LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nabestaanden Voorzieningen Plan Centraal Beheer Achmea

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Gejebe

Nabestaanden Voorzieningen Plan Centraal Beheer Achmea

Ongelezen bericht door Gejebe »

Ik heb ongeveer vijf jaar geleden via mijn werkgever het Nabestaanden Voorzieningen Plan van centraal Beheer Achmea afgesloten. Vanaf 1 januari 2008 zit deze verzekering echter niet meer in hun productassortiment. Om het mij gemakkelijk te maken bieden ze mij vrijwel dezelfde uitkering € 450 aan onder Nabestaanden Beschermings Plan. Dit na overleg met mijn werkgever. Nu betaal ik eenn maandelijkse premie van € 14,02. Dat gaat in de veranderde verzekering ruim € 38 worden. Met de huidige verzekering ben ik verzekerd van premievrijstelling bij arbeidsongeschiktheid. In de nieuwe verzekering is deze extra verzekering niet mogelijk. Ik kan of beter gezegd wil hier eigenlijk niet mee akkoord gaan. Ben ik nu mijn betaalde premie van de afgelopen vijf jaar kwijt of heb ik nog andere opties?

Gert-Jan

kweenie

Re: Nabestaanden Voorzieningen Plan Centraal Beheer Achmea

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat het hier een risicoverzekering betreft, net als bv. een brandverzekering of een ziektekostenverzekering. Je betaalt dan elk jaar premie voor het risico dat je (of eigenlijk de verzekeraar) dat jaar loopt. Je bouwt dus niets op.

De betaalde premie ben je dan dus 'kwijt'. Maar die premie is natuurlijk niet in een zwart gat verdwenen, net als dat de premie voor bv een brandverzekering niet voor niets is.

Wat nog wel zou kunnen is dat als de verzekeraar meer risico loopt naarmate je ouder wordt, dat je dan over de hele looptijd een soort gemiddelde premie betaalt. In dat geval betaal je in het begin iets meer premie, waarmee een soort spaarpotje wordt gemaakt om later het hogere risico te betalen. Maar bij zulke verzekeringen moet altijd een vaste looptijd zijn afgesproken (dus bv. tot je 65ste) en zo'n verzekering is in principe dus ook niet tussentijds door de verzekeraar op te zeggen.

Maar... om het nog maar wat verwarrender te maken: de laatste jaren zijn er veel wijzigingen geweest in de wetten voor arbeidsongeschiktheid en nabestaandenuitkeringen. Het kan zijn dat de dekking van de oude verzekering daardoor totaal niet meer aansloot bij de nieuwe wetten en regels. Dan zou het kunnen zijn dat ze een andere verzekering aanbieden. Ik denk dat ze dan, als je die andere verzekering niet wilt, dat 'spaarpotje' wel aan je moeten uitkeren. Maar dit zal geen heel groot bedrag zijn. Vraag de verzekeraar dan wat je 'opgebouwde voorziening' is en of dat uitgekeerd kan worden.

Gesloten