LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAO naar 75% Niet helemaal eerlijk

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
jdek

WAO naar 75% Niet helemaal eerlijk

Ongelezen bericht door jdek »

Hoi,

Ik ben na 30 werkbare jaren in de WAO gekomen. Ineens nog maar 70% van mijn inkomen.

Het was juist een paar jaar nadat het zogenaamde WAO-gat was ingevoerd.

Na 2 jaar viel ik dus voor de 2e x een groot stuk inkomen terug 70% van het minimumloon+ dienstjaren bijtelling.

Nu is in Juli 2007 de WAO verhoogt naar 75%. Mensen die al langer voor het invoeren van het WAO Gat in de WAO kwamen, hebben nu een goed inkomen. Ook mensen die onder de nieuwe WIA vallen, ontvangen 75% van hun laatst verdiende salaris

Ik en alle mensen die in het WAO gat vielen worden niet gelijk getrokken met die vorige groepen maar krijgen 75% van het minimum+ dienstjaren toeslag.
Het politieke onrecht besluit blijft mij dus waarschijnlijk tot mijn 65e jaar achtervolgen

Ik vind dat dit onrecht bijgesteld moet worden.

kletskip

Re: WAO naar 75% Niet helemaal eerlijk

Ongelezen bericht door kletskip »

ff jdek

ik snap het niet helemaal,sorry...serieus...
ik heb zelf ook een hiaat verzekering en wao....hiaat krijg ik apart.

ik ben in juni ook gaan belln van joh de wao gaat naar 75% gaat dan de hiaat naar beneden?nee! wandt het heeft niks met het bedrag te maken maar met de hoeveelheid procenten dat je afgekeurd bent..

dus ik krijg nu mijn hiaat(niet veel hoor maar alle beetje helpen!!!!)en mijn 75%...

maar wat is dan nu jou probnleem ik snap het niet,sorry??

roerganger

Ongelezen bericht door roerganger »

Het probleem van jdek is hetzelfde als mijn probleem.

In de media stond dat alle WAO-ers vanaf 1 juli 75% van het laatstverdiende loon zouden krijgen. Klip en klaar.

Er is echter een bepaalde categorie, en daar vallen jdek en ik onder, voor wie dat niet geldt. Wij kregen namelijk 70% van het minimum + 70 % van een toeslag die bepaald werd door het aantal jaren vanaf je 15e tot het moment dat je in de WAO kwam.

Nu is dat voor ons opgetrokken naar 75% van het minimum + 75 % van die toeslag.

Er zijn dus verschillende categorien WAO-ers, sommigen krijgen wel 75%, WIA-ers ook, maar mensen als jdek en ik niet. En dat is niet correct. Zie artikel 1 van de grondwet. Gelijke gevallen moeten gelijk behandeld worden. Dus nu ik hierover nadenk, denk ik dat ik eens informatie ga inwinnen over het voeren van een proces.

kletskip

hoi

ja ik begin het te snappen...
ik was zelf 25 dus nog heel jong in de wao ,maar wel gegronde klachten hoor,rug,2 slechte schouders ,en reuma..dus ik kreeg een lagere uitkering als iemand van 32?zoiets weet ik nog...

ppf het zit allemaal zo ingewikkeld in elkaar..

idd jullie moeten het eens uitlaten zoeken!

sterkte

jdek

Ongelezen bericht door jdek »

roerganger

Ik denk dat we dan een team kunnen vormen.
Helaas ben ik telefonisch bij de Nationale ombudsman al afgescheept met: Het is wettelijk zo bepaalt dus de ombudsman kan niets voor u doen.
UWV voert de wet uit dus daar hoef je ook geen bezwaar te maken, en 2e kamerleden kennen het probleem, maar maken zich ook niet hard voor zo'n kleine groep.

Het zal heel moeilijk worden.

Rechtzaken kosten geld, en waarschijnlijk kost dat meer dan het mogelijk kan opleveren induvidueel. Met een grote groep en bijgestaan door Radar zou het kans van slagen hebben op grond van gelijke behandeling.

roerganger

Rechtszaken kosten geld... wel eens van een toevoeging gehoord? Dan hoef je alleen een kleine bijdrage te betalen. Als ik van de week tijd heb (moet achter nog een hele hoop meer onzin aan) zal ik eens info inwinnen wat er mogelijk is, wellicht dat jij dat ook kan doen? En mss idd met Radar? Want dit klopt van geen kant idd.

kletskip

hallo

ben ik nog een keer :oops:
weet niet waarvoor jullie in de wao zitten maar kom je wel eens op de site van de nvvr?als er eentje met rugklacten bij zit,dan kan je aan de juridisch adviseur raad vragen...

er moet toch iets zijn dat dat voor jullie kan uitzoeken!!!!

mvg

roerganger

De manier van berekenen van de uitkering heeft niets te maken met de aard van de klachten, dus ik vrees dat dat weinig nut heeft. We hebben meer iets aan een algemene belangenvereniging van WAO-ers, en die zijn er ook wel.

Toch bedankt voor de tip.

kletskip

hoi roerganger

nee dat bedoel ik niet...
maar ik ben bv rugpatient..toebvallig en ik ben lid van de nvvr,dat is voor rugpatienten zoals je dus snapt...
dan kan je aan de juridisch adviseur vragen of je ppot heb om op te staan?die schijnt advocaat te zijn...

hij heeft al heel veel mensen geholpen met rechtszaken op de site..dat bedoelde ik te zeggen....

je moet het denk ik idd zoeken bij wao groepen enz,,en die juridische adviseurs hebben....

nee dat bereken dat had ik nu wel door dat het bij jullie anders zit :wink:
groetjes

Gesloten