LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lasergun of agent fout ?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
bluearrow.bussum
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2007 22:31

lasergun of agent fout ?

Ongelezen bericht door bluearrow.bussum »

Deze week reed ik met mijn bedrijfsauto van Naarden naar Bussum. Vlak na een kruispunt stond bij een bushalte een busje van de politie, met daarbij twee agenten met een lasergun. Gelukkig reed ik de andere kant uit, maar ik realiseerde mij dat ik, na gedane arbeid, plusminus een halfuurtje later, wel weer die 'andere' kant op moest. Dus oppassen geblazen.

Buiten was het inmiddels donker geworden, en ik paste mijn snelheid aan, tussen de 45 en 50 km/u. Ik hield nauwkeurig mijn snelheidsmetertje in de gaten. Wat schets mijn verbazing dat ik, enkele honderden meters verderop toch door de agenten aan de kant werd gezet. "Meneer, u krijgt van ons een bekeuring, want uw 'gemiddelde snelheid over een meting van 630 meter (of zoiets), was 69 km/u."

Ik werd terplaatste pisnijdig, want ik had toch echt niet harder gereden dan 50 km/u. Kijk, als er een kleine afwijking is, dan snap ik het. Maar we spreken hier dus over 40% harder? Ik heb moeten praten als brugman, en heb zelfs gedreigd om het tot de allerhoogste regionen uit te zoeken, en na enkele minuten, waarbij ik het bovenstaande steeds heb herhaald, zegt die agent: "Eh, onze apparatuur is ge-ijkt, en kan dus niet liegen. Maar we zullen u het voordeel van de twijfel geven". En ik heb dus uiteindelijk na veel soebatten, zonder bekeuring, mogen verder rijden.

Voor zover ik van die agent begrepen heb, worden de bekeuring gegeven 'slechts op waarneming' van de agent die de lasergun hanteert, er is dus geen bewijs.

Ik ben beroepschauffeur van mijn vak, en wel iemand die als ie een fout maakt, ook zo mans genoeg ik om dit toe te geven. Maar van dit soort onrecht, daar maak ik me echt druk om.


Jullie snappen mijn vraag natuurlijk al. Hebben er meer mensen kennis gemaakt met dit fenomeen, deze situatie? Ik zou het graag van jullie vernemen.

Groet uit Bussum

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: lasergun of agent fout ?

Ongelezen bericht door BBCS »

Tja, dat heb je met zo'n overheid die bepaald heeft dat een korps een x boetes moet uitschrijven.

Dan krijg je dergelijke zaken.

gummybears
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 nov 2006 04:07

Re: lasergun of agent fout ?

Ongelezen bericht door gummybears »

Beste bluearrow,

Ik denk dat je kans maakt om onder deze boete uit te komen, mocht dit in de toekomst je weer gebeuren. Niet zo zeer door aan te voeren dat je maar 50 km per uur reed.

Maar mogelijk wel door aan te voeren dat de agent(en) deze snelheidsmeting met de lasergun zeer onzorgvuldig hebben gedaan. Deze snelheidsmeting is onvoldoende nauwkeurig, en wel om de volgende redenen :

1) Is de meting gedaan door de agent waarbij hij de lasergun in zijn handen hield ?
2a) Zo ja bij vraag 1) heeft de agent tijdens en gedurende deze snelheidsmeting de lasergun steeds op dezelfde plaats van het voertuig
gericht (bijv kenteken plaat) ?
2b) Zo nee bij vraag 1) was de lasergun op een tripod (statief) bevestigd en op dezelfde plaats van het voertuig (kenteken plaat) ?
3) Was het droog weer, mistig, regenachtig etc ? Dit alles kan de snelheidsmeting beinvloeden.

Verder kan het ook nog eens zijn dat je bijvoorbeeld wordt ingehaald door een ander voertuig waarbij men dan de lasergun voor een fractie van een seconde richt op het andere voertuig. Dit daar men minimaal 2 dingen tegelijkertijd moet doen, de lasergun op het voertuig richten, kijken naar de lasergun of deze wel goed gericht is, snelheid aflezen. Gedurende dit alles, zal de agent niet in staat zijn de lasergun op het voertuig te kunnen fixeren en op bijv. de kenteken plaat.

Om kort te gaan, wel of geen geijkte apparatuur is geen argument.
Dus je hebt nog meer voordeel van de twijfel en niet omdat deze agent dat nu net zegt.

Ikwilookwatzeggen
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 nov 2007 00:40

Re: lasergun of agent fout ?

Ongelezen bericht door Ikwilookwatzeggen »

Ik denk dat je kans maakt om onder deze boete uit te komen,
Hij heeft geen boete gekregen, hij schrijft:
"Maar we zullen u het voordeel van de twijfel geven". En ik heb dus uiteindelijk na veel soebatten, zonder bekeuring, mogen verder rijden.

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: lasergun of agent fout ?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

een agent die zogenaamd een snelheidsovertreding van 19 km/u constateert, en u dan het voordeel van de twijfel geeft? Dat zaakje stinkt behoorlijk inderdaad, ze zochten waarschijnlijk een automobilist die zich makkelijk laat pakken en met een prent naar huis gaat.... Ze zullen waarschijnlijk hun bonnenquotum voor 2007 nog moeten halen...

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: lasergun of agent fout ?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Snelheidsmeting Naarden - Bussum.

U heeft zeer terecht géén bekeuring gekregen omdat er alleen maar op twee manieren een trajektmeting kan worden gedaan en wel elektronisch tussen 2 meetpunten gericht op 1 traject zoals op de A4 net voorbij schiphol.
Of, zoals wij zien op TV met een daarvoor speciaal ingerichte politiewagen.

Een meting met een lasergun, zelfs een meting met twee agenten met een lasergun op twee punten opgesteld op diezelfde weg kan nooit een trajectmeting zijn.
Die agent vertelde u dus een kulverhaal en pleegt daarbij zelf een strafbaar feit en dat zal die man heel goed hebben geweten.

Als beroepschauffeur zou ik toch denken aan zoiets van een blackbox of zo'n ouderwetse tachograaf.
Zelfs melden aan zo'n liegende agent dat zoiets in uw bestelbus zit en eisen om een proces-verbaal zal onmiddelijk gevolgd worden met een: "Rijd u dit keer maar door" want zonder enig bewijsmiddel kan elke stomme agent zo'n snelheidsbekeuring geven, zelfs als u op die plaats stilstond.

Tsja, het recht is vaak erg krom.

Grootvader

Gesloten