LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontbinding koopovereenkomst woning

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
BarbaraJane
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jul 2007 20:46

Ontbinding koopovereenkomst woning

Ongelezen bericht door BarbaraJane »

De kopers laten niets meer van zich horen. Inmiddels in gebreke gesteld en diverse brieven via mijn advocaat gestuurd. Geen reactie.

Na 2,5 maand gewacht te hebben wil ik de koop ontbinden en de boete opeisen.

Wanneer is de koop ontbonden? Als de kopers een brief hebben gekregen met de melding dat de overeenkomst ontbonden is, of komt daar meer bij kijken?

Heeft er iemand ook ervaring met het verhalen van de schade?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, want het is niet normaal zoals mensen met het kopen van een woning omgaan. Alsof ze een pakje boter aanschaffen. Maar ja, ik zit mooi met het probleem en moet toch de onkosten (voor)financieren zoals de advocaat, hypotheek die doorloopt etc. etc.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Ontbinding koopovereenkomst woning

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Je hebt ze in gebreke gesteld toch? In je kooakte staat dan na hoeveel dagen je de koop kan ontbinden. Ik geloof dat in onze akte staat: na kennisgeving van ontbinding, dus even aangetekend met handtekening retour, en dan deurwaarder zoeken om kosten te verhalen.

(2,5 maand wachten lijkt me wel lang zeg, ik had na 2 weken al actie ondernomen,kun je zelf verder...) Heb je ze ook in gebreke gesteld voor alle bijkomende kosten? Anders wordt verhaal wel lastig. En ja, voorfinancieren is lastig, misschien de vordering verkoen aan een incassobureau? Heb jij je geld?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Ontbinding koopovereenkomst woning

Ongelezen bericht door NAK »

Mijn eerste vraag is; "Is er een koop akte getekend?"

En mijn tweede vraag is; "Waar is je makelaar?"
Die had allang stappen moeten ondernemen
Hij wordt er immers voor betaald om jouw huis te verkopen, dus moet hij ook al het werk leveren.

kristin
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2007 16:37

Re: Ontbinding koopovereenkomst woning

Ongelezen bericht door kristin »

Hallo BarbaraJane,
Bij ons het zelfde/ Kopers laten niets meer van zich horen. :(
Hoe is bij jullie verder gegaan?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Ontbinding koopovereenkomst woning

Ongelezen bericht door NAK »

Bij ons het zelfde/ Kopers laten niets meer van zich horen.
Hoe is bij jullie verder gegaan?
BarbaraJane, laat nu ook niets meer van zich horen..........
Wat kan dat betekenen????

BarbaraJane
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jul 2007 20:46

Re: Ontbinding koopovereenkomst woning

Ongelezen bericht door BarbaraJane »

De zaak is in behandeling bij een advocaat. In mijn geval is eerst nakoming van de koopovereenkomst geeist. Na circa 2 maanden is de koopalsnog ontbonden. Mijn appartement was een 2e woning voor de 'kopers', dus ik heb eerst beslag gelegd op hun eerste woning om zeker te zijn dat ik mijn schade terug kan vorderen.
Inmiddels was de financïering rond, maar zij wilden de schade niet betalen van de te late levering.
Er is een dagvaaring de deur uitgegaan. In de tussentijd ligt het bij de Rechtbank, waarbij de 'kopers' tijd kregen om vóór een bepaalde datum via een procureur te reageren dan wel uitstel te vragen. Ook die datum is zonder enige reactie voorbij gegaan. Na één week volgende uiteindelijk wel een reactie via mijn advocaat dat zij een advocaat in de arm hebben genomen. Die heeft vervolgens om uitstel gevraagd.

Nu maar weer geduldig wachten.....
Het is echt ****, ant in de tussentijd moet je wel alle kosten betalen en ook de kosten van de advocaat. Maar ha, dat wist ik van tevoren en heb daar bewust voor gekozen. Wie A zegt moet ook B zeggen dus ik ga uiteraard wel gewoon door.

De flat is inmiddels aan een ander verkocht voor 2000 euro meer.

De makelaar heeft niets gedaan, maar dat verwacht ik ook niet. Het is een schande voor wat je moet betalen aan die makelaar t.o.v. het geleverde. Je kan dan wel weer ruzie maken, maar mijn energie steek ik liever in de zaak door zelf het tempo erin e houden en niet te moeten wachten op de makelaar......."overleggen met de juridische afdeling" en we zijn weer een week verder.

Mijn ervaring met advocaten is ook niet rooskleurig, maar je kan niet zonder advocaat een procedure beginnen. Niet dat ik alle juridischa aspecten goed ken, maar er zijn voldoende middelen om daarachter te komen zonder een advocaat.

Kortom, het gaat allemaal lang duren maar de woning is verkocht.

Belangrijk is dat je tijdig de 'in gebrekestelling' regelt, dat je alles zwart op wit zet volgens de in de koopovereenkomst gestelde voorwaarde.

Een heel verhaal en helaas noggeen eind.

Meneer NAK, bedankt voor je reactie en sorry voor deze late reactie mijner zijds.

Groet,
B

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Ontbinding koopovereenkomst woning

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik weet dat een opzegging in de bedenktijd ook vaak fout gaat, ik kreeg een stagiare aan de telefoon, mondeling was genoeg, zou doorgeven, maar de E mail met ontvangstbevestiging die erna kwam had ik helaas nodig, ik kreeg een koopcontract met vraagprijs en alleen hypo ontbinding!

Dus niet de door mij geboden prijs en of de eigenaar hiermee accoord ging!
Verder waren er fouten in tekst makelaar die achteraf niet klopte. (bestemmingsplan)
Ik kreeg de boete van 10% wegens niet reageren en stuurde zijn eigen bevestiging retour.

Ik heb de eigenaar gesproken, ook zij hadden reeds een andere koper, maar konden met deze bevestiging E mail wel 10% bij hun makelaar claimen die slordig werkte!
Helaas reageerde de vragensteller vrij laat, maar dit bericht is meer voor de vraag van KRISTIN bedoeld.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Ontbinding koopovereenkomst woning

Ongelezen bericht door NAK »

Dus nog niet "eind goed al goed" BarbaraJane.
Maar je tanden staan er in dus volhouden.
Misschien heb je er nog niet aan gedacht, maar zijn de advocaat kosten niet op de tegenpartij te verhalen.
Gewoon proberen. Niet geschoten is altijd mis.

aankoopmakelaar
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:41

Re: Ontbinding koopovereenkomst woning

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.
Laatst gewijzigd door aankoopmakelaar op 16 nov 2009 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: Ontbinding koopovereenkomst woning

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Voor een procedure bij het kantongerecht heb je geen advocaat nodig. Maar ik vermoed dat in deze zaak de grens van het kantongerecht wel gepasseerd is.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Ontbinding koopovereenkomst woning

Ongelezen bericht door Walter van V »

je makelaar heeft toch niet als taak om jouw juridische problemen op te lossen?
de makelaar heeft in de eerste plaats de taak juridische problemen juist te voorkomen...mede daarvoor huur je hem in tenslotte...

Wat helaas het geval is dat wanneer dat niet gelukt is en er toch juridische problemen zijn de meeste makelaars geen ruggegraat meer hebben. (bij problemen waar bv beide makelaars van 1 club zijn zal er redelijk voorspelbaar een schikkingsvoorstel komen van 50-50...terwijl er wellicht gewoon jurisprudentie bestaat die gewoon 100-0 zegt..dus die juridische afdelingen van die makelaarsclubs hoef je geen hoge pet van op te hebben)

kristin
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2007 16:37

Re: Ontbinding koopovereenkomst woning

Ongelezen bericht door kristin »

[voor een procedure bij het kantongerecht heb je geen advocaat nodig aldus FlipKaneel]
Kan je ook gebruik maken van een deurwaarder als de makelaar fouten heeft gemaakt?
Kristin[/quote]

Gesloten