LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

@mathy

Van rebound is toch sprake als je stopt met de oxa? ik was niet gestopt hoor overigens. Ik moest ze vanwege de verhoging zonodig zelfs meer gaan slikken. De dosering naar 30 was gewoon een te grote stap ineens. Jammer dat die vorige psych dacht dat de volledige werking van ad 4 weken is....ik moest na 4 weken naar 30 mg omdat hij dacht dat de 20 mg op de top van zn werking zou zijn. Maar gister kreeg ik dus te horen (zoals ik jou ook al eens heb horen zeggen) dat de optimale werking pas na 6-7weken is. Als ze bij mij nog langer die 20 mg hadden aangekeken had het misschien wel gewoon de juiste dosis geweest. Kan best. Ik heb net dus eigenlijk weer me oude dosis genomen en hoop dat ik snel weer bijtrek. Want zoals ik al zei....ik ging echt super op die 20 mg, ik voelde me zo blij om alles en was gelukkig. Volgende week moet ik weer bij mn psych zijn en ga het toch even over die kalmeringspillen hebben. Ik zit toch al een lange tijd aan de oxa....
Bij jou gaat alles nog lekker?

@bonzo: Hoe is het op het werk? Nog erg last van de grote verandering? Trek je het nog wel gewoon?

prettige dag nog verdr

cjm1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2007 10:40

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door cjm1980 »

Hallo mensen,

Ik ben hier vandaag voor de 1e keer. Ik was op zoek naar wat informatie over de medicijnen die ik nu ongeveer een week slik. ik slik dus ook citalopram, sinds donderdag. Ik heb best wel last van bijwerkingen: vooral heel misselijk en geen energie hebben, heb nog steeds last van huilbuien en dan zie ik de toekomst niet rooskleurig in, ik heb dan het gevoel dat het nooit gaat werken. Hadden jullie hier ook last van in het begin? En hoe snel verdwijnen die klachten??
Gr. cjm1980

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey CJM

Die klachten die je beschrijft zijn heel normaal, en ik denk dat we die allemaal hier hebben gehad. Het medicijn gaat werken in je hersenen en moet eraan wennen. Bij de 1 duurt dat 2 weekjes, bij de ander 4 weken. Welke dosis slik je? de eerste week 10 mg en daarna 20 mg? Bij mij duurde het in elk geval zo'n 3 weken in totaal voordat ik verbetering ging merken. ineens zag ik weer zin in het leven en werd een stuk vrolijker en socialer. Het is heel normaal dat je in het begin depressiever/paniekeriger word. Maar het is gelukkig allemaal tijdelijk. Slik je er ook oxazepam of iets bij om de bijwerkingen te beperken?

groetjes

cjm1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2007 10:40

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door cjm1980 »

Hoi James

Ik slik 20mg per dag. Ik neem deze 's avonds in, omdat ik merk dat ik er slaperig van wordt (slaap wel goed). Ik gebruik er verder niets bij. Waar ik nu helemaal crazy van wordt is die misselijkheid! Zelfs 's nachts wordt ik er wakker van. Nu begint dat ook al overdag! ik merk ook dat mijn omgeving (vooral werk) het niet echt begrijpt dat ik bijwerkingen heb. :cry: Hopelijk gaat het bij mij ook snel resultaat geven, niet dat ik écht depressief ben, maar het zou fijn zijn als ik inderdaad wat positiever in het leven kwam te staan en weer minder spanningen heb om alles!

Groetjes

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

@cjm:

Knap dat je het verder zonder oxazepam doet. Het is best zwaar allemaal die bijwerkingen. Ben je gelijk met 20 mg gestart?
Voor andere mensen is het altijd lastig te begrijpen, dat kan heel irritant zijn ja. Hopenlijk knap je er ook snel van op want die bijwerkingen zijn echt *****

cjm1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2007 10:40

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door cjm1980 »

Ja gelijk met 20 mg gestart. De eerste dag voelde ik me geweldig! Ik dacht als het zo blijft dan gaat het goed, toen voelde ik me weer de oude. Maar langzaam nam het toch af! En de oude ben ik al vijf jaar niet meer dus...? :wink: Ik heb nog even te gaan!

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Cjm, die misselijkheid kan ermee te maken hebben dat je de cip s'avonds slikt. Heb ik gehoord. Ik slik 'm in ieder geval altijd s'ochtends, omdat mijn maag ook vrij gevoelig is....

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

@ James, ik dacht dat je gestopt was met die oxa joh. Nee, dan is het een ander verhaal. Ik zou inderdaad gewoon naar de 20mg teruggaan. Ik kan me overigens nog wel herinneren dat bij jou de stap van 10 naar 20 ook al moeizaam verliep. Ik zou inderdaad even vragen naar die druppels, want ik denk dat jij er erg gevoelig voor bent!

Hier gaat het echt goed hoor! Woepie! Ik loop overigens niet de hele dag te stralen hoor, dat niet. Maar van dip en angst geen sprake meer! Pffff....
Ik slik nog wel een halve valium per dag (das 1 mg, dus praktisch niks meer)

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal

@ mathy en james: dank u!! :D

Ik heb europees recht geleerd en het gaat hem echt niet worden!!!! Ben nog steeds ziek. Daar baal ik wel een beetje van.Ik heb zo'n gevoel dat het een combinatie van de griep en de afwenningsverschijnselen is. Ben benieuwd wat voor medicatie ik nu krijg. Ik las net dat sommige mensen echt gaan hallucineren van de citalopram?! Dat lijkt mij heftig! Ik kreeg er hele nare en negatieve gedachten van en werd behoorlijk agressief en daar schrok de psych wel van! (hij heeft het ook moeten ontgelden)Ik zit nu nog op 20 mg. Heb stiekem sneller afgebouwd dan mocht, dus het is ook wel een beetje mijn eigen schuld dat ik zo ziek ben.Ik herken zoveel verhalen op deze site en dat vind ik een heel fijn gevoel. Ik heb altijd gedacht dat ik de enige was met zulke klachten maar nu leer ik dat ik gelukkig hier niet alleen in ben.

groetjes

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

Hoi Mathy en de rest,

Ik heb tranxene 5 mg voorgeschreven gekregen en ik mag er max 3 per dag als het nodig is (en als het niet nodig is, natuurlijk niets). Bedankt voor je ervaring hiermee, dat stelt me wel wat gerust. Vanavond probeer ik 't nog zonder vol te houden, omdat ik gewoon echt niet weet hoe ik er op zal reageren. Maar valium is dus minder sterk dan tranxene? Valium klinkt voor mijn gevoel juist enorm zwaar, maar misschien heb ik 't dus mis. Echt fijn dat het nog steeds goed met je gaat! Dat lijkt me echt heerlijk rustig.

@cjm1980: zoals je misschien al hebt gelezen, ben ik nu 3 weken bezig met citalopram 20mg, ben ook vanaf de 1e dag meteen gestart met 20mg. Na de eerste week is de misselijkheid bij mij heel snel weer verdwenen, alleen die eerste week was ik dag en nacht heel erg misselijk. De dufheid neemt ook vanzelf weer af. Ik hoop 't niet voor je, maar hou er rekening mee dat de eerste paar weken je gevoel enorm kan schommelen... de leuke momenten voel je je dan erg goed, maar de lastige momenten zijn bij mij zelfs moeilijker geworden sinds ik ben begonnen met citalopram... vandaar dat ik nu tranxene voorgeschreven heb gekregen om door die moeilijke momenten te komen. Sterkte de komende weken!

@iemand24: succes met afbouwen, maar hou je aan de voorschriften van de psych. Vijf jaar geleden ben ik van het ene op het andere moment gestopt en dat is niet aan te raden. Rustig afbouwen voorkomt ook dat je terugvalt in een depressie.

@James: succes met je herziene dosering, hopelijk heb je niet te veel last van bijwerkingen!

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hoi James,

Als ik lees dat je hallicunaties kreeg en hoge koorts, dan berijp ik al beter dat je met die 30 mg. gekapt bent!Zo heftig heb ik het niet gehad met ophogen. Ik hoop dat je je snel wat beter voelt.

Ik had na een betere periode vandaag een behoorlijke off-day. Het is erg onrustig op mn werk en met name op die nieuwe afdeling. Het is af en toe net een kippehok en ik merk dat ik daar vaak moeilijk tegen kan. Vandaag voelde ik me dan ook niet happy, was erg onrustig en met vlagen echt wel angstig. Het speelde wel mee dat ik vanacht niet zo veel geslapen. Maar ik heb ook weer een goede week ertussen gehad...tot vandaag dus....dus het kan ook zo weer beter gaan. Morgen weer een dag.

Groet, Bonzo.

mikke
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2007 19:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mikke »

:( Dinsdag om 18.00 1e tablet 20 mg van citalopram geslikt. Binnen een uur al bijwerkingen, droge mond, misselijkheid, zweverig gevoel in mijn hoofd, veel gapen en moeheid. Op tijd naar bed en toen last van hartkloppingen, slapeloosheid (oftewel niet geslapen), een raar gevoel in mijn lichaam, ik voelde mijn lichaamsdelen niet meer en zweefde a.h.w. boven mijn eigen lichaam, flitsen van enge gezichten (zal de details niet benoemen).
Dit was voor mij dus de 1e en meteen de laatste citalopram tablet ! De huisarts schrok ook erg van deze bijwerkingen en durft geen andere anti depressiva meer voor te schrijven.
Wilde dit toch even met jullie delen, het blijkt dus maar dat ieder persoon anders reageert op deze medicatie.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

He mikke

Bij mij was de eerste nacht ook verschrikkelijk, heb toen ook last van hartkloppingen gehad (een uur lang) en de volgende ochtend compleet beroerd en trillend op de badkamervloer gezeten totdat dat weer over ging. De twee dagen daarna heb ik een halve tablet genomen en daarna weer overgegaan op 20mg... en behalve dus misselijkheid en sufheid verder geen vervelende bijwerkingen gehad. Maar zoals je kunt lezen op dit forum zijn heel veel mensen rustig aan het opbouwen, waardoor de bijwerkingen mee lijken te vallen, alleen duurt het dan net iets langer voordat de medicijnen gaan werken. Vreemd dat je huisarts niets gezegd heeft over opbouwen trouwens en nu dus niets meer voorschrijft.

mathy02
Berichten: 147
Lid geworden op: 22 aug 2007 03:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mathy02 »

Hoi Ester,

Valium en Tranxene zijn van dezelfde familie. De langwerkende benzo's. En een pilletje van 2 mg valium staat gelijk aan een capsule 5 mg tranxene.
Omdat die capsules van 5mg tranxene de laagste dosering hebben (er bestaan geen capsules van 2,5 mg) ben ik overgestapt op een pilletje van 2 mg. Die is dus in tweeën of in vieren te breken. Vandaar. Ik zit nu op een halve per dag.

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal

heb vandaag europees recht. Duim voor me!! :D Wat een heftige bijwerkingen zeg ,allemaal bij de opbouw! Ik ben direct begonnen met 20 mg en ben van 20 gelijk naar 40 overgestapt. Ik was wel wat gestressder en een beetje misselijk, maar echt zulke bijwerkingen heb ik niet gehad. Hebben jullie het allemaal als zo heftig ervaren? Ik vraag mij af of ik er dan ook last van krijg bij andere medicatie.
Wel heb ik nu last van de afbouw, maar het voelt meer als de griep.
Nou, echt sterkte allemaal!!!!

groetjes

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Heel veel succes iemand :P :!:

cjm1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 nov 2007 10:40

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door cjm1980 »

Hallo!

@Esther: Bedankt voor je ervaringen! Ik ben nu precies een week aan het slikken en vanmorgen was ik voor de 1ste keer NIET misselijk! (ook vannacht niet) Joepie! :D :D Ik hoop dat het vanaf nu ook beter gaat. Ben wel de hele dag moe en licht in mijn hoofd, maar als ik jouw verhaal lees dan gaat dat dus ook vanzelf weer over!? Hoe lang duurde dat bij jou? Je bent nu drie weken aan het slikken, en je voelt soms al verbetering? Ik vond het in het begin echt super eng wat er allemaal ging gebeuren, maar in het begin was het minder erg dan nu. En dan te bedenken dat het pas na 4-6 weken gaat werken... :cry:

@Mathy: Slik jij je pil 's ochtends? Ik word namelijk al misselijk een paar uur nadat ik die pil heb ingenomen, ik ben bang dat ik er dan de hele dag last van heb? Ik word er ook nog zo duf van, ong 3 uur nadat ik de pil heb ingenomen gaap ik me een ellende! (herkenbaar?)
Maar nu is het ook nog zo dat ik ook al neem ik hem 's avonds, als ik 's morgens wakker wordt ben ik nog duf, en moet eigenlijk 's middags weer naar bed! Hoe lang slik jij al? Ik las bij jou dat het goed gaat? Ik hoop ook zo dat ik straks weer heel de dag kan stralen, dat is echt lang geleden!

@de rest: ik vind het geweldig dat ik hier mijn "zorgen" en ervaringen kwijt kan! Super zo'n forum over die pillen, ik hoop dat het straks met iedereen goed gaat!

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

Hoi Cjm,

fijn dat je niet meer misselijk bent! Bij mij was 't na een week ook van de ene op de andere dag over, dan voel je je echt zo'n stuk beter :) . Moeheid e.d. is bij mij ook vanzelf over gegaan. Nu, na 3 weken, heb ik eigenlijk alleen last van onrustig slapen en vaak wakker worden (en dan een tijd lang klaar wakker liggen). Daardoor ben ik overdag natuurlijk ook wel eens moe, maar dat is een heel ander gevoel dan de dufheid van de eerste twee weken. Ik slik ze zelf dus ook 's avonds omdat ik na een paar uur ook enorm begin te gapen... maar na 2 weken slikken had ik 's ochtends dus geen last meer van dufheid.

Ik vind het zelf soms nog wel eens raar/vreemd/eng dat ik merk dat ik me anders voel dan voordat ik met citalopram begon, het is soms opnieuw inschatten hoe ik op dingen reageer... maar ik voel me niet vervreemd van mezelf oid. Hou in elk geval vol, ookal is 't soms wel eens lastig en lijken die 4-6 weken heel erg lang te duren. Bij mij gaat dat met up's en down's, maar ook ik heb veel steun aan de reacties en ervaringen van anderen op dit forum.

@iemand: hoe is Europees recht gegaan?

@Bonzo: vannacht wel weer goed kunnen slapen? hopelijk is 't vandaag rustiger op je werk en heb je minder last van angsten. Sterkte!

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal

@ james: dank je wel het heeft vast geholpen!! :D , succes met afbouwen. Hopelijk gaat het allemaal weer wat beter, heftig joh allemaal. Heeel veel sterkte!

@ ester: ben je al wat gewend aan de medicatie? Hoe lang ben je precies bezig?

Europees recht was echt moeilijk maar ja ik zie wel. Alles wat ik in deze omstandigheden haal is mooi meegenomen. Heb wel mijn eerste cijfer binnen en dat is een 7 voor methodiek jeeeeee!!! Dat is er al in ieder geval 1.

Ik wil graag beginnen aan nieuwe medicatie, merk toch wel dat de angsten een beetje terugkomen. Nog ff doorbijten.

Weet iemand waar trijntje is gebleven?

groetjes

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

@ Esther:
Het gaat helemaal niet goed op mn werk. Vrijdag was echt een zware dag met veel spanning. Ik word er een beetje moedeloos van om iedere keer weer terug te vallen qua gevoel.
Het is erg hectisch op mn werk met veel rumoer en dergelijke. Op het kantoor waar ik eerst zat was het veel rustiger en kon ik me beter even afzonderen en nu heb je voortdurend geluid aan je hoofd.
Ik denk dat ik maandag maar eens even met mn manager moet gaan praten, want dit hou ik niet vol.

Groet, Bonzo.

Gesloten