LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoekkast Värde ikea en inbouwen kookplaat/ afzuigkap

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Mariejo

Hoekkast Värde ikea en inbouwen kookplaat/ afzuigkap

Ongelezen bericht door Mariejo »

heb een paar onderkasten uit de serie varde gekocht, dit is een serie van ikea met uitbreidingmogelijkheden als ik straks weer meer geld heb.

Ik heb de hoekonderkast voor mijn kookplaat gekozen. Ik weet weet niet hoe ik het beste aan de kookplaat kan werken, in het midden dan kan mijn afzuigkap er niet boven hangen, of ik moet de plaat aan de linkerkant inbouwen dan kan de afzuigkap gewoon tegen de muur. Nadeel is dat de kookplaat rechts ver van me af zit, en niet met de rand meeloopt

[/url] http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30072175

Verder heb ik nog een vraag, mag je een lade onder een kookplaat gebruiken? Waarom wel of niet. (dan kan kookpaat ook in andere kast met een lade)

Zijn er misschien ideeen of oplossingen die goedkoop zijn om de afzuigkap uit de hoek naar voren te halen zodat hij wel boven de plaat hangt?

Ik heb deze kap gekozen omdat een vrijhangende kap 6 keer zo duur is.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60096170

Wie heeft een tip?

[/url]
Laatst gewijzigd door Mariejo op 09 nov 2007 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

CocaCola81

Re: Hoekkast Värde ikea en inbouwen kookplaat/ afzuigkap

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Hoeveel naar links en rechts kan je uberhaubt met een (inbouw?)kookplaat op zo'n schuine hoekkast? Volgens mij is 't heel weinig?

Is een houten plaat schuin op de hoek van je muur geen oplossing, kan je daar weer je kap op kwijt: recht boven je plaat?

Mariejo

de kast heeft aan de zijkant dezelfde breedte als de kast ernaast (+/-60), de kast is 1.15 van de hoek langs de muur. het is een grote hoek.

ik weet ook niet goed hoe ik een goede constructie maak op de muur, als ik de kap in het midden wil hangen. Hoe ver moet dat doorlopen, tot op het werkblad, of onderkant van de kap?

Het midden vind ikzelf de baste optie, maar mijn kap ophangen is dan niet makkelijk.

Sjoerd15

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

wat cocacola81 zegt...

CocaCola81

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Afbeelding

Dat witte deel dus zelf maken, met stukken gipsplaat of houten plaat wat op de fronten van de keuken lijkt. Met profielen of houten latten aan je muur monteren. Eventueel laten doorlopen tot het plafond om je afvoerpijp mooi kwijt te kunnen als het een schouwkap is?

edit: gebruikte programma is Sketchup voor de eventuele kritische vragen, gebruikte kennis is nihil. ;)

Mariejo

dank je wel,

dit is een goede oplossing, maar ik weet nog steeds niet of het mogelijk is om de kookplaat gelijk links of rechts naast de werkbank te maken (slag draaien). De kookplaat is kleiner (4 pits) en de knoppen zitten rechts. Het past, als ik hem draai en gelijk met de muur laat lopen maar het is niet zeker dat ik dan makkelijk eraan kook.

Het midden vind ik nog steeds de beste optie (en de mooiste), Het is een schouwkap, maar met koolstoffilter omdat er geen afvoer naar buiten is.

Wie weet of het gevaarlijk is als een lade onder de kookplaat zit?, Waarom? en hoeveel ruimte moet vrij blijven? Ligt dit ook aan het type?

Groeten MJ

Sjoerd15

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

of er een lade onder een kookplaat kan is afhankelijk van:

Is de lade ingekort (ivm leidingen/kabels die erachter langs moeten kunnen lopen).
Wat is de inbouwdiepte van de kookplaat (steekt hij door het werkblad in de lade)
hoe hoog is de lade ingebouwd (zie bovenstaande)
hoe dik is het werkblad (zie bovenstaande)
waar zitten de aansluitingen van de plaat (99.9% zit deze rechtsachter, sommigen zitten wat verder aar voren).
Het is dus moeilijk te zeggen. Over het algemeen zijn het aangepaste kasten die gebruikt worden om onder een kookplaat te monteren (lager gemonteerd bij een binnenlade, in diepte ingekort).

wat betreft het koken in de hoek:
zou ik gewoon doen. 2 rachels tegen de muur aanslaan en daat een plaat tegenaanschroeven. Dit afwerken in de kleur van de muur, afzuigkap daar tegenaan hangen, tada!

GWTE

Ongelezen bericht door GWTE »

edit: gebruikte programma is Sketchup voor de eventuele kritische vragen, gebruikte kennis is nihil.
Niet slecht...dat AutoCAD......... :D grapje Brave.

Mariejo

GWTE: Veel toegevoegde waarde ben je niet, heb ook andere forums gezien en steeds kom je met onnozele quotes. Heb je iemand wel eens geholpen of heb je geen benul?

:lol:

:idea: bedankt aan de rest voor hun goede hulp op mijn forum!!!

Gesloten