LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Diba1
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007 11:41

IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door Diba1 »

Hallo,
Binnenkort wordt onze IKEA keuken afgeleverd. We dachten eerst deze te laten installeren door een IKEA monteur. Totdat we de offerte van € 1.350,- onder ogen kregen. Dat vinden we toch wel erg veel geld. Hoofdreden om het door een IKEA-monteur te laten doen is dat hij/zij weet hoe de apparaten het beste aangesloten kunnen worden en hoe het houten werkblad optimaal kan worden geinstalleerd. Het in elkaar schroeven van IKEA kastjes kunnen we in principe zelf.

Gezien de hoogte van de offerte overwegen we om het zelf te doen. Hoe moeilijk is dat? We zijn benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf een IKEA-keuken hebben geinstalleerd. Overigens hebben we iemand die het leidingwerk (professioneel) kan installeren. Verder zitten alle leidingen en stopcontacten op de goede plekken.

De keuken is in L-vorm, 400 cm x 250 cm met koelkast/vriezer, magnetron, vaatwasser en gasfornuis. In totaal zeven onderkasten en vier bovenkasten.

Alvast bedankt!

Edit: n.a.v. opmerking de maten aangepast ;-)
Laatst gewijzigd door Diba1 op 23 okt 2007 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Adje Viseur
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 okt 2005 23:04

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door Adje Viseur »

Montagebedrag vind ik nog wel meevallen aangezien hij ook die kastjes in elkaar moet schroeven....
Maar of het voor jullie te veel is, dat kunnen alleen jullie beoordelen.
Laatst gewijzigd door Adje Viseur op 23 okt 2007 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door Eek »

Hou er rekening mee dat IKEA geen eigen monteurs heeft en dit werk gewoon uitbesteed aan zelfstandige bedrijven.

Ik schrik niet van de prijs, beetje monteur rekent zo'n € 150 tot € 200,- de strekkende meter waarbij dan nog extra kosten als aansluiten en kleine materialen bijkomen.

Reken eens uit hoeveel tijd het jezelf zou kosten om dat ding neer te zetten ? (kastjes in elkaar zetten,zetten,stellen,apparatuur goed en netjes inbouwen,blad bevestigen,plinten etc etc...)

aurikelina
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:06

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door aurikelina »

We hebben in juni ook een Ikeakeuken zelf geplaatst. Het viel ons erg mee, we zijn beide geen ervaren klussers(mijn man is postbode) en we zaten met het probleem van een oud huis waarvan geen enkel muur recht is. Als je goed kunt samenwerken, zie het als behangen, dan geeft het weinig problemen. Goed de instructie DVD bekijken. De meegeleverde posters in de keuken ophangen waar je de specifieke dingen wilt hebben ook uittekenen op de wanden en van te voren alle kastjes in elkaar schroeven zodat je ze zo kunt pakken. Het vergt inderdaad veel tijd, bij ons moeten nu nog de profielen/plinten gedaan worden maar alles werkt wel prima. Ben heel gelukkig met mijn zelfontworpen keukentje en het inbouwapparatuur bevalt uitstekend.
Veel succes.

johnjones
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2007 19:58

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door johnjones »

plaatsingskosten vallen mee aangezien ze ook de boel in mekaar moeten schroeven.
maar als je een beetje handig bent is het ook wel zelf te doen.
alleen neem de tijd ervoor ,beter een dag langer bezig dan achteraf spijt

jojomo
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2007 21:07

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door jojomo »

hallo ik heb ook zelf de keuken van ikea geplaatst het is goed te doen de verkoper helpt je goed en geeft goede adviezen bij het uitzoeken ik heb wel de achterplaten in de kastjes gelijmd maar als de boel geplaatst is zit het zo vast als een huis wel op letten dat de goede schroeven worden gebruikt aan de muur met een bolle kop en de goede pluggen voor welke muur zacht of harde muren op de gips binnenmuur 7 cm dik zit het echt goed vast boor een millimeter kleiner het gat bv 9 in plaats van 10 en neem de goede plug er voor fischer ux r
en de aparatuur is van wirlpool dus goed ik vond de montage kosten ook veelste hoog

groetjes joop

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door GWTE »

Verder zitten alle leidingen en stopcontacten op de goede plekken.
Beste Diba1,

Wellicht denk je dat alle aansluitpunten op de juiste plaats zitten maar je moet er rekening mee houden dat er bij Ikea geen ruimte achter de kasten is voor de leidingen. Alles moet dus worden ingewerkt in de muur. De kasten staan volledig tegen de muur. Trek voor een Ikea keuken gerust enkele dagen uit (3 a 4) of wanneer je het in de avond uren moet doen meer dan een week.

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door 16again »

achterplaten in de kastjes gelijmd
Let hierbij op dat het kastje goed haaks is bij het drogen.

Dirkie
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Beetje Off Topic, maar goed.
Het viel ons erg mee, we zijn beide geen ervaren klussers(mijn man is postbode)
Waarom kunnen postbodes geen ervaren klussers zijn????

Diba1
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007 11:41

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door Diba1 »

Alvast bedankt voor de tips tot nu toe! Geeft de burger moed :D

Aangezien de aanbouw voor de keuken nog wordt gebouwd, komen de leidingen en de stopcontacten direct op de juiste plek. In plaats van in de muur hebben we er voor gekozen om onder de plinten een paar stopcontacten aan te leggen. Ook de gasleiding, waterleiding en afvoer komen vanuit de vloer (uiteraard ergens achteraan, vlakbij de muur). Dat was volgens de verkoper een prima oplossing. Daar gaan we dan ook maar vanuit :wink:
Hoe hebben andere Ikea-keukenbezitters dit gedaan (of precies zo)?

johnjones
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2007 19:58

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door johnjones »

gewoon de leidingen onder de kastjes laten lopen.
werkt prima.
kan je er nog bij ook mocht dat ooit nodig zijn.

Diba1
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007 11:41

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door Diba1 »

Voor de gedegen voorbereiding hebben we de DVD die in een van de reacties werd genoemd maar eens opgehaald. Nou zo ziet het er wel heel eenvoudig uit. Maar we maken ons geen illusies hoor :wink:
Ook via kennissen zijn we nog op wat praktische tips gewezen. De kogel is nog niet door de kerk, maar de kans is groot dat we het inderdaad zelf gaan proberen...

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door GWTE »

gewoon de leidingen onder de kastjes laten lopen.
Tuurlijk....dat kan....maar je zult toch een keer omhoog moeten he met die leidingen....wijsneus! Of maak jij je sifon ook onder de plint. En je gaskraan en je aansluitingen voor de kraan en je stopcontact voor de combi in die hoge kast..... :shock: Praat geen poep man.

johnjones
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2007 19:58

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door johnjones »

nee ik gebruik een speciale plint sifon.

poep praten laat ik aan jou over :roll:

gewoon door je kastje omhoog. zover mogelijk naar achteren met je afvoer en waterleiding
* en inderdaad dan een wandje ervoor en je ziet er niets meer van*
je zal wat creatief moeten zijn
bij ikeakastjes komt alles meer in zicht,maar dat is de consequentie van een lage prijs.
Laatst gewijzigd door johnjones op 29 okt 2007 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door 16again »

In mijn gootsteenkastje (bouwmarkt, geen ikea) heb ik de achterwand iets naar voren gehaald door montage op 2 extra latjes. Hiervoor moest het achterwandje wel iets smaller gemaakt worden.

Watertoevoer, sifon etc zitten nu achter dat wandje, maar zijn dankzij schroefbevestiging wel bereikbaar.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Je kan bij Ikea toch kiezen uit drie opties:

"ik doe het zelf"
"ik laat het doen"
"we doen het samen"

Die laatste optie lijkt me dan voor de hand liggend als je kosten wilt besparen.

Aan de andere kant zijn die montagekosten een fractie van hetgeen je bij een normale keukenboer kwijt zou zijn, hetzelfde geldt voor de keuken zelf.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Aan de andere kant zijn die montagekosten een fractie van hetgeen je bij een normale keukenboer kwijt zou zijn
Lijkt me sterk daar de kasten van de IKEA ter plekke in elkaar gezet moeten worden, een maattolerantie hebben van 5mm en de rugwand strak tegen een muur geplaatst moet worden (leidingwerk). Hier ben je als ervaren keukenmonteur toch wel wat langer mee bezig als een meubel uit een keukenfabriek. Wij rekenen toch zeker een 1/2 dag werk meer voor een IKEA als voor een "prefab-keuken"

Is ook redelijkerwijs mee te nemen in een vergelijk en dan kan je met een keuken van de "keukenboer" nog best wel eens beter af zijn

Diba1
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2007 11:41

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door Diba1 »

Na alle vragen en reacties, laat ik graag weten hoe het uiteindelijk is gelopen. Om te beginnen: de keuken is klaar! :D En we hebben het - op het aansluiten van het water na - zelf gedaan!
Het is in principe prima gegaan, een paar tips voor toekomstige 'doehetzelvers':
- Er zijn verschillende soorten scharnieren, die 95 of 125 graden kunnen draaien. Die van 95 graden zijn voor de kast met koelkast en vriezer! Dat staat (volgens ons) alleen nergens. Geen man overboord, maar toch ff lastig.
- We waren met z'n tweeen ongeveer een dag kwijt met het in elkaar zetten van de kasten. Daarna nog een dag voor het plaatsen en ophangen van de kasten en anderhalve dag voor de afwerking zoals deurtjes, greepjes, wasbak enzo.
- We hebben voor de greepjes een mal van een stukje hout gemaakt. Steeds vastzetten met lijmklemmen en alle greepjes zitten op dezelfde plek!
- Het ophangen van de afzuigkap was het moeilijkste van de apparaten. De beschrijving is niet helemaal helder, maar uiteindelijk is het allemaal goedgekomen.
- Bij de plinten levert IKEA een extra lat. Als je deze op de juiste plek op de muur (ook voor de bovenkastjes) bevestigt, dan is het stellen van de kastjes vrij eenvoudig. Volgens de IKEA DVD hoef je dan niet de achterste pootjes neer te zetten. Dat hebben we wel gedaan. Zorgt voor meer stabiliteit.
- Zorg voor het boren van het gat voor de kraan voor een goede gatenzaag. Dat werkt prima.
- Het leek even lastig om de lampjes onder de bovenkastjes met glazen plankjes te bevestigen. Niet het ophangen zelf, maar het wegwerken van de kabel, door de kast heen, naar boven voor het stopcontact. Immers, van een glasplaatje haal je niet makkelijk een stukje af. Gelukkig is kun je gewoon de glasplaatjes iets naar voren halen, en de kabel er achterlangs leiden. De deurtjes sluiten prima.
- Wij hadden in onze keukenplanning eerst geen rekening gehouden met afdekpanelen, zoals aan weerskanten van de koelkast. We kwamen er op tijd achter, maar met 1,3 cm per stuk wel iets om rekening mee te houden.
- We hebben de gas- en waterleidingen en elektra onder de vloer laten aanleggen zodat ze erg eenvoudig op de juiste plek aangesloten konden worden. Achter de kastjes is daarvoor geen ruimte.

Dit was zo ongeveer wel het belangrijkste. Het laten plaatsen door IKEA zou € 1.350,- kosten. Dat hebben we ons bijna bespaard. Helaas hebben we (stom...) 1 werkblad verzaagd en twee ladefrontjes beschadigd. Trekken we die kosten er vanaf, dan blijft er een besparing van ongeveer € 1.240,- over. En dat is - naast dat het best leuk was om te doen - toch mooi meegenomen. :D :D

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door rvkeuken »

knap dat jezelf je keuken in elkaar gezet hebt, voor mij een te grote gok.
over de besparing trouwens: 3 1/2 dag x 2 personen = 7 dagen a 8 uur = 56 uur.
gem. uurloon van 25 euro maakt dan al gauw = 1400 (+ aansluiting die jullie hebben laten doen), maar goed het lijkt mij wel een leuke ervaring om gedaan te hebben :-)

Uiteraard zijn dit aannames, maar het maakt dus niet zo heel veel uit tussen laten plaatsen en werken of zelf plaatsen, behalve als je 2 linkerhanden hebt.
Veel plezier met je keuken en nogmaals ik vind het wel knap dat je het zelf gedaan hebt :-)

WARNING!
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mei 2007 17:15

Re: IKEA keuken: laten installeren of zelf doen?

Ongelezen bericht door WARNING! »

25 € ? we zitten niet in Polen hoor, maak daar maar ca. 45/48 € van voor een goede monteur. :oops:

Gesloten