LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ricky86
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2007 10:46

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Ricky86 »

Vandaag in het nieuws dat doordat de volskrant van de week naar buiten is gekomen metat artikel over de Postbank, dat de postbank nu veel vragen krijgt van klanten waarom de rentes zo laag zijn.

De consumentenbond roept mensen nu al massaal op over te stappen naar een andere bank.

Misschien wel eens goed weten de grote banken ook een keer dast ze niet heilig zijn


guus100
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2007 13:12

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door guus100 »

Yapi bank heeft de rente verhoogd naar 4,25%. Ze betalen per kwartaal uit dus de jaarrente bedraagt 4,5% gelijk aan Credit Europe en AT Bank. Bron: http://www.e-rente.nl/Spaarrekening.htm

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door SJZ »

Yapi bank heeft de rente verhoogd naar 4,25%. Ze betalen per kwartaal uit dus de jaarrente bedraagt 4,5%
Klopt niet. 4,25% met kwartaaluitkeringen is 4,3% per jaar:

(1 + (0,0425 / 4)) ^ 4 = 1,043

guus100
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2007 13:12

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door guus100 »

Inderdaad, ze hebben hun rente verhoogd naar 4,45% met rente-uitbetaling per kwartaal. per jaar is dit 4,5%. Mijn excuses

fray
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2007 22:17

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door fray »

Ik heb 4,5% rentevergoeding op mijn spaarrekening bij Credit Europe (zonder beperkingen). Vandaag krijg ik bericht van ze dat ik tegen 4,75% minimaal 5000 euro kan storten in een termijndeposito voor 12 maanden. Wat is hierbij de insteek van Credit Europe? Gaan ze binnenkort de rente van 4.5% op de spaarrekening verlagen en willen ze mijn loodsen naar de deposito zodat ze nog een jaar over mijn geld kunnen beschikken. Of hebben zij er andere voordelen van dat ik mijn spaargeld bij hun overhevel naar een deposito?

Het gaat namelijk om geld dat al bij Credit Europe staat!

Consumentt
Berichten: 755
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Consumentt »

Deposito's hebben altijd een hogere rente omdat je een tijd niet aan je geld kunt komen (voor de bank gunstiger)
Een lagere rente op de rekening zonder beperkingen ligt niet voor de hand gezien de marktsituatie van stijgende renten

fray
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2007 22:17

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door fray »

Deposito's hebben niet altijd een hogere rente. Credit Europe biedt 4,5% spaarrente. Neem je een deposito voor twee jaar dan ontvang je ook 4,5%.

guus100
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2007 13:12

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door guus100 »

Stijgende lijn is uit de spaarrente. Je ziet dat er nauwelijks nog rentewijzigingen worden doorgevoerd na een periode van forse renteverhogingen op spaarrente. Meestal is dit een teken dat de verhogingen nu uitblijven en er een grotere kans is op dalingen. Als je de huidige spaarrente vergelijkt met de hoogste deposito's, is de markt scheef. Ik verwacht in november dalingen bij de kleine banken. Ze hebben nu nieuwe spaarders "ingekocht" en nu maar hopen dat ze blijven. In eerste instantie gaan ze er 0.25% af doen om later nog eens 0,25% verlaging door te voeren.

hgb
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 okt 2007 14:48

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door hgb »

Dat is altijd nog veel meer dan de 0.5% van de Postbank.
Veel oude mensen sparen automatisch en krijgen heel weinig rente op de Plusrekening, je beter sparen bij een andere bank.

bia
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 dec 2005 10:28

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door bia »

Hallo alle

Ik vind het jammer dat ik weinig leest over OHRA sparen met 6,25% rente het eerste half jaar, is het daar veilig sparen ten opzichten van andere banken die iets minder rente geven.
Zou graag met 5000,- euro beginnen en dat opbouwen, bij wel bank kan ik dit veilig stellen met een goede basis rente ?

Bia

SpaarXL
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 okt 2007 20:49

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door SpaarXL »

Ehh, je weet dat je bij die OHRA maandspaar rekening maximaal "slechts" 250 euro kunt sparen toch? Dus die 6,25% rente krijg je over ongeveer 750 euro (de eerste 6 maanden, je begint met 250, na 6 maanden heb je 1750, gemiddelde is dus (1750-250)/2 = 750). De extra rente die je dus hebt tegenover een rekening met 4,25% is 2%, je extra rente is dus 2% van 750 euro=15 euro totaal!

Zoals je ziet, je sleept er maximaal ongeveer 15 euro extra uit. Voor mij zelf vond ik dat wel even de moeite waard, maar ik zou het alleen aanbevelen voor de mensen die sparen als hobby hebben...

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Inter »

Ik verwacht in november dalingen bij de kleine banken. Ze hebben nu nieuwe spaarders "ingekocht" en nu maar hopen dat ze blijven. In eerste instantie gaan ze er 0.25% af doen om later nog eens 0,25% verlaging door te voeren.
Ondanks dit misschien gebeurd blijven ze toch altijd nog hoger als de grotere banken.
Ik doe dit al meer dan 15 jaar .
DSB werkt met een lokrente en verlaagd daarna flink weer Maar over het algemeen zijn de rentedalingen niet extreem en altijd meer als bij de grotere banken.
Jammer dat spaarhulp.nl niet meer bestaat daar kon je dat altijd met grafieken goed zien .

Op http://www.spaarinformatie.nl/ staat een duidelijk overzicht van de rente

En AT Bank geeft nu een Internet Deposito voor 5% per jaar .(2 jaar sparen)

Warrie
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jun 2006 01:32

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Warrie »

Ehh, je weet dat je bij die OHRA maandspaar rekening maximaal "slechts" 250 euro kunt sparen toch? Dus die 6,25% rente krijg je over ongeveer 750 euro (de eerste 6 maanden, je begint met 250, na 6 maanden heb je 1750, gemiddelde is dus (1750-250)/2 = 750). De extra rente die je dus hebt tegenover een rekening met 4,25% is 2%, je extra rente is dus 2% van 750 euro=15 euro totaal!

Zoals je ziet, je sleept er maximaal ongeveer 15 euro extra uit. Voor mij zelf vond ik dat wel even de moeite waard, maar ik zou het alleen aanbevelen voor de mensen die sparen als hobby hebben...
Je maakt 2 foutjes. Je begint je storting al met 250 euro dus rente over 1750/2= 875 = 17,50/2 = 8,75, je krijgt immers maar 6 maand die 6.25%. Niet echt de moeite waard. Tenzij je na afloop alles naar een 4.5% rekening brengt.

Laat je je geld daarna bij hun voor 4.25% 'verpieteren' ben je dat voordeel van 8,75 snel kwijt (tov 4.5% rekening).

SpaarXL
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 okt 2007 20:49

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door SpaarXL »

Sorry, ik maakte inderdaad een paar rekenfoutjes, grootste fout was natuurlijk dat je het voordeel slechts eens half jaar kunt genieten...

Maar het gaat hier om: Je moet eigenlijk niet op die 6,25% letten, maar je moet deze rekeningen (er zijn er meerdere) gewoon beschouwen als 4,25% rekeningen.

Toch heb ik er een paar van deze rekeningen lopen, want ik wil mijn spaargeld een beetje verspreiden over meerdere rekeningen, zodat ik per bank onder het door DNB gegarandeerde bedrag blijf. Spreiden van het "risico" dus!

E-rente.nl
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 nov 2007 14:10

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door E-rente.nl »

DHB Bank heeft de rente voor internetspaarrekening zonder beperkingen verhoogd naar 4%. Er staan nu geen Nederlandse banken meer in de top10 met hoogste spaarrentes. DSB Bank stond met 3.8% nog op nummer maar is overtroffen. Dit is opmerkelijk te noemen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo opmerkelijk vind ik dat niet. Maar het is wel leuk om te weten.
Overigens heb je bij een saldo van meer dan 25000 bij de DSB nog wel 4% rente.

juuldijk
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jun 2007 12:07

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door juuldijk »

Kweenie, de toevoeging van "saldo meer dan 25.000" lijkt mij een beetje en zinloze toevoeging?. Als jij kiest voor 4,5%, ontvang je per jaar 125 euro extra.

NijMeGeN
Berichten: 1119
Lid geworden op: 15 jun 2006 14:54

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

@ron1872

Donderstraal op stomme trut.

Baskruit
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 feb 2007 22:11

Re: Sparen: Banken lokken spaarders met tijdelijke hoge rente

Ongelezen bericht door Baskruit »

Yay, er is weer een update:
Argenta gaat per 13 december met zijn spaarrekening van 4 naar 4,25%.

Gesloten