LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kind 'kraakt' huis...

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Brandvogel
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:01

kind 'kraakt' huis...

Ongelezen bericht door Brandvogel »

Mijn zoon van 19 wil niet meer studeren, heeft ook geen baan, of zin om die te zoeken, en woont bij mij in huis. Zelf ben ik langere tijd ernstig ziek geweest, waardoor ik mijn baan kwijtgeraakt ben ( ik had steeds jaarcontracten). Nu heb ik sinds januari een nieuwe baan, voor 4 dagen per week, maar daarvoor moet ik elke dag 182 km rijden. Ik wil nu graag wat dichter bij mijn werk gaan wonen, maar mijn zoon wil blijven waar hij is... En, hoewel ik hem gezegd heb dat hij zelf woonruimte (en een baan) moet zoeken, doet hij daar niets aan. Hij vindt het wel gemakkelijk zo, en langzamerhand verandert mijn huis in een vieze chaos...omdat ik te moe ben om nog achter hem aan op te ruimen. Ik heb hem nu een ultimatum gesteld, per 1 januari wil ik de huur opzeggen, en moet hij dus op eigen benen gaan staan. Ik maak me zorgen over zijn gebrek aan initiatief, en besef, dat hij het nooit uit eigen beweging zal regelen. Zelf heb ik een klein inkomentje, maar ondanks financiële problemen voelt hij zich niet geroepen om het afgesproken kostgeld te betalen... Vrienden raden mij daarom aan hem voor het blok te zetten, maar nu hoorde ik, dat ik de huur niet op kan zeggen, als ik het huis niet leeg op kan leveren... (omdat hij er nog inzit). Mijn zoon wil dat ik het huis gewoon blijf huren, en zegt mij dan de huur te zullen betalen, maar daar heb ik, gezien het verleden, weinig vertrouwen in. Ik wil ook niet verantwoordelijk zijn voor wat hij met het huis doet... dat kan ik niet aan. Ik wordt hier helemaal beroerd van! Wat kan ik doen? Graag adviezen...

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: kind 'kraakt' huis...

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Huis kraken en zorgplicht

Het klinkt keihard wat ik nu ga zeggen maar......
Hij is 18 jaar en daarmee hoeeft u volgens mij geen zorgplicht meer al zijn er enkele wetsregels die spreken over 21 jaar.

In dit geval is er maar 1 oplossing voor uzelf; hem de toegang tot de woning ontzeggen.
Sloten laten vervangen en hem alleen op visite te laten komen!
Vaak, bij ernstig drugsverslaafd is zelfs dat laatste vaak niet eens mogelijk omdat in dat stadium zelfs de ouder(s) worden bestolen.

Deze keiharde maatregel kan voorafgegaan worden met een dringend gesprek met een organisatie zoals Jeugd & Ouders o.i.d.
In ieder geval een instelling die door de Raad vd Kinderbescherming u zal worden aangewezen.
UIthuisplaatsing/beschermd wonen zijn dan eventuele mogelijkheden.

Wanneer ik dit lees dan ben ik toch een gelukkig mens.
Immers, als (ex) taxichauffeur herken ik dit soort verhalen.
Geef dan aan wat men als ouder(s) zou moeten doen in zo'n geval.
Maar besef hoe vreselijk moeilijk die stap is te nemen.

Grootvader

Brandvogel
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:01

Re: kind 'kraakt' huis...

Ongelezen bericht door Brandvogel »

Bedankt voor uw reactie. Natuurlijk, ik heb totaal geen vat meer op de jongen, krijg alleen een enorme grote mond als ik adviezen geef, máár ik ben wel onderhoudsplichtig tot zijn 21e. Zo is helaas de wet, en dat ontslaat hem van de verplichting om zelf voor een inkomen te zorgen. Het rottige is, dat het eigenlijk best een gezellige knul is, zolang je hem rustig laat niksen... alleen, ik kan dat zowel financieel als qua energie niet meer opbrengen. Als ik hem de deur wijs, moet ik dus wel voor een andere woonplek zorgen, en dat kan ik niet betalen. Ik zit wel iets boven bijstandsniveau, één van de redenen dat ik zo blij ben met mijn nieuwe baan, maar twee huren... dat gaat echt niet. Ik ga wel proberen om een gesprek te regelen bij maatschappelijk werk o.d. misschien weten die een oplossing. Met zijn 19 jaar valt hij buiten allerlei regelingen voor begeleid wonen e.d.

Plientje
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2004 10:29

Re: kind 'kraakt' huis...

Ongelezen bericht door Plientje »

misschien dat ik hierin iets te simpel denk, maar ik zie het nu zo:
als u besluit te verhuizen in verband met uw werk, en u heeft nog zorgplicht, is uw zoon (als kind waarvoor gezorgd wordt) dan niet verplicht om mee te verhuizen? Als hij dat echt niet wil zal hij toch zelf voor een baan en woning moeten zorgen, immers u biedt hem in dit geval wel een plekje aan in het nieuw te huren huis in een andere woonplaats.

Brandvogel
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:01

Re: kind 'kraakt' huis...

Ongelezen bericht door Brandvogel »

Natuurlijk Plientje, maar hij wil dus niet mee... En je kunt een jongen van 19 niet meer in de auto zetten en meenemen tegen zijn zin. Hij kan héél koppig en driftig zijn... Zo'n (machts)strijd is zinloos en onhaalbaar (hij is ook veel sterker dan ik). Het probleem is dat hij niet uit het huis wil, als ik de huur opzeg. En als hij blijft zitten kan ik het huis niet opleveren, tenzij ik hem laat ontruimen. Dat is naast een vervelende rigoureuze oplossing ook nog eens veel te duur. Ik weet ook niet of dat wel zou gebeuren... Ik ben bang dat de woningstichting me dan gewoon verplicht om de huur te blijven betalen En dan kan ik dus gewoon niet verhuizen...

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: kind 'kraakt' huis...

Ongelezen bericht door kanovaarder »

niet meer op te voeden knul thuis.

Wanneer ik uw verdere antwoorden lees dan bekruipt mij het gevoel dat u eerder zelfs moet denken aan de GG&GD afdeling geestelijke volksgezondheid voor hem (uithuisplaatsing) en maatschappelijk werk (voor u).

Dit is echt niet meer een gewone situatie!

Bovendien, een flink stuk meer assertief en harder zijn is ook uw belang!

Grootvader
Laatst gewijzigd door kanovaarder op 29 aug 2007 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Brandvogel
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:01

Re: kind 'kraakt' huis...

Ongelezen bericht door Brandvogel »

Ik heb wel geprobeerd assertiever te zijn, maar dat heeft me een hoop kapotte spullen rotzooi en agressie opgeleverd (kasten omgegooid, ruitjes uit de deur, laden omgkieperd en vazen naar m;n hoofd...(heb wel foto's gemaakt van de ravage, nadat ik uitgejankt was). Gelukkig ging hij míj verder niet te lijf, maar ik ben daar dan wel bang voor... Hij wéét gewoon, dat ie me in de tang heeft. Inmiddels wel advies gevraagd bij maatschappelijk werk... ik hoop dat zij een oplossing weten. Hij was altijd al een driftkop, maar kon toch ook wel lief zijn en sociaal. Nu lijkt het erop of hij ontevreden is over zijn leven en dat op mij afreageert. Ook de verantwoordelijkheid ligt volgens hem bij mij. Het is ook in zijn eigen belang om zelf z'n zaakjes op de rails te krijgen, zodat hij weer wat tevredener naar zichzelf kan kijken. het is jammer dat ik daar niets meer aan kan doen, alles is alleen nog maar olie op het vuur... Nu wil hij mij graag zo snel mogelijk het huis uit hebben met al mijn spullen, hij heeft zelfs een heleboel spullen van mij weggegooid, toen ik op mijn werk was. Daar ben ik erg kwaad om geworden, maar hij 'snapte' dat ookal niet. Hij denkt dat al zijn problemen opgelost zijn als ik uit zijn leven ben verdwenen... zodat hij het huis voor zich alleen heeft. Nou, dat kàn dus niet, al wou ik dat het zó simpel was... en dat dat kon.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: kind 'kraakt' huis...

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Laatste reactie voor het corrigeren van een schrijffout.

Ik scheef per ongeluk "feestelijke gezondheidszorg"
Inmiddels wel gecorrigeerd in Geestelijke gezondheidszorg.
Hoop dat u dit begreep.
Want verder gelezen zou hier psychiatrisch ingrijpen zelfs gewenst zijn.
Zoek het nummer vast op voor het geval het weer een crisis wordt.
En bel als het zover is.
Tijdelijke opname in een crisiscentrum is best mogelijk!

Grootvader
die u verder sterkte wenst maar dit topic wat mij betreft sluit.

Mocht u toch verdere vragen willen stellen? Kom dan gerust weer op dit forum.

kan0vaarder
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2007 19:30

Re: kind 'kraakt' huis...

Ongelezen bericht door kan0vaarder »

Van huurwoning tot medicatie
Van camping tot constipatie
Van huisdieren tot marketing
Geen nood ik heb altijd mijn mening



Groeten;

Grootvader

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: kind 'kraakt' huis...

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Een gestoorde op dit forum

Die als kennelijke wraak door het gemis aan argumenten en zeker een gemis aan fatsoen zich nu meldt met kanOvaarder

en ondertekend met mijn nickname,

Het zij zo.
Immers er zitten er meer buiten dan erin.

De enige echte grootvader

fray
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2007 22:17

Re: kind 'kraakt' huis...

Ongelezen bericht door fray »

Een leuk artikel gevonden over kraken

http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/106 ... sdaad.html

Gesloten