LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Luna,

Lekker zijn die momenten he, waarbij je je ineens weer lekker gaat voelen. Ik weet heel precies wat je bedoelt. Die momenten begonnen hier ook al op 3 weken :O
Hopenlijk blijft het lekker doorzetten bij je!!!

groetjes

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey trijhtje las net het verhaal van je zus. Ik herken het echt direct. Ik kan het me echt heel goed voorstellen dat je je zo voelde!!

Ik kreeg de valium van mijn moeder. Zo probeerde ze me rustig te houden zodat ze geen last van me hyd

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hey James,

Begon je resultaat te merken na 3 weken op de volle dosering of vanaf het moment dat je de eerste pil nam....als je snapt wat ik bedoel! En jij slikte eerst efexor toch?

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey bonzo,

Ik begon na 3 weken vanaf de eerste pil al effect te merken. Toen zat ik 2 weken op 20 mg. De eerste week was 10. Nu zit ik 4 weken op 20 mg en maandag moet ik bij mn psych zijn en kijken we aan of er verhoogt word. Waarschijnlijk is 30 precies goed. Bij 20 mg voel ik me net als voordat ik maar aan de medicatie ging, maar dan met uitschieters naar beter. Dus misschien is die 10 mg extra straks helemaal goud. Ik heb vanmorgen effe snel in me uppie 2 piercings laten zetten in een andere stad. Normaal moest ik er niet eens aan denken om buiten me woonplaats te komen en aan een pierrcing al helemaal niet.....en zie me nu gaan dan...ik merk echt flinke verbetering. Ik slik nu dus 6 weken in totaal citalopram. Efexor werd hem niet, reageerde ik te raar op

groetjes

achter de wolken...
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2007 16:22

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door achter de wolken... »

Hallo Lieve mensen,

Sinds gisteren is m'n dosis verhoogd van 20 naar 40mg. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar heb vanacht niet veel geslapen.

Liefs

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey achter de wolken.

De stap van 20 naar 40 is best wel groot. Het had misschien verstandiger geweest om eerst naar 30 te gaan. maargoed als je je verder niet erg rot voelt kan het verder weinig kwaad denk ik

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Ik heb het even heel zwaar...
Ik ben zo gespannen als een veer en ik merk dat ik ook depressief begin te worden.
Voor een groot gedeelte weet ik waar het vandaan komt. Namelijk het feit dat ik vanaf maandag 29 oktober op een hele nieuwe afdeling kom te zitten en dat dus 36 uur in een week. Ik heb gewoon echt het gevoel dat ik dat niet ga trekken!
Het is echt zo erg dat ik me morgen maar eens ziek ga melden en de huisarts ga bellen om te vragen naar een doorverwijzing voor een psychiater. Die mag me dan een haarfijn uit gaan leggen wat er precies met me aan de hand is en of ik wel verder moet gaan met de Citalopram.
Ik heb echt het gevoel dat ik moet kappen met die SSRI's, volgens mij raak ik er alleen maar opgefokter van.
Misschien is het verstandiger om op een middel als Anafranil of Tryptizol over te stappen....

Ik weet het echt niet meer.....

Jana3
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2007 12:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Jana3 »

Hey Bonzo,
Wat onwijs vervelend dat je je nu zo slecht voelt!!! Ik weet het niet hor, maar heb jij niet een behoorlijk rap ophogingsprogramma? En zou het daar niet aan kunnen liggen? In ieder geval goed dat je je laat doorverwijzen naar een psych denk ik, kunnen jullie samen even alles op een rijtje zetten. Veel sterkte en hou vol!!!!!

Jemig, wat een heftige levensverhalen lees ik hier. Ben er ff stil van. Zelf heb ik gelukkig wel een fijne jeugd gehad en ik heb nog steeds een goede band met mn familie, wat moeilijk als dat niet zo is. Waarom ik dan wel angststoornis heb...denk dat erfelijkheid een grote rol speelt. En hoe je met dingen omgaat, wat je weer deels uit je opvoeding meekrijgt. Verder ben ik heel beschermd opgevoed, en hoe fijn dat misschien klinkt, het kan je erg onzeker en angstig maken in de 'echte wereld'. Zo zie je maar hoe moeilijk een kind opvoeden is :roll:

Sinds gisteren ben ik van 20mg naar 30mg en ik trek het best! Zlfs wezen winkelen gisterenmiddag in een volle binnenstad, ging prima. Wel merk ik dat ik emotioneler ben; was ik met die 20mg inmiddels aardig in balans, nu met het starten met 30mg heb ik mn eerste 2 huilbuien op een dag gehad en ik ben nogal agressief. Hoort dat erbij?? Mn vriend werd er bang van :oops: Het slapen ging op zich wel, maar wel veel onrustiger. @ Achter de wolken: ook ik heb het idee dat de cita sterk op mn slaap werkt hoor. Heb zelfs mn nagelriemen afgekloven in mn slaap, pijnlijk nu.

Probeer nog van het weekend te genieten allemaal.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Best heftige verhalen ineens zeg. Velen van ons zitten wel erg te dippen nu. Maar diep van binnen voel ik gewoon dat we hier over een tijdje gewoon keihard over lopen te lachen. Dat we ons daar druk over gemaakt hebben zeg. Enneh Jana, ik ga als alles goed is morgen over van 20 naar 30 mg citaloprammetjes, en ik ben heel erg benieuwd. Ik zie er niet eens tegenop trouwens, want ik weet nog van de vorige verhoging dat ik na maximaal 2 weken al helemaal opgeknapt werd. Ik heb nu met de 20 mg het gevoel dat ik me net zo voel als voordat ik nog maar een medicijn had aangeraakt. Maar dan met uitschieters naar iets beter soms. Dus ik denk dat die 30 mg mij net even dat extra zetje gaat geven. Ik merk ook dat ik veel stabieler in mijn schoenen sta en mijn gepieker sneller van me af kan zetten. Ik word gewoon een flink stuk assertiever en dat is alleen maar goed, want op mn werk liet ik teveel over me heenlopen.

Herkennen jullie dat van het sociale ook? Dat je net even wat stabieler word en steviger in de schoenen komt te staan. Ik ervaar het als zeer prettig, want ik durf weer met meiden af te spreken terwijl ik hiervoor al in paniek zat en piekerde voordat ik maar met 1 meisje had afgesproken.

Maargoed, ik ga waarschijnlijk morgen over op 30 mg en hoop dat ik in november weer aan de slag kan bij mn werkgever. Al is het maar voor 4 uurtjes. Ik wens jullie allemaal een spoedig herstel toe en ook nog een prettige zondag verder (wat er nog van over is)

Kben trouwens ook erg benieuwd hoe het met Mathy is gegaan.

Groetjes allemaal

trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Bonzo, wat vervelend voor je dat je je zo rot voelt. Het lijkt mij een goed idee om naar een psychiater te gaan, hij kijkt heel anders naar je dan een huisarts doet. Kan je moeilijk tegen veranderingen? Ik lees dat je 36 uur gaat werken op een andere afdeling. 36 Uur vind ik veel en dan ook nog op een andere afdeling. Kan me voorstellen dat je gespannen bent.
Veel sterkte en zorg voor jezelf.
Jana:
Ik ben binnen 2 weken van 20 naar 40 mgr. citalopram gegaan. Heb me als een zombie gevoeld, maar heb nu minder last van bijwerkingen. Voel me wel wat vlakker dan toen ik seroxat slikte. Ik heb ook weer wat beter geslapen, hoop dat dat alleen maar beter gaat. Jeetje, je nagelriemen afgekloven in je slaap, klinkt niet zo goed. Ik heb van seroxat nooit zulke bijwerkingen gehad als met de citalopram. Heel vreemd vind ik dat, maar goed, elk middel is weer anders.
STerkte.

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

@ Jana:
Tsja, wat is rap. In principe ben ik al op 1 september met de Citalopram begonnen, tegelijkertijd ben ik toen de Seroxat gaan afbouwen. Ik hoop echt dat mn huidige gevoel met de opbouw heeft te maken en dat het middel zn werk gaat doen.

@ Trijntje:
Ik kan echt onwijs slecht tegen verandeingen en de verandering die eraan zit te komen is misschien wel de engste die ik de afgelopen 7 jaar voor de kiezen heb gekregen, dat verklaart natuurlijk ook wel waarom ik me nu zo voel. Maar ik had stilletjes toch wel gehoopt dat de Cita onderhand eens zou werken. By the way; ik werk al anderhalf jaar 36 uur zonder problemen, alleen als ik me zoals nu voel dan lijkt het ineens heeeel veel....haha.
Ik had trouwens een vraag aan jou: Toen jij bent overgestapt op Cipramil, heb jij toen eerst de Seroxat helemaal afgebouwd of ben je net zoals ik gelijdelijk overgestapt?

trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Nou ja, had ik een heel stuk getypt, is het weg...
Bonzo, ik ben van de ene op de andere dag overgestapt naar Citalopram, dus de ene dag nog seroxat, de andere cita.
Ik moest erg wennen, heb me heel slecht gevoeld, maar de laatste 2 dagen gaat het beter. Wat een opluchting. Ik ben dan ook al bijna 2 maanden aan het slikken. Het werkt wel hoor, dus even volhouden.
En ik kan ook niet tegen veranderingen hoor!! Ik durf al bijna niet meer met vakantie, omdat ik of heimwee krijg en sowieso niet kan slapen ergens anders. Verder grijpen veranderingen zo diep in in mijn leven dat ik totaal van de kaart raak, ontwricht gevoel, paniekaanvallen enzo. en dan moet ik weer een hele tijd rust hebben om in evenwicht te komen. Heel ergerlijk vind ik dat, want ik voel me soms echt een loser daardoor.
Het is wel sneu voor jou dat je niet tegen veranderingen kan, maar ik ben blij dat ik niet de enige ben.
Tja, 36 uur is wel heel veel, kan je niet rustiger beginnen? Het is vaak wel zo dat als je eenmaal ben begonnen (met werken) dat je dan snel in het ritme zit. Maar ja, ik zou het er net zo moeilijk mee hebben.
Sterkte met alles.

Luna Maan
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 sep 2007 14:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Luna Maan »

Hoi Trijntje en Bonzo,

Ik had net een vriendin van me aan de telefoon waaraan ik vertelde dat ik gek word van dat er maar iets gebeurd en ik weer helemaal van slag ben en daar weer van bij moet komen. En dat ik erg gefrustreerd raak daarvan!!
WAAAAAAAAAAA
NU lees ik dat jullie daar ook zo'n last van hebben. Vakanties heb ik geen last van trouwens.
Ik heb het echt met kleine pietluttige (voor mij erg groot) dingen. Zoals in mijn hoofd voor de dag erna een indeling hebben en dat iemand dan langs komt of ik moet ineens naar iemand toe of wat dan ook, dan raak ik echt in paniek.... pfff

Sterkte allemaal en dikke zoen

Luna Maan
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 sep 2007 14:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Luna Maan »

Oja, ik ben trouwens ook ontzettend vergeetachtig geworden, nog meer dan ik al was!! Heeft dat met de cita te maken of omdat er weer even net iets te veel gebeurd in mijn leven en mijn hoofd vol zit??

xxx

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hey Luna,

Ik vermoed het laatste... :wink:
Ik merk nu ook dat ik wat vergeetachtiger ben en dat heb ik vaker als ik zo gespannen ben als nu! Omdat je zo met jezelf bezig bent in je koppie, gaat de rest nogal langs je heen.
Is natuurlijk ook niet zo gek...een mens kan zich niet met 10 dingen tegelijk bezig houden.
Ik heb trouwens maar even mijn mapje van therapie erbij gepakt. Daar staan een hoop oefeningen in wat betreft cognitieve therapie, ik hoop dat ik er weer wat aan heb!

Groet van Bonzo.

Luna Maan
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 sep 2007 14:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Luna Maan »

Hoi Bonzo,

Ik hoop dat je gelijk hebt!! :wink:
Ja ik hoop het ook voor je. Ik moet van die cursussen doen, maar heb er nu nog geeeeeeeeeeeeen zin in, aangezien ik alles liever zelf uitpluis :?
Maar als je goede tips tegen komt, mag je ze van mij doorgeven!!
Leer ik (en misschien hebben anderen er ook baat bij) nog wat!!

groetjes Lun

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Nou...de eerste tip heb je al te pakken:

Probeer eens wat meer met de dingen om je heen bezig te zijn ipv voortdurend in je hoofd bezig te zijn.
Een goede oefening daarvoor is; pak een simpel voorwerp, bijvoorbeeld een pen en ga daar eens 3 minuten naar zitten staren en over zitten denken. Je mag best hard voor jezelf zijn, je mag alleen maar aan die pen denken!!!
Als je daarmee oefent dan zul je op den duur beter je aandacht vast kunnen houden op dingen die zich buiten je lichaam afspelen, zo ben je je dus minder actief bewust van je lichamelijke
sensaties/ongemakken.

Uuuh, dit lijkt misschien een belachelijk voorbeeld, maar dat is het niet. Dit is een onderdeel van cognitieve therapie, de zogenaamde taak-concentratie oefening.

@ Trijntje: Je vroeg je af waar dat stuk is gebleven wat je getypt had? Nou dan kijk maar een in de topic-lijst. Je hebt gewoon een heel topic alleen aan mij gewijd, ik voel me vereerd :lol:

Greetz.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door roerganger »

Andere tip: ga af en toe eens naar goede muziek luisteren. Zelf luister ik o.a. naar Antartica van Vangelis, heerlijk die synthesizermuziek met af en toe die bas. Of van die vrolijke Griekse muziek, Ierse muziek, dat soort dingen.

Daardoor kan ik me wat ontspannen, daarna gaat het allemaal toch wel wat beter.

trijntjejansen
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 okt 2007 11:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door trijntjejansen »

Luna Maan,
Ik heb hetzelfde als jij, mijn ritme moet niet verstoord worden. Bijv. bezoek is vaak al een probleem, de nacht daarvoor slaap ik al slecht en de hele dag ben ik gespannen. De bel van de voordeur heb ik kapotgetrokken (het snoer) want ik wil niet onverwacht mensen aan de deur. Heel ergerlijk allemaal. Vroeger had ik het ook al, maar toen was ik jonger en kon ik wel wat hebben, maar ik was toen ook al chronisch overprikkeld. Nu kan ik er beter mee omgaan, maar vaak heb ik het nog te druk en dan word ik weer half overspannen.
Gisteren was ik optimistisch, ik had erg goed geslapen. Helaas vannacht weer niet geslapen... Ik ben zo gaar weer.... weg optimistische gevoel. Moet naar de tandarts, misschien sliep ik daarom niet.
Morgen weer werken na anderhalve week ziek, ik neem zeker een pilletje in, anders doe ik weer geen oog dicht.
Vergeetachtig ben ik trouwens niet door de citalopram, ten minste ik merk er niet zo veel van.

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey

heeft iemand toevallig een samenvatting van huurrecht?? :D
Ik word gek!! heb er al 17 hoofdstukken opzitten nu nog de laatste drie

AAAAHHHHH!!!!!!!!!

Gesloten