LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Tianne
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 sep 2006 23:03

PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door Tianne »

Afgelopen jaar heb ik een paar grote rekeningen via ABN AMRO internetbankieren betaald. Ik dacht dat keurig gedaan te hebben, maar had "de kleine lettertjes" dus niet goed gelezen.....
Als je van een ABN AMRO spaarreking naar een ABN AMRO betaalrekening boekt zie je dat op je scherm direct verschijnen. Maar je mag dat niet direct naar de rekening boeken van degene die je wilt betalen. Dat mag pas de volgende dag anders betaal je debetrente en als dat meer is dan je kredietlimiet betaal je fors meer; SCHANDALIG !!!
Ik heb niet voor niets een limiet op mijn rekening; en zou dus een melding moeten krijgen dat zo'n bedrag niet KAN worden overgeboekt. Maar nee.....ABN AMRO weet inmiddels dat het toch wel goed zit met het geld en berekent over die ene dag dan gewoon een woekerrente.
Ik noem dat gewoon DIEFSTAL :evil: :evil: :evil: :!: :!: :!:

Zie onderaan dit onderwerp de positieve afloop van de afhandeling van mijn klacht :!: :D
Laatst gewijzigd door Tianne op 30 okt 2007 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik noem dat DOMHEID van de gebruiker, want dat is alltijd al zo geweest. Ook voor internetbankieren bestond.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door roro25 »

dit heet nu valutering (iets dat bijna elke bank doet; volgens Ferry G Argenta niet (m.i wel))

Bedrag bijgeboekt is boekdatum vandaag; valutadatum +1 (ingeval van weekend +2 dagen)
Bedrag afgeboekt is boekdatum vandaag; valutadag -1 (ingeval van weekend -2 dagen)

Valutering bestaat al een aantal jaren. Indien de bank niet aan valutering doet, dan zullen de bankkosten in ieder geval stijgen en zal je apart worden getarifeerd voor het betalingsverkeer. Het betalingsverkeer in NL bedraagt 180 miljoen euro op jaarbasis (bron: Equens). Dit moet door de banken worden opgehoest. Dit wordt aan zakelijke klanten belast door een tarivering van het betalingsverkeer en valutering en aan particulieren dmv alleen valutering.

Tianne
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 sep 2006 23:03

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door Tianne »

Het verhaal over de valutering kende ik al,ik snap dat een bank iets moet verdienen.
Als echter een bedrag zichtbaar op mijn rekening staat. En ik een bedrag dat 25 keer mijn kredietlimiet OVERSCHRIJDT KAN overboeken, dan klopt er iets niet !
De Postbank ondervangt dit door duidelijk te laten zien dat het bedrag "wordt verwerkt".
Bij de ABN AMRO is dit absoluut NIET zichtbaar en zij rekenen grof rente over hetgeen ik onzichtbaar "rood sta" en nog meer over het bedrag dat ik niet eens rood mag staan.....
Lekker veilig idee dat je -tig keer meer dan je kredietlimiet over kan boeken; waarom heb ik zo'n limiet ?
Enne "gravedigger"; bedankt voor het compliment :!: Waren we allemaal maar even slim :idea: als jij dan had vast niemand problemen; wees er gelukkig mee......

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door roro25 »

sorry kan deze kat niet laten:

Als je het verhaal van valutering kent dan had je deze topic niet gestart.....

Zeker nog nooit met de muis op de boekdatum gestaan. Kan je precies de valutadatum zien......

niet zo zeuren hoor...

hades1
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2007 12:33

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door hades1 »

Sorry Roro25 maar nu praat je als de banken.
Ze kunnen het heel simpel doen pas het bedrag laten zien als het erop staat.
Nu zorgen ze ervoor dat mensen in het rood komen en kunnen ze hierover 14 tot 18% rente vragen. Zolang de banken nog steeds hele grote winsten maken mogen ze de klant wel eens wat beter helpen. Vooral de ABN-AMRO is erg want die zegt dat je tussen de betaalrekening en internet sparen geen dag tussen zit maar in de werkelijkheid nemen ze dus wel een dag.
Als ze nu gewoon de werkelijke datums laten zien en niet als je erover heen gaat is dat een stuk klantvriendelijker.

Tianne
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 sep 2006 23:03

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door Tianne »

Ha Hades 1,
Kijk dat bedoel ik dus ! Dank je voor je steun :D
Beide rekeningen zijn inderdaad van ABN AMRO. Je omschrijft precies wat ik bedoel; ik vind het super klant onvriendelijk van deze bank.
Niet alle klanten zijn dagelijks met dit soort zaken bezig. Ik snap het valuteringsgebeuren pas sinds ik uitzocht waarom ik zoveel debetrente moest betalen....

mevrouw tomaat
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 jun 2007 23:54

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door mevrouw tomaat »

Beste Tianne,

Ik begrijp wel wat je bedoeld met de kosten die je hebt gekregen omdat er andere valutadata's bij de boekingen stonden, echter is het wel zo dat je de voorwaarde bij afsluiting van de rekeningen. Daarin staat duidelijk vermeld wat wel en niet mogelijk is. Verder weet je zelf ook wat je limiet is en dat je niet meer moet gaan afboeken, wanneer je dat wel doet dan word dat automatisch terug geboekt lijkt mij.

gr mevrouw tomaat

walter72
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 feb 2006 12:25

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door walter72 »

Ik was niet op de hoogte van deze situatie.
Hartelijk dank voor de informatie!
Is leerzaam

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door roerganger »

Was het niet zo dan Armman Groenink minder kreeg voor de ABN dan hij had verwacht? :roll:

Tianne
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 sep 2006 23:03

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door Tianne »

Beste mevrouw Tomaat,

Dat gebeurt dus niet......wat ik boven mijn limiet overboek, al is dat dus 25 keer mijn limiet !!!!!!! wordt gewoon overgeboekt !
Dat gebeurt denk ik, omdat het interbankieren programma niet klopt.
Ik deed het als volgt (een aantal maal vanwege het feit dat ik verhuisd ben en grote rekeningen moest betalen )
* Boekte bedrag over van ABN AMRO internetsparen naar ANB AMRO rekening
* Controleerde direct of het op mijn rekening stond
* Betaalde daarna direct netjes mijn rekening.

Deze rekeningen waren dus soms 25 maal mijn kredietlimiet. Dus als dat niet kan vanwege de valuta datum zou ik een foutmelding moeten krijgen lijkt mij. Nu kreeg ik dus achteraf een torenhoge debetrente afschrijving.
En ja, misschien had ik alle kleine lettertjes vooraf moeten lezen, maar persoonlijk verwacht ik niet zo'n klant-onvriendelijk internetbankierprogramma.
Mijn klacht ligt trouwens ook bij ABN AMRO inmiddels, maar antwoorden kost even tijd kennelijk,
Dit was ook bedoeld als waarschuwing naar overige ABN AMRO klanten die niet meteen alle kleine lettertjes lezen.
groet,
Tianne

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door roro25 »

Beste Tianne,

Even een lekkere dooddoener erin gooien: Hoe deed je een overboeking voor het bestaan van internetbankieren?
Waarschijnlijk eerst een overboekingsformulier van spaar naar priverekening en de volgende dag stuurde je een formulier in om de overboeking van prive naar een andere rekening te sturen. Mocht je toch nog een overboeking op dezelfde dag willen doen, dan zag je de debetrente niet omdat ABN AMRO toentertijd nog creditrente vergoedde op de betaalrekening en dit met elkaar verrekende.
Deze oude manier van overboeken zou je ook moeten hanteren bij het gebruik van internetbankieren.

Waarom zou een bank je moeten informeren bij elke overboeking die je doet, terwijl ze dit al hebben gedaan bij het afsluiten van het product.


Succes met je klacht bij de bank. Ze zullen er hartelijk om lachen en een standaardbriefje sturen waarin verwezen wordt naar de voorwaarden (kleine lettertjes); tja ze zijn er niet voor niets die voorwaarden.
Waarom? er is namelijk een uitspraak van de geschillencommissie bankzaken dat deze handelwijze is toegestaan en daarom hanteren (bijna) alle banken deze regeling.
Dat gebeurt dus niet......wat ik boven mijn limiet overboek, al is dat dus 25 keer mijn limiet !!!!!!! wordt gewoon overgeboekt !
Komt door boek en valutadatum. Bedrag is al wel geboekt, maar nog niet valutair op de rekening en daardoor kan je het doorboeken omdat er voldoende saldo is.

edit:
En ja, misschien had ik alle kleine lettertjes vooraf moeten lezen, maar persoonlijk verwacht ik niet zo'n klant-onvriendelijk internetbankierprogramma.
Ligt niet aan het internetbankierprogramma, maar aan de inrichting van het betalingsverkeer. Vraag maar eens of Rabobank of ING klanten ook valuta en boekdatum kennen. 100% response voor ja

Vraag je bank maar eens om de folder valutering..

Tianne
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 sep 2006 23:03

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door Tianne »

Beste Roro,

We leven niet meer in het tijdperk van overschrijvingsformulieren, ik bezit ze niet meer althans.
Daarom adviseer ik bij deze dan alle mensen de POSTBANK.
Heb ik er toevallig naast. Zij zijn wel in staat keurig aan de klant te laten zien wat er exact gebeurt op je rekening; het kan dus wel !
Verder wens ik je veel succes met je baan bij ABN AMRO !

groet,
Tianne

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door roro25 »

Beste Tianne,

Ik kan goed rondkomen als student met een baan in de financiele dienstverlening. Hoef je je geen zorgen over te maken. Misschien dat ik ooit nog maar eens mijn blik naar ABN AMRO/fortis moet zetten. Misschien kan ik ze ondersteunen in mijn vakgebied.

Succes met de postbank overigens. Bewust 0,5 % rente op een spaarrekening vergoeden terwijl marktconform ongeveer 2,5% is op een dergelijke rekening. Levert de postbank een winst op van 140 miljoen euro.

Ik heb het idee dat je beter aan valutering kan doen dan aan minder rente krijgen. Stel 2% van 25.000 dat scheelt op jaarbasis 500 aan rente. Valutering heb je namelijk zelf in de hand, te weinig rente krijgen niet.

Maar succes bij de Postbank. Ze hebben hun leven gebeterd, maar zij stonden er juist bekend om geld vast te houden. Een overboeking (incl. valutering) duurt maximaal 3 dagen tussen banken, terwijl dit tussen banken en postbank minimaal 5-8 dagen kon duren.
Hoeveel klanten van de postbank heb ik in mijn omgeving niet gehoord die hun salaris nog niet gestort hadden gekregen terwijl mensen met een gewone bankrekening dit al wel gestort hadden gekregen. Zat meestal een dag tot twee dagen tussen.

Ik vind het alleen jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn post...

Waar het mij namelijk omgaat is dat je zelf een fout hebt begaan en deze op een ander (de Bank) wil afwikkelen. Terwijl als je de voorwaarden had gelezen en/of inlichtingen bij een bankmedewerker had ingewonnen dit absoluut noodzakelijk is geweest.

gr
RoRo25

Tianne
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 sep 2006 23:03

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door Tianne »

Ha Roro,

Maar niet solliciteren bij de Postbank dan....
Gelukkig krijg ik bij de Postbank minstens evenveel rente op mijn internetspaarrekening als bij de ABN AMRO. En overboeken gaat net zo snel. Het leek via de ABN AMRO nog een dag sneller te gaan,maar dat verhaal ken je..... :!:
Ik heb toch al toegegeven dat ik de kleine lettertjes had moeten lezen ? :cry:
Maar ik denk dat meer mensen dat niet tevoren doen, maar pas gaan zoeken als het mis gegaan is; vandaar deze waarschuwing op dit forum.
Bovendien is het bedoeld ervaringen te ventileren, best prettig als je even stoom wilt afblazen !

Tianne
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 sep 2006 23:03

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door Tianne »

Hoi Walter 72,

Bedankt voor je reactie ! Ik hoop dat je er je voordeel mee kunt doen.
Ben blij dat ik toch niet de enige in Nederland blijk te zijn die dit allemaal vooraf niet wist :wink:

groet,
Tianne

Tianne
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 sep 2006 23:03

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door Tianne »

:D :!:
Nu dan een positief bericht over de ABN AMRO !
Ik ben n.a.v. mijn klacht keurig gebeld door een medewerkster. Zij kon zich voorstellen dat ik in dit geval boos was vanwege de betaalde debetrente en bood aan dit bedrag geheel terug te storten op mijn rekening !
Kortom: het is keurig opgelost door deze bank. En ik weet in volgende gevallen dat ik een dagje moet wachten met doorboeken van bedragen.

"Roro:Succes met je klacht bij de bank. Ze zullen er hartelijk om lachen en een standaardbriefje sturen waarin verwezen wordt naar de voorwaarden (kleine lettertjes); tja ze zijn er niet voor niets die voorwaarden.
Waarom? er is namelijk een uitspraak van de geschillencommissie bankzaken dat deze handelwijze is toegestaan en daarom hanteren (bijna) alle banken deze regeling. " : dat valt dan weer alles mee he ?! :lol:

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door MLF »

over valutering gesproken, dat heeft de postbank ook bij mij gedaan, jaren terug
gelukkig maakten ze een foutje, het bedrag wat ik moest betalen stond wel in de afrekening maar is er niet afgehaald

walter72
Berichten: 55
Lid geworden op: 13 feb 2006 12:25

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door walter72 »

Dat noem ik nou eens netjes afhandelen!
:D

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: PAS OP met ABN AMRO; internetbankieren kost soms woekerrente

Ongelezen bericht door roerganger »

Klopt MLF, ik zit al 27 jaar bij de Postbank, het is mij eigenlijk zo goed als nooit overkomen dat er iets fout ging, en die ene keer dat het fout ging is dat ook keurig hersteld.

Helaas gaat de Postbank op in de ING... :evil:

Gesloten