LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hallo Doreen en de rest of course,

Nou, Doreen, lees maar eens terug... die opstartproblemen hebben we allemaal gehad! Ik ben toen nog fulltime blijven werken, maar ik kreeg af en toe geen lucht meer van ellende... Ik heb toen ook tegen mezelf gezegd: alleen ik en mijn zoontje en mijn huis. Punt. Af en toe iemand op bezoek, maar alles:
low key
low energy
low profile
Gewoon geen gekke dingen. Een tuin winterklaar maken zou dus bij mij dat rijtje ook niet halen, maar je zou kunnen begeinnen een paar lullige struikjes uit de tuin te trekken? Iedere dag een paar? Alles rustig opbouwen, dus verg niet teveel van jezelf....

liefs
Mathy

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Jamesyboy, ik zit op de 30mg. Ik heb geen last gehad voor zover ik weet. Alleen wat slaperiger de eerste paar dagen, maar voor de rest: prima!
Waarom ga je verhogen trouwens? Je voelt je toch goed zo? Of is het o aanraden van je arts?

x
mathy

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

@ Luna en Trijntje: hoe is het met jullie, dames?

Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

Bedankt voor jullie reaktie.
Ik was echt heel blij (opgelucht eigenlijk) dat je na 10 dagen nog niet teveel kan verwachten.
Maar soms voel je je zo nutteloos als je nergens zin in hebt.
Vanmiddag weer de hele middag op de bank liggen slapen.
Eigenlijk is dat een bijwerking die nog niet weg is: slapen slapen slapen.
Maar ik weet nog hoe het is om je goed te voelen, hoop dat heel gauw mee te maken!!!
Dit weekend is ook m'n dochter uit huis gegaan. Ze is op zichzelf gaan wonen en m'n jongste dochter is vorige week gaan backpacken in Azie met een vriendin en komt pas 27 december terug.
Het is dus ook nog eens erg stil in huis.
Mathy, geniet van je zoontje hoor want voor je het weet is ie de deur uit en besef je pas hoe leuk die tijd is dat je kinderen om je heen hebt.
Maar ja, life goes on!!!
Groetjes Doreen

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

@ James; Dat meisje ziet mij momenteel meer zitten dan ik haar. Ik kom ook net uit een relatie van 3 jaar, dus ik zit niet direct om vastigheid te springen, als je begrijpt wat ik bedoel...haha.

Ik heb afgelopen donderdag opgehoogd van 30 naar 40mg. Ik heb het wel een beetje gemerkt, met name hoofdpijn en een beetje een licht gevoel in het hoofd. Ohja en toen ik vrijdag opstond hele erg diarree, was daarna gelukkig gelijk weer weg. Maar gisteren, zondag dus, niets geen last meer.

@Jana3: Ik drink gewoon alcohol erbij en merk geen nadelige effecten. Ik heb het afgelopen weekend 3 halve liters bier op.

Ik ben trouwens blij dat ik geen tuin heb! :)

achter de wolken...
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2007 16:22

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door achter de wolken... »

Hallo mensen,

Doreen de Man,
ik ben ook pas 10 dagen AD aan het slikken en heb ook nergens de puf voor. M'n huis is een bende, de afwas stapelt zich steeds meer op. Ik moet een nieuwe stofzuiger hebben maar omdat ik de deur niet meer uit mezelf (zeker niet in m'n eentje) uit kom komt de nieuwe stofzuiger er ook niet en is er hier al weken niet meer stof gezogen. Ik slaap lang uit en het liefst lig ik tot laat in de middag in be. Ik eet dan ook niet, alleen 's avonds eet ik avondeten als m'n vriend er is, ik heb gewoon geen honger. Ik denk veel over wat ik allemaal wil doen, ik wil ook m'n huis gezellig in een herfst sfeer maken maar heb er de puf dus niet voor.
Ik leef niet meer, ik hoop dat het snel beter gaat.

Liefs

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door eeliane »

niks mee doen, gewoon zo laten,. jammer dan van de bende in je huis, ga je niet schulidg voelen, heeft totaal geen zin...
achter de wolken schijnt de zon, die komt vanzelf weer om een hoekje gluren met wat energie en je kan weer wat aan.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Lieve Doreen en Achter het wolkje,

Het kan ook helpen om er aan toe te geven. Accepteer dat down zijn, depri zijn, moe zijn nu even bij je hoort. Vecht er niet tegen, het is nu even onderdeel van jou. En als je lichaam veel slaapt, dan zal het wel z'n energie gebruiken voor andere dingen, namelijk uitzoeken wat de juiste formule voor de serotonine-aanmaak ook alweer was! :) Ik heb de eerste 5 weken echt als een soort robot de dagen doorgeploeterd. God, wat voelde ik me ellendig en uit balans. Maar toen kwam op een gegeven moment toch die ene dag die beter ging, en toen weer één, en toen weer een mindere, een slechte, toen weer een goeie. En besef je ineens dat het begint te werken. Maar het vergt enorm veel geduld en energie...
Ook nu heb ik af en toe ROT-momenten. s'Ochtends.... als ik wakker word, moet ik echt meteen alle lichten aan doen, ook al is het kwart over 5 bij wijze van spreken, anders schiet ik meteen die sombere massa in. Heel naar. Vaak ga ik dan even zitten computeren (het licht van zo'n beeldscherm helpt dan ook wel moet ik zeggen) en als mijn zoontje wakker word een uurtje later is het meteen weer gezellig in huis. En Doreen, ik besef dat ook als geen ander: ik geniet ook enorm van mijn kereltje en als hij op een dag op kamers gaat (als hij 40 is!) dan zal ik het heel zwaar gaan krijgen denk ik.... poe! ben je wel een beetje aan het mailen met je dochter in Azië? Poe he, 27 december terug.... wel een leuk na-kerst-kadootje!

Bonzo, ik ben soms ook blij dat ik geen tuin heb, maar een balkon. Twee eigenlijk. Met van die lage-impact plantjes weet je wel, gewoon een plens water en ze zijn gelukkig. Was ik maar een balkonplantje denk ik wel eens! Of die zwarte kater die iedere avond uitgebreid gelukkig, ronkend op mijn schoot gaat liggen, urenlang, af en toe tevreden opkijkend....! Haha!

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Oh ja, en wat ik nog wil zeggen. probeer goed te eten. Zo'n megaherstfruit salade van de Albert Heyn, wat vitaminepillen en eventueel visolie-capsules met veel omega 3. Dat schijnt ook te helpen om een betere stemming te krijgen en omdat we kennlijk in onze westerse maatschappij Omega-3 vetten tekort komen, zullen we het moeten aanvullen.... Overigens zijn er ook allerlei drinkyoghurtjes e.d. te koop met extra Omega 3 er in, dus dat kan ook. En vis eten. Vette vis. En chocola. ook goed voor de serotonine-aanmaak!
Nou, ik zit nu een beetje teveel te moederen geloof ik, maar al het bovenstaande doe ik ook en ik heb echt wel het idee dat het meehelpt....

Enorm veel liefs!
Mathy

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

@ Inge: succes met de verhoging vanavond! Naar hoeveel mg ga je?

Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

Wat leuk om de pc aan te zetten en te zien dat er nieuwe reakties zijn bijgekomen.
En wat ben ik op dit moment gevoelig voor negatieve en positieve reakties. Ik zuig ze gewoon op lijkt het wel.
Mathy, hoop echt dat dat moment gauw komt: dat lichtpuntje!!
En als er dan weer een mindere dag komt is dat niet zo erg want dan kan je nog op die goede momenten teren. (lijkt me)
Ja ja ik heb regelmatig kontakt met m'n dochter. Ze houdt een website bij met berichten en foto's. Erg leuk hoor, olifantentochten en watervallen. Alles onwijs leuk.
Ben ook blij dat ze op dit moment effe weg is, dan kan ik even een poosje depri zijn. Heb expres gewacht met ad tot ze weg was omdat ik toch een soort (onterecht?!) schuldgevoel heb tegenover de mensen waar ik van houd.
Doei doei Doreen

Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

En trouwens Mathy wat een goed advies dat je er gewoon even aan toe moet geven....
Merk aan mezelf dat ik me er ontzettend tegen verzet en heb net The Secret gelezen en alles waar je je tegen verzet schijnt dubbel en dwars bij je terug te komen dus.......

achter de wolken...
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2007 16:22

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door achter de wolken... »

Eeliane, schuldig voel ik me zeker. Ik probeer het niet te doen en deze tijd vooral te besteden aan beter worden, maar dat is moeilijk. De wereld draait gewoon door.

mathy02, bedankt voor de tips, een beetje gemoeder kan ik nu wel gebruiken :wink:

Wat ik me afvraag: hoe deden mensen het vroeger toen er nog geen pillen waren of hoe doen mensen het als ze in een land wonen wat niet zo'n zorgstaat is zoals hier?
Hoe moet ik straks aan m'n inkomsten komen als het lang gaat duren?

Liefs

Geert-Jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2007 16:46

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Geert-Jan »

Hallo iedereen

Ik ben afgelopen donderdag.. of vrijdag whatever bij de dokter geweest. ik vertelde hem om te gaan afbouwen. hij zei we gaan eerst naar de 20 en daarna evalueren we en zien we verder. nou ik was het er wel mee eens en hij begon een schema te maken. daardoor zou ik in een maand al op 20 zitten. dat was ik dus echt niet van plan. mijn bedoeling is om over een jaar pas op 20 mg te zitten. ik heb alle tijd. hij was het er wel mee eens. maar ik denk als ik in een maand op 20 zou zitten dat het niet goed gaat. kom nu trouwens van 40 af. maargoed nu krijg ik weer van die kleine pilletjes en ze zien er al uit als een vooruitgang :P en van dat accepteren. in het begin heb ik dat op een dag wel duizend keer op een dag gezegd tegen mezelf. helpt echt niet. je kunt beter afleiding zoeken, ga hardlopen. en doreen. probeer je te zetten om aan je tuin te beginnen. het voldane gevoel daarna zal je goed doen.

en over alle negatieve dingen oppakken.
als er in de krant 10 positieve nieuwsberichten staan en 1 negatieve onthouw je die ene. dat is logisch. had ik in het begin ook zo'n last van. van dingen die niet erg zijn ga je een probleem maken. het is de kunst je te gaan richten op positief nieuws. ik heb 5 weken lang op een a4tje elke avond 5 positieve dingen (over jezelf of dingen die je hoort) opgeschreven. al waren ze er niet altijd dacht ik zolang door tot ik ze had. op dat soort momenten sta je er even bij stil en denk je van oja zo slecht doe ik het nog niet.

@ James. ik zit sinds van de week ook weer op 30. heb ik al eerder geslikt en ging me aardig goed af. het mindere is dat je elke morgen (of avond) je pilletje moet breken. is bij 20 en 40 niet :P. lekker belangrijk

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Jeetje.
Ik ben vanochtend even een beetje gaan google-en op Katie Byron en haar vier vragen die je jezelf kunt stellen als je een probleem hebt.

Iets indrukwekkends was deze site:
http://www.viervragen.nl/audio.html

Katie Byron was in Amsterdam voor een groep mensen aan het praten over deze methode en er staat een meisje op met een depressie. Luister eens wat er gebeurt. In eerste instantie is het mega-irritant dat je die tolk er steeds doorheen hoort trouwens, maar ik zat na een paar minuten met tranen in mijn ogen.... In het begin moet je je echt door dat fragement heen worstelen. In eerste instantie dacht ik echt: wat is dit nou voor een vaag gedoe, maar ineens voel je het. Ik tenminste. En dat meisje ook. Ze zegt ineens: "*****, dit is gewoon waar!"

Ik ga meer over haar en haar 4 vragen opzoeken en als jullie er behoefte aan hebben, zal ik het op deze site melden.....

lfs
Mathy
Laatst gewijzigd door mathy02 op 16 okt 2007 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Als jullie behoefte hebben:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... R_ID=31051

Er staan ook enkele pagina's uit haar boeken vergroot, om te kijken of je er iets mee hebt. Ik heb er meteen twee besteld trouwens! ;)

inge82
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:06

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door inge82 »

Hee Mathy!

Ik ben gister opgehoogd naar 4 mg.. haha ja met die druppels gaat het allemaal wat minder snel.. maar ik moet zeggen dat ik het echt als fijn ervaar.. ik heb wel last van hoofdpijn en vage momenten en ik ben zo duf als een konijn.. maar voor de rest is het allemaal prima hanteerbaar!

Ik slik der inderdaad ook veel vitamines naast, misschien dat het tussen me oren zit maar ik heb het idee dat ik er toch iets fitter van word... en vergis je niet hoor.. zulke dingen als de tuin winterklaar maken kost me echt vreselijk veeeeeeeel moeite! Ik moet mezelf echt dwingen.. ik had gelukkig mijn zoontje bij me dit weekeind.. en die wilde graag naar buiten.. dus ik moest eigelijk wel een beetje.. :wink:

Ik voel me ook nog lang niet de oude hoor.. dat hele opbouwen duurt op deze manier ook erg lang.. maar ik hoop dat ik er dan langzamer in groei.. en dat het niet zo'n klap is..

Liefs, Inge

Jana3
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2007 12:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Jana3 »

@Enjoy: hoe is het met je? Zit je nu op 30mg? Ik hoop zo dat je uit je diepste dip bent!

@Luna en Trijntje: hoe is het met jullie? hoe was jullie weekend?

@Inge: goed dat je het gewoon rustig aan doet met opbouwen en fijn dat het hanteerbaar voor je is!

@doreen en achter de wolken (whats in a name): wat Eeliane en Mathy schreven is zo waar, geef eraan toe en vul je er niet schuldig over, je bent met een heel belangrijk proces bezig en dat heeft prioriteit nummer 1! Tuurlijk zijn er dingen die moeten gebeuren en tuurlijk moet je jezelf soms pushen om iets te ondernemen, als het maar duidelijk id waar je prioriteit ligt. Je KUNT gewoonweg niet je huis aan kant hebben en supersociaal zijn en een baan vinden etc etc als je met zo'n belangrijk proces bezig bent als het vechten tegen depressie of angst en alle bijverschijnselen. De rest komt erna wel.

Nog even over Omega 3: las toevallig gisteren in Metro dat visolie in capsules een beetje omstreden zijn, je kunt er hartritmestoornissen van krijgen. :shock: Geldt alleen voor die capsules, dus als je vette vis eet of van die Becel boter of yoghurtdrankjes met Omega 3 is dat nog steeds hartstikke gezond.

Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

Goed idee Geert-Jan om 's avonds 5 positieve dingen op te schrijven wat je die dag gedaan hebt. Ga er vanavond gelijk mee beginnen.
Het boek van Byron Katie heb ik vorig jaar gelezen en ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet veel mee kon. Er zit wel een kern van waarheid in maar ik vond het best ingewikkeld wat ze nou precies bedoelde.
Misschien moet ik me er meer in verdiepen.

Ik ga nu naar m'n psych, heb om half elf een afspraak.
Dit is de eerste afspraak sinds ik ad gebruik dus ben benieuwd wat ze te zeggen heeft.

Doei
Doreen

Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

Jana3
Is inderdaad waar dat je niet alles tegelijk kunt. En juist dat is zo frusterend want vroeger deed ik zoveel en nu kan dat dus niet meer.
Maar je erbij neerleggen is niet makkelijk maar wel nodig.
Bedankt voor je reaktie

Gesloten