LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

JRS, ik ben erg benieuwd naar hoe het nu met je gaat. Zelf gebruik ik efexor 75 mg, nu zo'n 6 week en het gaat behoorlijk goed. Wel snel moe, maar dat schrijf ik mede toe aan de slopende periode van depressie, angsten en het opbouwen van het medicijn. Ben je inmiddels wat over de terugslag heen?

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

hildeh: hoe gaat het nu, voel je je al wat beter? Wel een strijd zeg, dat afbouwen.

hildeh
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2007 21:21

Re: Efexor

Ongelezen bericht door hildeh »

Weet iemand welk homeopatisch product je kan gebruiken en heeft er ervaring mee om het serotinine gehalte aan te vullen?
Ik heb vaker gelezen dat het goed helpt om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

5htp is de voorganger van serotonine. Je kan het op internet bestellen. Het aminozuur tryptofaan kan ook, alleen dar zitten meer risico's aan en moet nog 2 keer worden omgezet voordat het serotonine word. www.circadian.nl
hier kan je even op rondkijken en bel eventueel het nummer wat op de beginpagina staat. Deze man heb ik laatst ook gebelt en kan erg goede uitleg geven over suplementen die de serotonine direct aanvullen.

succes

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Charisma,
Ben inmiddels al een beetje over mijn dip heen, hoewel ik het deze week zwaarder heb als de voorgaande weken. Zal wel bij het proces horen. Misschien ben ik er nog te veel mee bezig. Therapeut is met vakantie, maar volgende week zal ik het haar vragen.
De depressie is veel minder maar de angsten zijn nog daar, komen bij tijd en wijle wel naar boven. Geduld hebben maar. Ben benieuwd of anderen ook deze ervaringen hebben. Blij dat het met jullie allemaal redelijk stabiel gaat, ging het bij mij ook. En als ik het vergelijk met het begin ongeveer 3 maanden geleden, ben ik al super opgeknapt! Dat moet je ook altijd maar vasthouden. Wens jullie allemaal een prettig weekend en/of een fijne vakantie. Groetjes, jrs

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Nu na goed 10 weken 37,5 heb ik het idee dat het redelijk gaat maar ik voel me echt nog niet de oude. Ik heb nog steeds vaak last van een zwerend gevoel in mijn hoofd. Dat gevoel is helemaal erg als ik te lang uitslaap. Vandaar dat ik me in het weekend niet zo goed voel ondanks het feit dat ik dan vrij ben. Ik ben benieuwd of het met 75 gr. zal verdwijnen en denk er ook over na om de dosis te verhogen in overleg. De angsten zijn wel minder maar ik heb nog steeds een mistig gevoel in mijn hoofd. Ben benieuwd of anderen dat ook ervaren. Ik voel me ook af en toe nog gespannen in vergaderingen of 1 op 1 gesprekken waarin ik snel zweet en bloos. Kortom de spanningen en depressie is nog zeker niet weg denk ik. Hopelijk kan de huisarts me volgende week verder helpen.

gr.[/url]

henks2
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30

Re: Efexor

Ongelezen bericht door henks2 »

beste jrs66,

het ging even redelijk goed maar mijn moeder is nu tijdelijk in het ziekenhuis en ik was een beetje kapot

misschien is een hogere dosis nu beter... ik wil steeds mijzelf blijven maar heb angstaanvallen en paniek

zou er iets met het eten kunnen worden gedaan?

sorry voor deze ontboezingen, voor het laatst gaat het redelijk

dag, dag henks2

henks2
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30

Re: Efexor

Ongelezen bericht door henks2 »

beste mensen,

kan het juiste voedsel misschien helpen

heeft iemand dat onderzocht?

groetjes, henks2

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi allemaal,
Zo als ik het een beetje hoor, voelen we ons allemaal nog niet 100%. Ik twijfel ook steeds moet ik nog hoger (150-225 mg) nee dank je wel. Dus ik houd me maar vast aan de therapie. Ik lees ook van zat mensen die wel op zo´n hoge dosis zitten en die moeten ook nog lang wachten tot ze zich beter voelen. Zou het dan toch niet voor niks zijn dat je de pillen minstens een jaar moet slikken, de werking zal wel doorgaan. Geduld hebben, ja makkelijker gezegd dan gedaan. Weet iemand dat, werken de pillen door of heb je toch op een bepaalde tijd je grens bereikt en is dat het best wat de pillen voor je kunnen doen? Groetjes, jrs66

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Jrs66 ik zit met dezelfde gedachte, nu na 11 weken 37,5 gaat het wel ok maar nog niet super. Ben benieuwd of huisarts woensdag de dosis verhoogt of niet. Ik weet niet of ik langer 37,5 moet slikken om meer effect te krijgen. Heb nu alleen last van vermoeidheid en zwerend hoofd vooral in de ochtend en in het weekend als ik uitslaap. Maak alles een beetje wazig afwezig/roes mee. Hoop echt op de goede weg te zijn en wil echt weer mentaal top worden. Blijft toch een moeilijk gevoel om uit te leggen zo'n depressie. Laat jullie van de week de reactie van de doker eten.

gr.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Beste efexor forummers,

Ik zit al een tijdje op het citalopram forum omdat ik over ben gestapt van efexor naar citalopram. Nu zit ik net even te lezen tussen jullie reacties, maar spijtig genoeg lees ik dat het met sommigen van jullie nog steeds niet helemaal lekker gaat. Zelfs op de laagste dosis nog en dan duurt het al tientallen weken ofzo. Ik vind dit echt zonde en heel jammer dat jullie er nog niet bovenop zijn.

Zoals jullie weten heb ik ook 5 weken efexor geprobeert, maar kreeg ook van die klachten zoals: erg afvallen, zombie gevoel, alle gevoelens afgevlakt, alsof ik in een enorme roes leefde en nog heel wat klachten die jullie nog steeds hebben. Ik werd na 5 weken van efexor afgehaald omdat die klachten na 5 weken echt niet goed zijn. Vanmiddag ben ik weer bij mijn psych geweest die mij weer vertelde dat een dosis na 4 weken optimaal werkt. Dus je kan het nog langer proberen, maar echt beter zal het er niet op worden. Ja een verwaarloosbaar beetje misschien.

Misschien is het dan nodig om te verhogen? maargoed dan worden al die akelige bijwerkingen die jullie omschrijven en die ik ook had wel in 1 keer nog 5 keer zo erg ofzo. Is een ander middel misschien geen optie? Ik slik nu 6 weken citalopram en ben helemaal opgeknapt. Ik zat al in verhouding op een dosis die bij efexor 150 zou zijn ofzo. De eerste 3 weken heb ik wat bijwerkingen gehad en nu is er van een bijwrking geen sprake meer. Dat gevoel in een roes te leven en afgevlakte gevoelens die ik bij efexor had ervaar ik hierbij helemaal niet. Ik doe al 3 weken dingen die ik in mijn stoutste dromen niet had durven doen. Een tijdje terug was ik al paniekerig als ik de hond moest uitlaten en nu rijd ik zelfs met mn auto over de snelweg in mijn uppie nog wel. Ook zie ik de zon weer schijnen en kan weer lekker genieten van alle kleine dingen.

Ik hoop dat jullie nog eens goed overleggen met jullie psych want als je na zo'n lange tijd nog steeds helemaal beroerd ben en in een roes leeft is er toch iets niet goed. Ik weet precies wat jullie bedoelen. 5 weken die gevoelens waren er al 5 teveel voor mij. Ik heb heel erg baat bij een ander middel waar ik praktisch geen bijwrkingen mee heb gehad. Alleen dat de paniek de eerste 3 weken wat erger was. Nu loop ik vrolijk rond te fluiten. Echt jammer om te lezen dat er hier nog veel mensen zijn die zo lopen te tobben.

Hopenlijk gaat het snel wat beter met jullie en heel veel sterkte.

groetjes

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Beste James,
Bedankt voor je reactie en ik weet zeker dat je ons het beste gunt, maar de Citalopram heb ik al twee keer gebruikt. De eerste keer was 2 jaar geleden en toen heeft het me heel goed geholpen. De laatste keer was ongeveer 5 maanden geleden, ik heb het toen 2 maanden gebruikt terwijl mijn depressie en angstklachten niet verminderden. Hierna ben ik overgestapt op Efexor xr. Ik denk dat het te maken heeft met hoe diep je in de put zit. Ik zat heel heel diep en ik weet dat ik er nu weer uit krabbel maar heel heel langzaam. De citalopram is over het algemeen licht en ik probeer nu in ieder geval met 150 mg Efexor en 1x per week therapie eruit te komen. Het heeft tijd nodig en de psycholoog zegt ook minstens een jaar therapie en een jaar pillen. Ook de psychiater zei, pillen en therapie, dus in mijn geval werken niet alleen de pillen. We gaan er voor. Maar bedankt voor je reactie.
Gelukkig ben ik niet de enige die wel eens twijfelt, bedankt voor jullie reactie hierop, dat doet goed. Het is ook niet voor niks een ziekte die tussen de oren zit, je kunt er je vinger niet op leggen, je wilt dat het zo snel mogelijk weg is, maar het kost tijd.
Oh, ja voor wat betreft de vraag van Henks over de voeding, het enige wat ik doe is minder koffie drinken, want anders loop ik heel de dag te stuiteren. Verder zou ik het niet weten, veel water drinken is mij altijd gezegd, ik weet niet in hoeverre we daar mee opschieten. Tot horens, jrs66.

frankrijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2007 12:49

Re: Efexor

Ongelezen bericht door frankrijk »

ik ben een heavy user , 5 jaar lang 300 mg per dag en ben nu aan het afbouwen. In overleg met mijn psychiater elk weeek 75 mg minder, en ben nu aan mijn laatste week bezig. Als ik echter die verhalen lees over afbouwen en de bijwerkingen ervan snap ik ook waarom ik me nu zo beroerd voel. Ik kan met moeite drie tot vier uur op de been blijven , slaap wel maar heb gruwelijke nachtmeries, waardoor ik nog vermoeider wakker word dan ik als was
Mijn psychiater wil me nu amitriptiline voorschrijven , heeft iemand hier ervaring mee ? Hoor het graag

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

hallo allemaal, ben vanmiddag naar de huisarts geweest om mijn efexor gebruik te bespreken. Nu 12 weken 37,5 gr en ben van de vervelendste bijwerkingen af. Wel nog last van vermoeidheid en roes gevoel. Maar angsten en piekeren is al ver weg. Dokter adviseert mij om tot het voorjaar door te slikken en de dosis NIET te verhogen. Geduld is een schone zaak met efexor bovendien zorgt verhoging voor meer bijwerkingen. Omdat ik niet echt een aanleiding heb voor mijn depressie wil ik nog geen gesprek met de GGZ maar misschien wel over een paar maanden. Hoop de goede lijn door te trekken al blijf ik het moeilijk vinden om mijn gevoelens te bespreken. Het is zo raar wat ik voel een gevoel van roes/afwezigheid/ongemakkelijk/spanning/geestelijk moe/mistig troebel gevoel/niet scherp etc. Ben benieuwd of jullie je gevoelens kunnen beschrijven.

gr.

charisma
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2007 14:22

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charisma »

hi iedereen

Als ik het goed heb gebruik ik nu 8 weken efexor 75 mg. Ik ben er duidelijk rustiger van geworden en kan dingen beduidend beter aan dan voorheen. Een belangrijke verbetering is vooral ook dat ik wat meer afstand kan nemen tot mezelf. Hierdoor kan ik dingen beter inschatten en anticiperen. Ook ben ik aanzienlijk vrijmoediger in sociale contacten. Wel heb ik nog veel last van vermoeidheid en slapeloosheid. Ook zijn mijn, wellicht hieraan gerelateerde, hoofdpijn klachten niet over. Volgens de arts is het hoog tijd om te verhogen naar 150 mg. Daar zie ik erg tegenop, bang voor de bijwerkingen. De 150 mg capsules kunnen gemakkelijk worden opengemaakt, zou het een idee zijn om de verhoging van 75 naar 150 mg stapsgewijs te doen???

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Hey charisma,

Is het niet gewoon mogenlijk om bovenop die 75 miligram eerst 37.5 te nemen en dan na 1 of 2 weken weer 37.5 erbij. Dan ga je toch stapsgewijs naar de 150 toe. Van 75 naar 150 is een verdubbeling en is toch best wel heftig denk ik. Ik zou het gewoon op tafel gooien bij je psych. Met die balletjes die in de capsules kloten is wel irritant hoor :P

groetjes

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hoi Charisma,

Ik vind het vreemd dat jouw arts zo snel na 8 weken al voorstelt om te verhogen dit in tegenstelling tot wat mijn arts zegt. De bijwerkingen worden immers alleen maar erger dan. Mijn arts zegt bovendien dat het maanden nodig heeft om effect te hebben dus moet je geduld hebben. Ik zou eerst zeker 4 maanden doorgaan met je huidige dosis. Ik slik 37,5 en daarvan zegt mijn arts dat ik dit door moet slikken tot de lente. Als het nu al effect heeft zoals je zegt (rustiger worden etc) dan wordt het alleen maar beter. Een hogere dosis is dan (nog) niet nodig.
succes

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door anne 64 »

Hoi jrs 66
Ik ben alle emails kwijt van mijn computer en weet je e-mailadres dus niet meer . :(

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Charisma,
Ik ben na ongeveer 4 weken omhoog gegaan van 75 naar 150 mg. De psychiater keek naar mijn klachten en problemen en zei gelijk, jij moet naar 150 mg. Even doorbijten, ellendige bijwerkingen maar langzamerhand veel beter. Ik wens je veel sterkte. Groetjs, jrs66

jiping

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jiping »

Ik las hier wat over natuurlijke anti-depressieva.

Het belangrijkste ingredient( voor de serotonine aanmaak) is 5-htp en gewoon 5 htp kost behoorlijk minder dan de 65 euro die voor Santiete gevraagd wordt.
Ook zit in die pillen sint jans kruid wat met geen enkel ander medicijn te combineren is.

Naast 5-htp is er ook nog l-tryptoffan en l-tyrosine of gaba

Gesloten