Ik lees dit forum door en begin mij danig te iriteren aan de ongefundeerde opmerkingen dat het bij dealers hetzelfde zou zijn en dat de onderdelen hetzelfde zouden zijn
laat ik mij even voorstellen :
Ik ben ruim 9 jaar werkzaam geweest bij een Volkswagen Audi dealer
in de volgende functies leerling monteur , Monteur , Eerste Monteur , APK Keurmeester , Service adviseur / Rekening voorbereider
Binnen de VAG organistatie heb ik Onderhoudstechnicus , Reparatie technicus en de titel Technisch specialist behaald
Vervolgens ben ik gaan werken bij de van Heck groep in Schiedam
http://www.vanheck.nl/ zij zijn de nederlandse marktleider en groothandel in automaterialen en leveren aan de "vrije" ( lees niet merkgebonden garages ) en leveren ook aan Brezan en Lasaulec / APCO na bijna 8 jaar ben ik daar ook weg en werk tegenwoordig in een branche die helemaal niets met automotive te maken heeft .
ik spreek uit mijn eigen ervaring als Volkswagen techneut , ik durf te beweren dat .
1. een Volkswagen / AUDI monteur een goed opgeleide monteur is
die niet alleen zijn Innovam papieren heeft
http://www2.innovam.nl/
maar ook meerdere keren per jaar door de importeur wordt getoetst op zijn kennis ( een VAG Technisch specialist wordt je echt niet zomaar ! )
en ja ik heb zelfs meegemaakt dat PON ( VAG importeur ) een brief stuurde aan mijn werkgever dat een collega niet geschikt was voor de organisatie !
2. VAG garages door de importeur worden getoetst , er kloppen regelmatig mystery guests aan , waar wordt gekeken of de garage klantvriendelijk is , de storing snel genoeg werd gevonden , of de facturatie van de uitgevoerde werkzaamheden wel klopt. dit gaat zelfs zover dat men beurten laat uitvoeren en controleerd of de reserve band wel is gecontroleerd , VAG deelt na een slechte beoordeling ook sancties uit , waarna de controle frequentie wordt opgevoerd en je zelfs in het ergste geval je dealerschap kunt verliezen .
Ook werd je binnen het concern blad "Response"aan de schandpaal genageld voor de overige dealers
3. De automotive aftermarket ( van heck ) heeft in sommige gevallen helemaal geen toegang tot de fabrikanten die de Merken als leveranciers gebruiken , of leveren bewust goedkoper imitatie spul omdat er hogere marges op zitten .
Mijn ervaring :
Ik werkte bijna 1 jaar bij van Heck en mijn Golf moest een grote beurt hebben , ik controleer mijn auto en moest hebben
Olie , Bougies , Luchtfilter ,Olie filter , Klepdeksel pakking , V- snaar
Rotor + verdeelkap , 2x remslangen voor , 1x Wielrem cylinder
Olie tjaa het smeert was valvoline dus wel okay
Bougies , kwamen in een doos van 10 waren spotgoedkoop maar wel van NGK terwijl origineel BOSCH echter wel okay
Luchtfilter was fram, was na 3 keer opnieuw bestellen omdat ik steeds de verkeerde maat kreeg wel okay ( hoeveel vrije garages zouden het verkeerde filter erin prakken omdat de klant weg wil )
Olie filter was okay ( fram )
Klepdeksel pakking , werd een leuk verhaal VAG heeft zijn pakkingen ooit gemodificeerd Kurk werd rubber wel van heck heeft deze nooit kunnen leveren werd altijd een Kurken voor mijn motor type geleverd was dus hardstikke fout ( lekkage tot gevolg , ivm gewijzigde Tap eindes ) heb deze dus maar bij mijn oude baas gehaald .
V-Snaar was Gates paste prima had dezelfde maat als de Conti-Tech van VAG alleen piepte als de hel moest hem steeds bijstellen uiteindelijk maar weer lekker Conti-Tech gemonteerd van VAG probleem verholpen ( had vast iets te maken met de hardheid van het rubber de gates leek veel stugger als de conti snaar deze was van zachter rubber )
Rotor + verdeelkap was BERU origineel is Bosch terwijl ik het in mijn handen had dacht ik al dit is troep Bosch zwaar bakeliet , Beru het leek wel goedkoop plastic ( glimde ook ) na starten loopt de motor op 3 cylinders haal het spul eraf monteer oude Bosch terug perfect lopen , nieuw setje gekregen gemonteerd loopt goed na 2 weken gat in de kap gebrand ( gelukkig had ik de oude bewaard ) dus Bosch weer terug gemonteerd Weer bij mijn oude baas aangeklopt en originele onderdelen gehaald .
De remslangen , wel het merk weet ik niet wel dat ze net zo lang waren als de originele en dezelfde aansluitingen echter wat er tussen de aansluitnippels zat en door moest gaan voor slang dat durfde ik niet op mijn auto te monteren ! , heb die dus ook maar origineel gehaald die zagen er wat degelijker uit .
De wielremcylinder onbekend merk echter weer zo`n verhaal VAG heeft deze gemodificeerd en van heck leverde doodleuk de oude versie de oude is cylindrisch met 2 montage schroeven , de nieuwe is rechthoekig gemaakt van licht metaal ( aluminium ) en heeft maar 1 montage punt
hoeveel vrije garage monteurs monteren gewoon doodleuk de oude ?! want tjaa die past ook en doet het toch ook ? ( tjaa VAG modificeerd die dingen voor de kat zijn viool )
Zo heb ik nog veel meer dingen meegemaakt , wat voor mij de reden is dat ik tot op de dag van vandaag mijn auto bij de merk dealer breng
sleutelen doe ik zelf al lang niet meer , en nee ik rij geen VAG meer om het simpele feit dat ik een volkswagen te duur vindt in aanschaf en ik ook wel eens nieuw wilde rijden .
Echter ik verwacht hetzelfde bij andere merken als bovenstaand ik rij nu Hyundai , auto 3 jaar oud , Grote beurt + einde garantie controle + APK koste mij 240 , -- euro
echter daar ga ik niet over zeuren , ik weet dat een Goed opgeleide monteur mijn auto heeft nagelopen en dat ik 24 uur per dag kan aankloppen bij Hyundai mocht er iets gebeuren , door heel Europa
Bij een merkdealer heb je niet alleen te maken met een garage maar met een hele organisatie die achter zijn product staat , Het is ook in hun belang dat mijn auto goed is en blijft .
groeten
een ex monteur