LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABC Spaarplan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Joopp
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2007 18:29

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Joopp »

Ik vraag me af wat voor korte termijn visie sommige banken hebben. Ze willen snel profiteren (met enorme winsten) van de gewone burger. Maar op een gegeven moment sluit er toch niemand meer een spaarpan/polis af? Dan kunnen de tussenpersonen/banken toch wel inpakken? Als het vertrouwen van de gewone man weg is dan kan je de tent toch beter sluiten? Wat zijn dat voor een stelletje kortzichtige kukels? Waar blijft die lange termijnvisie met tevreden klanten die vertrouwen blijven houden in de banken??? :(

Joopp
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2007 18:29

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Joopp »

Bij woekerpolisclaim mag je eerst betalen en dan mag je zelf briefjes gaan sturen naar AMEV. Wel een goed idee maar verder zie ik bij hun -op het eerste gezicht- geen activteiten... twijfelachtig dus. Dure briefjes die je zelf mag sturen. Verder werkt het invulsysteem niet goed en is de taal onduidelijk. Wat erg duidelijk is, is het banknummer van woekerpolisclaim waar je je geld naar toe mag storten als lid. Op een mail kreeg ik geen reactie. Ik wacht nog maar even af. De brief heb ik op de post gedaan. Nu wachten op de reactie van AMEV. :idea:

SolAnd
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 nov 2006 20:58

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door SolAnd »

Beste gedupeerden,

Ik heb in het verleden al gereageerd op dit alles.
De waarde van mijn ABC spaarplan ligt na 16 jr zo`n 8% onder het totaal van wat ik heb ingebracht.
Dit terwijl ik volgens de jaaroverzichten een gem fondsrendement heb van meer dan 9%.....
Ook die jaaroverzichten krijg ik al 2 jr niet meer!
Ik heb de afgelopen 2 maanden 4 maal telefonisch kontakt gehad met het betreffende filaal(waar mijn bankzaken worden geregeld) om een individuele jaaropgaaf te verkrijgen vd waarde van mijn polis. Tot op heden heb ik die niet gehad. Vorig jaar kreeg ik na heel wat bellen een a4tje met een mooi afgerond bedrag waar heel wat kanttekeningen bij geplaatst kunnen worden......amateuristisch...... DIT IS ECHT KLANT ONVRIENDELIJK!!! Zo hoor je niet om te gaan met mensen die je je geld toevertrouwd!!
Ik hoop dat hier spoedig(eventueel door gerechtelijke druk) verandering in komt. Waar is al dat rendement gebleven.... Ja ik weet dat er kosten(zeker de eerste 5jaar) aan verbonden zijn. Maar dit...laat me niet lachen.....smerige zakkenvullerij.....
Sterkte u allen en ga zo door op dit forum.

Mvg; SolAnd

Zomaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jan 2007 13:05

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Zomaar »

Ik heb na 12 jaar sparen de polis van mijn dochter afgekocht. Resultaat heb iedere maand €45.26 ingelegd en ontving na 12 jaar inleggen €7621 dus ik heb mijn inleg terug.....Ik zal dit nooit meer doen. Het afkopen ging makkelijk de tussenpersoon heeft dit geregeld en binnen een week was het bedrag overgemaakt.

gambino187
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 okt 2007 20:43

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door gambino187 »

Ik heb na 12 jaar sparen de polis van mijn dochter afgekocht
Ik weet niet hoe lang de polis nog moest lopen, maar het was wellicht verstandiger geweest de polis te laten lopen of premivrij te maken.

Ik wil verder nog reageren op iedereen die de verzekeraars "boeven" vinden. Een verzekeraar kan niet zomaar je geld afpakken! Zij worden ook gecontroleerd door instanties zoals de AFM en de DNB.

Vergeet niet dat de tussenpersoon flink verdiend aan een polis.
Goede tussenpersonen zijn er ook en die geven je een beter advies dan standaard af te kopen en vervolgens een nieuw postje elders te sluiten op basis van sparen en niet meer op basis van beleggen. Oftewel goede tussenpersonen zijn geen provisie jagers, en die heb je gelukkig ook.

Mij idee zal zijn de afsluitprovisie geheel te vervangen door doorlopende provisie zodat tussenpersonen hun klanten beter bedienen anders raken zij hen provisie kwijt!

Gomess
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2007 21:33

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Gomess »

Hallo,

Ik zou graag een duidelijk advies van iemand verkrijgen....

Ik heb sinds 1996 een ABC spaarplan, ik vind het nogal verontrustend wat ik hier zoallemaal over lees.
Ik leg +/- 94euro ( Fl 200,00) per maand in....

Moet ik het af gaan kopen.... moet ik het lopen laten....
Bij wie kan ik het beste aankloppen zonder dat me weer een mooi verhaaltje op m'n dasje wordt gespeld.

Met zeer vriendelijke groet,
Gomess

gambino187
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 okt 2007 20:43

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door gambino187 »

Hoi gomes,

Het verhaal hangt van jou af...
Wanneer is de expiratiedatum?
Wat is de afkoopwaarde, is deze meer of gelijk aan je totale inleg?
Je kan ook een premievrije waarde opvragen en de polis premievrij maken.

Het hangt geheel van jezelf af!

sergeP
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 jan 2007 22:30

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door sergeP »

Onze 2 abc spaarplannen gaan in mei dit jaar tot uitkering komen.
per polis ongeveer 2900 € ingelegt
De waarde van de polis was op 1 oktober 2007 3638,53€

Dan te bedenken dat deze polis ons toen dertijd was aangesmeerd op het assurantiekantoor waar mijn vriendin werkte (debaas zou toch beter moeten weten?) Zal nog is wat gaan sparen in de toekomst LOL en het was leuk om zaken te doen met fortis.

[email protected]
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 aug 2006 21:44

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door [email protected] »

Aanmelden bij verliespolis.nl
:!:

rjdrent
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 dec 2005 19:59

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door rjdrent »

Onze 2 abc spaarplannen gaan in mei dit jaar tot uitkering komen.
per polis ongeveer 2900 € ingelegt
De waarde van de polis was op 1 oktober 2007 3638,53€
Als ik dat zo lees heb je per polis een rendement van € 738,53 ( = ruim 25%)
Dat is toch niet mis!

Of is die € 3638,53 voor beide polissen samen?
In dat geval heb je een verlies van ruim 37%.

Suzan_62
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2008 14:21

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Suzan_62 »

Ik had een ABC spaarplan voor de kinderen afgesloten voor 15 jaar. Inleg € 4077 per polis, uitgekeerd in mei 2007 € 6600 per polis.
Voor mezelf een jaar later eenzelfde polis afgesloten. Inleg € 6115, mei 2008 krijg ik uitgekeerd € 8500 nog vermeerderd met rente.
De laatste valt een beetje tegen maar dat is nu eenmaal het risico dat je neemt met beleggen. 2007 was waarschijnlijk gen goed beleggingsjaar.
Als ik het op een spaarreking had gezet dan had ik dit bedrag niet gehad. De verleiding is dan (voor mij althans) te groot om het eraf te halen als je iets nodig hebt.

Suzan_62
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2008 14:21

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door Suzan_62 »

Nog even ter vergelijking als ik deze bedragen per maand op een internetspaarrekening gezet had.
De eerste "polis" had dan € 5000 opgebracht en de tweede € 7500.
Dan heb ik nu dus beduidend meer!

FreddiF
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:51

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door FreddiF »

Ik heb 2 ABC-spaarplannetjes (De tweede is een aanvulling op de eerste). De afkoopwaarde voor beide polissen per 30-1-2008 was €11571. De totale inleg tot datzelfde moment was €9801. De expiratiedatum van beide polissen is 1-1-2010. Ik moet nog betalen t/m februari 2009. De maandelijkse inleg is €68 (fl150).
Op een spaarrekening met rente op rente van krap 3% zou ik ditzelfde bereikt hebben.

Wat is verstandig? Ook gezien het huidige beursklimaat.
De laatste jaren uitzitten? of afkopen?
Of hebben de soort beleggingen van het ABC-spaarplan misschien wat minder te lijden van de beursperikelen.

Wie heeft een doorslaggevend advies voor mij.
Bij voorbaat dank.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt het grootste deel van de kosten al gehad, dus van elke inleg die je nu nog doet wordt relatief veel belegd. Dat is een reden om door te gaan.
Ik zou op dit moment ook niet zo snel uitstappen omdat de koersen relatief laag staan. Ik weet niet waarin het fonds beleft, maar bij beleggingsfondsen geldt niet noodzakelijk dat de koersen gelijk gaan met de koersen van de index. Maar ik denk dat de koersen van de fondsen ook relatief laag staan. Het is zeker niet verstandig om als de koersen laag staan bang te worden en dan juist op het laagste punt te verkopen. De kans dat de fondsen in 2010 hoger staan, lijkt mij redelijk groot.
(Ook omdat veel bedrijven gewoon net zo goed werken als een paar jaar geleden, maar dat door de algehele angst op de aandelen markt wel de koers van die bedrijven omlaag is gegaan. Op een gegeven moment komt dan het besef weer dat die bedrijven eigenlijk te laag gewaardeerd zijn, waarna er weer een herstel komt.)

Tenslotte, ik neem aan dat je polissen niet in box 3 vallen? Dan heb je met je polissen in elk geval al de 1,2% vrh per jaar 'gewonnen'.

FreddiF
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:51

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door FreddiF »

Dank je wel, Kweenie, voor deze goede argumenten. Ik ga de resterende looptijd verder uitzitten en hoop er inderdaad het beste van.

Ik zal mij verder nooit meer inlaten met dit soort onduidelijke polissen.
Ik ga mij verder richten op het banksparen. Daar kun je een kleine 5% rente krijgen.
Want een onzekere 9% rendement minus 4% vage kosten is volgens mij net zoveel en het geeft 100% zekerheid.
Bovendien geeft dit ook nog eens belastingaftrekmogelijkheden.

groeten, Fred

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt dan natuurlijk ook gewoon rechtstreeks in een beleggingsfonds beleggen. Meer keuze en de 1,2% vrh is heel wat minder dan 4% vage kosten... Voor banksparen heb ik nog niet veel mogelijkheden gezien en zeker geen aantrekkelijke. Die hebben vaak ook hogere kosten dan gewone rekeningen. Of heb je al een interessante aanbieder gevonden?

FreddiF
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:51

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door FreddiF »

Wat ik bedoel met het sommetje 9% - 4% is dat de hoge rendementen van de daken geschreeuwd worden, maar dat je aan het eind van de rit maar moet hopen dat je je ingelegde geld met in het gunstigste geval een kleine winst en in het ongunstigste geval zelf verlies terugkrijgt. Met een redelijk rentepercentage kom je met veel minder hoofdpijn vaak net zo ver, zo niet verder.

De rabobank geeft 4,8% vanaf 15 jaar looptijd en ik heb nog geen enkel bankspaarprodukt gezien met kosten (Behalve opzegkosten dan. Deze zijn bij de rabobank €150).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Bedankt voor de informatie. Deze had ik nog niet gezien. Ik had tot nu toe alleen beleggingsvarianten gezien, waarbij je toch nog met redelijk hoge kosten zit, maar deze rabo-spaarvariant is dan wel een aantrekkelijke optie. Ik zou dan die abc-plannen nog even uitzitten en daarna zo'n bankspaarproduct als dit nemen.

(Of misschien dat het voor je ook al wel mogelijk is om nu al dat banksparen te nemen.)

FreddiF
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:51

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door FreddiF »

Banksparen met belastingaftrek is alleen mogelijk voor pensioenopbouw indien je nog jaarruimte en/of reserveringsruimte hebt of voor kapitaalopbouw voor een eigenwoning en valt in Box 1.
Het is dus wel heel iets anders als een abc-spaarplan o.i.d.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABC Spaarplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt, banksparen is een heel ander soort product dan dit abc plan, maar je haalt het er zelf bij! ('Ik zal mij verder nooit meer inlaten met dit soort onduidelijke polissen. Ik ga mij verder richten op het banksparen.')

Maar om even voort te bouwen op banksparen in geval van jaarruimte, een groot voordeel van banksparen ten opzichte van koopsompolissen vind ik dat je niet met een groot vast kostencomponent zit, zodat het ook met een kleine jaarruimte nog aantrekkelijk is om deze jaarruimte te gebruiken. Ook veel mensen in een normale situatie, met een gewone pensioenregeling, hebben namelijk nog wel iets van jaarruimte over, doordat de pensioenregelingen meestal niet zo riant zijn dat ze de volledige jaarruimte op zouden slokken.

Dus iemand die zelf nog wat 'voor later' wil sparen, krijgt nu meer mogelijkheden om dit fiscaal vriendelijk te doen.

Gesloten