Ik heb me altijd al afgevraagd wie of wat nou bepaalt hoe hard op een weg gereden mag worden. In onze wijk mochten we altijd 80. Ineens werd het 60 en nu 50. Nu zie je dat bijna elke auto nog harder rijden dan 60. Een reden om meer bekeuring te kunnen uitschrijven geloof ik niet. Het zal wel met de veiligheid te maken hebben, maar als niemand er zich aan houdt? Wie weet waar ik kan vinden hoe dit is geregeld in Nederland? Is er een site hierover? Kan een burger hierin verweer?
De politie valt niets kwalijk te nemen. Zij controleren alleen of de wet gehandhaafd wordt.
In "Blik op de weg" was ook dit eens aan de orde geweest waarin gezegd dat de regionale wegbeheerders op het gebied van snelheidsaanduidingen en de "strepen op de weg"een grote vrijheid heeft.
Daarom kan het zijn dat met name die strepen per regio kan verschillen.
Was er dus vroeger een eenduidigheid daarin dan wordt hier de laatste jaren een chaotisch beleid gehandhaaft.
Persoonlijk vind ik dat het (weer) landelijk geregeld zou moeten zijn.
De gemeenten voor de gemeente, de provicie voor de provinciale wegen en de rijkswaterstaat voor de snelwegen en vaarwegen.
Zij mogen zelf de snelheden bepalen. Wordt dit nu vanuit de overheid opgelegd dan dienen zij dat weer te handhaven.
Dit alles dus wel in het kader van de wet. Dit geldt dus ook voor de strepen op de weg.
Wat mag is bij die strepen een lagere snelheid aangeven welke duidelijk moet zijn aangegeven met maximum snelheidsborden. Zowiezo dient er naast de strepen ook een dergelijk bord langs de kant van de weg te staan. De strepen zijn niet de verplichting. Dat zijn de borden die de snelheden aangeven. De strepen zijn puur ter herinnering. Voor plaatselijke lagere snelheden hoeven de strepen niet te zijn aangepast en is een bord voldoende. Dit bord dient na elke kruising te zijn herhaald. Wanneer het bord na een kruising er niet meer staat dan mag de snelheid worden gereden welke wettelijk geldt namelijk voor buiten de bebouwde kom 80, binnen 50 en op de snelwegen 120. Tenzij je uiteraard een zonebord bent gepasseerd. Dit bord wordt pas opgeheven zodra er een bord einde zone XX wordt gepasseerd. Ook dan geldt hierna de normale wettelijk vastgestelde plaatselijke snelheid tenzij een bord weer anders vermeldt.
De strepen bepalen de snelheid ter plaatse dus niet. Dit is puur te herinnering.
Verder zijn ze overal druk bezig om alle strepen in Nederland aan te passen. Dit heeft tijd nodig. Deze strepen zijn pas na 2003 ingevoerd. Alle wegdelen dienen hiermee te worden aangepast, maar nogmaals het is geen verplichting, maar slechts herinnering en herkenning van wegen. Het maximum snelheidsbord geeft de verplichting.
Voor zover ik weet is het binnen de bebouwde kom 50, erbuiten 80, op de autoweg 100 en op de snelweg 120. De bevoegde autoriteiten kunnen de snelheid altijd verlagen. Ironisch genoeg betekent dit dat je ook op een smal landweggetje gewoon 80 mag rijden.
Ik vermoed dat waar TS woont aanvankelijk buiten de bebouwde kom lag, zodat je 80 mag rijden. Daarna heeft men vermoedelijk, misschien omdat er wat bebouwing stond, de maximum snelheid verlaagd naar 60. En daarna naar 50, of misschien heeft men de straat tot bebouwde kom gemaakt.
Kan maar dan is het de fout van de TS zelf. Dit omdat de snelheid zonder vooraankondiging verlaagd mag worden. In dit geval gaat het ook over de strepen, maar de strepen is nergens in de wetgeving een leidraad. Het is enkelt een herinnering. De wettelijke maatstaf is dat alle strepen binnen Nederland aangepast worden, maar daarna is het nog steeds niet een verplichting, maar een herinnering. De ronde borden met een rode rand, wit vlak en in het zwart de snelheid geven als enige, even niet gesproken over de matrixborden, de maximale snelheid weer. Wanneer elders matrixborden, met of zonder, rode rand een andere snelheid aangeven is dat een verplichting.
We zullen het wel horen van de TS wat hij precies bedoelde.
Ik kan me sowieso al niet voorstellen dat er in uw straat 80 gereden mocht worden, binnen de bebouwde kom is dat 50.
En ik kan me voorstellen sinds bijna iedereen een auto heeft, de weg steeds onveiliger wordt, de regels aangepast moeten worden.
Als voetganger is er steeds minder kans om over te steken, zeg: veilig oversteken.