LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] intrum justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
falconnl
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:05

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door falconnl »

Ik heb vorig jaar een hostingpakket aangeschaft bij een hostingprovider (domeinnaam en hostingpakket) t.w.v. €18 en €17,50.

Gedurende het jaar waren er steeds meer problemen met dit pakket. Mijn site was niet bereikbaar of traag. E-mail verdween of kwam pas na dagen aan. Ik heb hierover geklaagd maar volgens de provider was er geen enkel probleem. Vragen en reacties of hun eigen forum werden overigens resoluut verwijderd.

Uiteindelijk werden de problemen dusdanig erg dat ik heb opgezegd en naar een andere provider ben verhuisd. Na de verhuizing bleek echter dat ik een week te laat heb opgezegd.

Ik heb daarom een uitgebreide mail gestuurd waarin ik mijn motivatie heb beschreven en heb gevraagd of er over de situatie gesproken kon worden aangezien ik al verhuisd was en er dus geen bijkomende kosten zouden zijn voor hun. Daarnaast heb ik aangegeven dat de problemen met de e-mail mijn keuze hadden beinvloed.

Nee was het antwoord, iedere klant heeft deze problemen gehad en u bent te laat geweest. Als u van uw e-mailverkeer afhankelijk bent had u maar een ander pakket moeten nemen (nooit vermeld of in de algemene voorwaarden) Tijdens dit e-mailverkeer bleek dat er tot 4 weken later na de daadwerkelijke verhuizing nog steeds dagelijks e-mail binnen kwam bij mijn oude provider en op mijn oude gegevens. Dat kan niet want ik was al verhuisd dus heeft deze e-mail gezworven binnen hun e-mailsystemen. Dat nieuwe pakket werkt naar volle tevredenheid.

Uiteindelijk gingen er veel mailtjes heen en weer en ik besloot uit goede wil maar alvast de helft te betalen om een opening te zoeken in deze kwestie. Ondertussen vlogen de herinneringen mij om de oren en kreeg ik nog geen antwoord op de e-mailproblemen en mijn overige vragen. Ik had dus gevraagd om coulance en gevraagd of ik 50% kon betalen en zij de andere 50% als ondernemersrisico konden nemen.

Geen reactie behalve aanmaningen e.d. Vragen werden nog steeds niet beantwoord ondanks mijn e-mailtjes waarin ik met name verzocht om hoe de e-mailproblemen konden ontstaan en waarom ik nog steeds e-mail ontving terwijl mijn domein al verhuisd was.

Uiteindelijk besloot ik het tweede deel (de 17,50) dan ook maar te betalen. Voor mij was dus daarmee de kous af. Echter na enkele dagen bleek dat ze de 18 euro hadden teruggestort. Dus ik mailde verheugd dat ik blij was ze mij tegemoet waren geklomen en de eer aan zichzelf hadden gehouden.

Helaas"het antwoord was: Deze betaling was niet te herleiden en is teruggestort. Overigens was de tweede betaling wel te herleiden want deze werd in mindering gebracht op de totaalfactuur. Voor de eerste betaling werd snel een nieuwe factuur gemaakt. De toonzetting in het mailtje was ineens poeslief. Huh ineens wel herleidbaar terwijl ik in eerdere correspondentie had vermeld dat ik voorlopig 50% (die 18 euro) zou gaan betalen en de rest later omdat ik in afwachting was op een reactie.

Geen brief, geen antwoord op mijn vragen maar weer herinneringen en aanmaningen

Uiteindelijk deze week een brief van Interim Justitia ontvangen.

Bedrag 18.00 is verhoogd met 12,50 administratekosten van provider
Initrum gooit daar nog eens 37 euro incassokosten overheen en 25 euro registratiekosten.

Totaalbedrag is nu 93,25 euro

Het is voor mij een principekwestie geworden, die 18 euro interesseert mij niets. Ik wil gewoon een normaal antwoord hebben op mijn vragen maar dat schijnt niet te kunnen.
Daarnaast heb ik aan mijn verplichtingen voldaan door te betalen.
Zij hebben de betaling reruggestort omdat deze niet te behandelen was maar de 2e betaling was wel ineens te behandelen...

Ik ben nu voornemens om naar de rechtbank te stappen. Raadzaam?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Zij hebben de betaling reruggestort omdat deze niet te behandelen was maar de 2e betaling was wel ineens te behandelen...
Het probleem is dus een niet te traceren betaling. Ik raad je aan om het betalingsbewijs naar Intrum Justitia te sturen met CC aan de provider. Natuurlijk moet je die 18 euro dan alsnog betalen maar je kan de incassokosten wel verwerpen omdat je gewoon betaald hebt. Dat de provider het niet kon verwerken is zijn probleem.
Ik ben nu voornemens om naar de rechtbank te stappen.
Ik zou zeggen: betaal 18 euro, stuur het betalingsbewijs en stel dat je iedere verdere vordering verwerpt. Als er iemand naar de rechtbank stapt zullen zij dat zijn, namelijk vanwege openstaande incassokosten.

Verder de zaak gewoon laten voor wat hij is. Ik vermoed dat de provider uiteindelijk zelf de incassokosten aan Intrum Justitia zal moeten betalen als jij met je betalingsbewijzen aantoont dat de incasso onterecht is. Dat zal voor de provider al straf genoeg zijn.

PS: Wat zijn die registratiekosten? Registratie waarin? Waarvan?

Gerard Heijkoop
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2007 19:33

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Gerard Heijkoop »

Wie heeft er een goed advies?
Volleybal vereniging Capelle vind het nodig mij contributie te laten te betalen terwijl ik ruim op tijd heb opgezegd! Het gaat over € 48,00 maar toch! Waarom zou je betalen voor iets dat je niet hebt gekregen? Zij zijn halsstarrig gebleven en hebben Interim Justitia opdracht gegeven dit geld te halen. (Er zijn meer verenigingen die op deze manier hun leden proberen te laten betalen. Als dat terecht is heb ik daar geen bezwaar tegen) In mijn geval vind ik dat toch anders.
Inmiddels hebben ze het bedrag opgeschroefd naar € 119, 43 en dreigen ze dat de kosten kunnen oplopen tot ongeveer € 375,00.
Ik ben inmiddels 4 incasso verzoeken verder en nu dan een "aankondiging dagvaarding". Steeds heb ik gereageerd met mijn motivatie waarom ik niet betaal! Ze gaan gewoon door met sturen.
Het wordt nu toch wel erg vervelend, want ik word in een situatie gemanoeuvreerd, waar ik niet om heb gevraagd en wil er ook geen energie meer aan besteden. Wat kan ik doen? Gewoon laten gaan? Een klacht deponeren bij een overkoepelend orgaan? Ombudsman?
Bij voorbaat dank!
Gerard Heijkoop

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Als je ondanks je verweer een aankondiging dagvaarding krijgt zal dat wellicht vier oorzaken kunnen hebben:
1. Je verweer snijdt (in de ogen van het incassobureau) geen hout;
2. Je ondersteunt je verweer niet of onvoldoende met bewijzen;
3. Het incassobureau probeert je te intimideren teneinde je ertoe te bewegen alsnog te betalen;
4. Je bent niet duidelijk in je verweren waardoor de incassomedewerkers niet begrijpen wat je nu precies bedoelt.

Ik zou er in ieder geval rekening mee houden dat ze naar de rechter zullen stappen. Ik raad je aan rechtsbijstand in te schakelen mocht het zover komen. Als een zaak namelijk daadwerkelijk voorkomt zal je bovendien moeten komen opdagen. Doe je dat niet dan wordt de eiser bij voorbaat in het gelijk gesteld.

Mocht je alsnog zelf een verweer willen schrijven of jezelf voor de rechter willen verdedigen, dan raad ik je het volgende aan:
1. Lees de brief van het incassobureau goed. Wat zeggen ze over je verweren? Zeggen ze daar uberhaupt wat op?
2. Schrijf een brief waarin je eventueel op argumenten van het incassobureau ingaat en zelf redenen geeft waarom je niet betaalt. Hou het zakelijk! En gebruik helder ABN, en laat een ander de brief nalezen.
3. Kom op een eventuele rechtzitting opdagen! Als je je kop in het zand steekt maak je het alleen maar erger!
4. Overweeg toch serieus het inschakelen van rechtsbijstand!
5. Maak bezwaar tegen de kosten. Op een bedrag van 48 euro vind ik 71 euro incassokosten aan de hoge kant.
6. Stuur alle (kopieen van) bewijzen mee!

Gasssst

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Gasssst »

Ik ben inmiddels 4 incasso verzoeken verder en nu dan een "aankondiging dagvaarding". Steeds heb ik gereageerd met mijn motivatie waarom ik niet betaal! Ze gaan gewoon door met sturen.
Uw verhaal riekt naar een staaltje blufpolitiek waar incassoburo's zich in bekwamen. Dreigen ze niet vanaf de allereerste brief u in rechte te betrekken als betaling uitblijft? Een "aankondiging dagvaarding" is dan ook niets anders dan een poging u het gevoel te geven dat het nu echt menens wordt. Dat de kosten kunnen oplopen tot ruim boven de €375 is juist, maar dat het nog maar helemaal de vraag is wie deze gaat betalen vermeldt men er niet bij. Het is uitermate dubieus of de vereniging hier een zaak heeft.

Allereerst voor alle kosten boven de €48 dient in de statuten van de vereniging te staan dat (gerechtelijke) kosten die moeten worden gemaakt ter inning van een betalingsachterstand op de wanbetaler mogen worden verhaald. Is dit bij de ingang van het lidmaatschap niet met u afgesproken in de vorm van de overeenkomst tot naleving van deze statuten dan kan de vereniging u hier niet rechtens op aanspreken. Maar dat is een administratief verhaal.
Belangrijker zijn de reacties die u gekregen heeft op uw verweer dat er geen rechtsgrond voor de betalingsverplichting zou zijn. De procedures van rechtsvordering bepalen dat uw bezwaren eerst door eiseres in de preprocessuele fase weerlegd moeten worden alvorens tot een gerechtelijke procedure kan worden overgegaan. Als men nooit is ingegaan op uw aangetekend bezwaar en de kantonrechter toch in uw nadeel beslist dan zult u alsnog maar een nota van €48 gepresenteerd krijgen. Een redelijke ontkrachting van uw bezwaar had u dan immers vooraf al uw betalingsverplichting laten inzien en was na een betaling de hele rechtzaak niet nodig geweest. De rechtbank zit niet te wachten op onnodige zaken die in de preprocessuele fase al opgelost hadden kunnen zijn en is niet kinderachtig met het toewijzen van gerechtelijke kosten aan de eiseres als die het door het negeren van bezwaren aan te rekenen valt dat een zaak wordt doorgezet.

Heeft u aantekenbewijzen, liefst met handtekening retour, van uw motivaties? Waarom bent u zo overtuigd dat uw opzegging bijtijds geweest is en bijvoorbeeld niet in de post verloren gegaan is? Realiseert u zich dat u weliswaar in de veronderstelling bent op tijd de opzegging te hebben verzonden, maar wat telt is het moment dat deze door de vereniging ter kennis gekomen is.

Palmbeach
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2007 13:21

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Palmbeach »

Beste mensen,

Indien u absoluut zeker weet dat Intrim Justitia weer eens
een onrechtmatige vordering aan uw adres verzend hierbij het volgende.

Bel nooit, het heeft geen zin en kost een hoop energie. Tevens is het aan te bevelen dit soort gif altijd helaas schriftelijk te doen.

Schrijf slechts maar 1 bezwaarschift en houd het zo kort mogelijk. Stuur geen originele factuurs of wat dan ook mee, laten zij maar bewijzen dat hun opdrachtgever gelijk heeft. Bewaar de factuurs, afschriften enz. maar voor de eventuele finale, die overigens bijna nooit komt.

Krijgt u na uw eventuele bezwaarschift geen reactie of een nietzeggend ontkennend antwoord laat het gewoon op zijn beloop en wacht op een eventuele dagvaardiging.

Indien u de dagvaardiging ontvangt, kan u alsnog reageren of desnoods met behulp van een adviseur. Een jurist of advocaat is veelal te duur voor kleine zaken onder de 1.500 - 2.000 euro. Tevens heeft u ook nog de mogelijkheid om indien u een dagvaardiging ontvangt een tegeneis in te stellen. (BV Laster)

Laat u niet gek maken door dreigbrieven of telefoontjes, de praktijk wijst uit dat circa 65% gevoelig is voor deze terreur en daar gaat het hen om. De praktijk wijst uit dat van de overige 35% slechts 10% gedagvaard wordt, en vaak nog met de nodige fouten ook.

Ook Intrim justitia moet het voorschot betalen om de dagvaardingskosten te betalen en dat doen ze echt niet zo gauw.
Voor eventuele vragen of hulp bij bezwaarschiften kan ik u helpen voor een klein bedrag. (Klokkenluiders hebben meestal geen inkomen, vandaar)

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door roerganger »

Ik heb wel eens iets gehad met Intrum Justitia vanwege een uitgeverij die iets gestuurd zou hebben.

Ze verwezen me keurig door naar hun opdrachtgever. Intrum doet alleen wat de opdrachtgever wil: geld incasseren. Meer niet. Of het terecht is of niet is niet hun pakkie-an. Zolang opdrachtgever de opdracht niet ingetrokken heeft gaat Intrum door. Zo simpel is het. In mijn geval was ik reeds verhuisd, en Intrum had mijn nieuwe adres niet. Nog twee jaar, en dan ben ik uit hun systeem verdwenen...

Dus: als Intrum aan de bel trekt, benader eerst het bedrijf dat Intrum heeft ingeschakeld met een aangetekende brief waarom je niet betaald. Stuur deze eventueel ook naar Intrum. En laat dan de rechter maar komen als je er niet uit komt.

falconnl
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:05

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door falconnl »

IJ werkt met een standaard procedure.
1e brief
Telefoontje naar je
2e brief
wederom telefoontje
3e brief.

Na een een maand (terugkoppelmoment met de opdrachtgever) kijken ze of er inmiddels betaald is en gaan ze evt verder.
Heb je in de tussentijd betaald aan de opdrachtgever blijven ze gewoon doorgaan tot het terugkoppelmoment.
Tsja meneer, wij werken gewoon op deze manier was het commentaar toen ik een vermeende achterstand had.

Shindai
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 nov 2007 17:23

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Shindai »

IJ heeft iets nieuws verzonnen. ALs ze je niet kunnen intimideren hebben ze tegenwoordig een nieuwe partner.
Zelfde truc: Incasso bureau / deurwaarder allen een andere naam.
Van Arkel Gerechtsdeurwaarders, alleen als ze i.v.m. IJ optreden staat er heel klein vermeld Samenwerkingsverband Gerechtsdeurwaarders intrum justitia.

Kijk dus niet vreemd op als er binnenkort van die mooie sommatie briefjes op de mat liggen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Heb je in de tussentijd betaald aan de opdrachtgever blijven ze gewoon doorgaan tot het terugkoppelmoment.
Tsja meneer, wij werken gewoon op deze manier was het commentaar toen ik een vermeende achterstand had.
De reden is simpel: als je betaalt aan de opdrachtgever blijven de incassokosten open staan, en die willen ze ook graag betaald hebben. Dat is immers de winstmarge waar ze van leven. Bovendien zouden ze anders een rekening voor die kosten naar hun opdrachtgever moeten sturen, en die zal niet geneigd zijn te betalen omdat ze immers hun geld al binnen hebben.

Laat als je betaald hebt niet aan een medewerker blijken dat je een brief hebt ontvangen van het incassobureau, maar doe of je neus bloedt. Als ze om betaling van de incassokosten vragen kan je gewoon verklaren dat je al betaald hebt aan de opdrachtgever voor je een brief van het incassobureau kreeg. Zelfs als je de brief eerder kreeg kan je zeggen dat je de brief niet had ontvangen (tenzij de brief aangetekend was en je moest tekenen voor ontvangst). Als je dat staande houdt kunnen ze je niks maken en hebben ze geen keus dan hun rekening bij de opdrachtgever neer te leggen.
Laatst gewijzigd door Bor Komorovski op 19 nov 2007 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

IJ heeft iets nieuws verzonnen. ALs ze je niet kunnen intimideren hebben ze tegenwoordig een nieuwe partner.
Zelfde truc: Incasso bureau / deurwaarder allen een andere naam.
Van Arkel Gerechtsdeurwaarders, alleen als ze i.v.m. IJ optreden staat er heel klein vermeld Samenwerkingsverband Gerechtsdeurwaarders intrum justitia.
Dat is geen truc. Incassobureaux kunnen zelf niet dagvaarden dus hebben daarvoor een deurwaarder nodig. Via een samenwerkingsverband kan een incassobureau snel een deurwaarder inschakelen als dit nodig is. Als er een enveloppe van een deurwaarder op de mat valt kan je ervan op aan dat het menens is en dat ze bereid zijn het op een procedure voor de rechter aan te laten komen. Tenzij jij natuurlijk een verweer aanvoert dat hout snijdt.

Gasssst

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Gasssst »

Als er een enveloppe van een deurwaarder op de mat valt kan je ervan op aan dat het menens is en dat ze bereid zijn het op een procedure voor de rechter aan te laten komen.
Onzin! Alleen als deze enveloppe een opvallend formaat heeft en de vereiste opschriften die de wet voorschrijft inzake dagvaardingen. Elk ander schrijven met een verzoek tot betaling is een in de nevenactiviteiten van de deurwaarder opgenomen betaalde dienst met geen ander doel dan te intimideren, waar de incassogemachtigde blijkbaar gebruik van wenst te maken. Aan de afzender kan niet meer waarde worden toegekend dan wanneer deze van het kerkbestuur of de lokale fanfareband afkomstig zou zijn geweest. In tegendeel, als de incassogemachtigde sterk stond had deze wel de diensten voor het uitbrengen van het exploit ingehuurd in plaats van deze intimidatiedienst.

bang!
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2008 11:07

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door bang! »

Breek mij de bek niet open. Nu ruim een jaar later nog steeds gezeik met Intrum Justitia. Het ging om 32 euro van Tele 2 die niet afgeschreven waren omdat KPN het over zou nemen. 2 weken te laat wel betaald maar die schoften achter mij aan gekregen. In juni nog een keer betaald maar geen reactie. Blijkt een ref.nr. niet goed (mijn fout ok, een 3 i.p.v. een 9 ingetikt. Nu dreigen ze met de rechter. Laat maar komen. Ik sta klaar met mijn jachtgeweer.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Goed zo @bang! Een verkeerd ref.nr is geen reden tot opvoeren van onredelijke incassokosten. En het komt echt niet tot rechtzaak, IJ gaat de laatste tijd alleen maar op zijn bek in de rechtbank :lol:

arenda
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2007 16:43

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door arenda »

hoi ik heb alles netjes betaald aan tele2 en die hebben het uit handen gegeven naar intrum nou mij maken ze niet bang hoor ik heb zwart op wit staan dat ik alles netjes betaald is en nu ben ik dus afgesloten voor de 10 keer of zo ben nu helemaal klaar met tele2 ik wil er van af dus via buro rechts hulp en die zegen ook ik heb alles betaald en tele2 heeft atministatie niet goed dus word ik de dupe er van maar ik laat het er op branden nu ik heb betaald het zijn gewoon .... je weet wel nou dis was me verhaal hoop dat ze de boel stop moeten zeten

marjanvr
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2008 17:01

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door marjanvr »

Ik heb in maart een rekening van Intrum justitia per abuis 2 x overgemaakt, tot op heben heb ik geen geld terug. Vandaag weer iemand gesproken, en weer werd mij toegezegd dat hij het door ging geven aan de afdeling boekhouding. Toen ik de vraag stelde of ik het geld ook met rente terug kreeg, werd het stil. Nee zij hij want het dossier is gesloten dus de rente loopt niet meer. Ik zij dit klopt, bij mij loopt er geen rente dus vandaar dat ik het na zoveel maanden graag terug wil ontvangen. Is er iemend die dit ook eerder heeft meegemaakt met Intrum Justitia? Zo ja, wat gedaan?

glorixjim
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 nov 2007 13:10

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door glorixjim »

Deze zomer had ik een achterstand met betalen bij tele2. Zodoende stuurde Tele2 GNN incasso op me af. Direct heb ik de GNN rekeining betaald (27-6).
Na 1 week was ik nog niet aangesloten. Ik voor de zoveelste x bellen naar tele2 maar bij tele2 was geen betaling binnengekomen. En bij GNN vertelde ze me dat alles betaald was en doorgegeven aan tele2.

Een paar dagen later kreeg ik mijn eerste IJ brief.
Na weer veel bellen met tele2 werd ik eindelijk terug gebelt door een dame van Tele2. Ze hadden een fout gemaakt sorry en ik werd direct weer aangesloten.
Maar helaas stopt IJ nu niet. Nu vertellen ze bij IJ van niets te weten. En bij tele2 dat ze het al 4x hebben doorgegeven aan IJ om te stoppen.

Het bedrag is inmiddels opgelopen bij IJ tot 364.75. Ook het abonements geld van vorige maand hebben ze er bij geteld, terwijl ik dit gewoon aan tele2 betaald heb.

Ik zit met mijn handen in het haar, ik word hier helemaal gek van.

Mischien dat iemand mij kan helpen ? Alvast bedankt

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Even voor de duidelijkheid, was eerst GGN het incassoburo en nu IJ ?

Zorg dat je de betalingen goed op een rijtje hebt staan en laat IJ maar komen. Volgens Tele2 is er geen vordering dus ben benieuwd waarmee ze willen komen.
Het heeft trouwens geen zin IJ te schrijven of te bellen. Ze gaan toch wel door (lees maar eens het forum). Pas als het tot een rechtzaak gaat komen gaan ze kijken of alles wel klopt, daarvoor zeker niet.

glorixjim
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 nov 2007 13:10

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door glorixjim »

eerst had ik te maken met gnn, alles aan betaald. En nu voor dezelfde rekening ij.
Ik heb nu een aankondiging dagvaarding binnen gekregen van ij.

"Onze client heeft ons nadrukkelijk verzocht deze vordering aan de rechter voor te leggen" Wat moet ik hier nu mee. Ik heb Tele2 wel gemaild ([email protected]) en een zo'n formulier ingevuld op de site. Vorige week gedaan maar nog niets vernomen.

glorixjim
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 nov 2007 13:10

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door glorixjim »

Update: ben net gebelt door tele2 en volgens hun word de zaak gesloten door ij.

Gesloten