LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] de afkoop waarde van waerdye levensverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
petrav
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 feb 2006 18:24

de afkoop waarde van waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door petrav »

Wie heeft er een idee van wat wij kunnen verwachten van de afkoop waarde.
Wij hebben ingelegd een bedrag van 13.000 euro.
Ook hebben wij een extra bedrag per maand betaald voor het gedeelte wat bij overlijden vrij komt en dat is natuurlijk niet bij deze 13.000 opgeteld, maar van een andere rekening (mijn vrouw) maandelijks betaald.
De verzekering is ingegaan op 1-1-1999 en wij hebben de afkoopwaarde aangevraagd bij fortis maar dat duurt nogal lang.
Graag jullie reacties(gokken schatingen en ervaringen) :oops:
alvast bedankt.

E-rente.nl
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 nov 2007 14:10

Re: de afkoop waarde van waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door E-rente.nl »

Het is moeilijk in te schatten, maar verwacht geen bedrag in de buurt van de inleg. Is het een polis op basis van beleggingen?
In de eerste jaren van de looptijd worden de gemaakte kosten verrekend. Dit is waarschijnlijk net achter de rug. Hiermee verrekenen ze de kosten van de evt. tussenpersoon en de eigen kosten. Ik verwacht rond de 10.000 euro aan afkoopwaarde. Let op: laat je goed informeren over de fiscale gevolgen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: de afkoop waarde van waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik sluit met daarbij aan, met nog een kleine kanttekening. Als je de overlijdensrisicoverzekering te duur vindt, dan is het vaak ook mogelijk om die premievrij te maken (dus geen dekking meer).

Maar het is wel verstandig om ook dan te kijken of het mag van de belastingen, en hoeveel een vergelijkbare losse overlijdensrisicoverzekering kost. Misschien is dat namelijk wel duurder. Vaak is de premie namelijk lager als de verzekering langer duurt of als je jonger bent als je hem afsluit. Aangezien de verzekering bijna 9 jaar heeft gelopen, was je toen 9 jaar jonger én had de verzekering 9 jaar langere looptijd. Het kan dus zijn dat het juist voordeliger is om die verzekering door te laten lopen.

Over de afkoopwaarde, die is ook afhankelijk van de looptijd. Maar bijna altijd wordt er in de eerste paar jaar (meestal over 5 jaar gespreid) een flink bedrag aan kosten ingehouden, terwijl de jaarlijkse kosten na die 5 jaar niet zo heel hoog meer zijn. Als je nu dus een laag bedrag aan waarde hebt, dan wil dat zeker niet zeggen dat dit aan het eind van de looptijd ook zo is. Het is vaak verstandiger om als je meer dan 5 jaar zo'n product hebt, het geld daar maar te laten.

gambino187
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 okt 2007 20:43

Re: de afkoop waarde van waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door gambino187 »

De kosten van een Weardye verzekering worden niet in 5 jaar terugverdiend, maar uitgemeerd over de gehele looptijd.
Dus als je nog bijvoorbeeld 20 jaar moet gaan tot de expiratiedatum, dan wordt er voor 20 jaar aan kosten ineens afgehaald!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: de afkoop waarde van waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je de verzekering afkoopt, ben je dan die kosten nog (gedeeltelijk) verschuldigd? Want dan zal dit in de afkoopwaarde verschuldigd zijn. En dan is er dus een verschil tussen de opgebouwde waarde en de afkoopwaarde. Dit is iets om als consument in het oog te houden, dat er verschil kan zijn tussen de opgebouwde waarde en het bedrag dat je bij afkoop krijgt.

petrav
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 feb 2006 18:24

Re: de afkoop waarde van waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door petrav »

ik heb enige tijd geleden gevraagt wat ik kon verwachten van mijn levensverzekering waar ik van af wil en ik heb inmiddels de afkoop waarde gekregen van fortis en die viel me eigenlijk wel :) mee.
het is 12,0245 euro dus 2000 hoger dan verwacht.
Er was bijna 15000 opgebouwd en de rest ging er af aan kosten :oops: volgens fortis.
Dus wel jammer van de kosten, maar de prestatie van fortis wat betreft het beleggen is wel aardig.
en jongens bedankt voor jullie reacties. petra.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: de afkoop waarde van waerdye levensverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Mag ik vragen waarom je de polis af wilt? Ik denk dat je voor de resterende looptijd niet veel extra kosten hebt als je de polis door laat lopen, maar dat je wel nog van de voordelen kunt profiteren.

Gesloten