LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Actie Actie Actie bij WooningBV !!???

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
SelwinPieter

Actie Actie Actie bij WooningBV !!???

Ongelezen bericht door SelwinPieter »

Ik had voor onze Systemat keuken enige tijd terug een offerte opgevraagd bij WooningBV keukens in Bergschenhoek. Ze waren erg snel en mailden me een per onderdeel uitgespecificeerde offerte van 18.900,- :?

Daarna ben ik naar Ardland in Nordhorn (Duitsland) gegaan en betaal daar voor dezelfde keuken nu 15.400,- 8)

Echter, ik werd gisteren gebeld door iemand van WooningBV hoe het met de offerte staat en toen ik zei dat ik er niet op in wil gaan omdat ik in Duitsland 3.500,- minder betaal, zei men dat ze daar wel onderdoor willen. Ze hebben namelijk een actie, zo vertelde de verkoper, omdat ze een "statement" willen maken (???) voor hun verkopers. Ze willen ze laten zien dat als je maar wilt, dat je dan heel veel omzet kunt maken (???). Ik moest de offerte maar opsturen maar hij zei al zonder deze gezien te hebben dat hij het goedkoper wil doen. Vreemd, de keukenloods en DKI bedanken ervoor, gaan niet lager dan 18.500,-

Iets aan de hand met WooningBV? :? Iemand iets gehoord?

Ik heb de offerte maar doorgemaild en wacht nu op reactie.

mvg,

SP

zelfstandigste

Re: Actie Actie Actie bij WooningBV !!???

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Waarom zo'n lang verhaal?

Koop de keuken toch gewoon in duitsland dan!?

Eek

Ongelezen bericht door Eek »

Neuh niets aan de hand bij Wooning.

Is onderdeel van de Mandemakers groep en die zijn samen met Bruynzeel hard aan het schreeuwen momenteel om de klanten binnen te halen.
100% halen en maar 60% betalen dat soort kreten....

Er is een (grote) markt voor anders zouden ze allang niet meer bestaan.

SelwinPieter

Beste zelfstandigste,

Er zijn voordelen bij kopen in NL:
- perilex en water wordt aangesloten (doet duitse niet)
- Siemens geeft 5 jaar garantie op apparatuur die in NL is gekocht

Nadelen:
- we moeten opnieuw naar de winkel om naar blad te kijken en offerte goed te checken, kost ons dus tijd

Wooning zakt nu naar 15.000,-

Het is dus een afweging, misschien is het toch interessant. Ik post dit omdat ik probeer te begrijpen waarom deze NL leverancier ineens zo weinig voor deze keuken vraagt. Moet natuurlijk wel vertrouwen wekken.

Beste Eek,

Dank voor je reactie. Jij bent dus bekend met deze actie? De goedkoopste andere NL leverancier gaat niet lager dan 18.500,- dus het leek me een beetje fishy.

mvg,

SP

GWTE

Ongelezen bericht door GWTE »

Iets aan de hand met WooningBV? Iemand iets gehoord?
Iets gehoord, ja natuurlijk hebben we wat gehoord. Vraag maar aan Scheuj. Ik heb intussen wat onderzoek gedaan via mijn internationale contacten vooral in ons buurland naar de geruchten dat in Duitsland de keukens voordeliger zouden zijn, en wat blijkt. In Duitsland gaat het al jaren economisch zeer slecht. Zonder de Nederlandse markt vallen een groot aantal Duitse keukenfabrieken en de speciaalzaken (in de grensstreek) met bosjes. De markt stagneert al jaren in Duitsland. De enige manier om te overleven is de Nederlandse consument binnen halen en houden. Ze kunnen het zich niet permitteren om een Nederlandse klant die éénmaal in Duitsland in de winkel staat als orders te missen en weer te laten gaan.

De bewijzen zijn er al enige tijd dat ze orders ongemerkt maar slim aanpassen en de keuken op die wijze voordeliger maken. Hoe doen ze dat? Wel:

-Door goedkopere soorten steen van mindere kwaliteit uit locale handels.
-Ze proberen opbouw spoelbakken te leveren (dit lukt niet altijd door oplettende klant).
-Andere rand afwerkingen aan het blad, minder uitvoeringen (vaak minder mooi).
-Frontgelijke passtuken van 10 cm breed in plaats van stollen van 10 cm in de onderbouw. En meer van dergelijke aanpassingen.
-Kasten en Spoel hoekkasten met losse systemen zoals carrousel systemen die de monteur dan zelf inbouwt (vaak mindere kwaliteit).
-Artikelen (kranen, verlichting, vuilsystemen) omzetten naar veel voordeligere uitvoeringen of Duitse apparaten type en uitvoeringen met zeer weinig Functies.
-Veel in kunststof uitvoeren (zoals zicht kanten) inplaats van Lak leveren.
-Monteurs uit het voormalige Oostblok inschakelen, tegen bodem tarieven. Niet zelden slapen deze jongens in hun montage bus en doen ze hun behoefte in een leeg blik van de bock worsten.
-Keukens worden vaak niet aangesloten en/of ze gebruiken slechte montage materialen, vaak rommel uit lage lonen landen.

Natuurlijk gebeurt dit ook in Nederland bij de bekende ketens maar deze zijn vaak dan ook niet veel duurder dan onze Duitse cellegé. In Duitsland worden verder bijvoorbeeld bekende merken ovens als Bosch verkocht met zeer weinig functies bijvoorbeeld met alléén onder warmte. Deze typen worden in Nederland niet gevoerd.

Ik heb boeken van een Duits keukenmerk met ovens van Bosch voor nog geen € 300, - bruto consumenten prijs. Het is natuurlijk een Bosch oven maar er zit dan ook helemaal niets op. Veel klanten hebben hier dus geen ervaring mee en trappen er in. Ze denken Bosch is Bosch.

Daar bovenop nemen de Duitsers op dit moment genoegen met minder marge om te overleven. Tussen de 20% en 25% en dat is aan de lage kant. Ook in Duitsland maar zeker in Nederland met de Nederlandse huurprijzen op de A locaties en de loonkosten van de goed opgeleide vakmensen en ArBo wetgeving. Vroeger gingen de mensen graag naar Duitsland om te werken tegen hoge lonen maar die tijd ligt ver achter ons. De Duitsers komen tegenwoordig graag naar Nederland en dat zegt iets over de economische verhoudingen tussen de landen. Een kat (Duitser) in het nauw maakt rare sprongen. Wij en Woning BV willen best wat tegen gas geven......maar niet zomaar....vandaar dus. :wink:

met vriendelijke groet, GWTE
Laatst gewijzigd door GWTE op 23 okt 2007 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

De bewijzen zijn er al enige tijd dat ze orders ongemerkt maar slim aanpassen en de keuken op die wijze voordeliger maken.
Dit forum staat vol met vergelijkbare "slimheden" van de nederlandse keukenwinkels.

In Duitsland gaat het al jaren economisch zeer slecht.
onzin! De economieen van Duitsland en Nederland zijn sterk verweven, en jaarlijkse groeicijfers ontlopen elkaar nauwelijks:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dos ... 1-11-f.htm

Staan er wel eens auto's van duitse kopers voor de nederlandse keukenwinkels??

Informeer of Wooning water etc wel aansluit!

GWTE

Beste 16again,

Leuk dat jij ook Google hebt ontdekt maar over dit soort zaken moet je met mij echt niet in discussie gaan, wellicht dat je de stukjes waar je aan refereer zelf ook even moet doorlezen en dan juist moet interpreteren. Ik zal mijn punten even onderstrepen uit het betreffende artikel.

CONJUNCTUURBERICHT
WOENSDAG 11 JANUARI 2006 13:00
Economische ontwikkeling Nederland en Duitsland anders dan in eurozone.

Het huidige herstel van de Duitse economie verloopt traag en lijkt vooral afhankelijk van de buitenlandse vraag. De situatie op de Duitse arbeidsmarkt is volgens het IFO, in tegenstelling tot die in Nederland, somber (IFO, The state of the World Economy and the German Economy in the fall of 2005).

Het Centraal Planbureau (CPB) schrijft dit onder meer toe aan de negatieve economische effecten die Duitsland kende vanwege de eenwording en de in Nederland doorgevoerde economische hervormingen, zoals deregulering van markten, lastenverlaging (CPB, CEP 2004).

Er zijn wel grote structurele verschillen tussen Nederland en Duitsland. Het Nederlandse werkloosheidspercentage is ongeveer de helft van dat van Duitsland. Volgens het CPB heeft Nederland eerder en omvangrijker dan Duitsland hervormingen op de arbeidsmarkt doorgevoerd. Dat kan zich hebben uitbetaald in een relatief gunstige ontwikkeling van de werkgelegenheid.

Even voor de duidelijkheid! Geen werk, geen nieuwe keuken. Geen nieuwe keuken, geen omzet. Geen omzet.....dan maar proberen Nederlanders te strikken, snap je. :idea:

scheuj

Ongelezen bericht door scheuj »

bekende merken ovens als Bosch verkocht met zeer weinig functies
Bedoelde je daar nu die confessionele ovens mee GWTE???

@SelwinPieter,

Ga lekker naar Duitsland. Voel jij je niet flink belazerd dat je eerst met een veel te hoge prijs de winkel wordt uitgestuurd en zodra je het keukenboertje onder druk zet kan de prijs omlaag. Dit forum staat bol van goede berichten over Ardland dus er is geen reden om in Nederland te kopen. Tenzij je een confessionele pannenset wilt aanschaffen want die verkopen ze alleen in west Brabant.

SelwinPieter

@Scheuj
Daar ik niet gelovig ben zie ik af van de confessionele keuken :wink:
Ik heb inmiddels een paar uur op dit forum rondgezocht en gezien dat er heel wat keukenverkopers op zitten. Een aantal komt ervoor uit, anderen niet en proberen mensen te pushen in een bepaalde richting. Het is erg lastig om aan eender welk bericht een waarde toe te kennen.
Ik heb nog wel een vraag waar jij misschien het antwoord op weet: Bij Ardland betaal je bij levering, niet bij montage. Je wordt geacht 100% bij levering te betalen. Dan is er dus geen druk meer bij Ardland om alles netjes te monteren en eventuele klachten snel af te handelen. Ik neem aan dat het gebruikelijk is om bij aflevering slechts een gedeelte te betalen, bijvoorbeeld 75%?

@GWTE
Je verhaal klinkt wel heel erg negatief. Inderdaad heeft Ardland ons naar Nordhorn gelokt met een offerte van 14.500,- waarin ze een ander blad hebben gestopt dan we hadden gevraagd, kunststof zijkanten van bovenkastjes hebben gebruikt terwijl we gelakt spul hadden gevraagd. Na correctie kwamen we 16.500,- in de winkel. Met een beetje aanpassen zitten we nu op 15.400,- In de reacties op Ardland (even zoekfunctie gedaan op dit forum) lijkt het allemaal wel mee te vallen. Elke winkel heeft wel negatieve geluiden. Ik heb nog wel een paar vragen over je opmerkingen:
- Opbouw spoelbakken: kennelijk hebben we even niet opgelet. Wat is het verschil tussen in- en opbouw?
- Als de exactie typenummers van apparatuur op de offerte staat zal het wel goed zijn lijkt me?
- Monteurs uit oostblok? Heb ik nog geen enkel bericht iets over gehoord... klinkt wat overdreven, maar misschien heb je het over alle duitse firma's? Zit natuurlijk altijd wel wat prut bij.

Als je de indruk hebt dat ik je verhaal goedpraat en grenzeloos vertrouwen heb ik Ardland dan heb je het mis. Ik vertrouw ze niet en dat geldt ook voor de nederlandse bedrijven. Ik ben op zoek op dit forum naar dingen waar ik op moet letten en die zal ik alvorens te tekenen aan Ardland voorleggen.

loesjes

Ongelezen bericht door loesjes »

je vertrouwd ze niet :shock: lekkere basis dan om een keuken te kopen.

daarnaast zou ik een bedrijf die ineens 3 tot 4000 euro gaat zakken ook niet vertrouwen, wat een waardeloze manier van handel drijven.

Ik zou als ik jou was eerst eens opzoek gaan naar een bedrijf die je wel vertrouwd, en dan zien dat jullie er samen met de prijs uit komen.

16again

@GWTE
In je quotes benadruk je alleen de verschillen tussen Duitsland en Nederland, en die betreffen eigenlijk alleen de werkgelegenheid, niet de economische ontwikkeling.

De genoemde hogere Duitse werkloosheid heeft duidelijke redenen:
-naweeen van de eenwording oost en west dutsland.
-verborgen werkeloosheid in Nederland. In het verhaal lees je niet terug dat nederland, ondanks de beste gezondheidszorg, het grootste leger arbeidsongeschikten heeft. Dit vertekent de cijfers.

Elk voordeel zijn nadeel:
Het lagere werkeloosheidspercentage in Nederland kan een rem vormen voor toekomstige economische groei: Krapte op de arbeidsmarkt stuwt de salarissen omhoog, wat ten koste gaat van concurrentiekracht van bedrijven. Dit gaat helemaal spelen zodra de geboortegolf na 1945 de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

PS:
Ook bij wooning dient volgens mij bij levering betaald te worden.
Ze hebben namelijk een actie, zo vertelde de verkoper, omdat ze een "statement" willen maken
Mijn statement:
Wooning heeft gewoon geprobeerd je 3900 euro meer (=teveel) te laten betalen

scheuj

Ongelezen bericht door scheuj »

SelwinPieter,

Mijn keuken komt bij Gerwens ook Duitsland vandaan. Toen de keuken geleverd werd heb ik 85% betaald en de rest na correcte montage. De monteur kwam een uurtje nadat de transporteur het hele zakie had afgeleverd. Deze man kwam van Emmerich net over de grens en sprak behoorlijk nederlands dus geen verdwaalde oostblokkers. Die vind je vooral op vakantieparken in west Brabant en het Westland. Ondanks dat er een plint beschadigt was heb ik de resterende 15% dezelfde avond overgemaakt en zo'n 4 weken later werd de plint keurig netjes vervangen. Ze sluiten de inductiekookplaat en het sifon van de spoelbak inderdaad niet aan maar dat is zo simpel dat kan GWTE zelfs.

Wij hebben Miele apparaten en de typenummers zijn inderdaad gelijk aan de nederlandse. De kookplaat is een 80 cm brede Siemens van een type dat in die tijd nog niet in Nederland beschikbaar was. (deze info heb ik van 2 nederlandse keukenboeren). Ik heb mijn keuken natuurlijk ook in Nederland laten uitrekenen en het truckje dat Ardland bij jou heeft uitgehaald deden ze hier ook om maar in de buurt van de duitse prijs te komen. Om maar wat te noemen beide Miele's werden aangeboden met een draaiknop i.p.v touch control m.a.w duidelijk verouderde modellen.

Eek

Ongelezen bericht door Eek »

Wooning = Mandemakers dat betekent dus gewoon betalen ruimschoots voor levering anders word de keuken niet gereden.

16again

volgens http://www.wooning.org wordt betaald op de dag van aflevering...

GWTE

Geplaatst op 24 Okt 2007 06:24 door 16again

@GWTE
In je quotes benadruk je alleen de verschillen tussen Duitsland en Nederland, en die betreffen eigenlijk alleen de werkgelegenheid, niet de economische ontwikkeling.
Beste 16again,

Zoals je weet zitten we hier op een keuken forum en niet op een forum van het CBS. Bovendien is de Duitse nog Nederlandse economie afhankelijk van de keukenbrance. Mijn opmerkingen dat het in Duitsland al langer slecht gaat waren dan ook in eerste instantie bedoeld als verwijzing naar deze Duitse keuken industrie en niet zozeer naar de complete Duitse economie in het algemeen.

De economie kan volgens allerlei tabellen en grafieken prima draaien en toch spelen er andere, soms ongrijpbare, factoren mee als consumenten grote aankopen willen doen zoals een nieuwe keuken. In Nederland bleek dit toen ons zorgstelsel binnenstebuiten werd gekeerd. Veel mensen namen toen een afwachtende houding aan als het ging om grote aanschaffen.

Vooralsnog gaat het verkopen in Nederland gewoon door en kunnen veel Duitse bedrijven niet zonder de Nederlandse consumenten. Wellicht dat over enkele jaren de rollen weer omgekeerd zijn, wie zal het zeggen.

PS. Oost-Duitsers zijn ook Oostblokkers. Het hoeven niet altijd Polen te zijn.

Gesloten