LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
marbico
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2007 16:20

Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door marbico »

Wat gebeurd mij nou, kom ik terug van vankantie ligt daar de eindafrekening in huis van eneco energie.
Omdat wij dit jaar de droger en de vriezer er uit hebben gedaan en ook de computers uitzetten als we ze niet gebruiken rekenen we op een knappe meevaller.
Afijn, het gas is gewoon 30% minder dan het gemiddelde van de laatste jaren en het nachttarief elektro is ook 10% minder, das lekker dus bezuinigen loont.
Maar dan komt de dagstroom, 400% hoger dan normaal, ahhhhhhh , dat bestaat toch nooit.
Wij, 2 senioren betalen al jaren ideot veel namelijk zo`n rond de 6000 kilowat per jaar terwijl we geen hoogstroom gebruikende apparatuur in huis hebben.
Daarom hebben we de droger en de vriezer het laatste jaar uit de deur gedaan en de computers afgesloten als ze niet gebruikt worden.
Maandag gelijk eneco gebelt , 1.5 uur gediscuseerd wat de mogelijkheid zou kunnen zijn, mogelijk een defect apparaat in huis volgens eneco, maar dat is uitgesloten anders was de nachtstroom ook evenredig hoger geweest, slimme reactie van de vertegenwoordeiger van eneco aan de andere kant van de lijn.
Ze opperen de mening van, zou de meter het eerste cijfer niet met 2 inplaats van 1 cijfer hebben opgehoogd door een storing, want als u zuinig zou hebben gedaan zou dat misschien kunnen.
Ben 32 jaar daar afnemer van energie bij eneco, altijd mijn rekening netjes betaald , het eerste cijfer van de meter staat niet helemaal recht in beeld wat misschien zou kunnen duiden dat dat de fout zou kunnen zijn.
Oke, dan maar even de meteropnemer van eneco gebeld, meneer wij hebben die stand gezien dus daar kunnen we niets verder aan doen en komen dus niet meer kijken.
Ik krijg een nieuwe optie van de heren, als u de meter laat ijken dan weten we miscchien wat meer, dat klinkt goed denk ik , dat mag wellens gebeuren met een meter die er al 34 jaar in zit.
MAAR IK MOET DAT BETALEN A 630 EURO, ZIJN ZE DAAR SOMS KRANKZINNIG!!!!!!?????????????
Iedereen die ik aan de lijn krijg bij eneco snapt niet dat de nachtstroom vrijwel het zelfde is dan voorafgaande jaren maar de nacht stroom 400% hoger , maar niemand helpt je met relevante oplossingen.
Alleen , U KAN HEM LATEN IJKEN MAAR WEL ZELF EVEN DIK 600 EURO BETALEN.
Maar zijn ze zelf niet verplicht een meter om de zo veel jaar te ijken dan, kan zomaar een meter worden geplaatst en daar nooit meer een wettelijke ijking op laten volgen.
Waarom is een slager dat wel verplicht om wettelijk zijn weegschalen om de zoveel jaren te laten ijken zodat de klant weet dat hier eerlijk word gemeten.

Ik betaal , 2 senioren in een rijtjeshuis , per maand 229 vooruit, gemiddeld verbruikt de nachtmeter 3000 kilowatt per jaar, was nu 2750 kilowat.
De dagmeter gebruikt gemiddeld 3100 kilowat per jaar maar nu dus 11500 kilowat.

Dat is toch godsonmogelijk, maar geen dooie van eneco die hier komt kijken, nee ze sturen een rekening op van 1600 euro en dat word over enkele dagen automatische afgeschreven.
Ik verdien dat bedrag niet eens in de maand dus waar betaal ik mijn huur/telefoo/ziektekosten/verzekeringen/eten/drinken/enz dan van.

Wie weet welke organisatie mij hiermee kan helpen want ik weet het niet meer!!!!!!!!!!

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door roerganger »

Dit is wel een heel vreemd verhaal. Sowieso vind ik het nachtverbruik wel erg hoog. Als alleenstaande (maar goed, ik woon klein en ben erg zuinig) kom ik op een electraverbruik van nog geen 1200 kWh. per jaar totaal.

Gas-, Elektra- en Water meters moeten om de zoveel jaar inderdaad geijkt worden. Heb net even snel wat gegoogled, maar ben er niet achter gekomen om de hoeveel tijd dat is. Wel schijnt het tegenwoordig mogelijk te zijn een eigen meter te plaatsen, de huidige meters schijnen gehuurd te zijn van het meetbedrijf. De afnemer, u en ik dus, zijn verplicht te zorgen dat er een meter aanwezig is. Wellicht verklaart dit dan de idioot hoge ijkkosten in het geval dat de meter na ijking goed blijkt te werken. (DTE) Als een nieuwe meter plaatsen goedkoper is, is dat dan geen optie? Bent u gelijk van de jaarlijkse huur van dat kreng af.

Elders heb ik gelezen dat slechts in 0,5 procent van de gevallen na ijking de meter inderdaad niet goed liep. Dus met dat ijken zou ik nog maar even wachten, ik denk dat het eerder zinvol is om eens te kijken of een van uw apparaten ineens meer stroom is gaan gebruiken.

Tegenwoordig zijn er van die stroomverbruikmeters, die kosten een paar eurotjes, die stop je tussen stopcontact en stekker van het apparaat, en dan kun je zien hoe hoog het verbruik is.

Een tweede tip: houd een tijdje iedere week de standen bij. Wellicht dat er behoorlijke schommelingen zijn die niet verklaard kunnen worden door het seizoen.

Op de site van de DTE stond onder andere het volgende:
Uw energiebedrijf is verantwoordelijk voor het opstellen van een correcte jaarafrekening. Indien u een fout constateert op uw jaarafrekening, dan moet u allereerst aan uw energiebedrijf vragen wat daarvan de oorzaak is. Het is denkbaar dat de fout eenvoudig kan worden verklaard en dat dit voor u aannemelijk is.

Als u daarna toch van mening blijft dat uw jaarafrekening fout is, dan is er sprake van een geschil. Dit moet dan worden aangemerkt als een privaatrechtelijk geschil omtrent de juistheid van uw jaarafrekening. Dergelijke privaatrechtelijke geschillen vallen onder het privaatrecht. DTe houdt toezicht op de naleving van de Elektriciteitswet en de Gaswet en vervult in principe geen rol bij het handhaven van privaatrechtelijke geschillen.

De juiste procedure is dat u dan binnen de betalingstermijn een bezwaarschrift moet indienen bij uw energiebedrijf, waarbij u uw bezwaren tegen de jaarafrekening met redenen omkleedt. Uw energiebedrijf moet dan op uw bezwaarschrift een beslissing nemen en die aan u meedelen. Gedurende deze termijn is de betalingsverplichting geschorst.

Wanneer u het vervolgens niet eens bent met de beslissing van het energiebedrijf op uw bezwaarschrift, dan kunt u het geschil bij de Geschillencommissie Energie en Water aanhangig maken. Bijna alle energiebedrijven zijn bij deze geschillencommissie aangesloten. Bij uw contract horen algemene voorwaarden. Daarin staat aangegeven of het energiebedrijf is aangesloten is bij de Geschillencommissie Energie en Water of dat het bedrijf een eigen geschillenregeling kent. Indien u een geschil aan de Geschillencommissie Energie en Water voorlegt, bent u een klachtengeld verschuldigd. DTe adviseert u om vooraf het Reglement van de Geschillencommissie te raadplegen.
www.dte.nl Dit is van de toezichthouder NMA. Wellicht kunt u op deze site meer informatie vinden danwel inwinnen.

Succes ermee

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het energiebedrijf is verplicht te komen kijken in geval van eventuele onjuistheden. De meterstand kan verkeerd opgenomen zijn, maar de meter kan ook defect zijn.

Een energiebedrijf is niet wettelijk verplicht alle meters om de zoveel jaar te ijken. Daar is geen richtlijn voor. Het energiebedrijf weet precies welke meter jij hebt, wanneer deze is geplaatst en wanneer deze vervangen dient te worden. Bij mij is dit overigens pas nog gebeurd. Zij hebben mijn oude meter, zonder aanvraag, vervangen voor een nieuwe. Dit is meteen meegenomen toen zij bij mij de hoofdgasleiding kwamen vervangen. Dit was een stalen buis en is nu een kunstofbuis met daarin een koperen buigzame leiding geworden van slechts 15mm doorsnede. Dit is een project welke in meerdere gemeenten wordt uitgevoerd. Straten leggen open om alle leidingen in de grond in die gemeenten te vervangen. Kosten zijn in deze voor het energiebedrijf.

Wanneer jij de meter laat ijken dan kost het je inderdaad zoveel euro, maar wanneer blijkt dat de fout in de meter zit dan krijg je het terug. Helaas schijnt hier nogal wat geschil in te zijn en ben je dus niet de enige die zoiets heeft. Veelal blijkt na ijking de meter prima te werken.

Jij mag een 2e meteropnemer eisen. maar dan moet je eerst dit alles in een brief verwerken en toesturen aan Eneco. In deze brief verwerk je jouw klacht en bevindingen van het telefoontje. De zaak wordt dan intern uitgezocht en zij moeten hierop reageren. Wanneer je klacht wederom niet wordt gehoord dan kun je nog een brief schrijven met daarin de mededeling dat je de geschillencommissie gaat aanschrijven wanneer jouw klacht niet serieus genomen wordt en jij financieel het dupe bent van hun handelen. Wanneer zij dan nog geen actie ondernemen dan sta je sterk voor de geschillencommissie. Dit kun je dan kenbaar maken in de derde brief waarin je nogmaals vermeldt het niet eens te zijn en de volledige correspondentie via de geschillencommissie zal laten verlopen.

Eneco kennende zoeken zij dit intern goed uit en komen zij zeker met een oplossing. Je hebt nu slechts een medewerker van de klantenservice aan de telefoon gehad. Jij moet gewoon een klacht indienen. Daar hebben zij een aparte afdeling voor. Het kan wel enige weken duren voordat je antwoord krijgt. Dus wees geduldig. Grote kans dat je meterstanden opnieuw worden opgenomen door een monteur of rayonchef.
Laatst gewijzigd door Maarten1234 op 17 okt 2007 02:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Grootverbruikers worden echter wel geijkt, maar dit is omdat deze een verbruik hebben waar jij niet tegen aan kunt tippen. Hun meters lopen en slijten velen malen sneller. Die meterstanden zul jij niet meemaken op je meter of je moet een flinke gaslekkage hebben, maar dat merk je dan wel.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door Ron58 »

MAAR IK MOET DAT BETALEN A 630 EURO, ZIJN ZE DAAR SOMS KRANKZINNIG!!!!!!?????????????
Degene die ongelijk krijgt betaalt dit, u moet het eerst voorschieten, maar krijgt het terug als de meter niet in orde blijkt te zijn.
ik denk dat het eerder zinvol is om eens te kijken of een van uw apparaten ineens meer stroom is gaan gebruiken.


Dan zou het, zoals de medewerker van Eneco al opperde, het verbruik op beide meters veel hoger moeten zijn.
Of er moet een apparaat in huis te vinden zijn wat alleen op doordeweekse dagen overdag aan staat. (het weekend is immers ook laagtarief)

Als er wat meer tijd zou zijn (m.a.w. je het geld zo lang zou kunnen missen) zou de meterstand gecontroleerd kunnen worden op het verkeerd overspringen van een cijferwieltje, met het verbruik wat de meter aangeeft zou het kunnen zijn dat dit elke paar weken gebeurt. Elke dag de standen noteren geeft misschien op een dag een enorm verschil te zien.
Echter als dat wieltje éénmalig met een enorme stap verkeerd is gegaan gaat die vlieger ook niet op.

De enige manier om er snel achter te komen is het ijken van de meter, het lijkt me dat er dan een nieuwe geplaatst wordt en de oude (ongeacht de uitslag) niet meer terug komt. Op die nieuwe meter zie je zelf vanaf de eerste week al of het verbruik inderdaad zo hoog is en mocht dit zo zijn, dan kun je direct verder gaan zoeken.
Het is een gok, het kan je extra geld kosten, maar je hebt wel snel zekerheid.

Overigens heb ik wel eens gelezen dat er meerder mogelijkheden zijn van een meter ijken, een globale ijking aan huis, een nauwkeuriger ijking bij de leverancier of een ijking bij een onafhankelijke instelling voor als je de leverancier niet vertrouwt.
Ijking aan huis was een stuk minder prijzig en de meter gaat evengoed mee voor een exacte ijking als de monteur een afwijking constateert. Volgens mij ging dit over een vergelijkbaar probleem bij Nuon, die meter bleek toen inderdaad defect te zijn.
Om de klant af te schrikken noemen ze aan de telefoon direct het allerhoogste bedrag, ik zou eens informeren of die verschillende mogelijkheden er bij Eneco ook zijn (als Eneco ook de netwerkbeheerder is)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door Shine »

Als er twijfel bestaat over de uitgelezen meterstand door de meteropnemer, waarom kijkt u inderdaad zelf niet welke stand er staat?
(dit mis ik in namelijk ook in het verhaal)
Als blijkt dat u een andere stand uitleest als dat de meteropnemer heeft gedaan kunt u eisen dat deze nogmaals langs komt.

Het ijken van de meter (bij kleinverbruik) is inderdaad niet verplicht. Alleen bij gerede twijfel kunt u een ijking aanvragen en zoals al gezegd, blijkt de meter correct te lopen dat zijn de kosten van deze ijking voor uw rekening. Blijkt de meter inderdaad niet goed te lopen, dan krijgt u het betaalde teruggestort.
Voordat u een ijking gaat aanvragen is het dus raadzaam eerst zelf op onderzoek uit te gaan.
Er zijn u al suggesties aan de hand gedaan.
Als aanvulling adviseer ik u alle elektrische apparaten eens uit te schakelen en te kijken of de meter dan nog loopt. Dan stap voor stap de apparaten aanzetten en kijken op welk moment de meter begint te rennen.
U kunt wel twee apparaten er uit doen, maar als u nieuwe hebt aangeschaft kan het daar ook in zitten.
Tevens is de tip om de standen eens een week lang iedere ochtend en avond te noteren een must. (neem de tijdstippen van de in/uitschakeling dag-nacht stroom. Zo krijgt u een gedegen indruk van uw verbruik gedurende de nacht en de dag.)
Wellicht dat hierdoor ook al een helderheid ontstaat en darmee duidelijk wordt welke stap het beste is. (wel niet ijken)

Wat betreft de betaling:
Ik weet zeker dat het mogelijk is om een betalingsregeling te treffen met eneco.

marbico
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2007 16:20

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door marbico »

Ik wil dat ze komen kijken omdat het nooit kan, mijn dagstroom stand van de meter is afgelezen op 88500. ook door mij, maar het verbruik is 400% hoger dan normaal.
Nu 5 weken na de opname door de meter opnemer staat de stand op 88/9570, het 2 de cijfer staat dus tussen de 8 en de 9 in.
Dat moet toch nooit kunnen, als hij op 88950 zou staan dan lijkt me dat normaal maar toch niet bij deze stand.
Vandaag maar weer eens netbeheer gebeld, ja meneer dat is inderdaad niet normaal, wij gaan een monteur sturen om het ter plaatse te constateren, even kijken in mijn agenda, dat kan op 2 januarie , he wat????????????
2 januarie is over een kleine 3 maanden, wat is dit nou, nu kunnen jullie het zien maar komen pas over 3 maanden.
Ja meneer , eerder is er geen plaats.
Nu ben ik echt ontploft tegen de dame aan de andere kant van de lijn, wat een onwil, in 5 minuten is het geconstateerd maar komen pas over 3 maanden eens kijken.
Wilt u alvast wel een betalingsregeling treffen en de maandprijs gaan we alvast verhogen van het al hoge bedrag van 229 naar 385 euro .
Dacht het niet dus, ik kan mijn onschul bewijzen maar wij komen pas over 3 maanden.
Gek word je van die gasten.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door Henri42 »

vreemde story, ik zou denken aan wiet plantages !!!!!, het nutsbedrijf kan zelf de stand uitlezen binnen de wettelijke termijn van 8 dagen

marbico
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 okt 2007 16:20

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door marbico »

Kijk , zo zie mijn meterstand er uit, staan de eerste 2 cijfers recht in beeld, hoe kan de 9 bij het tweede cijfer nu al zo duidelijk in beeld staan??

Afbeelding

tis wat
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:00

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door tis wat »

Zou zelf wekelijks de standen opnemen en tevens een foto ervan

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Ik kan je bij alles wat is gezegd nog 1 advies geven.

Registreer de meterstand vanaf nu elke dag op het gelijke uur.

Mocht het zo zijn dat de meter rare kunstjes doet dan kun je het misschien op die manier aantonen, en sta je veel sterker bij de geschillencommissie/ rechtbank

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door Shine »

Hm, dat is inderdaad erg lang wachten op een actie. Vraag me ook af of dit kan en mag.
Maar ehm, hoe snel draait de tandenschijf als telwerk 2 draait? Daar al naar gekeken?
Overigens lees ik als stand uit de betreffende meter af:
88602
Zolang de 9 nog niet helemaal vol in scherm staat bent u daar ook nog niet aan toe.
De hondertallen zijn de 500 gepasseerd en het cijferdraaiwerk draait, net als een ouderwetse klok, langzaam mee.
Kwart voor 8 is niet 8 uur, terwijl de kleine wijzer alwel méér richting 8 wijst.

dutchlincoln79
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 okt 2007 12:34

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door dutchlincoln79 »

tip:
steek wat kaarsen aan, en zorg dat je een zaklamp klaar hebt liggen.
Trek 1 voor 1 de stekker uit ALLE apparaten die je in huis hebt (ja, ALLE) en kijk dan of de meter draait. noteer de stand. doe dit minimaal een uur, noteer dan nog een keer de stand.
Schakel hierna 1 voor 1 een groep uit, ook telkens een stand noterend.
Op die manier MOET je er achter komen wat er aan de hand is, wand deze verbruiken zijn werkelijk absurd gewoon!
Ik vermoed dat je een "handige" buur hebt die je stroom pikt.

Wees wijs, vertel dit niet verder!
Wanneer je eea geconstateerd hebt, en je vermoedt illegaal aftappen, DAN de desbetreffende instanties inschakelen!
Kijk naar het verbruik in het verleden, ga desnoods 20 jaar terug, en kijk of er rare sprongen in het verbruik zitten. Dit MOET eea aan kunnen tonen!

Succes!

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Ik denk dat, uitgaande van de foto, over 398 kwh de meter op 7|8 9000 staat. En over nog 1000 kwh op 80.000 zal staan.

Als ik naar de foto kijk lijkt het namelijk alsof de 7 ook nog bezig is weg te draaien. Hij nadert dus de 80.000 kwh stand, maar hij is er nog net niet.

Kunt u niet nagaan wat de stand was op de vorige jaarafrekening? En die hier posten?
Gewoon iets van:

[jaar opname] Elektra [stand] Gas [stand]

Dan krijgen wij ook een beetje een idee van het verbruik.

Maar een 34 jaar oude meter, die lijkt mij ook toe aan vervanging.

wind
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2007 08:29

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door wind »

beste, U zou melding kunnen maken bij DTE de toezichthouder op de energiemarkt. Zij houden maandelijks bij hoeveel klachter er behandeld en opgelost worden en houden hier een ranking van bij DTE is onderdeel van NMA

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door jor »

Als ik de foto zie lijkt er toch iets mis te zijn.terwijl de eerste twee getallen nog moeten verspringen staat het derde getal al op 6. Vreemd en ik zou deze foto als bewijs goed bewaren

http://i198.photobucket.com/albums/aa73 ... 1192806290

Dit is een directe link naar je foto. :wink:

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door roerganger »

Ik zie nu die stand voor het eerst en ik lees duidelijk 88602 af. Dat betekent dat, als u samen met de meteropnemer 88500 hebt afgelezen, en vijf weken later de stand 88570 is, u in 5 weken tijd 70 kWh heeft verbruikt. Dat is op jaarbasis 840 kWh.

As het geen vijf weken is, maar bijvoorbeeld drie, dan is het verbruik omgerekend ongeveer 1200 kWh. per jaar. En als het 1 1/2 week is dan is het verbruik omgerekend 2400 kWh per jaar. Aangezien u een nachtmeter erbij hebt is dit een heel normaal verbruik, zeker als u geen energieslurpers hebt.

Als ik naar de meter kijk, dagmeter 88602 en nachtmeter 66723, blijkt dat ook aardig te kloppen. Het nachtverbruik is lager dan het dagverbruik. Ervan uit gaande dat bij plaatsing 34 jaar geleden beide telwerken op nul stonden, want het bouwjaar van dat ding is 1972.

Indien beide telwerken bij plaatsing op 0 stonden is het nachtverbruik over al die jaren dus nog geen 2000 kWh per jaar, en het dagverbruik ongeveer 2600 kWh per jaar. Dat klopt dus redelijk met de afgelezen stand van 88570, hoewel ik wel moet zeggen dat ik een gemiddeld verbruik van 4600 kWh per jaar wel erg hoog vindt. Maar dat is uw zaak.

Eerlijk gezegd denk ik dat het probleem niet in de meter zit. Ik denk eerder dat in de loop van de jaren de stand verkeerd is afgelezen en dat dat nu in één keer gecorrigeerd is.

Het enige wat ik kan zeggen is: houdt het ding in de gaten, zeker als hij van 88 naar 89 en daarna naar 90 over moet springen. Maak daar steeds foto's van, liefst met datum. Als het bij het overspringen niet goed gaat heeft u het broodnodige bewijs dat de meter niet goed is, en is ijken zinvol. Tot die tijd zou ik zeggen: niet doen.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Ik vind het helemaal niet zo duidelijk. Zoals ik eerder postte en Jor ook aangeeft, de 7 is nog niet helemaal uit beeld gedraaid en de 9 is nog niet eens in zicht.

Stel je voor: de stand is 88.602. Dat betekent dat over 398 watt de stand 89.000 zal zijn.
Daarom zie je in het tweede vakje ook al een 9 verschijnen, dit kolommetje is aan het doordraaien. Logisch want 60% van de 8.000 reeks is al voorbij en over 398 watt moet de 9 vol in beeld zijn.
Maar waarom is dan in het eerste vakje nog niet de 9 in beeld? Immers, daar is al ruim 86% van de 80.000 reeks voorbij. Sterker nog, de 7 is nog niet eens geheel weggedraait. Ik denk dan ook dat over 1.398 watt de 8 in het eerste vakje vol in beeld staat. Geen 7 of 9 te zien.

Wanneer de stand 78.602 is zou het gemiddeld jaarverbruik op 2311 kwh dagverbruik. Dat is ook geen gek verbruik.

Maar als de TS nou de standen van de afgelopen 3 jaar even wil posten zal het waarschijnlijk een heel stuk duidelijker worden. Dan kunnen we zien of hij vorig jaar al in de 80.000 serie zat of nog in de 70.000 zat.

edit: watt moet natuurlijk kWh zijn.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door roerganger »

Hmmm... dat eerste cijfer is duidelijk een 8, ook al is die 7 nog niet volledig weggedraaid. Dat tweede cijfer kun je over discussieren, 8 of 9. Maar het verschil is slechts 1000 kWh, en dat is toch wat anders dan waar TS zich druk over maakte.

Een ding weet ik wel: bij dit soort meters gaat het er slechts om of het verbruik goed wordt gemeten, niet of het cijfer op de 10e millimeter nauwkeurig op de juiste plaats staat. Het zijn nu eenmaal geen made-in-Swiss-horloges. En dan kan het idd heel goed zijn dat het ene cijfer iets teveel naar voren is gedraaid en het andere iets teveel naar achteren, dat is vrij normaal.

Maar zoals ik al eerder vermeldde: Als er een totaalverbruik in 34 jaar is van 88000 kWh op de dagteller, dan geloof ik niet echt dat er ineens een gigahoog verbruik is geweest, zeker niet in aanmerking nemende dat het nachtverbruik voor mijn gevoel redelijk in verhouding staat tot het dagverbruik.

Maar idd: laat topicschrijver de standen van de laatste pakweg 10 jaar maar eens hier neerzetten, dan worden wellicht wat dingen duidelijker. :idea:

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Help!!!!! Torenhoge rekening Eneco !!!

Ongelezen bericht door h@rm@n »

En Marbico, nog nieuws aan de horizon of andere ontwikkelingen? :roll:

Gesloten