijk persoonlijk zijn en ze moeten natuurlijk lekker in UW hand liggen.

als eerste kan ik u sabatier aanbevelen. er zijn echter een paar series. zo is er een serie met twee schalig handvat met een door gestoken lemmet. er is ook een serie die het heft en lemmet uit een gedeelte bestaat.

als tweede kan ik Solingen aanbevelen. hier moet echter niet de goedkopste serie van hebben. maar de midden of de top serie.

als derde het merk KAI, deze komen ui japan en zijn dus hoogwaardig van kwaliteit.

als laatste nog tips:

Doe je dure koksmessen nooit in de vaatwasser, maar was ze met de hand af. de meeste messen hebben aluminium legeringen en worden daardoor grauw en geven dan af. Ook kan er door het temperatuurs verschil het kunstof van het handvat schuren/breken.

ook zijn er vaak misverstanden over het RVS van een mes.
RVS staat niet voor roest VRIJ staal maar voor roest VAST staal, dat wil zseggen dat er wel roest plekken op kunnen komen maar dat het niet doorroest.

groet lowietje

Fozzy
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 dec 2007 09:59

Re: messen (BK)?

Ongelezen bericht door Fozzy »

Goede messen: Dreizack-Wüsthof.

Gesloten