LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Mathy, ja dat supergevoelige is zo irritant, maar ik probeer het wel te accepteren. Als ik me slecht voel, paniek enzo dan ben ik helemaal snel overprikkeld, ik slaap bij wijze van spreken niet als ik 's avonds tot 9 uur met een vriendin heb zitten bellen, mijn hersenen zijn dan zo druk dat ik niet tot rust kan komen. Ik voel ook alles sterk aan, voel stemmingen van mensen, lijkt wel alsof ik geen zelfbescherming heb, alles komt bij me binnen en ik betrek alles op mezelf. Vaak sluit ik me 's avonds af voor alles, geen tel. (neem ik meestal niet op) en afspraken 's avonds zijn al helemaal uit den boze. Want dat ben ik de volgende dag kapot vanwege het slechte slapen.
Ik was net bij een vriendin (zit in de ziektewet, dus afspraak kon nu wel) te eten, we hadden het over het werk, over dat ik een andere functie wel, desnoods lager in schaal, zij zei dat daarover praten ook bij het voor jezelf opkomen hoort en toen ik naar huis fietste schoot ik gelijk in de stress. Ik hoef maandag pas te werken maar ben nu al nerveus en bang. Ik lijk wel gestoord.
Het is wel jammer dat jij ook zo gevoelig bent maar ik ben blij dat er mensen zijn die snappen wat ik voel.

Iemand:
Ik slikte al jaren seroxat, slik sinds ongeveer 7 weken citalopram. Ik startte met 20 mgr en sinds een week 40 mgr. Mijn arts zei dat de verschijnselen waartegen je de pillen neemt eerst kunnen verergeren, zegt mijn zus ook (die slikt 20 mgr), pas na een tijdje knap je op.
Ik ben nu stabieler dan de afgelopen weken, maar ben nog snel van slag, voel me onzeker maar heb niet zo'n last meer van paniekaanvallen en de ergste somberheid is ook weg. Ik voel nog wel een vaag soort onbehagen, een soort onveiligheid, maar ik hoop dat dat nog weggaat.
Ik heb de indruk dat de werking van Citalopram wat langer op zich laat wachten dan bij seroxat bijv. Dus heb nog even geduld, gewoon doorslikken en ff volhouden. Het gaat echt beter en als dat niet zo is, is het misschien een idee om iom je arts de dosis te verhogen. Sterkte en kop op.

trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Bonzo,
Citalopram een mild middel? Ik heb dat nog nooit gehoord. Hoe weet je dat? Ik hoop dat het niet te mild is, want ik wil me ook -net als jij- weer stabiel voelen. Is al beter, maar nog niet helemaal.
Mijn zus slikt sinds ongeveer 3 mnd 20 mgr en die vertelde me dat ze stabieler is dan ooit. Ze werkt weer 50 uur per week terwijl ze daarvoor een tijd lang door de paniek en angst bijna niets meer kon. Er is dus hoop. Hou moed, het komt zeker goed.

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hoi Trijntje,

Ik zie dat jij net als ik Seroxat heb geslikt. Mag ik je vragen waarom je over bent gestapt, ben ik benieuwd naar.
Bij mij was de reden, omdat ik het idee had dat de Seroxat z'n werk niet meer deed, ik volede me op het laatst vaak opgejaagd...

Groet, Bonzo.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi!

Volgens mij wordt Cipramil een 'mild' middel genoemd, omdat de bijwerkingen over het algemeen minder heftig zijn dan bij zijn zusjes en broertjes ssri's. Voor de rest werkt het volgens mij exact hetzelfde als andere middelen. Er zal niet veel verschil zitten tussen het ene het andere middel. Het verschil zit 'm volgens mij vooral in de bijwerkingen. En die bijwerkingen dat zijn er nogal wat, dus soms is het zoeken naar het juiste middel. Van seroxat heb ik altijd gehoord dat je er behoorlijk wat kilo's van aankomt bijvoorbeeld...?

James je bent lief. Ik ga er gewoon voor dit weekend. het is een gedoe, maar ik kan dit gewoon aan. Het is een stad en geen gevangenis. Alleen de gedachte aan de stad als gevangenis is een probleem, en niet de stad zelf (mijn eerste toegepaste Byron Katie techniekje!)
Laatst gewijzigd door mathy02 op 18 okt 2007 06:28, 1 keer totaal gewijzigd.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

@ Bonzo: je zegt dat je bent overgestapt omdat je het gevoel had dat Seroxat z'n werk niet meer deed. Dat je wer dat opgejaagde gevoel e.d. kreeg. Zijn anders misschien jouw omstandigheden in je leven veranderd? Dat je je daarom angstiger voelde? En praat je hierover met een psych?
Want ik denk dat het wel belangrijk is dat je naar de oorzaken blijft zoeken. Zoals we hier vaak tegen elkaar zeggen: AD is een hulpmiddel, maar je moet ook met jezelf aan de slag! Probeer te ontrafelen waar de angst en/of de depressie vandaan komt.
Ze hebben het altijd over de "twee p's". Pillen en praten".

:roll:

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

@Mathy:
Er zijn wel wat dingen veranderd ja en er staat ook nog wat op het programma om te gaan veranderen....
Allereerst woon ik sinds een paar maanden weer alleen, nadat mn relatie is verbroken...
En over een tijdje kom ik na bijna 7 jaar op een ander kantoor te werken, ik kan je zeggen dat ik daar erg tegen op zie :cry: .
Op dit moment ben ik niet in therapie en heb dat ook niet nodig. Ik ben zo open binnen mn kennissen en vriendenkring dat ik daar goed mn ei kwijt kan. Ik heb in augustus wel een intake gehad voor cognitieve therapie en daar ben ik afgewezen omdat ik al zoveel wist.
Ik hb dan ook al lange tijd cognitieve tharapie gehad, dus tsja.....
Ik heb trouwens alle therapieen al wel gehad in mn leven, dus daar ben ik wel een beetje klaar mee :wink:

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

@james86: Bedankt voor je reactie.Misschien verwacht ik ook wel teveel van de citalopram, maar ik heb de klachten al zo lang ik mij kan herrineren dus het zou heel goed kunnen dat ik een verkeerd gedachtenpatroon heb ontwikkeld. Ik wil er gewoon vanaf!! Maar goed nieuws heb vannacht zomaar geslapen!!!!!

@trijntje jansen:
Bedankt voor je reactie.
Ik weet dat ik het even de tijd moet geven maar voor mijn gevoel geef ik het al zo lang de tijd dat ik het gevoel heb dat het nu direct moet zijn afgelopen.

Dank jullie wel ik heb wel weer een beetje hoop van jullie gekregen!!!

Jana3
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2007 12:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Jana3 »

@Luna Maan: wat ontzettend balen van die migraine!!! Had je daar voor het gebruik van AD ook al last van? Je zei dat je nu geen slaapproblemen meer hebt, had je die in het begin van gebruik AD wel? Ik was altijd een goeie slaapster maar sinds gebruik slaap ik echt ruk.. Hoop enorm dat dat nog verbeterd!!
Sluit me trouwens volledig bij je aan wat betreft een beetje nuchtere houding ten opzichte van 'spirituele dingen'. Er is zelfs voor gewaarschuwd (bij Netwerk was dat geloof ik) dat The Secret juist averechts kan werken voor mensen met bepaalde psychische problemen. Je zou de schuld daarvoor nog bij jezelf gaan leggen...

@Mathy: Hoezeer je er ook tegenop ziet om naar Zwitserland te gaan en daarmee voor je gevoel de confrontatie met dingen uit het verleden aan te gaan....geweldig dat je het toch doet!! Wie weet kan je deze keer ook andere, positieve dingen uit halen. Kijkt je zoontje er wel naar uit om z'n vader te zien? Heel veel succes en mocht je een dipje hebben...genoeg chocolade (mmm, serotonine) daar in Zwitserland toch! :lol:

Ik zit hier op mn laatste werkdag, raar hoor. Vooral omdat ik nog niks anders heb en daardoor een onzekere tijd tegemoed ga. Komt bij (staat er helemaal los van, maar niet in de maalstroom die mijn gedachtengang heet) dat mijn huisarts weggaat (hij begeleidde mij) en dus een nieuwe krijg, en ik de overgang krijg van een tijdelijke peut naar een (hopelijk) nieuwe, vaste peut.
Erg veel veranderingen dus en laat ik daar nou mega gevoelig voor zijn.. Ga morgen ook ophogen, dus ben benieuwd wat dit alles bij elkaar teweeg brengt. Gelukkig ben ik er tot nog toe niet heel down onder (wel nerveus) maar probeer mezelf moed in te spreken.... wie weet veranderen er wel dingen in positieve zin. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

lfs J.

trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Hoi Bonzo,
Ik ben van seroxat overgestapt naar citalopram, omdat ik net als bij jou het gevoel had dat het niet meer werkte. Net als bij jou gebeurde er vanalles in mijn leven, verbouwing van mijn huis en nog wat andere dingen. Ik kan niet goed tegen al die drukte, moet ruimte en rust voor mezelf hebben en als ik dat niet krijg raken mijn toch al minimale reserves snel op. En dan is gaat het mis. Maanden geleden voelde ik al dat het niet goed met me ging en toen ik mijn zussen over cita hoorde dacht, ik ga het ook proberen. En mijn arts was het met me eens. Ik slikte seroxat al zo'n 15 jaar en de arts zei ook dat het wel eens niet zo goed meer werkte. Ik had alleen eerder moeten beginnen, omdat ik al maanden aan het modderen was.
Net als jij heb ik ook al wat therapieën achter de rug en ik ben wel uitgepraat. Het enige waar ik nog over wil praten is hoe ik bijv. bepaalde dingen op mijn werk moet bespreken, ik kan moeilijk voor mezelf opkomen. Ook daar heb ik assert.training voor gehad, een RET therapie en allerlei andere therapieën. Ik ben natuurlijk wel gegroeid, maar sommige dingen zijn hardnekkig, die krijg je er bijna niet uit. Ik hoop dat, als ik me beter voel op de cita, ik ook wat meer zelfvertrouwen heb om dingen aan te pakken. Maar om nou weer gelijk te gaan praten met iemand.... Geen zin in. Dus ik snap je best. Je wilt je gewoon goed voelen, klaar. En volgens mij doe je al ontzettende je best. Dus ga door en maak er het beste van.

trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Mathy, ik ben inderdaad wel 10 kilo aangekomen van de seroxat. Is mooi meegenomen dat je van citalopram niet aan hoeft te komen (in de bijsluiter staat wel: gewichtstoename of gewichtsafname). Ik ben inmiddels een paar kilo afgevallen, wat niet slecht is, want ik ben groot en fors en woog 90 kilo. Nu iets minder dan 88 en dat is voor mij heel wat. Ik hoop dat het nog minder wordt.
Wat de bijwerkingen betreft. Ik heb met seroxat of prozac nooit zulke bijwerkingen gehad als bij citalopram. Ik had bij cita last van diarree, geen eetlust, zombiegevoel. Maar dat is nu wel over.
Ik ben veel stabieler, maar voel me zo ernstig. Kan het niet anders uitdrukken. Ik mis nog een beetje blijheid in mezelf. Heb ook af en toe nog last van lichte paniek, maar die slaat gelukkig niet meer door naar een aanval. Maar ja, ik gebruik nog maar een week 40 mgr. dus ik moet nog ff geduld hebben.

ron77
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 sep 2007 22:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ron77 »


Op 31 augustus 2005 heeft de Europese Commissie, in navolging van het advies van de European Commission for Medicinal Products for Human Use (CMHP), de strengste waarschuwing ooit afgegeven aangaande het gebruik van antidepressiva door kinderen onder de 18 jaar. Ze deden dit omdat klinische testen hebben aangetoond dat de medicatie “zelfmoordneigingen, inclusief zelfmoordpogingen en zelfmoordgedachten en/of daaraan gerelateerd gedrag zoals zelfbeschadiging, vijandigheid (voornamelijk agressie, opstandigheid en boosheid) en stemmingsinstabiliteit teweeg brachten in kinderen en adolescenten”. Door deze gevaarlijke bijwerkingen stelt de organisatie dat deze middelen niet voorgeschreven mogen worden aan kinderen onder de 18 jaar.

ron77
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 sep 2007 22:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ron77 »

Antidepressiva
De nieuwe generatie antidepressiva [Prozac, Seroxat, Zoloft, Luvox, etc.] werd ten onrechte gepromoot als een geweldig nieuw type stemmingsveranderende middelen, “een medische kogel ontworpen om zich op serotonine [een hormoon dat zenuwimpulsen doorstuurt] te richten,” aldus Dr. Glenmullen van de Universiteit van Harvard. “Hoewel de zogenaamde ‘selectiviteit’ van het middel een goed marketinginstrument is,” stelt hij, “door te stellen dat het zich richt op een depressiecentrum in de hersenen, het bestaan van een dergelijk centrum is echter geheel niet bekend.” Dr. Andrew Nierenburg, directeur van het depressie onderzoeksprogramma aan het General Hospital in Massachussettes en professor aan de Universiteit van Harvard stelt: “De keerzijde van dit alles is dat we veel elegante modellen hebben, maar dat de realiteit is, dat we geen idee hebben van de werking van dit soort zaken.”

•In 2002, 14 jaar nadat Prozac op de markt kwam, toonden studies aan dat wel 65% van de miljoenen mensen die deze antidepressiva hadden genomen er niet door geholpen waren. Mensen ervoeren emotionele afstomping, rusteloosheid en geheugenverlies. Seksueel disfunctioneren werd ervaren door 60% van de patiënten die deze antidepressiva namen.

•In Groot-Brittannië gebood het bureau voor medicijnregulatie in 2003 doktoren dit middel niet meer voor te schrijven om deze redenen. Het Advies voor Volksgezondheid van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) van 22 maart 2004 stelde: “Ongerustheid, gejaagdheid, paniekaanvallen, slapeloosheid, geïrriteerdheid, vijandigheid, impulsiviteit, akathisia [ernstige rusteloosheid], hypomanie [abnormale opgewondenheid, milde manie] en manie [psychose gekenmerkt door opgetogen gevoelens, grootheidswaanzin en het hebben van overdreven veel ideeën] zijn gerapporteerd bij volwassenen en kinderen die als patiënten zijn behandeld met [Seroxat-achtige] antidepressiva… zowel psychiatrisch als niet-psychiatrisch.” Bizarre dromen en gewelddadig gedrag zijn ook gerapporteerd.

•De FDA stelde ook dat deze antidepressiva het potentieel hebben om suïcidaal gedrag te veroorzaken. In Groot-Brittannië gebood het bureau voor medicijnregulatie in 2003 doktoren dit middel niet meer voor te schrijven om deze redenen.

•Op 24 augustus 2004 kondigde de FDA aan dat een studie van de Univeristeit van Columbia van de klinische testen op kinderen van Zoloft, Celexa, Effexor, Wellbutrin, Seroxat en Prozac had aangetoond dat jonge mensen die deze antidepressiva namen meer kans hadden op suïcidale gedachten of zelfmoordpogingen dan zij die een placebo [suiker of neppil] kregen.

•Dr. Andrew D. Mosholder, FDA functionaris, ontdekte dat de meeste antidepressiva te gevaarlijk waren voor kinderen vanwege het zelfmoordrisico. Hij inspecteerde 22 studies die lieten zien dat kinderen een bijna twee maal zo grote kans liepen om suïcidaal te worden als zij die placebo’s kregen.

•Op 15 oktober 2004 beval de FDA farmaceutische bedrijven om een “zwartomlijnde” waarschuwingssticker te plakken op de verpakkingen van antidepressiva, waarin gemeld werd dat de middelen suïcidale gedachten en zelfmoordpogingen konden veroorzaken bij sommige kinderen en tieners. De organisatie verordende de producenten ook om medicatierichtlijnen te drukken en te verspreiden bij elk recept voor antidepressiva en om patiënten te informeren over de risico’s.

•Op 9 december 2004 onthulde het televisieprogramma Prime Time Live van ABC dat tenminste 100 kinderen in de Verenigde Staten zelfmoord hadden gepleegd terwijl ze dit soort antidepressiva slikten en dat vele anderen een poging hadden gedaan. De precieze cijfers zijn onbekend.

Volgens een rapport uit 2005 heeft de fabrikant van Prozac, sinds 1990, in zeker 30 rechtszaken een schikking getroffen voor tenminste 50 miljoen dollar. Zij zijn in 2000 tevens akkoord gegaan met een schikking, van 2,3 miljoen dollar in contanten, van een gezamenlijke rechtszaak die was aangespannen door Californische consumenten van psychiatrische middelen.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Jaja nu weten we het wel hoor. We zijn denk allemaal wel slim genoeg om te weten dat chemische antidepressiva verslavend werken en chemische bijwerkingen met zich meebrengen.

Maar wat nou als praten niet helpt? Wat nou als allerlei soorten therapie niet helpen? Die pillen doen toch wel iets goeds hoor. oke, het is een aanverwant vermomd neefje van "gewone" harddrugs. Maar heb je er weleens bij stilgestaan wat er met mensen zou gebeuren als zij niet de steun hadden van dit soort medicatie? En hoe denk je hoe het met veel echt erg depressieve mensen af zou zijn gelopen als zij deze steun niet zouden hebben?

Ik ben het er helemaal mee eens dat dit soort middellen ook te snel worden voorgeschreven bij mensen die het waarschijnlijk niet eens nodig hebben. Ook draait het een hoop alleen maar om het geld. hoe meer slikkers, hoe dikker hun portomonee word. Dat is 1 ding wat zeker is. maar laten we niet vergeten dat deze "klotepillen" wel mensenlevens redden!!!

En laten we het eens over bijvoorbeeld chemokuren hebben. Dit vernaait ook een heel mensenlichaam en brengt ook superveel nadelen met zich mee. Het is gewoon een vernietigende methode om van een ziekte af te komen. En dan kan er wel gezegd worden dat ik een flinke depressie/paniek niet kan vergelijken met kanker. Nou geloof me.......een onbehandelde depressie en paniekstoornis kunnen ook een mensenleven flink verneuken. OF het kan zelfs tot zelfdoding leiden, wat een enorme inpact heeft op familie en vrienden. Sorrie voor mn woordenkeus maar ik wou het toch eventjes kwijt.

ron77
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 sep 2007 22:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ron77 »

oH JA slim bedacht hoor.....
Er zijn alternatieven mogelijk als er meer onderzoek komt onafhankelijk van de farmaceutische industrie.
Onafhankelijk onderzoek wordt gedwarsboomd door diezelfde industrie.
de farmaceutische industrie geeft geld aan ik weet niet hoeveel patientenverenigingen en andere medische organisaties.
Als er alternatieven zijn worden deze gedwarsboomd of belachelijk gemaakt............
net als in de tijd dat een man een motor uitvond die niet op benzine hoefde te rijden... neem aan dat je dat verhaal kent.
Sint jans kruid is goed tegen lichte depressies.
Voor de zwaardere deppressies zou je een combinatie van deze met een therapie kunnen overwegen.
Als je al aan de seroxat e.d gaat gebruik dit dan absoluut niet langer dan een half jaar.
In principe moet het middel als het al werkt dan zijn werk gedaan kunnen hebben.
Daarnaast zijn er ook binnen het alternatieve circuit mogelijkheden.
Ik heb nooit gezegd dat ik een alternatief heb trouwens.
Vind dat we allemaal onze mond moeten opentrekken of wat dan ook om deze zaken te veranderen.
De farmaceutische industrie is zelfs mede bepalend voor de therapieen die wij voorgeschoteld krijgen.

ron77
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 sep 2007 22:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ron77 »

Medicijnfabrikanten sponsoren vooral organisaties van patiënten met lucratieve aandoeningen, blijkt uit onderzoek van Trouw.


De machtige lobby van de patiënt



Zeventien organisaties die zich inzetten voor mensen met chronische aandoeningen, kregen vorig jaar ruim 80 procent van het geld dat de farmaceutische industrie aan patiëntenverenigingen gaf.

Vorig jaar sponsorde de industrie 74 patiëntenverenigingen met in totaal 2,2 miljoen. Daarvan ging 1,8 miljoen euro naar verenigingen van patiënten die langdurig, soms hun leven lang, medicijnen slikken.

De resterende 4 ton werd verdeeld onder bijna 60 patiëntenorganisaties op allerlei terreinen. Er zijn in Nederland ongeveer 400 patiëntenverenigingen actief.

Trouw vroeg aan 44 farmaceutische bedrijven kopieën van sponsorcontracten met patiëntenorganisaties. Twee bedrijven weigerden, maar besloten onder dreiging van een kort geding alsnog inzage te geven.

Patiëntenorganisaties voor seksueel overdraagbare aandoeningen kregen in 2006 het meeste geld van de industrie: bijna 3 ton. Astmapatiëntenverenigingen ontvingen gezamenlijk 240 000 euro.

Opvallend is dat een organisatie van patiënten met erfelijk hoog cholesterol, een weinig voorkomende aandoening, op de derde plaats staat. Deze Stichting Bloedlink ontving vorig jaar 160 000 euro, vooral van de fabrikanten van cholesterolverlagers, die elkaar fel beconcurreren.


In strijd met de eigen gedragscodes zijn patiëntenorganisaties zelf niet altijd open over de sponsoring door de industrie.

De Borstkankervereniging BVN meldt op haar website niet dat in 2006 meer dan 10 procent (ruim 60.000 euro) van de inkomsten afkomstig was van zeven farmaceutische bedrijven. Ook fondsenwerver Pink Ribbon verzuimde op de website te melden dat er vorig jaar ruim 63.000 euro binnenkwam van vijf farmaceutische bedrijven.

Volgens BVN en Pink Ribbon was dit geen bewuste geheimzinnigheid, maar onervarenheid.


Sommige organisaties zeggen dat ze liever geen geld zouden aannemen van de industrie. „Als de overheid ons wil financieren, prima. Dan is mijn keuze snel gemaakt”, zegt B. Stavenuyter, directeur van Ypsilon, dat vorig jaar 95.000 euro van fabrikanten kreeg.


Een overzicht van de sponsorbedragen staat op www.trouw.nl/sponsoring

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Ron,

Ik ben het verder helemaal met je eens. Ik ben zelf ook verder gaan zoeken naar alternatieve voor antidepressiva. Ik denk dat je het verhaal van de neurotransmitters al kent. Er is namenlijk via een omweg het product 5-htp verkrijgbaar. Dit word in het lichaam omgezet naar serotonine, gedeeltelijk dopmine en noradrenaline. Er staan rapporten op internet dat deze middellen hetzelfde of suprieur zijn aan antidepressiva maar geen chemische bjwerkingen met zich meebrengen.

Ook heb ik verschillende instanties gebelt en te weten gekomen dat er ook een farmaceutishe 5htp vorm op de markt gebracht zou worden, maar dat dit gedwarsboomt is door de grote farmabedrijven.

Ook is het zo dat antidepressiva, omdat het eigenlijk drugs zijn uiteindelijk de receptoren in de hersenen lui gaat maken zodat ze steeds afhankelijker worden van die chemische middellen. Dat is allemaal waar. Antidepressiva is verslavend en het kan langdurig nooit goed voor het lichaam zijn. Ik ben natuurlijk ook een voorstander van natuurlijkere middellen. Ik slik nu een mild antidepressiva wat goed aanslaat. Dit zou ik na een jaar moeten gaan afbouwen in de hoop dat ik het zelf weer aan zou kunnen. Nou ik bedank dan om verder te gaan met deze middellen en ga dan ook zeker over op 5-htp. Via een omweg is het nog wel te krijgen. Welliswaar lastig en iets duurder, maar geen chemische bijwerkingen meer. Ik blijf mijn antidepressiva gewoon slikken want ik heb er zeker wel baat bij. Ik wil niet aan de situatie denken waarin ik beland zou zijn geraakt als ik zulke hulp niet had kunnen krijgen.

Ik ben het verder met je standpunten eens, maar helaas worden gezondere en minder verslavende middellen niet gepromoot door psychiaters en in de ban gedaan. Niemand hoort er dus over. Dan blijft er weinig keuze he???? Als ik op de bekende psychiatrische forums een topic over 5-htp open worden deze klakkeloos meteen verwijdert. Dat zegt mij ook al voldoende. Maar helaas is er dus voor de meeste mensen geen andere keuze. En dan kan een antidepressiva toch wel een levensreddende factor zijn.

Geert-Jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 okt 2007 16:46

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Geert-Jan »

Dag Ron.

Ik slik de citolapram al sinds mijn 17 verjaardag. had geen last van zelfmoordneigingen. valt allemaal wel mee.

Gr Geert-Jan

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Beste Ron,

Mag ik weten met wat voor een psychische stoornis jij rondloopt?

Groet, Bonzo.
Laatst gewijzigd door Bonzo1979 op 18 okt 2007 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Jana3
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2007 12:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Jana3 »

Goh Ron,

Indrukwekkend hoor, van de door jouw gecopy-paste info hebben wij naivelingen nog nooit van gehoord. Echt een enorme eye-opener. NOT

By the way, de mensen op dit forum zijn bijna allemaal geen kinderen of pubers en we gebruiken ook geen Prozac. Maar dat terzijde.

Het is dat ik het niet passend vind om grappig te doen over andere psychische aandoeningen, anders had ik mijn antwoord op Bonzo's vraag hier graag vermeld :wink:

trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Beste Ron,
Heb jij wel eens een tijd lang paniekaanvallen gehad en ben jijzelf al jaren in paniek? Wat moet ik nou met al die informatie. Denk je dat wij achterlijk zijn. Trouwens, wat kan mij het schelen waar die pillen vandaan komen, al komen ze van de maan... Ik heb wel eens tegen mijn huisarts gezegd dat ik desnoods vergif vreet, als ik me maar niet zo rot meer voel. Ik voel me met AD een stuk beter, kan werken, mijn sociale netwerk onderhouden, kortom kan me handhaven.
Een collega van mij, hij was net 50, heeft een ruim half jaar geleden zelfmoord gepleegd omdat hij niet langer wilde leven met zijn depressie, angsten en slapeloosheid. Hij was heel open over zijn gevoelens, maar ik weet niet meer of hij medicatie gebruikte. Iedereen steunde hem, maar dat heeft niet mogen baten, hij kon het leven gewoon niet meer aan. En ik vind het jammer dat hij niet meer onder ons is, maar ik kan het me ook wel voorstellen.
Dus gooi ons niet dood met allerlei citaten uit wetensch. bladen, want zolang ik mijn AD krijg ben ik al heel blij.
Volgens mij heb jij nergens last van anders zou je wel anders piepen.
En oh ja, ik ben 49 en weet heel goed waar ik mee bezig ben.

Gesloten