LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] decoder voor ned. 1, 2 3n 3

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
mrln

decoder voor ned. 1, 2 3n 3

Ongelezen bericht door mrln »

Hallo Allemaal,

Omdat ik totaal geen behoefte heb aan commerciele zenders, maar wel graag het journaal wi blijven bekijken op de televiesie, ben ik op zoek naar een decoder hiervoor. Ik wil dan dus geen verder abonnement, omdat de publieke zenders immers vrij, zij het digitaal, verkrijbaar zijn. Ik begrijp dat je tegenwoordig ook geen smart card meer hoeft aan te schaffen.
Er is bijna geen informatie te krijgen over wat voor decoder en hoe dit in zijn werk gaat, omdat de meeste decoders zijn gekoppeld aan een abonement van een of andere aanbieder. Ik hoop dat er iemand is die weet welke decoder geschikt ie hiervoor. het is toch niet de bedoeling dat ik hiervoor een of andere schotelantenne moet aanschaffen?
Alvast bedankt voor de reacies

Marleen

kanovaarder

Re: decoder voor ned. 1, 2 3n 3

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Decoder.

Met een gewone Digitennedecoder maar zonder het kaartje van het abonnement valt gewoon die genoemde publieke zenders te bekijken.
De tip die ik las; kijk eens op Marktplaats want er zullen altijd wel mensen zijn die van Digitenne naar een schotel zijn overgestapt.

De Samsung die ik heb werkt al lang en goed.
Zorg en dus voor dat u zo'n decoder kan ophalen en deze bij de verkoper werkend kunt zien!!
Voor een paar tientjes voor een goed werkende kunt u tenminste weer kijken.

En nog een oude harkantenne?
En in de buurt van een lokale zender zoals TV-Noordholland of Flevoland?

Grootvader

mrln

Beste kanovaarder,

Bedankt voor je reactie! Een gewone digitenne decoder dus, dat is duidelijk. Ik heb al eerder gezocht op marktplaats, maar dan was het type docoder me vaak niet duidelijk, nu wel dus.
Een harkantenne begin ik maar niet meer aan...

Groeten,
Marleen

kanovaarder

Ned 1,2,3.

Zorg in dat geval dan wel ook het antennetje mee te krijgen.

Succes.

Grootvader

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Google eens op:
digitenne dvb-t fta

fta =free to air. In een dergelijke ontvanger past geen smartcard, maar je kan wel ned 1,2 en 3 ontvangen

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

Met een Digitenne tuner werkt dat inderdaad. De antenne zit in de zelfde doos als de tuner, dus hoef je niet apart te kopen. De prijs van dit pakket is € 89,95.

kanovaarder

Nederland 1 en 2 en drie voor de laatste keer.

Nieuw hoeft niet eens.
Er worden er genoeg 2-e hands aangeboden door hen die op de schotel zijn overgegaan.

Voor andersoortige Free-to Air ontvangers geldt wel dat men moet oppassen geen analoge in de handen gedrukt te krijgen.

Grootvader

mrln

Hee,
Bedankt voor de tips. Ik vroeg m inderdaad al af of er ook een antennetje bij hoorde, ja dus. Ik ga nu meteen dat digitenne dvb-t fta googelen.
Groet,
Marleen

janbemel

Ongelezen bericht door janbemel »

En behalve al of niet tweedehandse apparatuur van KPN/Digitenne is er nog een heel scala aan al of niet draagbare complete televisietoestellen voor free-to-air-ontvangst van Nederland 1, 2, 3 en de regionale omroep via DVB-T. Die kunnen dan ook nog voorzien zijn van een DVD-speler met de daarbij horende mogelijkheden. De meest luxe modellen kunnen dan ook nog een analoge ontvanger (voor aan de analoge kabelaansluiting) hebben. Maar ook niet-KPN-goedgekeurde settop-boxen zijn met wat zoekwerk te krijgen, evenals DVB-T-ontvangers voor aan de PC of de laptop. Als je je er in verdiept, dan blijkt dat je op aardig wat manieren free-to-air digitale TV kunt kijken. Vooropgesteld natuurlijk dat je dicht genoeg bij een zendmast woont, en dat je in een niet al te dicht bebouwde buurt woont. Woon je in de grensstreek met Duitsland of België, dan heb je kans dat je ook uit een van die landen free-to-air TV-zenders kunt ontvangen. Met name het aantal Duitse zenders kan aardig oplopen.

mrln

hoi Janbemel,

Zelf woon ik in Amsteredam centrum, dus ik neem aan dat ik niet in de goede categorie val. Wel qua zendmast misschien, maar ik heb nogal veel buren dus.
Zo'n televisie is toch veel duurder dan alleen een decoder?

Marleen

janbemel

Dat klopt. Een settop-box heb je voor zo tussen de 50 en 60 euro met wat geluk. Een compleet draagbaar TV-toestel begint zo'n beetje bij 150 euro.

Wat de locatie betreft zit je inderdaad niet uitgesproken gunstig. Maar als je hoog woont, zeg op de tweede verdieping of hoger, en je zet de antenne zo dicht mogelijk bij het raam, dan ben je zeker kansrijk. Mocht je uiteindelijk een DVB-T-toestel kopen met daarbij geleverd een klein sprietantennetje op een magnetisch voetje, dan krijg je ook wat betere ontvangst door de antenne op een metalen ondergrond te "plakken".

mrln

Ha, nou woon ik toevallig maar 1-hoog, dus ik ben benieuw wat dat wordt, maar alvast bedankt voor de tips.

janbemel

Dat wordt dan afwachten of het wil werken op de eerste verdieping. Maar eigenlijk geldt steeds: zet of hang de antenne zo dicht mogelijk bij het raam. Dan is de kans op succes het grootst. Door wat experimenteren met de plrecieze plek voor de antenne heb je de meeste kans op een goede ontvangst. die hangt overigens ook af van de gevoeligheid van de ontvanger. Daar moet je een beetje geluk mee hebben.

KPN

Ongelezen bericht door KPN »

U hoeft niet bang te zijn dat een fta dvb-t ontvanger voor analoge ontvangst zou zijn, aangezien DVB voor DIGITAL VIDEO BROADCAST staat. Een "analoge" dvb-t ontvanger bestaat dus niet en heeft ook nooit bestaan. U hoeft dus alleen op het DVB-t logo te letten.

Feit is inderdaad wel dat er zat 2e hands DVB-t tuners te koop zijn, omdat een groot deel van de ex-klanten van KPN weer op hangende pootjes terug gegaan zijn naar hun Kabelprovider die een veel hogere beeldkwaliteit (zelfs analoog) en uitgebreider zenderpakket levert dan Digitenne.

mrln

Dat is in mijn geval dan juist gunstig, want ik wil juist geen breed assortiment. Het zou natuurlijk wel jammer zijn als je alleen een goede kwaliteit beeld kunt hebben in samenwerking met een of andere provider mèt zo'n uitgebreid pakket. Kpn biedt trouwens ook alleen een digitenne mogelijkheid dacht ik.

KPN

Dat is in mijn geval dan juist gunstig, want ik wil juist geen breed assortiment. Het zou natuurlijk wel jammer zijn als je alleen een goede kwaliteit beeld kunt hebben in samenwerking met een of andere provider mèt zo'n uitgebreid pakket. Kpn biedt trouwens ook alleen een digitenne mogelijkheid dacht ik.

Natuurlijk heeft u gelijk dat u voor Digitenne gaat als het alleen om de publieke zenders gaat.

Het is ook zo dat de publieke netten via DVB-t niet van KPN zelf zijn en ze zien er dan ook al een stuk beter uit dan het betaalde pakket van KPN met de commericiele zenders.

mrln

Gelukkig maar! Ik werd al een beetje ongerust. Ik begrijp dat ik nu eerst een digitenne decoder, mèt miniantenne moet aanschaffen, zodat ik de publieke zenders scherp kan krijgen.

Marleen

KPN

@mrln
Dat klopt, het hoeft alleen niet per se een (duurdere) Digitenne tuner te zijn.

Een goedkopere (buitenlandse) DVB-t FTA tuner kan ook.
Het prijsverschil zit o.a. in het feit dat daar geen module inzit voor een kaartje dat u toch niet heeft. Nadeel is alleen dat als u van gedachte verandert en u wilt toch de commerciele zenders ontvangen, dat u die met deze tuner niet kan krijgen.

DVB-t is het enige waar u op moet letten om de niet gecodeerde publieke netten te ontvangen.

mrln

Beste Kpn

Heel erg bedankt voor de tips, het is echt verwarrend dat hele digitale netwerk, als je niet de standaard volgt. ik had nooit begrepen dat ned 1,2 en 3 ook zonder digitenne binnengehaald konden worden, omdat buitenlandse, dus niet-digitenne, in Nederland niet zouden werken.

Marleen

daffieduck

Ongelezen bericht door daffieduck »

Hoi Marleen,

Ik heb exact hetzelfde als jij: wil geen duur abonnement met allemaal **** waar je niet op zit te wachten (en juist niet die kanalen die je wilt: bijv. Spaanstalig). Dus ik wil hetzelfde doen als jij en ben benieuwd of je al resultaat geboekt hebt. :?:

groetjes,
Daffieduck

Gesloten