| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stoomovens: hoeveel minuten duurt aardappels koken???
-
SelwinPieter
Stoomovens: hoeveel minuten duurt aardappels koken???
Voor onze nieuwe keuken overwegen we te kiezen voor een stoomoven van Siemens. We hebben de hele keuken Siemens dus vandaar. Op deze site kom ik hier en daar berichten tegen uit 2006 (oudere serie?) dat het langer duurt om aardappelen te koken dan gewoon in de pan op het fornuis.
Ook hoorde ik van een verkoper dat Siemens een tijdje geen stoomovens heeft verkocht en dat ze dat sinds kort weer wel doen.
De nieuwe serie zou dus beter kunnen zijn dan de oudere serie(s). Ik ben op zoek naar berichten van gebruikers die goed weten hoe lang het duurt om aardappelen en groenten te bereiden tov pannen op een fornuis.
We eten vegetarisch, we maken nooit vlees of vis. Gaat dus om groenten en aardappelen.
Belangrijk: het gaat om een stoomoven ZONDER externe wateraan/afvoer. We hebben aan die kant van de keuken namenlijk geen aansluitingen voor water.
Alvast hartelijk dank als je wilt reageren.
mvg,
SP
Ook hoorde ik van een verkoper dat Siemens een tijdje geen stoomovens heeft verkocht en dat ze dat sinds kort weer wel doen.
De nieuwe serie zou dus beter kunnen zijn dan de oudere serie(s). Ik ben op zoek naar berichten van gebruikers die goed weten hoe lang het duurt om aardappelen en groenten te bereiden tov pannen op een fornuis.
We eten vegetarisch, we maken nooit vlees of vis. Gaat dus om groenten en aardappelen.
Belangrijk: het gaat om een stoomoven ZONDER externe wateraan/afvoer. We hebben aan die kant van de keuken namenlijk geen aansluitingen voor water.
Alvast hartelijk dank als je wilt reageren.
mvg,
SP
-
Pfffff
Re: Stoomovens: hoeveel minuten duurt aardappels koken???
Laatst gewijzigd door Pfffff op 08 nov 2007 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
SelwinPieter
Kun je er iets meer over vertellen? En als je zelf een gebruiker bent van een drukloze stoomoven, zou je dan iets kunnen vertellen over hoe snel het gaat in vergelijking met gewoon koken op een kookplaat?
Alvast dank!
Groet
SP
Alvast dank!
Groet
SP
-
zelfstandigste
Duurt net zo lang als op gas in een pan............
Dan is de opmerking van pfffff nog niet zo slecht hoor!?
Dan is de opmerking van pfffff nog niet zo slecht hoor!?
Laatst gewijzigd door zelfstandigste op 20 okt 2007 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Beste Selwin of Pieter,
Als eerste wil ik je complimenteren met het vegetariër zijn. Ik ben het zelf niet maar het is altijd tijd knap dat andere het wel zijn. Ik weet natuurlijk niet waar uw vegetarische gewoonte vandaan komt. Het zou natuurlijk kunnen voortkomen uit de eeuwen oude Hollandse introverte calvinistische soberheid. We werden toen immers al afgeschilderd als de Aardappeleters door onze vriend V. van Gogh. Ikzelf ben eerder een extraverte persoon (Jung) en ben gek op vlees. Introverte gewoontes voldoen natuurlijk wel vaak aan de kenmerken van de christelijke soberheid. Bij deze christelijke soberheid en het ontzeggen van vlees en vis volstaat een zeer sobere oven met zeer weinig functies (het liefst hout gestookt) de zogenaamde confessionele oven. Deze oven niet te verwarren met de conventionele oven. De zoganaamde kenners zullen hier wel weer nooit van gehoord hebben met Zelfstandigste en Scheuj voorop, laat ze maar.
Als vegetariërs zou ik zeggen is een stoomoven bij uitstek geschikt. Laat dan de confessionele oven maar weg. Kijk eens bij Miele bijvoorbeeld die hebben een oven met boiler druksysteem net als Küppersbusch trouwens, dat maakt wel veel verschil. Groenten en aardappelen of dit soort producten zijn juist heerlijk uit een stoomoven en behouden natuurlijk niet alleen hun smaak maar ook alle bouwstoffen. Mijn advies als expert is.......ga ervoor.
Als eerste wil ik je complimenteren met het vegetariër zijn. Ik ben het zelf niet maar het is altijd tijd knap dat andere het wel zijn. Ik weet natuurlijk niet waar uw vegetarische gewoonte vandaan komt. Het zou natuurlijk kunnen voortkomen uit de eeuwen oude Hollandse introverte calvinistische soberheid. We werden toen immers al afgeschilderd als de Aardappeleters door onze vriend V. van Gogh. Ikzelf ben eerder een extraverte persoon (Jung) en ben gek op vlees. Introverte gewoontes voldoen natuurlijk wel vaak aan de kenmerken van de christelijke soberheid. Bij deze christelijke soberheid en het ontzeggen van vlees en vis volstaat een zeer sobere oven met zeer weinig functies (het liefst hout gestookt) de zogenaamde confessionele oven. Deze oven niet te verwarren met de conventionele oven. De zoganaamde kenners zullen hier wel weer nooit van gehoord hebben met Zelfstandigste en Scheuj voorop, laat ze maar.
Als vegetariërs zou ik zeggen is een stoomoven bij uitstek geschikt. Laat dan de confessionele oven maar weg. Kijk eens bij Miele bijvoorbeeld die hebben een oven met boiler druksysteem net als Küppersbusch trouwens, dat maakt wel veel verschil. Groenten en aardappelen of dit soort producten zijn juist heerlijk uit een stoomoven en behouden natuurlijk niet alleen hun smaak maar ook alle bouwstoffen. Mijn advies als expert is.......ga ervoor.
Laatst gewijzigd door GWTE op 20 okt 2007 17:38, 5 keer totaal gewijzigd.
-
zelfstandigste
Een expert die het volgende schrijft:Mijn advies als expert is.......ga ervoor.
Laat dan de confessionele oven maar weg.
Ik leg 'm niet uit ook............
-
Adje Viseur
Als het om tijd gaat schiet je er niks mee op.
Maar voor de smaak en het behoud van de vitamientjes is het een aanrader, want koken in een pan met water heeft toch als gevolg dat veel van het eerder genoemde verloren gaat.
Succes met jullie keuze!!
Een Ex-kok
Maar voor de smaak en het behoud van de vitamientjes is het een aanrader, want koken in een pan met water heeft toch als gevolg dat veel van het eerder genoemde verloren gaat.
Succes met jullie keuze!!
Een Ex-kok
Zeg zelfstandigste zit ff niet te zeuren. Dat heeft GWTE toevallig gewoon geplaatst om een reactie van mij uit te lokken. En gelukt!!! Ik heb zelf ook zo'n katholieke oven gehad. Als we weer eens een nieuwe paus kregen kwam er witte rook uit.Laat dan de confessionele oven maar weg
En zo'n Miele 4080 en 4680 heb ik ook. Het gekke is dat de klok altijd een uurtje achter loopt. Valt daar nog wat aan te doen GWTE of kan ik beter als ik bij jou kom gelijk een nieuwe laten aanbieden??
Dat wisten we al. Waarschijnlijk heb je teveel vlees van koeien die BSE besmet waren naar binnen gewerkt. Als jij gaat complimenteren moeten we op gaan passen. Moet je snel mee stoppen want bedreigingen passen veel beter bij jou.Als eerste wil ik je complimenteren met het vegetariër zijn. Ik ben het zelf niet
En toen leefde mevr. Bol nog lang en gelukkig dankzij GWTE.
-
Toolboy
topicstarter.
Als het om de tijd gaat .,Waarom niet gewoon de pieper met schil en al in de magnetron.
Dit is nog steeds de snelste methode.
T
Als het om de tijd gaat .,Waarom niet gewoon de pieper met schil en al in de magnetron.
Dit is nog steeds de snelste methode.
T
de zogenaamde confessionele oven. Deze oven niet te verwarren met de conventionele oven. De zoganaamde kenners zullen hier wel weer nooit van gehoord hebben met Zelfstandigste en Scheuj voorop, laat ze maar.
Nou wat zei ik............Zeg zelfstandigste zit ff niet te zeuren. Dat heeft GWTE toevallig gewoon geplaatst om een reactie van mij uit te lokken. En gelukt!!! Ik heb zelf ook zo'n katholieke oven gehad.
Oooh, en ik maar denken dat je een extraVET persoon bent en had ik het volgende niet al gezegd??Ikzelf ben eerder een extraverte persoon en ben gek op vlees.
Ik zou voor een confessionele pan gaan, da's een pan met heel weinig functies. Kan je niet mee koken of bakken eigenlijk alleen maar naar kijken. Ëén of andere keukenboertje luisterend naar de veelzeggende naam van GWTE in west Brabant schijnt die dingen te verkopen.Waarschijnlijk heb je teveel vlees van koeien die BSE besmet waren naar binnen gewerkt.
Wellicht is het zinvol om een kookdemo bij te gaan wonen. Op http://www.kokenmetstoom.nl staat informatie waar je wellicht wat mee kunt.
Zelf heb ik een kookdemo van de stoomovens meegemaakt. Het koken in de stoomoven met een hogedrukstoomoven gaat sneller dan in de pan, in de normale stoomoven duurt het even lang. Wel een belangrijk verschil: het kan niet overkoken, je kan tijd en temperatuur instellen en dan doet de stoomoven de rest.
Voor groenten is de stoomoven een erg handig apparaat. De smaak van de groenten is lekkerder en het schijnt gezonder te zijn.
Zelf heb ik voor onze nieuwe keuken een Siemens stoomoven besteld.
Zelf heb ik een kookdemo van de stoomovens meegemaakt. Het koken in de stoomoven met een hogedrukstoomoven gaat sneller dan in de pan, in de normale stoomoven duurt het even lang. Wel een belangrijk verschil: het kan niet overkoken, je kan tijd en temperatuur instellen en dan doet de stoomoven de rest.
Voor groenten is de stoomoven een erg handig apparaat. De smaak van de groenten is lekkerder en het schijnt gezonder te zijn.
Zelf heb ik voor onze nieuwe keuken een Siemens stoomoven besteld.
-
SelwinPieter
Dag Nico,
Dank voor je bericht. Die tijd, daar gaat het nu net om. Voor mij hoeft het koken van aardappelen en groente niet perse sneller te gaan dan een pan, maar het voordeel van gemak, smaak en gezondheid spreekt me wel aan.
Het moet echter ook weer niet langer gaan duren dan gewoon koken, zoals in onderstaand artikel staat vermeld:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=36224
OK dit is een bericht ui 2005/2006 en wellicht zijn de stoomovens inmiddels verbeterd, maar toch...[/b]
Dank voor je bericht. Die tijd, daar gaat het nu net om. Voor mij hoeft het koken van aardappelen en groente niet perse sneller te gaan dan een pan, maar het voordeel van gemak, smaak en gezondheid spreekt me wel aan.
Het moet echter ook weer niet langer gaan duren dan gewoon koken, zoals in onderstaand artikel staat vermeld:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=36224
OK dit is een bericht ui 2005/2006 en wellicht zijn de stoomovens inmiddels verbeterd, maar toch...[/b]