LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Luchtbevochtiger

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
mixer
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:19

Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door mixer »

Sinds kort woon ik in een apartement waar het zeer droog is, dus een Bionaire aangeschaft en dat gaat fantastisch.
Het appraraat is bezorgd via internet via "Beste Keus" en kost incl. verzendkosten €108.

Maar nu lees ik in de gebruiksaanwijzing niets over het vervangen van filters en waar die te bestellen.
Na uitgebreide info kan ik de filters bestellen bij "Beste Keus" voor €14.99 per stuk.
dus dat wil zeggen €30 per twee maanden wat zij aanraden.
Na een protest t.a.v. "Beste Keus" dat ik dan bijna per half jaar meer kwijt ben dan het hele apparaat kost werd ik doorverwezen naar de fabriek en die levert ze voor de helft van hetzelfde bedrag maar dan komt er nog ruim tien euro aan verzendkosten bij, dus als ik iemand vind die ze in Zoetermeer kan ophalen dan heb ik ze voor de helft.

Het is natuurlijk een vreemde prijsverhouding dat je elke twee maanden de filters moet vervangen voor zo veel geld.
De filters zijn een soort van wasemkapvierkantjes maar zitten verpakt in een onopenbaar plastic doosje, anders had ik uiteraard de filters vervangen net als bij de friteuse door een op maat gemaakt filtertje.

Nu ben ik gedwongen om elk jaar een nieuw apparaat te kopen wat het milieu geen goed doet uiteraard.


Het gaat me nu niet om het geld maar om de vreemde prijsverhouding van filter à raison ongeveer 30 euro per 2 maanden t.a.v. een apparaat wat inclusief deze filters ongeveer 100 gulden kost.
Ik hoop dat Radar dit onder de loupe gaat nemen want het bewonen van appartementen neemt toe en in veel gevallen ( helaas onbekend) is het er veel te droog.
Bij ons rond de dertig procent.

Toolboy

Re: Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door Toolboy »

Topicstarter.
Er zijn ook (hangvaasjes) verkrijbaar in de winkels ,deze kunt u gewoon met water vullen en aan de cv radiator hangen.


groet T

mixer
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:19

Re: Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door mixer »

Dat ken ik van een vorig huis, maar ik heb geen radiatoren en vloerverwarming.
Maar de droogte betreft gemiddeld 35 % dus dat is niet een beetje droog, maar heel ongezond droog en heb dag en nacht de ramen open.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door D1RK »

Met het raam open is de luchtvochtigheid niet meer regelbaar door welk apparaat dan ook, maar een pan laten koken en de afzuigkap uit, dan heb je genoeg vocht, of onder douche met open deur, hele huis klef...

Geen wasdroger gebruiken maar in huis laten drogen, goedkoper en je hebt eerder een te vochtig probleem!

Bij voldoende ventileren komt er bij het huidige weer voldoende vochtige lucht binnen, dus wees blij, meestal is het andersom en hebben ze lastig verwijderbare schimmels en vochtplekken die nog stinken ook!

Kees7
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2007 15:25

Re: Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door Kees7 »

Ventileren met de verwarming aan maakt de lucht juist droger!
Van die verdampers aan de radiatoren helpt maar een heel klein beetje.

Als je je luchtbevochtiger "voedt" met gedemineraliseerd water heb je die filters bijna niet nodig en kan je er makkelijk een winter mee doen. Nadeel is natuurlijk wel dat dat iets meer dan een Euro per 5 liter kost.
Als je in een gebied met niet te hard water woont gaan die filters ook langer dan 2 maanden mee. Je kan ook nog gedemineraliseerd water met kraanwater mengen, afhankelijk van de hardheid.

fj
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 mar 2006 13:39

Re: Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door fj »

gewoon meer filters in 1 keer bestellen. ( betaal je maar 1 keer verzendkosten bij de fabrikant )

Life is simple. :wink:

Kees7
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2007 15:25

Re: Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door Kees7 »

Net nieuwe filters voor mijn Bionaire besteld en maar €14,95 betaald voor een setje. Dus niet per stuk maar per twee. Dat scheelt dus al de helft.
En ik doe dus de hele winter met een enkel setje.

mixer
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:19

Re: Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door mixer »

Bedankt voor de reacties, ik vul hem met afgekoeld gekookt water en zoals het er nu uitziet zal ik er lang mee kunnen doen.
Die Bionaire is een mooie ding en doet het prima.

Inderdaad een te vochtig huis is veel erger dan dit.


Ik had een tweede goedkope gekocht bij de Marskramer van Princess en die heeft het precies een week gedaan en toen liep het water er net zo hard uit, dus niet kopen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, dan had je toch van tevoren iets meer informatie moeten inwinnen over luchtbevochtigers. Als je via een webwinkel bestelt, dan kun je er vanuit gaan dat je op de hoogte bent van hoe de apparaten werken en of er filters nodig zijn. Dan had je beter bij een 'echte' winkel kunnen kopen, of je beter via internet kunnen informeren.

Dat doet me een beetje denken aan mensen die een Nespresso apparaat kopen en verbaasd zijn dat de koffiecapsules zo duur zijn. Dat had je van tevoren ook kunnen nagaan. Of, om in de luchtbeheersing te blijven, mensen die een goedkope bouwmarkt airco kopen die dan in een seizoen zoveel meer stroom verbruikt dan een goede airco, dat ze beter en goedkoper een echte airco hadden kunnen komen.

Soms is goedkoop dus duidelijk duurkoop.

mixer
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:19

Re: Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door mixer »

Wees dan maar blij dat jij 100 % oké bent en nooit fouten maakt.


Hoe weet je nu dat ik geen info heb ingewonnen?
Je hebt blijkbaar mijn beginverhaal niet goed gelezen, want je verwacht dat er iets in de gebruiksaanwijzing staat en dat stond er niet en zodoende ben ik gaan informeren bij de firma en bij de fabriek.
Mijn kritiek was dat het niet in de gebruiksaanwijzing stond en dat die filters zo duur bleken te zijn.

Maar ik hou op om me te verantwoorden, maar adviseer je: "Wees wat behoudender in je oordelen en kritiek op het handelen van mensen.
Je kent hun achtergrond en situatie niet, dus nooit veralgemeniseren."

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door tienepien »

uhm ja maar mixer, ik denk dat deze mevrouw of meneer bedoeld dat je je voor de aanschaf van het hele apparaat beter had moeten informeren.
Dat je je dus voor de aanschaf van het ding had moeten bedenken: heej, misschien moet ik de filters vervangen, hoe vaak en wat kost dat eigenlijk?

audiofreak1
Berichten: 526
Lid geworden op: 30 aug 2005 21:59

Re: Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

100% mee eens, in een gewone winkel was je dit waarschijnlijk wel verteld, hoef je geen verzendkosten te betalen. Maar ja! De prijs!

mixer
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:19

Re: Luchtbevochtiger

Ongelezen bericht door mixer »

Ja natuurlijk, maar ik ben in heel wat gewone winkels geweest en nergens verkocht men luchtbevochtigers soms wist men niet eens wat ik bedoelde.

En die princess die ik bij de Marskramer kocht waarvan ze reclame maakte in hun krantje daar hadden ze er één van en wiste niet hoe het werkte.
Ik inmiddels wel en hij heeft het een week gedaan en toen liep het water er via het palletje er heel hard uit en dat vond ik gevaarlijk en terug naar de winkel hebben ze de fabriek gebeld, maar dat spul komt uit China of verweggistan en dat kunnen ze niet repareren dus dat gaat zo de container in en geld terug.

Via kieskeurig kwam deze bionaire er het beste uit en die vond ik alleen via de internet winkel en ik moet zeggen dat de aflevering prima verliep en ook mijn vragen werden prima beantwoord.
Ik heb gister nog eens de gebruiksaanwijzing gelezen maar daar staat dat je ze om de twee maanden moet vervangen en dan vind ik het een hoop geld.
Het bedrag van de filters heb ik via email gekregen want dat moest de internetwinkel ook uitzoeken en de fabriek die ik ook geëmaild had gaf ook keurig antwoord.

Als julllie die filters zien dan is dat een plastic behuizing vrij zwaar en daarin een filtertje, je kent ze wel die van de wasemkap.
Als men deze behuizing had afgesloten via een systeempje waarmee je ze kunt openen spaar je en het milieu en je portemonnaie.
Want om de twee maanden vervangen is net zo duur als het apparaat elk jaar weggooien en een nieuwe kopen.
Zelfs al zijn ze €14.95 per stel en niet per stuk kom je toch uit op een bedrag van € 90 en dat is de prijs van het apparaat zonder verzendkosten.

Gesloten