LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nep-scharrelslager

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
claud

nep-scharrelslager

Ongelezen bericht door claud »

ik woon tegenover een keurslager. volgens hun uithangbord hebben ze scharrelvlees van eigen boerderij (winkelcentrum brazilie, oostelijke handelskade, amsterdam). in de winkel nergens een keurmerk. op verzoek krijg je een pakje foto's te zien van een paar kippen en jonge kalfjes, de eigen boerderij dus. volgens de verkoopster is alles in de winkel scharrel, maar het zijn gewone vleeswaren. ook de kip uit de grill zou scharrel zijn, maar ik weet zeker dat ze me bedrogen hebben. kan dat zomaar, scharrelvlees aanbieden terwijl het helemaal geen keurmerk heeft???

boebele
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:58

Re: nep-scharrelslager

Ongelezen bericht door boebele »

Ja, dat vraag ik me dus ook af. Ik heb zelf mijn twijfels over Scharrelslager Frankhuizen op de Nieuwe Langedijk in Delft. Ok, op de ruit hebben ze zo'n keurmerksticker. Maar ze verkopen ook allemaal kant-en-klare produkten, zoals vleessalades of indische balletjes.
Ik vertrouw het niet zo erg :?

boebele
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:58

Re: nep-scharrelslager

Ongelezen bericht door boebele »

Als je echt scharrelvlees wilt eten kun je maar beter niet naar 'scharrelslager' Frankhuizen in Delft gaan. Het PVE/IKB-keurmerk op het raam mag dan de indruk wekken dat hier scharrelvlees verkocht wordt, maar in werkelijkheid zegt zo'n keurmerk helemaal niets over het dierenwelzijn.
Gisteren besloot ik de slager een paar kritische vragen te stellen over de herkomst van het vlees. Hij wist me te vertellen dat al het vlees van scharrelboeren uit Frankrijk komt, echter hij kon mij geen namen geven. Hij wees me op een paar 'francelimousin'- folders, maar die gaan alleen over het varkensvlees. Waar komt het kippen-,kalfs- en rundvlees dan vandaan? Wist hij niet.
En hoe zit het dan met die stamppotten, komen die ook uit Frankrijk? Nee, die komen dan weer uit Nederland, en om dan te achterhalen waar het vlees vandaan komt is een veel te ingewikkeld proces.
Afijn, ik weet genoeg. Een slager die zo vaag doet over de herkomst van het vlees en mij niet kan vertellen of de dieren wel echt gescharreld hebben, maar die echter wel overduidelijk scharrelprijzen hanteert, is wat mij betreft een oplichter. Ik koop hier dan ook mijn vlees niet meer, ga daarvoor voortaan naar de natuurwinkel of kies voor produkten met het EKO-keurmerk.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: nep-scharrelslager

Ongelezen bericht door Robjee »

Het IKB keurmerk (voorheen PVE/IKB) zegt inderdaad niets over scharrelvlees. Het is een kwaliteitskeurmerk dat aangeeft dat er gedurende de hele lengte van de keten controles plaatsvinden. Het keurmerk bestaat er voor rund- kip- en varkensvlees.
De slager die dit keurmerk voert zou eenvoudig na moeten kunnen gaan waar het vlees vandaan komt. Gedurende de gehele ketenlengte vind er registratie plaats.

Voor scharrelvlees is er het keurmerk PROduCERT.
De website www.producert.nl doet het (bij mij) alleen niet.
Meer info zie:
http://www.scharrelvlees.net
http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... rel%29.htm

boebele
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:58

Re: nep-scharrelslager

Ongelezen bericht door boebele »

Dan is dus mijn volgende vraag: kan dit zomaar? Scharrelvlees aanbieden maar het niet verkopen? Dat is oplichting toch?
Ik betaal er immers de nodige centen voor.
Is hier niets aan te doen?

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: nep-scharrelslager

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Scharrelvlees

even dit foutje:
[quote] 'francelimousin'- folders, maar die gaan alleen over het varkensvlees. [einde quote].

De Limousin is een runderras maar dat even terwijde.
Ik ben zelf ervan overtuigd dat er geen één Keurslager is die echt scharrelvlees verkoopt.
Keurslager is een slager die bij die grote inkoopcombinatie is aangesloten.

Echte slagers met eigen runderen en/of varkens zijn er nauwelijks meer.
Alleen aan scharrellamsvlees is nog wel te komen maar daar is de prijs ook naar.
Waar het vlees vandaan komt hoort de slager dan ook heel duidelijk te weten.
De franse scharrelkip is de Bresse (omgeving Bourg en Bresse, een maiskip) ook veel duurder dan een "gewone'kip/kuiken.

In Frankrijk (althans in de Ardeche en Gard) hoort bij vleesverkoop de datum van slacht,het soort rund en de slagerij vermeldt te zijn.
Dit staat ook vaak op kip/kuiken en andere vleesprodudten.
Dat zou dus ook in Nederland moeten gebeuren.

Tenslotte (je zou bijna geen vleeshap meer door de keel krijgen) is het vlees van rund, varken en kip al bij voorbaat vol met groeihormoon en antibiotica.
Deskundigen verwachten daarom ook dat vele penicilinen binnen niet al te lange tijd niet meer bruikbaar is om een ziekte te genezen en er zijn al waarschuwingen dat steeds meer jongetjes worden geboren met afwijkingen aan de genitaliën.

Lekker hè, dat stukje vlees!

En nee, ik ben (nog) geen vegetariër.

Grootvader

boebele
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:58

Re: nep-scharrelslager

Ongelezen bericht door boebele »

Kanovaarder,
dat kan allemaal wel zijn, maar het gaat me dus hierom:
kan iedere willekeurige slager zich zomaar scharrelslager noemen?
Neprolexen mogen ook niet verkocht worden, dus waarom zou je dan wel nepscharrelvlees mogen verkopen?

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: nep-scharrelslager

Ongelezen bericht door kanovaarder »

"Scharrel"vlees (voor Boebele).

Als die slager "scharrel"vlees verkoopt maar niet eens weet waar dat dan vandaan komt (en het dus niet eens kan aantonen dan pleegt deze een economisch delict.
Immers iets verkopen wat niet echt blijkt te zijn is streng verboden, denk maar aan die vele namaak T-shirts,hetzelfde als gewoon vlees verkopen voor scharrelvlees.

Maar, oude koeien die als melkproducent afgedankt zijn worden ook geslacht en die zou je de benaming scharrelvlees kunnen geven hoewel een koe dus niet scharrelt maar loopt.
Lamsvlees,varkensvlees en kip zijn die verdachte producten die voor het overgrote deel niet behoort tot het scharrelvlees.

Bij de turkse slager maak je met schapen/lamsvlees wel een grote kans om scharrelvlees te krijgen maat dan zit je weer met die halal/kosher voorschriften.

Moeilijk hoor!

Grootvader

boebele
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:58

Re: nep-scharrelslager

Ongelezen bericht door boebele »

Deze mail kreeg ik net van www.scharrelvlees.net:

"Slagerij Frankhuizen is niet gecertificeerd voor de verkoop van scharrelvlees. Vroeger vielen deze regelingen onder het toezicht van de Productschappen voor Vee, Vlees en Eieren en zij gaven het PVE-IKB scharrelvarkenskeurmerk uit. In die tijd was slager Frankhuizen deelnemer hieraan en de sticker refereert hier nog aan.

Sinds 1 juli 2003 beheert certificatie-buro PROduCERT de regelingen voor scharrelvlees en Frankhuizen is NIET gecertificeerd voor de verkoop van scharrelvlees. Er is dus niets te zeggen over de herkomst van het vlees wat in deze winkel wordt verkocht, ondanks de PVE-IKB sticker. De keurmerken, die sinds 1-7-2003 worden verleend aan erkende winkels voor verkoop van scharrelvlees, zijn te zien op onze site."


De melding bij de keuringsdienst van waren ligt er al.

Gesloten